بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی ویوو ایکس 50 پرو

ویوو در ماه ژوئن از سری X50 که شامل سه گوشی میان رده با فناوری 5G رونمایی کرد. در این مطلب به بررسی X50 Pro با سیستم تثبیت کننده‌ گیمبال در دوربین می‌پردازیم. دوربین‌های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و تجهیزات جدیدی در آن‌ها به کار گرفته خواهد شد. ویوو نیز یک سیستم میکرو گیمبال تثبیت کننده تصویر در X50 Pro قرار داده که شگفت انگیز است؛ این سیستم در واقع سیستم لرزش‌گیر با قابلیت تثبیت کنندگی و به صورت خودچرخان، شبیه به گیمبال در دوربین است.

گوشی هوشمند ویوو X50 پرو دارای یک صفحه نمایش OLED بزرگ و خمیده با پشتیبانی از +HDR10، و نرخ تازه سازی 90 هرتز است. در این گوشی از تراشه اسنپدراگون 765G با رم و فضای ذخیره سازی بالا استفاده شده است. این گوشی بسیار نازک و با بهره گیری از سیستم گیمبال که پنج برابر فضای بیشتری نسبت به دوربین معمولی اشغال می‌کند، عرضه شده و  دارای باتری 4315 میلی آمپر ساعتی است که از شارژ سریع 33 وات پشتیبانی می‌کند.

دوربین‌های اصلی این گوشی هوشمند یک پکیج 4 گانه شامل سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی سونی IMX598 با سیستم گیمبال، سنسور اولتراواید 8 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو و یک دوربین پرتره 13 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری 2 برابر است. در نهایت یک سنسور 8 مگاپیکسلی برای بزرگنمایی نوری 5 برابر وجود دارد. این گوشی با اندروید 10 و Funtouch 10.5 UX مبتنی بر گوگل اجرا می‌شود.

مشخصات X50 Pro

  • بدنه: فریم آلومینیومی، شیشه در پشت بدنه و جلوی آن، 181 گرم، ابعاد 158.5 در 72.8 در 8 میلی متر.
  • صفحه نمایش: 6.56 اینچی AMOLED، پانچ روی صفحه نمایش، وضوح تصویر 2376 در 1080 پیکسل، سازگار با +HDR10، تراکم پیکسلی 398ppi
  • دوربین‌های اصلی: سنسور اصلی: 48 مگاپیکسلی، فیلتر چهار بایر، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر، فاصله کانونی معادل 25 میلی متر، تثبیت کننده گیبال. سنسور اولتراواید: 8 مگاپیکسلی با لنز پریسکوپ 135 میلی‌متری تله‌فوتو، f/3.4، لرزشگیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 5 برابری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز. سنسور پرتره: 13 مگاپیکسلی f/2.5، 25 mm، زوم اپتیکال 2 برابر، PDAF. لنز تله: 8 مگاپیکسلی پریسکوپ 125 میلی متر f/3.4 4- لنز aix OIS، بزرگنمایی نوری 5 برابر، PDAF. فلاش سه تایی LED.
  • دوربین سلفی: لنزهای 32 مگاپیکسلی، 1/2.8 اینچ، 0.8 میکرومتر، لنز f/2.5 26mm.
  • سیستم عامل و نرم افزار: اندروید 10 و Funtouch 10.5
  • پردازنده: کواکلام استپدراگون 765G، هشت هسته‌ای (یک هسته 2.4 GHz Kryo 475 Prime، یک هسته 2.2 GHz Kryo 475 Gold و 6 هسته 1.8 GHz Kryo 475 Silver) با پردازنده‌ گرافیکی Adreno 620
  • حافظه: 8 گیگابایت رم؛ فضای ذخیره سازی 128 و 256 گیگابایت UFS 2.1.
  • باتری: 4315 میلی آمپرساعت، شارژ سریع 33 وات
  • اتصالات: دو سیم کارت؛ 5G؛ LTE-A، USB-C؛ Wi-Fi a / b / g / n / ac؛ GPS دو باند؛ بلوتوث 5.0؛ NFC
  • ویژگی‌های متفرقه: سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر. بلندگو تک

طراحی

ممکن است که در نگاه اول ویوو ایکس 50 پرو، چیزی که برای گوشی های هوشمند بوده، مخفی باشد، ولی با این حال، این گوشی را مانند هر پرچمدار شیشه ای  احساس خواهید کرد. طراحی شیشه ای ساندویچی شکل، طی چند سال گذشته در بین سازندگان رواج داشته است و ویوو ایکس 50 پرو را به دستگاه باریک و سبک با وجود نمایشگر OLED خمیده اش، بدل کرده است. قاب این دستگاه از جنس آلومینیوم بسیار نازک ساخته شده است.

این مجصول از ابعاد 158.5 در 72.8 در 8 میلی متر و وزن 181 گرم برخوردار است. این اعدادی که برای گوشی با صفحه نمایش 6.56 اینچی اولد و باتری 4،315 میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده، نسبتاً کم حجم و سبک وزن است، ولی با این حال نباید سیستم گیمبال دوربین درون آن را فراموش کنیم، که برای نگهدارنده ضخیم تر دوربین معمولی ساخته نشده است.

صفحه OLED از حاشیه های چشمگیر و باریکی برخوردار است. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی در داخل یک حفره بسیار کوچک در گوشه بالا سمت چپ قرار دارد که یکی از کوچکترین لکه های سیاه است که اخیراً دیده ایم. سنسور اثر انگشت نیز مانند پرچمداران امروزی، زیر نمایشگر جای گرفته که از نوع اپتیکال بوده و عملکرد سریعی را از خود نشان می دهد، اگرچه دقت آن بستگی به این دارد که انگشت شما در بالای آن چقدر باشد. این بدان معناست که سطح خواندن اثر نگشت به اندازه برخی از رقبا کافی نیست، اما به محض اینکه حواشی آن را گرفتید، مشکلی نخواهید داشت. شما می توانید تشخیص چهره را برای باز کردن سریعتر صفحه فعال کنید، اما آنقدر مطمئن نیست.

شیشه جلویی از نوع شیشه ای است، هرچند سازنده جزئیاتی در مورد ساخت خود اعلام نکرده است. ویوو X50 پرودر سه گزینه رنگی متفاوت – Alpha Gray ، Frost Blue و Glaze Black به فروش می رسد. از سوی دیگر، قسمت پایین دستگاه شامل رابط USB-C و خشاب سیم کارت و بلندگوهای مشبک است. در پشت دستگاه ماژول دوربین چهارگانه اصلی گوشی قرار گرفته است.

صفحه نمایش

ویوو ایکس 50 پرو نمایشگر 6.56 اینچی AMOLED با رزولوشن 2376 در 1080 پیکسل و چگالی پیکسل 398ppi دارد. نمایشگر از نرخ رفرش 90 هرتزی برخوردار است. از سوی دیگر، شما می توانید بین 60 هرتز، 90 هرتز یا Smart Switch را بر اساس محتوا انتخاب کنید. این دستگاه دارای نرخ نمونه گیری لمسی 180 هرتزی است.

صفحه OLED از +HDR10 پشتیبانی می کند و توسط همه برنامه های معروف از جمله Netflix ،Prime Video و YouTube شناخته می شود. X50 پرو از Widevine L1 DRM پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید از حداکثر کیفیت فیلم در کلیه سرویس های استریم لذت ببرید.

توجه داشته باشید که برخی از محتوای HDR10 در صورت لزوم می توانند درخشندگی صفحه بالاتری داشته باشند. در هر صورت، میزان روشنایی 500 نیت کاملاً مناسب برای صفحه OLED است و هیچ مشکلی در مورد آن حتی در روشن ترین روزها نداشتیم. درنهایت، حداقل روشنایی که توانستیم با رنگ سفید به دست بیاوریم 2.1 نیت بود.  صفحه نمایش X50 پرو از فضاهای رنگی DCI-P3 و sRGB پشتیبانی می کند. شما می توانید بین حالت های رنگی استاندارد، نرمال یا روشن یکی انتخاب کنید. در هر یک از اینها، یک نوار لغزنده دمای رنگ از خنک تا گرم دریافت خواهید کرد.

باتری

گوشی ویوو ایکس 50 پرو دارای باتری 4315 میلی آمپر ساعت است. یکی از نقاط قوت آن شارژ سریع 33 وات است که طبق تبلیغات قادر به شارژ 57 درصد از باتری دستگاه در 30 دقیقه است. نمره باتری Vivo X50 Pro طبق انتظارات پیش نرفته است اما نمی‌توان گفت که این باتری به طور کامل عملکردی متوسط دارد.

نمره کلی باتری این دستگاه 88 شده است که نسبت به یک دستگاه میانرده عملکرد مناسبی است. اگرچه این دستگاه در بخش وب گردی و پخش ویدیو عالی عمل کرده است و شاهد 12 ساعت 37 دقیقه وب گردی و 16 ساعت 44 دقیقه پخش ویدیو از این دستگاه هستیم. همچنین برای تماس نیز این دستگاه قادر است به صورت پیوسته 24 ساعت 10 دقیقه مکالمه در شبکه 3G داشته باشد.

نرم افزار و عملکرد

ویوو ایکس 50 پرو از سیستم عامل اندروید 10 و جدیدترین رابط کاربری ویوو یعنی Funtouch 10.5 استفاده می کند. اولین موردی که در نسخه رابط کاربری سفارشی ویوو مواجه شدیم، طراحی سایه مناسب نوتیفیکشن ها با لمس سریع تر است که برخلاف نسخه های قبلی، ما را به یاد مرکز کنترل قدیمی iOS می آورد. Funtouch اکنون برخلاف تکرارهای قدیمی و بسیار سفارشی، شبیه به اندروید 10 تمیز است.

در هوم اسکرین کمترین آشفتگی را نشان می دهد، یک کشوی برنامه ساده مانند اندروید 10 دریافت می کنید، و حتی ناوبری سیستم عامل نیز مشابه است. این گوشی از ویژگی های نمایشگر همیشه روشن برخوردار است که می توانید آن را با محتوای قلب خود تنظیم کنید. حالت تاریک برای کل رابط کاربری نیز موجود است. یک مجموعه از ویژگی های نرم افزاری با محوریت گیمینگ نیز وجود داشته که از درون نوع اصلی حالت Ultra Game Mode نیز استفاده می شود.

از لحاظ سخت افزاری، قدرت پردازشی ویوو ایکس 50 پرو از طریق تراشه کوالکام اسنپدراگون 765G تامین شده که یک تراشه 5G است. این تراشه مبتنی بر معماری 7 نانومتری توسعه یافته و گرافیک آن Adreno 620 است. در کنار این تراشه این گوشی 8 گیگابایت رم داشته و در دو گزینه ذخیره سازی 128 یا 256 گیگابایت ارائه شده است.

دوربین

یکی از نقات قوت این گوشی، دوربین اصلی با سیستم گیمبال آن است. این دوربین از سنسورهای اصلی 48 مگاپیکسلی، پرتره 13 مگاپیکسلی، 8 مگاپیکسلی تله فوتو و 8 مگاپیکسلی اولتراواید تشکیل شده است. فوکوس خودکار با کمک لیزر در کلیه دوربین ها موجود بوده، و سیستم تثبیت کننده گیمبال در دوربین اصلی و تثبیت کننده اپتیکال در دوربین تله فوتو 5 برابر می توان یافت. یک فلاش سه تایی LED دو لایه نیز در اطراف است.

بیایید نگاهی دقیق تر به این مجموعه 4 دوربین بیندازیم. دوربین اصلی ستاره این مجموعه است که از سنسور 48 مگاپیکسلی IMX598 سونی با فناوری رنگی Quad-Bayer، دیاگرافم f/1.6 و لنز 25 میلی متری با قابلیت PDAF استفاده شده است. این امر با یک سیستم میکرو-گیمبال تثبیت شده که باید ثبات 3 برابر بهتر را نسبت به تنظیم OIS فراهم کند.

دوربین اولتراواید نیز شامل یک سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، لنز 16 میلی متری و اندازه پیکسل های 1.12µm می شود. به لطف فوکوس خودکار لیزر، شما می توانید عکس های ماکرو از فاصله 2.5 سانتی متری از موضوع بگیرید. دوربین پرتره نیز از سنسور 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.5، لنز 50 میلی متری و زوم اپتیکال 2 برابری بهره می برد.

در نهایت دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی است که لنز پرسکوپ 135 میلی متری با دیافراگم f/3.4 و زوم اپتیکال 5 برابری داشته و قابلیت ثبت کننده تصویر اپتیکال 4 محوره نیز روی این سنسور در دسترس است. در نهایت دوربین سلفی گوشی از یک سنسور 32 مگاپیکسلی واید با لنز 25 میلی متری و دیافراگم f/2.45 استفاده می کند.

vivo X50 Pro

ویوو ایکس 50 با دوربین اصلی خود، فیلم برداری را تا 2160p و نرخ 30 فریم بر ثانیه انجام می دهد. تثبیت گیمبال همیشه در دسترس بوده، همچنین تثبیت الکترونیکی نیز برای همه حالت های 30fps روشن است. همچنین می توانید به اصطلاح حالت Ultra Stable را که در 1080p@60fps ثابت است انتخاب کنید. صدا همیشه با سرعت 128kbps به صورت استریو ضبط می شود. شما می توانید کدک های h.264 و h.265 را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

ویوو ایکس 50 پرو، دو دستاورد جدید را برای این شرکت به ارمغان آورد. اول، این نخستین گوشی هوشمند مجهز به سیستم گیمبال داخلی است و دیگر اینکه معدود گوشی های ویوو است که در سطح جهانی عرضه شده است. معلوم شد که این گوشی بیشتر از تصور بوده و یک دوربین حرفه ای دارد. همچنین از یک نمایشگر خوب OLED با نرخ رفرش ریت 90 هرتزی و پشتیبانی +HDR10 برخوردار است که این امر برای بازی کردن و تماشای ویدیو بسیار عالی است. اما با این حال، قیمت این گوشی بسیار گران بوده و خبری از جک هدفون 3.5 میلی متری، گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نیست.

نکان مثبت گوشی:

  • طراحی جذاب شیشه‌ای، بدنه‌ی نسبتاً نازک
  • صفحه نمایش OLED عالی با سازگاری +HDR10، نرخ تازه سازی 90 هرتز، حسگر 180 هرتز
  • تراشه اسنپدراگون 765G با مودم 5G
  • چهار دوربین با بزرگنمایی و حالت ماکرو، اولین تثبیت کننده و لرزشگیر میکرو گیمبال در جهان
  • عکس‌های بسیار با کیفیت در روز و در نور بسیار کم نور
  • کیفیت عالی فیلمبرداری به لطف تثبیت کننده
  • نسخه‌ی جدید اندروید

نکات منفی گوشی:

  • گران قیمت
  • عدم گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار
  • بدون microSD، بدون جک 3.5 میلی متری صدا
  • تثبیت کننده‌ گیمبال به خوبی کار می‌کند، اما تثبیت کننده 3 یا 4 محور OIS با EIS اغلب عملکرد بهتری دارند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا