کوالکام امروز از نسل جدید فناوری شارژ سریع Quick Charge 5 با توان 100 وات رونمایی کرده که می‌تواند ظرف فقط 5 دقیقه، باتری گوشی شما را از 0 تا 50 درصد شارژ کند. طبق آزمایشات کوالکام، باتری 4500 میلی آمپر ساعت گوشی در مدت 5 دقیقه از 0 تا 50 درصد شارژ شده است. شارژ کامل چنین باتری 15 دقیقه زمان می برد. جالب اینکه این طراحی از دو سلول باتری نیز پشتیبانی می‌کند.

مزیت این طراحی افزایش دو برابری ولتاژ شارژ برای دو سلول باتری است. برای نمونه در یک گوشی با دو سلول باتری، ولتاژ شارژ ورودی 4.4 ولت به 8.8 ولت افزایش می‌یابد. بنابراین با همان محدودیت‌های کابل شارژ که غالباً به شدت جریان 3.5 آمپر محدود می‌شود، می‌توان ولتاژ بیشتری به بخش شارژ باتری گوشی رساند.

کوالکام فناوری Quick Charge 5 را بر پایه استاندارد (USB Power Delivery Programmable Power Supply (PD-PPS پیاده سازی کرده که قادر به ارائه توان تا 100 وات و بیشتر از آن است. هرچند فناوری Quick Charge 4 هم با استاندارد PD-PPS سازگار بود، اما Quick Charge 5 به طور کامل از محدوده‌های ولتاژ تعریف شده در این استاندارد برای ارائه توان تا 100 وات بهره می‌گیرد.

فناوری شارژ سریع کوییک شارژ 5 کوالکام از ولتاژ (اختلاف پتانسیل) تا 20 ولت پشتیبانی می‌کند. با این حال می دانیم اغلب باتری‌ها دارای ولتاژ شارژ 4.4 ولت هستند که در باتری‌های با دو سلول به 8.8 ولت می‌رسد. به این ترتیب یک شارژر شارژ سریع Quick Charge 5 برای دست یابی به توان 100 وات، ولتاژ حدود 17.6 ولت را با شدت جریان 5.6 آمپر تأمین می‌کند.

کوالکام همچنین اطمینان حاصل کرده است که شارژ سریع باعث آسیب به سلامت کلی باتری نمی شود. تمام شرکت هایی که هم اکنون از اسنپدراگون 865 و بالاتر استفاده می کنند، قادر خواهند بود پشتیبانی Quick Charge 5 را جبران کنند. کوالکام همچنین اعلام کرده است که این پشتیبانی به سری دستگاه های اسنپدراگون 700 گسترش می یابد.

کوالکام ادعا می‌کند شارژ سریع QC5 تا 10 درصد خنک‌تر از نسل پیشین این فناوری است و در عین حال 70 درصد راندمان بالاتر و چهار برابر سرعت بیشتری نسبت به QC4 دارد. ظاهراً این دست آوردها به لطف انتقال بخشی از مدارهای تبدیل به داخل خود شارژر ممکن شده‌اند. بخشی از انتقال باعث کاهش دمای گوشی می‌شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *