شرکت سامسونگ الکترونیکس ساعاتی قبل خبر فوت رییس هیأت مدیره این شرکت، لی کان-هی، را اعلام کرد. طبق بیانیه‌ منتشر شده، او که 78ساله بود در کنار اعضای خانواده‌ خود از جمله پسرش، لی جائه-یونگ، که معاون او محسوب می‌شود فوت کرده است. هنوز دلیل مرگ اعلام نشده است؛ اما لی از سال‌ها پیش از مرگ خود ناتوان شده بود. گفته می‌شود دلیل این امر حمله‌ی ‌قلبی است که در سال 2014 داشت و باعث شد از اجتماع کناره‌گیری کند. فرض بر این است که لی جائه یونگ یا همان جی یی لی، پس از درگذشت پدرش وظیفه ریاست این شرکت را به عهده داشته باشد. او در سال‎های اخیر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های موجود برای اداره‌ی سامسونگ الکترونیکس مورد توجه بوده است.

لی کان-هی یک چهره‌ بحث‌برانگیز بود که نقش بزرگی در سوق دادن سامسونگ از یک سازنده‌ تلویزیون‌ها و لوازم خانگی ارزان‌قیمت به یکی از قوی‌ترین برندهای تکنولوژی جهان داشت. به لطف این اقدامات، هلدینگ سامسونگ توانست حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی کره جنوبی را از آن خود کند و در نتیجه او ثروتمندترین فرد این کشور شد.

 سامسونگ در بیانیه‌ی اخیر خود می‌گوید هنگامی که لی در سال 1993 از مدیریت جدید صحبت کرد، انگیزه‌ای برای این شرکت ایجاد شد که به آن اجازه داد بهترین فناوری‌های خود را برای کمک به پیشرفت جامعه جهانی ارائه دهد. البته کارنامه‌ او تنها شامل کارهای خوب نیست و چندین مشکل حقوقی نیز در زندگی‌نامه‌ وی دیده می‌شود. در سال 1995 وی برای پرداخت رشوه به یکی از مدیران مقصر شناخته شد.

همچنین در سال 2008 پرونده‌ای برای او تشکیل شد که در آن فرار مالیاتی و اختلاس دیده می‌شود؛ البته او به‌طور رسمی برای هر کدام از این محکومیت‌ها مورد عفو قرار گرفت. طبق قوانین کره جنوبی، هرکسی دارایی‌هایی آقای لی کان-هی را به دست آورد باید میلیاردها دلار مالیات بر ارث پرداخت کند که یعنی احتمالا این افراد ناچار می‌شوند سهم خود را در این شرکت کاهش دهند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *