بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی ZTE Axon 20 5G

در دنیای موبایل، هر از گاهی محصولی پیدا می‌شود که سعی دارد انقلابی باشد. ZTE Axon 20 5G هم جزء این گوشی‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها مانند اپل، بریدگی صفحه نمایش را برای رفع این مشکل انتخاب کرده‌اند و برخی دیگر مانند سامسونگ، تنها حفره‌ای کوچک را در نمایشگر خود قرار داده‌اند. با این حال شرکت ZTE راه حلی نوین را برگزیده و آن هم قرار دادن دوربین سلفی زیر نمایشگر است! به این صورت دیگر هیچ گونه مزاحمتی در نمایش محتوا پیش نخواهد آمد.

این محصول با قیمت پایه 499 دلار عرضه ‌‌می‌شود و از لحاظ مشخصات در شمار گوشی‌‌های میان‌رده جای ‌‌می‌گیرد. از جمله مشخصات این گوشی ‌‌می‌توان به پردازنده اسنپدراگون 765G، حافظه داخلی 128 گیگابایتی، رم 8 گیگابایتی و دوربین اصلی چهارگانه با قابلیت پشتیبانی از فیلمبرداری 4K اشاره کرد. در این مقاله تصمیم داریم به نقد و بررسی اولین گوشی هوشمند مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر یعنی ZTE Axon 20 5G بپردازیم.

مشخصات فنی گوشی ZTE Axon 20 5G

  • ابعاد و وزن: 172.1×77.9×8.0 میلیمتر؛ 198 گرم؛ فریم آلومینیومی؛ قاب پشت و جلو شیشه.
  • صفحه نمایش: 6.92 اینچی OLED، یک میلیارد رنگ، نرخ رفرش ریت 90 هرتز، رزولوشن 1080 در 2460 پیکسل، نسبت ابعاد 20.5 به 9، تراکم پیکسل 388ppi؛ نمایشگر همیشه روشن.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 765G؛ گرافیک Adreno 620.
  • حافظه رم و داخلی: 6/128 گیگابایت، 8/128 گیگابایت، 8/256 گیگابایت؛ پشتیبانی از کارت میکرو اس دی.
  • سیستم عامل: اندروید 10، رابط کاربری MiFavor 10.5
  • دوربین پشتی: سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.8، معادل 25 میلیمتر، اندازه 1/1.72 اینچ، PDAF؛ سنسور اولتراواید 8 مگاپیکسل، زاویه دید 120 درجه، دیافراگم f/2.2؛ سنسور ماکرو 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، سنسور عمق 2 مگاپیکسل، دیافراگم F/2.4.
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل، f/2.0، زیر نمایشگر
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی: 4K@30/60fps, 1080p@30fps, gyro-EIS, HDR, 10‑bit video; دوربین جلویی: 1080p@30fps.
  • باتری: 4220 میلی آمپر ساعت، پشتیبانی از شارژ سریع 30 وات.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، NFC، صدا در صفحه نمایش.

این گوشی در داخل یک جعبه استاندارد قرار دارد که شامل شارژر مناسب با کابل USB-A به USB-C است که برای شارژ و انتقال داده استفاده می شود. به عنوان یک جایزه، ZTE یک کیف سیلیکونی شفاف و یک دانگل 3.5 میلی متری به USB-C را درون جعبه قرار داده است.

طراحی و کیفیت ساخت

اول بیایید نگاهی به صفحه نمایش با دوربین سلفی زیر آن بیندازیم. جا دادن یک صفحه نمایش 6.92 اینچی در بدنه ای جمع و جور سخت است، بنابراین انتظار چیز عجیب نداشته باشید. حاشیه‌‌ صفحه نمایش تقریبا در همه طرف به جز قسمت پایین، بسیار باریک است. با این حال، ما تعجب کردیم که وزن فقط 198 گرم است، که برای یک تلفن در این اندازه بسیار چشمگیر است. دوربین تنها چیزی نیست که ZTE توانست زیر نمایشگر را ببندد. سنسور اثر انگشت زیر آن قرار دارد و چند حسگر دیگر مانند مجاورت و سنسور نور محیط وجود دارد.

ساخت کلی Axon 20 5G بسیار عالی است. قاب کناری از فلز ساخته شده و قاب های جلو و عقب شیشه ای هستند. متاسفانه هیچ پوشش گوریلا گلسی روی آن مشاهده نکردیم و فقط از شیشه ساده استفاده شده است. ولی با این حال اولین چیزی که ما متوجه آن شده ایم احساس لغزندگی گوشی است.

در قاب پشتی پیکربندی دوربین را با طراحی مستطیلی شکل مشاهده خواهید کرد. موقعیت دکمه در کنار عالی است. دکمه پاور با ظرافت بافت و ارتفاع مناسب را نشان می دهد. انگشت شست شما دقیقاً در جای خود قرار می گیرد. دکمه تنظیم صدا وجود ندارد زیرا دکمه های افزایش و کاهش صدا از هم جدا هستند. شاید این یک تصمیم خوب باشد زیرا به شما راحتی بیشتری می دهد که انگشت خود را دقیقاً در کجا قرار دهید بدون اینکه لازم باشد نگاه کنید.

با نگاهی به سمت پایین قاب، مشبک بلندگو، درگاه USB-C و سینی سیم کارت را پیدا می کنیم که یک نوع ترکیبی است. شما می توانید با یک پیکربندی سیم کارت + سیم کارت یا سیم کارت + کارت microSD بروید. در مجموع، ما فقط با چند مورد از طرح Axon 20 5G خوشمان آمد که احساس می کنیم باید بهبود یابند. بدیهی است که هر کسی که به دنبال یک تلفن کوچک بوده، و به صفحه نمایش 6.92 اینچی عظیم Axon 20 5G مراجعه نخواهد کرد. اما احساس می کنیم حاشیه ها به کمی اصلاح نیاز دارند و لیز بودن شیشه پشتی کار با تلفن را حتی از قبل سخت تر می کند.

کیفیت صفحه نمایش

مسلماً بهترین چیز در مورد این گوشی نمایشگر بزرگ OLED است. این نمایشگر دارای پنلی به قطر 6.92 اینچ بوده و رزولوشن 1080 در2460 پیکسل را ارائه می دهد. این صفحه نمایش از نرخ تازه سازی 90 هرتز نیز پشتیبانی می کند، اما بعداً در مورد رفتار HRR صحبت خواهیم کرد. ابتدا می خواهیم عملکرد کلی پنل را ارزیابی کنیم.

حداکثر روشنایی ثبت شده در حالت دستی با زدن 406 نیت چشمگیر نیست. متأسفانه، حالت Max Auto نیز وجود ندارد، بنابراین راهی برای روشن شدن صفحه روشن تر از این وجود ندارد. انتظار خوانایی زیاد نور خورشید را نداشته باشید. دقت رنگ نیز فوق العاده نیست، که فکر می کنیم این یک فرصت از دست رفته از طرف ZTE است. این رنگ پر جنب و جوش، 10 بیتی (از بیش از 1 میلیارد رنگ پشتیبانی می کند) OLED قادر به تولید مثل تصاویر زنده و دقیق نیز است، اما میانگین dE2000 تنظیم شده 5 است که سفیدها و خاکستری ها کمی آبی هستند. اما مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

اولاً ، میانگین deltaE 5.0 این همه بد نیست و اغلب می تواند توسط چشم آموزش ندیده مورد توجه قرار نگیرد. ثانیا، شما می توانید با چرخ رنگ ارائه شده، دمای رنگ را مطابق میل خود تنظیم کنید. همچنین یک حالت بهینه شده وجود دارد که همه رنگ ها را افزایش می دهد و در نتیجه، میانگین عدد dE2000 را به 6.6 می رساند. یکی از ویژگی این نمایشگر استفاده دوربین سلفی زیر آن است که پنل سازگار با فناوری توسط Visionox ساخته شده است. این یک کاتد با شفافیت بالا، یک ماتریس OLED و یک ماتریس شفاف در زیر همه آن جمع شده است. برای به حداقل رساندن تأثیر دوربین سلفی در تجربه مشاهده، از مدار و ماتریس مجتمع ویژه ای استفاده شده است.

در حالت خاموش، شما قادر به تشخیص دوربین سلفی نیستید. با این حال با روشن شدن صفحه، محل دوربین سلفی با پیکسل‌های رنگی در بالای صفحه مشخص شده است. با سوییچ کردن به دوربین سلفی، سنسور دوربین بالاخره نمایان می‌شود. البته که به صورت کلی، دوربین سلفی به خوبی مخفی شده است و در کل مزاحمتی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. با این حال، از آن‌جایی که دوربین سلفی در شرایط مختلف قابل مشاهده است، فرق چندانی بین رویکرد ZTE با شرکت‌های مانند سامسونگ که از حرفه برای دوربین سلفی استفاده می‌کنند، وجود ندارد.

عمر باتری و شارژ سریع

برای گوشی هوشمندی که باتری 4220 میلی آمپر ساعت و یک پنل OLED داشته، انتظار می رود که زمان صفحه نمایش بالاتر باشد. اما امتیاز کم وبگردی و زمان نامطلوب پخش فیلم، امتیاز کلی را به 82 ساعت کاهش می دهد. تست آماده به کار نیز نتایج خوبی به دست نیاورد – رقبا با همان چیپست ها و مشخصات مشابه باتری عملکرد بهتری داشتند.

این گوشی با شارژر سازگار Quick Charge 4+ تا 30 وات ارائه می شود. البته، Axon 20 5G نیز 30W ترسیم می کند اما ما مطمئن نیستیم که از کدام ولتاژ و آمپر استفاده می کنیم. برچسب روی شارژر می گوید که می تواند با 12 ولت/2.5 ولت، 20 ولت/1.5 آمپر یا 10 ولت/3 آمپر کار کند. در هر صورت سرعت شارژ کمی سریعتر از رقبای خود است، اما اکثر آنها نیز باتری های بزرگتری دارند.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

زدتی‌ای Axon 20 5G مبتنی بر اندروید 10 و رابط کاربری MiFavor 10.5 عرضه شده که شش تم به همراه قابلیت‌‌هایی همچون حالت شب و اسپلیت-اسکرین را در خود جای داده است. محیط نرم افزاری این گوشی به گونه‌ای طراحی شده که کاربرپسند بوده و برای دارندگان دستگاه‌‌های اندرویدی، محیط آشنایی خواهد بود.

بار پردازشی Axon 20 5G را پردازنده اسنپدراگون 765G به دوش ‌‌می‌کشد و در کنار خود یک رم 6 یا 8 گیگابایتی را ‌‌می‌بیند. همچنین یک حافظه ذخیره‌سازی 128 یا 256 گیگابایتی برای این گوشی در نظر گرفته شده که البته از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 2 ترابایت قابل ارتقاست. نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن توجه کنید، اتصال 5G بوده و مهمتر از همه، عملکرد 5G تلفن هوشمند است.

ZTE به آنتن موسوم به PDS که دستگاه را احاطه کرده، فوق العاده نازک است و فناوری 50 درصد عملکرد آنتن را بهبود می بخشد. همچنین قرار است پایداری سیگنال 50 درصد همراه با کارایی افزایش یابد که گویا 30 درصد بالاتر است. در نهایت، این باید بر سرعت دانلود و آپلود نیز تأثیر بگذارد. و برای ثبات بهتر اتصال در هنگام گیم پلی، حالت ویژه +Wi-Fi 5G وجود دارد که باعث می شود هر دو آنتن به طور همزمان کار کنند.

درنهایت، ZTE سعی کرده  با استفاده از چندین مولفه پراکنده گرما، عملکرد پایدار را بهبود بخشد. یک صفحه گرافیت، یک سیستم خنک کننده محفظه بخار استاندارد و یک پد حرارتی نانوالیاف کربنی برای خنک نگه داشتن و کارکرد وجود دارد.

کیفیت دوربین

همانطور که در ابتدا اشاره شد، این نخستین گوشی هوشمندی بوده که به دوربین سلفی زیر نمایشگر مجهز شده است. مهندسان ZTE، یک دوربین 32 مگاپیکسلی را در قسمت جلویی و زیر نمایشگر دستگاه تعبیه کرده‌اند که ‌‌می‌تواند عکس‌‌های بسیار باکیفیتی را در محیط‌‌هایی با نور کافی ثبت کند. اما هرچه از میزان نور محیط کم شود، عملکرد و کیفیت دوربین نیز افت پیدا ‌‌می‌کند.

همانطور که در نمونه عکس‌‌ها مشاهده ‌‌می‌کنید، جزییات در این تصاویر قابل قبول است اما نباید فراموش کرد که Axon 20 5G با کمتر 500 دلار عرضه ‌‌می‌شود و استفاده از چنین فناوری پیشرفته‌ای در گوشی هوشمنی با این محدوده قیمتی، ‌‌می‌تواند تما‌‌می‌عیب‌‌های آن را بپوشاند. از سویی دیگر، این فناوری هنوز در آغاز فرآیند توسعه خود قرار دارد و قطعا در آینده شاهد ارتقای عملکرد آن خواهیم بود. زدتی‌ای اعلام کرد که در این گوشی، ترکیبی از 5 فناوری برای تعبیه دوربین زیر نمایشگر و ارتقای عملکرد آن استفاده شده است. همچنین ماده مخصوصی در این نمایشگر به‌کار رفته که ‌‌می‌تواند به دریافت بیشتر نور توسط لنز کمک زیادی کند.

همچنین Axon 20 5G از تراشه Dual-control و مدار درایور بهره ‌‌می‌برد که باعث ارتقای رنگ در تصاویر ‌‌می‌شود و از تداخل نمایشگر  و دوربین در فرآیند ثبت رنگ جلوگیری ‌‌می‌کند. به گفته ZTE، این گوشی به قابلیتی به نام Special matrix نیز مجهز شده که برای انتقال طبیعی‌تر پیکسل‌‌ها به کار گرفته ‌‌می‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرد حدود یک سال را برای طراحی و توسعه یک الگوریتم سلفی برای ارتقای عملکرد دوربین در محیط‌‌هایی با نور کم کار کرده به طوری که دوربین ‌‌می‌تواند با توجه به میزان نور محیط، دامنه دینامیکی را تغییر دهد.

همان طور که مشاهده می‌کنید، تصاویر بسیار دارای نویز هستند و حتی در صورت خاموش بودن حالت شب در پیکسل 5، بازهم گوشی شرکت ZTE حرف زیادی برای گفتن ندارد. اینکه یک دوربین می‌تواند از پشت نمایشگر، عکس بگیرد، خود شبیه معجزه است اما در هر صورت شما دلتان نمی‌خواهد که این تصاویر را با کسی به اشتراک بگذارید.

گوشی Axon 20 5G به جهار دوربین اصلی در قسمت پشتی بدنه مجهز شده که یک سنسور اصلی 64 مگاچیکسلی و سه سنسور 8 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2، ماکرو 2 مگاپیکسلی و عمق 2 مگاپیکسلی را در خود جای داده است. سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی به طور موثر عکس های 16 مگاپیکسلی ثبت می کند. این سنسور بسیار بزرگ است و دارای اندازه 1/1.72 اینچ و دارای 0.8 میکرومتر پیکسل و دیافراگم f/1.8 جفت می شود.

چیدمان سنسورهای این دوربین به گونه‌ای است که ‌‌می‌تواند امکان ثبت عکس‌‌هایی متفاوت و متنوعی را برای کاربر فراهم کند. این دوربین همچنین از قابلیت زوم دیجیتال 5 برابری بهره ‌‌می‌برد که برای شکار سوژه‌‌های دور با جزییات مناسب کاربردی خواد بود. در ادامه چند نمونه از عکس‌‌های ثبت شده با دوربین اصلی Axon 20 5G را مشاهده ‌‌می‌کنید.

تا زمانی که نور کافی باشد، دوربین اصلی می تواند تصاویر واضح و دقیق را با رنگ های کاملا دقیق نیز ثبت کند. با این حال نویز یک مشاهده منظم است. خبر خوب این است که اگر به اندازه کافی نزدیک نگاه نکنید، سخت است که متوجه شوید و فقط در زمینه های یکنواخت قابل مشاهده است. هاله های واضح نیز وجود دارد که در اینجا و آنجا وجود دارد، اما دوباره فقط در صورت پیکسل زنی قابل مشاهده است. به طور کلی، وضوح اضافه شده در هنگام پردازش را دوست داریم زیرا به تصاویر ظاهری بسیار تمیزتر می دهد.

ضبط ویدئو با کیفیت 4K خوب و روان به نظر می رسد. وضوح، جزئیات و عملاً هیچ نویزی وجود ندارد. کنتراست بیش از حد بالا نیست. و با توجه به لایه ابر ضخیم در بالا، تلفن عملکرد متعادلانه ای را در ایجاد سایه و نور برجسته نیز انجام می دهد. اینها برخی شرایط چالش برانگیز است.

جمع بندی

در مجموع، ‌‌می‌توان تصمیم ZTE برای توسعه و عرضه گوشی هوشمندی مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر را اقدا‌‌می‌شجاعانه توصیف کرد. این شرکت چینی، در حالی خود را به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه معرفی کرده که هنوز بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ دنیا، نتوانسته‌اند این فناوری را برای استفاده در گوشی‌‌های جدید خود توسعه دهند.

نقاط مثبت

  • صفحه نمایش بزرگ 6.92 اینچ ، 90 هرتز ، 10 بیتی
  • ساخت خوب و شارژ سریع
  • عملکرد دوربین اصلی عمدتا قابل اعتماد، به ویژه در شب
  • این نرم افزار نسبت به تکرارهای قبلی پیشرفت بزرگی داشته است

نقاط منفی

  • عمر باتری می توانست بهتر باشد ، بیشتر مرور وب
  • عدم افزایش روشنایی در فضای باز با خوانایی ضعیف نور خورشید برابر است.
  • دوربین سلفی بد است و می توانید وصله را بر روی صفحه نمایش مشاهده کنید
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا