موتورولا گوشی هوشمند moto g 5G را از ماه نوامبر به عنوان اولین گوشی میان رده 5G و مجهز به اسنپدراگون 750G راهی بازار شد. مشخصات روی گوشی 5G میان رده روی کاغذ خوب به نظر می رسد. این گوشی از لحاظ طراحی و سخت افزار تا حد زیادی شبیه به مدل قدیمی است. در این مقاله گوشی Moto G 5G را بررسی می‌کنیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 166.1 در 76.1 در 9.9 میلیمتر؛ وزن 212 گرم، بدنه پلاستیک.
  • نمایشگر: 6.70 اینچی LTPS IPS LCD، استاندارد HDR10، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نسبت ابعاد 20 به 9.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 750G 5G.
  • حافظه: 4 گیگابایت رم/64 گیگابایت، 6 گیگابایت رم/128 گیگابایت
  • نرم افزار: اندروید 10
  • دوربین پشتی: اصلی 48 مگاپیکسل، اولتراواید 8 مگاپیکسل، ماکرو 2 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل.
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی: 4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS; دوربین جلویی: 1080p@30fps
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت و شارژ سریع 20 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت، NFC، رادیو FM.

Moto G 5G به همراه یک شارژر 20 واتی، کابل USB-A به USB-C و یک قابل سیلیکونی شفاف عرضه می‌شود.

طراحی و صفحه نمایش

ابتدا با نمایشگر بررسی را شروع می کنیم. موتو جی 5G نمایشگر 6.7 اینچی فول اچ دی پلاس با رزولوشن پیکسل 2400 در 1080 پیکسل، نسبت ابعاد 20 به 9 و پوشش شیشه ای 2.5 بعدی داشته که تراکم پیکسل آن 394ppi است. صفحه نمایش روشن، رنگ ها زنده و خوانایی جلوی نور خورشید نیز خوب است. این گوشی تقریباً 85 درصد نسبت صفحه به بدنه و پشتیبانی از HDR دارد، اما این شرکت در مورد محافظت از نمایشگر توسط هر نوع شیشه سخت شده، اشاره نکرده است.

در زیر گزینه های نمایشگر، گزینه های مختلفی برای تنظیم رنگ از Natural  Boosted و Saturated شده وجود دارد. همچنین نور شب وجود دارد که به شما امکان می دهد میزان تابش نور آبی صفحه نمایش را کاهش دهید، بنابراین هنگام خواندن در شب باعث خستگی چشم نمی شود. حالت تاریکی دیگری روی آن وجود دارد، که شبیه به سایر گوشی های موتورولا، و به طور خودکار برای اپلیکیشن های سازگار اعمال می شود.

در بالای نمایشگر، یک حفره در بالای نمایشگر موجود بوده که دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی را در خود جای داده است. حتی اگر حفره کمی بزرگ باشد، هنگام تماشای فیلم مزاحمتی ایجاد نمی کند. از سوی دیگر یک اسپیکر در لبه بالایی گوشی جای گرفته است. تلفن دارای LED اعلان نیست، اما دارای گزینه peek display است که به شما امکان می دهد اعلان های تعاملی و اطلاعات سریع را هنگام خاموش بودن صفحه مشاهده کنید، اما مانند نمایشگرهای همیشه روشن موجود در گوشی های AMOLED عمل نمی کند.

از نظر قرارگیری، سمت راست دارای دکمه تنظیم صدا و دکمه روشن/خاموش است، در حالی که در سمت چپ یک دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت و یک اسلات سیم کارت ترکیبی (nano + nano / microSD) قرار دارد. قسمت پایین آن دارای جک صوتی 3.5 میلی متری، پورت USB Type-C، میکروفون اصلی و پنجره مشبک بلندگو است. بالای آن فقط میکروفون ثانویه قرار دارد.

وزن گوشی تقریب 212 گرم است که برای گوشی به این ابعاد بزرگ، کاملا قابل قبول است. بدنه‌ پشت گوشی به رنگ خاکستری آتشفشانی براق است که از برخی زوایا، کاملا مشکی دیده می‌شود. متاسفانه به دلیل براق بودن، اثر انگشت و لکه‌ها راحت تر روی بدنه باقی می‌مانند.

کیفیت دوربین

در پشت گوشی موتو جی 5G، سه دوربین موجود است که شامل سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی 1.2 اینچی ایزوسل GM1، اندازه پیکسل 0.8μm، دیافراگم f/1.79، همراه با یک دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی با زاویه دید 118 درجه، دیافراگم f/2.2 و دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 می شود. همانطور که در بالا اشاره شد برای عکاسی سلفی نیز یک دوربین 16 مگاپیکسی اندازه پیکسل 1μm و دیافراگم f/2.2 وجود دارد.

رابط کاربری دوربین با اکثر تلفن های هوشمند موتورولا آشنا است که شامل یک ضامن سریع بین دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و ماکرو در پایین، ضامن های سریع برای فلاش، تایمر، نسبت ابعاد و موارد دیگر است. گزینه بیشتر دارای رنگ لکه، پرتره، دید در شب، فیلمبرداری، پانوراما، عکس سلفی گروهی، فیلتر زنده و حالت پرو است.

با توجه به کیفیت تصویر، عکس های نور روز با گسترده دینامیکی خوب ارائه می شوند، که به لطف فناوری Quad-Pixel که به شما امکان می دهد 12 مگاپیکسل ثبت کنید. عکس های HDR با بهبود گسترده دینامیکی بهتر هستند و توصیه می شود HDR خودکار را فعال کنید. عکس های با زاویه دید عریض از دوربین 8 مگاپیکسلی خوب است و عکس های پرتره حتی بدون سنسور اختصاصی دارای تشخیص لبه مناسبی هستند. از آنجا که این دوربین دارای یک ماکرو 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت  است، شما باید به طور دستی شی را از فاصله دور فوکوس کنید.

 

عکس های کم نور مناسب هستند، اما نویز زیادی وجود دارد و حالت Night Vision تصاویر را بهتر و با جزئیات بیشتر روشن تر کند، خیلی معقول به نظر نمی رسد. همچنین عکس های دوربین جلو در نور روز خوب هستند و عکس های کم نور مناسب هستند. وضوح خروجی 4 مگاپیکسل است که بار دیگر از فناوری چهار پیکسل برای ارائه تصاویر واضح استفاده می کند.

این گوشی قادر به ضبط ویدیوی 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه و 1080p با نرخ 60 فریم در ثانیه است، درحالیکه قابلیت ضبط اسلوموشن 720p با نرخ 240 فریم در ثاینه و 1080p با نرخ 120 فریم بر ثانیه نیز ارائه شده است. دوربین این گوشی از قابلیت EIS برخوردار بوده، اما وقتی ویدیو را هنگام ضبط فیلم روشن می کنید کیفیت فیلم پایین می آید.

نرم افزار و رابط کاربری

موتورولا، گوشی موتو جی 5G را به‌صورت پیش‌فرض با اندروید 10، روانه‌ بازار کرده است. این شرکت قول بروزرسانی اندروید 11 را برای تلفن داده، اما هیچ زمان مشخصی برای عرضه وجود ندارد. طبق معمول، این مجموعه با اضافه شدن ویژگی های Moto مانند برنامه Moto موجود است. وقتی انگشت خود را به سمت راست بکشید، با گزینه Discover Google همراه خواهید بود. چیز خاصی برای ذکر کردن در مورد این نرم افزار وجود ندارد زیرا این نرم افزار تجربه اندروید 10 را با ویژگی های اضافه شده ارائه می دهد.

به غیر از مجموعه معمول برنامه های کمکی ، برنامه های گوگل، شما هیچ نوع نرم افزار بخصوصی در گوشی پیدا نمی کنید. این گوشی با اپلیکیشن معمول Moto ارائه شده که چندین ویژگی مانند گزینه های شخصی سازی، ژست ها، سفارشی سازی صفحه نمایش، کنترل های رسانه ای، زمان بازی و موارد دیگر را فراهم می کند.

این گوشی در پشت خود دارای حسگر اثر انگشت است. با نگه داشتن انگشت بلافاصله قفل گوشی باز می شود تا دیگر نیازی به فشار دادن آن نباشد و بدیهی است که سریعتر از اسکنر اثر انگشت در صفحه نمایش است. می توانید حداکثر 5 اثر انگشت اضافه کنید. همچنین می توانید از اثر انگشت برای برنامه محلی و پرداخت در برنامه ها استفاده کنید.

بازده و عملکرد

از نظر عملکرد، بار پردازش موتو جی 5G بر دوش پردازنده جدید کوالکام اسنپدراگون 750G بوده که دارای 2 هسته مرکزی Kryo 570 عملکرد (مبتنی بر کورتکس A77) تا سرعت 2.2 گیگاهرتز و شش هسته Kryo 570 (مبتنی بر کورتکس A55) تا 1.8 گیگاهرتز است. این تراشه جدید همچنین دارای پردازنده گرافیکی Adreno 619 با پشتیبانی از Open GL ES 3.2 ، Open CL 2.0 FP و Vulkan 1.1 است.

به لطف هسته های Kryo 570 بزرگتر مبتنی بر Cortex A77، سرعت آن نسبت به اسنپدراگون 765 سریعتر و در مقایسه با اسنپدراگون 730G حدود 20 درصد افزایش عملکرد را نوید می دهد. پردازنده گرافیکی Adreno 619 در مقایسه با پردازنده گرافیکی Adreno 618 موجود در اسنپدراگون 730 وعده پردازش گرافیکی 10 درصد بهتر را داشته و دارای ویژگی های Snapdragon Elite Gaming است.

به همراه تراشه، موتو جی 5G با 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می شود. از 6 گیگابایت رم، 5.4 گیگابایت رم قابل استفاده دریافت می کنید که از این تعداد، تقریباً 3 گیگابایت رم در هنگام بوت آزاد شده، فقط برنامه های پیش فرض در پس زمینه اجرا می شوند. از 128 گیگابایت حافظه داخلی 107 گیگابایت فضای ذخیره سازی قابل استفاده دریافت می کنید.

باتری

باتری این گوشی حجم 5000 میلی آمپری دارد که در این بازه‌ قیمت، یک نکته‌ مثبت محسوب می‌شود. این باتری در حالت استندبای تا 131 ساعت شارژ نگه می‌دارد. این رقم در صورت پخش مداوم ویدیو تا 19 ساعت و 35 دقیقه هم می‌رسد. شارژ کامل باتری با توان شارژ 20 واتی چیزی در حدود 2 ساعت و 11 دقیقه طول می‌کشد. این تلفن از شارژ سریع 20W TurboPower پشتیبانی می کند، بنابراین فقط 40 دقیقه شارژ 0 تا 50 درصد با شارژر همراه 20 وات شارژ می شود، اما 0 تا 100 درصد نزدیک به 2 ساعت طول می کشد.

جمع بندی

این گوشی با قیمت 300 یورویی، یک گوشی هوشمند 5G ارزان قیمت از طرف موتورولا بوده که تجربه اندرویدی را ارائه می دهد. دوربین اصلی در اکثر شرایط خوب است، تلفن عملکرد روان و عملکرد باتری خوب را نیز ارائه می دهد. در کل Moto G 5G در بازار کنونی، جایگاهی خوب در مقایسه رقبا دارد. این گوشی در مجموع هیچ نقطه ضعف خاصی ندارد و با قیمت 300 یورو، انتخابی آسان محسوب می‌شود.

نقاط مثبت

  • رابط کاربری تمیز و بدون تبلیغات
  • عملکرد خوب دوربین اصلی در نور روز
  • عملکرد روان
  • ماندگاری خوب باتری با شارژ سریع

نقاط ضعف

  • عملکرد متوسط دوربین در شرایط نوری کم
  • نداشتن صفحه نمایش AMOLED یا نرخ تازه سازی بالا در مقایسه با رقبا
  • نداشتن اسلات اختصاصی microSD
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *