سخت افزار

رونمایی آرم از معماری جدید Armv9 برای نسل بعدی تراشه ها

شرکت آرم (Arm) از معماری جدید تراشه ها با نام Armv9 رونمایی کرده که اولین تغییر اساسی در معماری از زمان معرفی Armv8 یک دهه پیش خواهد بود. این شرکت می گوید که Armv9 قرار است در 300 میلیارد تراشه بعدی ARM استفاده شود. این شرکت همچنین گفت که انتظار دارد 100 میلیارد دستگاه ARM در 5 سال آینده عرضه شود و با نرخ فعلی، 100 درصد از داده های اشتراک شده روی تراشه های ARM پردازش می شود، خواه در نقطه انتهایی باشد یا در کلود.

دو هدف اصلی برای Armv9 وجود دارد: هوش مصنوعی و امنیت. در اواسط دهه 2020، آرم گفت که بیش از هشت میلیارد دستگاه مبتنی بر دستیار صوتی وجود دارد و 90 درصد اپلیکیشن ها شامل عناصر هوش مصنوعی هستند. آرم با فوجیتسو همکاری کردند تا مقیاس پذیر بردار (SVE) را ایجاد کنند و اکنون، SVE2 برای یادگیری بهتر ماشین و پردازش سیگنال دیجیتال بخشی از Armv9 است.

با توجه به امنیت، Armv9 از معماری محرمانه Arm (CCA) برخوردار است، که از اطلاعات در هنگام استفاده و در سطح سخت افزاری محافظت می کند. همچنین چیزی به نام Realms وجود دارد که اپلیکیشن ها می توانند از آن در خارج از مناطق امن و غیر امن استفاده کنند. در مورد اینکه چه زمانی خواهید دید تراشه های جدیدی بر اساس معماری Armv9 ساخته می شوند، Arm اظهار نظر نکرده، اما به راحتی می توان گفت که مدتی طول خواهد کشید.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا