شرکت ZTE گوشی اکسون 30 اولترا (Axon 30 Ultra) را با دوربین استثنایی اش روانه‌‌ بازار کرده است. در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی این گوشی هوشمند قدرتمند بپردازیم. در پشت این گوشی دوربین های قدرتمندی قرارگرفته که سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی چیز عجیبی نیست، ولی سنسور دوم 64 مگاپیکسلی که دارای اپتیک 35 میلی متر است، چیزهای جالب توجهی بدست می آیند – ZTE این را لنز پرتره می نامد.

با چنین سیستم تصویربرداری، فقط منطقی است که Axon 30 Ultra از برخی سخت افزارهای سطح بالا در خود جای داده است. این گوشی با تراشه اسنپدراگون 888، نمایشگر 144 هرتز AMOLED و یک ترابایت فضای ذخیره سازی را در اختیار کاربر قرار می دهد. در ادامه با مشخصات فنی اکسون 30 اولترا آشنا خواهید شد.

  • بدنه: 161.5 در 73 در 8 میلی متر، 188 گرم؛ پوشش شیشه گوریلا گلس 5
  • نمایشگر: 6.67 اینچی امولد، 1 میلیارد رنگ، نرخ تازه سازی 144 هرتز، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، تراکم 395ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 888؛ گرافیک Adreno 660
  • حافظه: 8، 12 یا 16 گیگابایت رم، 128، 256 گیگابایت یا 1 ترابایت فضای ذخیره سازی UFS 3.1
  • نرم افزار: رابط کاربری MyOS 11 مبتنی بر اندروید 11
  • دوربین پشتی: اصلی 64 مگاپیکسلی f/1.6، استاندارد 64 مگاپیکسلی f/1.9، اولتراواید 64 مگاپیکسلی f/2.2 و تله فوتو 8 مگاپیکسلی f/3.4
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل f/2.5
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی 8K@30fps, 4K@30/60fps, 1080p@30fps و دوربین سلفی 4K@30fps, 1080p@30fps
  • باتری: 4600 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 65 وات، کوییک شارژ 4 پلاس، USB Power Delivery 3.0
  • سایر: سنسور اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، NFC

یکی از موارد قابل توجه در این گوشی، رتبه بندی IP است – پرچمداران معمولاً محافظت در برابر گرد و غبار و آب را دارند، اما متأسفانه Axon اینگونه نیست. اکسون 30 اولترا همراه یک قاب سیلیکونی شفاف، کابل شارژ USB-C، شارژر 65 واتی، یک کابل تبدیل USB-C به جک 3.5 میلیمتری و یک ایرباد سیمی عرضه می‌شود.

طراحی و کیفیت ساخت

اکسون 30 اولترا 5G یک گوشی پریمیوم بوده، که با یک نگاه گذرا کاملاً مشهود است و وقتی آن را نگه دارید، تصور آن تأیید می شود. جلو و عقب شیشه ای، قاب فلزی، حاشیه های باریک، لبه های منحنی – محصول ZTE تمام نشانه های یک پرچمدار را دارد. با پنل پشتی شروع می کنیم؛ پنل پشتی گوریلا گلس 5 دارای پوشش ضد مات داشته که با مبادلات معمول همراه است – به همان اندازه مستعد جمع شدن اثر انگشت نیست، و حتی لغزنده تر از یک پنل براق است.

در میان دو لایه شیشه، بدنه‌‌ فلزی گوشی قرار دارد. طراحی گوشی ساده و تر و تمیز است. لوگو کوچک ZTE در گوشه پایین سمت راست وجود دارد که با نشان 5G به آن ملحق می شود، بنابراین دیگران می دانند که شما اتصال نسل بعدی دارید. ماژول دوربین ابعاد قابل توجهی داشته و دقت زیادی در طراحی آن به کار رفته است. 4 ماژول دوربین در آن وجود دارد، یک laser AF، فلش LED دوگانه و حتی میکروفون. نشان ‘3x64MP’ جذابیت اصلی را تبلیغ کرده و مشخصات لنز در زیر آن نوشته شده است.

در سمت راست، طبق دکمه پاور و کنترل صدا را مشاهده می کنید و در پایین گوشی پورت USB-C، اسلات سیم کارت، بلندگو اصلی و میکروفون به علاوه یک میکروفون دیگر در بالای آن موجود است. نمایشگر استفاده شده روی اکسون 30 اولترا، یکی بهترین هاست؛ و پنل تا کناره ها سوق پیدا کرده و حاشیه های بالا و پایین نیز به نسبت کم هستند.

در بالای صفحه ، یک طراح پانچ برای دوربین سلفی وجود دارد که ZTE به قطر آن 2.6 میلی متر اشاره دارد، اگرچه محوطه سیاه غیر نمایشگر آن را بیشتر به 4 میلی متر می رساند. اکسون 30 اولترا دارای ابعاد 161.5 در 73 در 8 میلیمتر و وزون 188 گرم است که تقریبا با رقبایی مانن گلکسی اس 21 پلاس، ویوو ایکس 60 پرو پلاس و وان پلاس 9/9 پرو برابری می کند.

صفحه نمایش

اکسون 30 اولترا دارای صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و تراکم پیکسل 395ppi است. همچنین نمایشگر نرخ تازه سازی تصویر 144 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 300 هرتز را در اختیار قرار می دهد. هنگام کار دستی با نوار لغزنده، دستگاه اکسون برای 552 نیت مناسب است، یکی از بالاترین میزان قرائت های دستی دستیابی به روشنایی که دیده ایم.

برعکس، نتیجه ای که با روشنایی انطباقی فعال شده در زیر نور مستقیم قرار گرفتیم کمترین نتیجه ای است که اخیراً از نمایشگر سطح بالا OLED کسب کرده ایم – 698 نیت خیلی نیست، اما 800s بالا اکنون کاملاً رایج است. این گوشی به طور پیش فرض از نمایه Colorful برخوردار است، که گستره رنگی حتی وسیع تر از فضای رنگی DCI-P3 را در بر می گیرد و خروجی فوق العاده واضحی را ارائه می دهد. تغییر رنگ آبی شدید به رنگ سفید و خاکستری بیش از حد قابل توجه است.

این پنل از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می کند، اما در زمان بررسی، ما فقط پخش استریم HDR از یوتیوب دریافت کردیم – نه از آمازون پرایم ویدیو و نه از نتفلیکس. این ممکن است به دلیل گواهینامه های معلق باشد و با گذشت زمان تغییر کند. این تلفن از Widevine L1 پشتیبانی می کند، بنابراین مسئله محدودیت DRM نیست. تنظیمات 144 هرتز حداکثر نرخ تازه سازی را در منوی تنظیمات و بقیه رابط کاربر به شما می دهد، اما هنگام راه اندازی یک اپلیکیشن به 120 هرتز کاهش می یابد.

عمر باتری و شارژ سریع

ZTE یک باتری 4600 میلی آمپری داخل این گوشی کار گذاشته است. این گوشی پرچمدار، در تست وب گردی با حالت رفرش ریت 120 هرتزی تست شده است. این موضوع، با وجود رفرش ریت 144 هرتزی رخ داده است. همچنین تست پخش ویدیو به طبع با رفرش ریت 60 هرتزی انجام شده است.

در ابتدا، با ثبت امتیاز 91 ساعته در حالت استفاده ترکیبی این گوشی مواجه می‌شویم. در کل، این رقم برای پرچمداری با تراشه‌ پر مصرف اسنپدراگون 888 مناسب است. عمر باتری کلی این گوشی، در بازه “خیلی خوب” قرار می‌گیرد. در بخش تماس 3G نیز ثبت رقم تقریباً 27 ساعته را توسط این گوشی شاهد هستیم. امتیازات بخش وب گردی و پخش فیلم نیز به ترتیب در حدود 12 و 16 ساعت است. در کل، عملکرد باتری این گوشی بد نیست. اما انتظار کمی بیشتری از بازدهی باتری این دستگاه داشتیم.

در بخش بعدی، نوبت به عملکرد شارژر Axon 30 Ultra 5G می‌رسد. گوشی اکسون 30 اولترا، از شارژری با توان 65 وات بهره می‌برد. این شارژر، درون جعبه Axon 30 Ultra جای خوش کرده است. همچنین شارژر دستگاه پرچمدار ZTE، از فناوری Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کند. در 30 دقیقه اتصال شارژر به این گوشی، 74 درصد از ظرفیت باتری 4600 میلی آمپر ساعتی آن شارژ شده است. اما در ادامه این روند، ظرفیت باتری گوشی اکسون 30 اولترا در 44 دقیقه پر می‌شود.

نرم افزار و رابط کاربری

اکسون 30 اولترا دارای اندروید 11 با یک لایه داخلی MyOS است که در نسخه 11 نیز وجود دارد. رابط کاربری آن هم MyOS 11 است که ظاهر آن ترکیبی از اندروید خام و iOS است.

مواردی مانند نوار اعلان و تنظیمات تغییر کرده اما بصری حفظ شده است. با تغییر انیمیشن های صفحه اصلی و طرح آیکون می توانید ظاهر و احساس تلفن را شخصی سازی کنید، اما تم های رابط کاربری برای انتخاب به شما ارائه نمی شود. سه حالت صفحه اصلی نیز موجود است، یکی با کشوی برنامه، دیگری بدون آن و دیگری با نام Easy Home Screen که برای بزرگسال ها ساخته شده، با نمادهای بزرگ و اندازه قلم.

یک حالت تاریک در سیستم وجود دارد که می توانید برنامه ریزی کنید تا به طور خودکار روشن شود. همچنین می توانید بین پیمایش اشاره و دکمه های old-school جابجا شوید. انیمیشن های Axon 30 Ultra بسیار روان و سریع هستند، به خصوص در مواردی که اپلیکیشن ها را باز و بسته می کنید. رابط کاربری MyOS دارای یک رابط کاربری روشن و بصری است.

بازده و کارایی

اکسون 30 اولترا قطعاً عملکرد بسیار خوبی دارد. اسنپدراگون 888 بهترین پردازنده اندرویدی تاکنون در سال 2021 است و شک نداریم که در Axon 30 Ultra نیز ارائه شود. این پردازنده بسته به نسخه ای که انتخاب می کنید با 8 یا 12 یا 16 گیگابایت رم همراه است. فضای ذخیره سازی به ترتیب 128 یا 256 گیگابایت یا حتی 1 ترابایت است. من با نسخه پایه 8 گیگابایتی خوب بودم و هیچ مشکلی نداشتم.

بازی در این گوشی به لطف صفحه نمایش 144 هرتز با سرعت نمونه برداری لمسی 300 هرتز، تجربه بسیار خوبی است. طبق گفته ZTE ، اکسون 30 اولترا دارای یک سیستم خنک کننده سه گانه است که از ژل انتقال دهنده گرما برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد هنگام انجام کارهای سنگین و بازی به سمت آن استفاده می کند. اما در حالی که به نظر می رسد که بسیار جالب است، ولی در لحظه واقعی گوشی بسیار گرم می شود. از این سو بیش از حد گرم نمی شود، اما من باید تصدیق کنم که حتی انجام کارهای سبک مانند مرور یا استفاده از رسانه های اجتماعی، گوشی همیشه گرم می شود تا بتوانم متوجه آن شوم. این البته با بهینه سازی های نرم افزاری آینده قابل حل است.

کیفیت دوربین

اما طبیعتا جذاب‌ترین قسمت Axon 30 Ultra به دوربین‌های آن تعلق دارد که محوطه بزرگ و برجسته‌ای را در پشت گوشی به خود اختصاص داده‌اند. در این بخش با 3 دوربین 64 مگاپیکسلی روبرو می‌شویم که هریک وظیفه متفاوتی را بر عهده گرفته است؛ دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی که در ‌مرکز ستون کناری جای دارد از سنسور 1/1.72 اینچی IMX686 سونی بهره می‌برد و لنز مجهز به لرزه‌گیر OIS آن نیز با گشودگی دیافراگم f/1.6 کاملا سریع به‌نظر می‌رسد. دوربین 64 مگاپیکسلی دوم از فاصله کانونی 35 میلی‌متری و دیافراگم f/1.9 برخوردار است و دوربین 64 مگاپیکسلی سوم نیز یک اولتراواید عادیست که از فاصله کانونی 13 میلی‌متری و میدان دید 120 درجه‌ای بهره می‌‌برد. در انتها باید به دوربین چهارم 8 مگاپیکسلی این مجموعه اشاره کرد که در مقابل خود یک لنز پریسکوپی 123 میلی‌متری را می‌بیند که زوم اپتیکالی برابر با 5 برابر و زوم دیجیتال 60 برابری را به دست می‌دهد. این دوربین به فوکوس خودکار و OIS نیز مجهز است.

از بین چهار دوربین این قسمت، کارکرد دوربین 64 مگاپیکسلی دوم کمی مبهم به‌نظر می‌رسد و شاید بهتر باشد اندکی بیشتر در مورد آن بدانیم. در سیستم‌های چند دوربینی متشکل از یک دوربین اصلی و یک دوربین تله‌فوتوی عادی، با توجه به ثابت و غیر متحرک بودن لنز دوربین تله‌فتو عدد بزرگ‌نمایی 2 یا 3 برابری اعلام شده برای آن شامل پله‌های میانی زوم نشده و مثلا آن‌چه در زوم 1.5 برابری به نمایش گذاشته می‌شود اغلب چیزی جز زوم دیجیتال از تصویر دوربین اصلی نیست؛ بدین‌ترتیب کیفیت تصویر در زوم‌های میانی معمولا با حد نهایی زوم اعلام شده یعنی 2X یا 3X قابل مقایسه نخواهد بود. با این‌ پیش زمینه به‌ راحتی می‌توان حدس زد که حضور دوربینی با فاصله کانونی متفاوت اما با وضوح یکسان نسبت به دوربین اصلی وظیفه پر کردن فواصل میانی زوم را بر عهده خواهد داشت. دوربین 64 مگاپیکسلی دوم در Axon 30 Ultra همانطور که اشاره شد از فاصله کانونی 35 میلی‌متری برخوردار بوده که تقریبا 1.5 برابر بیشتر از دوربین اصلی‌ است و بدین‌ترتیب تصویر به‌نمایش درآمده از آغاز پروسه زوم تا رسیدن به بزرگ‌نمایی 1.5 برابری از دوربین دوم استخراج می‌شود و بقیه راه تا رسیدن به زوم اپتیکال 5 برابری بر عهده دوربین پریسکوپی خواهد بود.

برنامه دوربین دارای ویژگی های فراوانی مانند Multi-camera است که به شما امکان می دهد همزمان از حسگر اصلی، فوق عریض و تله عکس بگیرید. حالت های پرتره و سلفی گزینه های زیبایی دارند. حالت های قرار گرفتن در معرض ماکرو، دستی و طولانی نیز گنجانده شده است. یک حالت 64 مگاپیکسلی وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست، تصویری با حداکثر رزولوشن دوربین اصلی، فوق العاده عریض و پرتره ثبت می کند.

تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی بسیار خوب هستند، اگرچه گاهی اوقات از نظر رنگ و نوردهی نادرست هستند، اما دوربین تمایل دارد نورهای بیشتری را نشان دهد. دوربین فوق عریض نیز بد نیست، اما اغلب فاقد جزئیات است، که می توان برای بقیه دوربین ها نیز گفت. برای گرفتن عکس های عالی با این گوشی به نور زیادی نیاز دارید. عملکرد کم نور، حتی با حالت شب، کمی ناامید کننده است. چنین عکس هایی خوب به نظر می رسند، اما جزئیات تحریف شده اند.

دوربین تله ای زوم اپتیکال 5 برابر نیز فاقد جزئیات است. یک بزرگنمایی هیبریدی 10 برابر وجود دارد، اما هنوز کیفیت بالایی ندارد. بزرگنمایی دیجیتال می تواند تا 60 برابر افزایش یابد. باید توجه داشته باشم که هنگام بزرگنمایی، دوربین ها اصلاً احساس لرزش نمی کنند و ZTE با تثبیت کننده کار بزرگی انجام داده است. تصاویر پرتره عالی به نظر می رسند. دوربین بزرگنمایی نوری 64 مگاپیکسلی 2 مگاپیکسلی که برای چنین عکس هایی اختصاص داده شده، از عمق و جزئیات خوبی برخوردار است. جلوه تار بر روی تصاویر کاملاً واضح و طبیعی است.

دوربین جلو یک واحد 16 مگاپیکسلی است که در صورت داشتن نور زیاد، عکس های خوبی می گیرد. اما در فضای داخلی، سلفی های شما جزئیات زیادی را از دست می دهند و حتی گاهی اوقات کمی دانه دانه به نظر می رسند. عکس های شب نیز ناامید کننده است. تا جایی که ویدیو پخش می گیرد، این گوشی با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه، رنگ های زنده، جزئیات خوب، فوکوس خودکار سریع و تثبیت عالی، بسیار خوب فیلم می گیرد. وقتی وضوح را به 8K 30fps برسانید، اوضاع تغییر می کند. داشتن گزینه ای با بالاترین وضوح در گوشی های مدرن بسیار خوب است، اما تصاویر 8K واقعاً متزلزل و ناپایدار هستند. در 8K سرعت فوکوس نیز کندتر است و در مقایسه با 4K، جزئیات بیشتری وجود ندارد.

جمع بندی

با برچسب قیمت 750 یورویی خود، این گوشی بدون شک یکی از بهترین گوشی‌های پرچمدار مقرون به صرفه است. ماژول دوربین شاید بهترین نقطه‌‌ قوت گوشی باشد. با این حال این گوشی در تمام بخش‌های دیگر نیز عملکرد خوبی را نشان داده است.

نقاط مثبت

  • نمایشگر خوب و عملکرد عالی
  • اتصال خوب و پشتیبانی از شارژ سریع
  • کیفیت ساخت خوب

نقاط منفی

  • عملکرد متوسط دوربین
  • بدون شارژ بی سیم
  • طراحی لغزنده
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *