سخت افزار

اینتل و اپل از معماری تراشه های 3 نانومتری TSMC استفاده خواهند کرد

گفته می شود که اپل و اینتل در حال آزمایش طراحی تراشه ها با فرآیند 3 نانومتری TSMC هستند و به گفته Nikkei می توانند اولین شرکت هایی باشند که با این فناوری روانه بازار می شوند. اینتل ممکن است قصد داشته باشد تا از تراشه های موجود در نوت بوک ها و مراکز داده نسل بعدی استفاده کند، در حالی که اپل می تواند برای اولین بار از پردازنده 3 نانومتری در مدل های آینده آیپد بکارگیری کند. گفته می شود TSMC مستقر در تایوان از سال آینده تولید چیپ های هر دو شرکت را آغاز خواهد کرد.

TSMC در حال حاضر تراشه های 5 نانومتری آیفون 12 اپل را تولید کرده و در سال 2022 نیز تولید تراشه های نسل بعدی AMD Zen 4 را آغاز می کند. این محصول تولید حجم 3 نانومتری را برای نیمه دوم سال 2022 هدف قرار داده است و احتمالاً محصولاتی در سال 2023 عرضه می شوند. TSMC انتظار دارد که فناوری جدید 10-15 درصد عملکرد بیشتر در همان سطح قدرت داشته باشد و یا قدرت 25 تا 30 درصدی را در همان سرعت ترانزیستور نسبت به فناوری 5 نانومتری کاهش دهد. این شرکت همچنین دارای فرایند 4 نانومتری N4 است که قرار است در سال 2022 آغاز شود و تکامل بیش از 5 نانومتر را با حداقل تغییرات مورد نیاز طراحان تراشه ارائه می دهد.

بنا به گفته منابع، آیپدهای اپل اولین دستگاه هایی است که از تراشه های 3 نانومتری تغذیه می شوند. ظاهراً به دلایل برنامه ریزی، نسل بعدی آیفون های عرضه شده در سال آینده از فناوری 4 نانومتری استفاده خواهند کرد. وضعیت اینتل شاید جالبتر باشد؛ اینتل تأیید کرد که برای مجموعه محصولات 2023 خود با TSMC همکاری خواهد کرد و قبلاً گفته بود که تولید برخی تراشه ها را به شرکت مستقر در تایوان واگذار می کند، هرچند که در مورد استفاده فناوری سخنی نگفت. در حال حاضر، اینتل تازه شروع به تولید تراشه های 10 نانومتری خود کرده (که کاملاً معادل تراشه های ساخته شده با فرایند 7 نانومتری TSMC است) و تولید 7 نانومتر را تا سال 2023 به تأخیر انداخت.

TSMC در حال ساخت یک کارخانه تراشه سازی 12 میلیارد دلاری در آریزونا است و قصد دارد از فناوری ساخت 5 نانومتری فعلی خود استفاده کند. در همین حال، اینتل قصد دارد 20 میلیارد دلار در دو کارخانه آریزونا سرمایه گذاری کند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا