شرکت Valve به تازگی از کنسول دستی بازی قابل حمل خود با نام Steam Deck رونمایی کرد. Steam Deck یک کامپیوتر بازی جمع و جور است که نسخه سفارشی SteamOS را اجرا می کند و می تواند تمام بازی های Steam شما را اجرا کرده، در حالی که به عنوان رایانه نیز کار می کند. Steam Deck دارای فرم فاکتور مشابه سایر کنسول های بازی قابل حمل مانند نینتندو سوئیچ یا پلی استیشن ویتا است. در دو طرف نمایشگرها استیک های آنالوگ با پد d در سمت چپ و کلیدهای ABXY در سمت راست قرار دارند. بر خلاف اکثر کنترلرهای دیگر، Steam Deck کلیدهای خود را در یک آرایش منحصر به فرد قرار می دهد، جایی که کلیدها در همان صفحه با کلیدهای آنالوگ قرار دارند.

این باعث آزاد شدن فضای زیر شده، که اکنون با دو ترک پد خازنی اشغال شده است. این ها به شما این امکان را می دهد که در بازی هایی که برای بازی با کنترلر طراحی نشده اند بلکه بیشتر با ماوس هستند، می توانید اشاره گر ماوس را کنترل کنید. Steam Deck همچنین دارای ژیروسکوپ 6 محوره است که می تواند برای کنترل حرکات شما در بازی ها مورد استفاده قرار گیرد. در زیر پد لپ تاپ اسپیکرهای استریو دوتایی قرار دارد که Valve ادعا می کند دارای DSP و صحنه صدای گسترده ای هستند. البته می توانید هدفون خود را نیز به برق متصل کنید و Steam Deck دارای میکروفون دوگانه داخلی است.

در بالای آن چهار محرک آنالوگ وجود دارد. دکمه ها مخصوصاً برای راحتی در بازی های مسابقه ای طراحی شده اند که نیاز به فشار دادن و نگه داشتن دکمه های ماشه برای مدت طولانی دارند. در پشت کنسول، Valve چهار دکمه اضافی روی دسته قرار داده که دو دکمه در هر طرف قرار دارد. این موارد کاملاً قابل تنظیم هستند و می توانند برای هر عملکردی در داخل بازی ترسیم شوند. در بخش جلویی، یک صفحه نمایش 7 اینچ IPS LCD با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل و نسبت ابعاد 16:10، حداکثر روشنایی 400 نیت و پشتیبانی لمسی قرار دارد. از صفحه لمسی می توان برای تعامل با رابط کاربر و همچنین استفاده از صفحه کلید روی صفحه استفاده کرد. همچنین می توان با استفاده از نگاشت نقاط روی صفحه به دستورات خاص، از آن در بازی ها استفاده کرد.

کنسول بازی دستی Steam Deck از هسته‌های پردازشی AMD Zen2 در بخش پردازنده مرکزی و ریزمعماری RDNA2 در بخش پردازنده گرافیکی خود بهره می‌برد. استیم دک به سیستم عامل SteamOS 3.0 مجهز است که بر پایه توزیع لینوکس Arch Linux طراحی شده است. کنسول بازی استیم دک از یک پردازنده 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس بوست تا 3.5 گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای بر پایه ریزمعماری RDNA2 با فرکانس بوست تا 1.6 گیگاهرتز بهره می‌برد. توان طراحی گرمایی APU بکار رفته در کنسول استیم دک بین 4 تا 15 وات گزارش شده است.

کنسول قابل حمل Steam Deck دارای 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و 64 گیگابایت حافظه داخلی eMMC در کنار 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی پرسرعت NVMe SSD است. هر سه نسخه این کنسول قدرت پردازشی یکسانی دارند و از نصب یک کارت حافظه پرسرعت microSD پشتیبانی می‌کنند. ظرفیت باتری کنسول 669 گرمی استیم دک 40 وات ساعت است و بین دو تا هشت ساعت دوام می‌آورد. این کنسول دارای میکروفن دوتایی، بلندگوی دوتایی و جک هدفون است. این کنسول بازی دستی یک درگاه USB 3.1، دو درگاه USB 2.0، یک درگاه DisplayPort 1.4، یک درگاه HDMI 2.0 و یک جک اترنت دارد.

از کنسول بازی استیم دک می‌توان به عنوان یک کامپیوتر قابل حمل هم استفاده کرد و امکان نصب برنامه روی آن وجود دارد. فروش کنسول بازی Steam Deck از دسامبر 2021 آغاز می‌شود. قیمت نسخه 64 گیگابایتی استیم دک 399 دلار، قیمت مدل 256 گیگابایتی آن 529 دلار و قیمت مدل 512 گیگابایتی استیم دک 649 دلار اعلام شده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *