سخت افزار

گوگل جزئیات کامل تراشه تنسور را منتشر کرد

در جریان معرفی پیکسل 6 و 6 پرو، گوگل جزئیات کامل تراشه اختصاصی تنسور را ارائه کرد. گوگل البته اولین بار در ماه آگوست از این تراشه رونمایی کرد؛ یک رونمایی اولیه که خیلی شاهد انتشار جزئیات خاصی پیرامون آن نبودیم. در حال حاضر هم این تراشه قرار است به عنوان قلب تپنده در دو مدل استاندارد و پرو از پیکسل 6 مورد استفاده قرار بگیرد.

البته تراشه‌ تنسور را باید یک پردازشگر هوش مصنوعی قدرتمند بدانیم. یعنی در واقع تراشه‌ای که قرار است با هدف بهبود تجربه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی‌های جدید گوگل مورد استفاده قرار بگیرد تا بدین ترتیب پیکسل‌ها در زمینه‌ی پردازش تصاویر، تشخیص صدا و مواردی مثل این، گوشی‌های بی‌نظیری باشند. خوشبختانه در این رویداد توانستیم متوجه شویم که این تراشه از چند و چه نوع هسته‌هایی تشکیل شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، این چیپ گوگل با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می‌شود و از 8 هسته پردازشی بهره می‌برد که شامل هسته‌های بزرگ، متوسط و کوچک می‌شود. در این تراشه شاهد استفاده از دو هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز هستیم که تفاوت چشمگیری با سایر تراشه‌های اندرویدی پرچمدار دارد.

از دو هسته Cortex-X2 که بگذریم، به خوشه دیگری با دو هسته Cortex-A76 روبه‌رو می‌شویم که با فرکانس 2.25 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. در نهایت با 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز روبه‌رو هستیم. در بخش گرافیک گوگل کم‌کاری نکرده و تنسور را به پردازشگر گرافیکی Mali-G78 مجهز کرده که در بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی شاهد استفاده از آن هستیم.

گوشی‌های جدید گوگل به لطف تراشه‌ی جدید این شرکت می‌توانند با قابلیت Live Translate، با بالاترین سرعت ویدیوها و پیام‌ها را ترجمه کنند، در تشخیص صدا عملکرد خوبی داشته باشند که این مورد در تبدیل گفتار به نوشتار فوق‌العاده کاربردی خواهد بود، در زمینه‌ی پردازش تصاویر عملکرد بی‌نظیری داشته باشند و بسیاری موارد دیگر. به صورت کلی، تراشه‌ تنسور به نسبت اسنپدراگون 765G بکار رفته در پیکسل 5 حدودا 80 درصد قدرتمندتر و سریع‌تر است که اختلاف چشمگیری به حساب می‌آید.

به گفته گوگل، تراشه تنسور یک لایه امنیتی جدید به سری پیکسل 6 اضافه می‌کند. این ویژگی با چیپ امنیتی Titan M2 کار می‌کند که از دستگاه در برابر بدافزارها و سایر حملات احتمالی محافظت می‌کند. چنین رویکردی به نفع کاربران است و این امید می‌رود که در آینده گوشی‌های اندرویدی بیشتری به آن مجهز شوند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا