بررسیلپ تاپ

بررسی لپ تاپ ریلمی بوک (اسلیم)

لپ تاپ ریلمی بوک (اسلیم) یک محصول نسل اول ریلمی است و نمی‌توان از آن انتظارات زیادی داشت. اما ریلمی توانست در این بخش موفق شود. ریلمی بوک (اسلیم) در خارج از هند به عنوان ریلمی بوک شناخته می شود و نه تنها اولین لپ تاپ ریلمی بلکه اولین لپ تاپ از گروه BBK Electronics است.

ریلمی بوک (اسلیم) برای مخاطبان جوان – به ویژه طبقه کارگر و دانش آموزان – است که می خواهند یک لپ تاپ متمرکز بر بهره وری داشته باشند که خسته کننده به نظر نرسد. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی لپ تاپ ریلمی بوک (اسلیم) می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

مشخصات مدل اینتل Core i3 مدل اینتل Core i7
پردازنده نسل یازدهم Core i3-1115G4 دو هسته/چهار رشته نسل یازدهم Core i5-1135G7 چهار هسته/هشت رشته
گرافیک Intel UHD Intel Iris Xe
نمایشگر

صفحه نمایش 14 اینچی با رزولوشن 2160 در 1440 پیکسل IPS LCD، نسبت تصویر 3: 2، 100٪ sRGB، نسبت کنتراست 1500: 1، زاویه دید 170 درجه، در حداکثر روشنایی 400 نیت

سیستم عامل سیستم عامل ویندوز 10 خانگی، قابل ارتقا به ویندوز 11
حافظه رم 8 گیگ رم دو کاناله LPDDR4x (3،733 مگاهرتز) 8 گیگابایت دو کاناله LPDDR4x (4،266 مگاهرتز)
حافظه داخلی سن دیسک 256 گیگابایت PCIe SSD سامسونگ 512 گیگابایت PCIe SSD
اتصالات Bluetooth 5.1, 802.11 a/b/g/n/Wi-Fi 5 (2.4GHz and 5GHz, 2×2 MIMO) Bluetooth 5.2, 802.11 a/b/g/n/Wi-Fi 5/WI-FI 6 (2.4GHz and 5GHz, 2×2 MIMO)
پورت ها 2 پورت نسل دوم USB-C 3.2، یک پورت نسل اول USB-A 3.1 2 پورت نسل دوم USB-C 3.2، یک پورت نسل اول USB-A 3.1، یک پورت Thunderbolt 4/USB 4
وبکم HD (حداکثر رزولوشن 720p عکس و فیلم)
صوتی میکروفون‌های صوتی با الگوریتم لغو سر و صدا Vocplus AI، بلندگوهای HARMAN با صدای فراگیر استریو
باتری

باتری 6952 میلی آمپرساعتی با قابلیت شارژ سریع 65 وات PD

رنگ  آبی، خاکستری
سایر

صفحه کلید متمایز با نور پس زمینه، صفحه چند لمسی، دکمه پاور با اسکنر اثر انگشت، گواهینامه Intel Evo، PC Connect، نسخه مجاز Microsoft Office 2019 Home and Student Edition

ابعاد 307.21 در 228.96 در 14.9 میلی متر (15.5 میلی متر در ضخیم‌ترین نقطه)
وزن 1.38 کیلوگرم

جعبه خرده فروشی شامل اسناد معمولی همراه با لپ تاپ و لوازم جانبی شارژ آن است. این بسته به خودی خود کوچک و حداقل است و طراحی آن یادآور جعبه های خط مک بوک اپل می باشد.

طراحی و ساخت

ریلمی بوک (اسلیم) دارای 307.21 در 228.96 در 14.9 میلی متر ابعاد است. وزن این لپ تاپ 1.38 کیلوگرم بوده که باعث جمع و جور شدن و حمل آسان آن می شود. این لپ تاپ براق است و نسخه آبی رنگی که دریافت کردیم بسیار جالب به نظر می رسد. گزینه دیگر رنگ، خاکستری است که به احتمال زیاد برای افرادی که می خواهند چیزی با ظاهری رسمی تر، مناسب محیط کار و جلسات و ارائه های تجاری مناسب تر باشد جذابیت بیشتری دارد.

به غیر از حاشیه های اطراف صفحه نمایش و ساخته شده از پلاستیک، کل لپ تاپ بسته به نوع نسخه ای که دارید، با همان رنگ – آبی یا خاکستری رنگ آمیزی شده است. درب ریلمی بوک (اسلیم) تمیز و عاری از هرگونه الگو است و مارک ریلمی در سمت چپ قرار دارد. با حرکت به طرف مقابل – پایین لپ تاپ – ما آرم محصول، چند بلندگوی هارمن با پشتیبانی از DTS Stereo Surround Sound و دریچه های هوا برای خنک کننده را داریم.

پشت آن چیزی است که ریلمی آن را سیستم خنک کننده Dual-fan Storm می نامد، که از لوله های حرارتی دو میلی متری به قطر 8 میلی متر و طراحی بال شکل استفاده می کند تا حداکثر ظرفیت خنک کننده لپ تاپ را افزایش دهد. قسمت پایینی لپ تاپ نیز دارای بالشتک های لاستیکی است تا بتواند لپ تاپ را محکم کند.

در سمت چپ ریلمی بوک (اسلیم) دو درگاه USB -C وجود دارد – یکی Thunderbolt 4/USB 4 و دیگری USB -C 3.2 Gen 2 – که برای شارژ و انتقال داده استفاده می شود. مورد اول دارای نماد صاعقه در سمت چپ آن برای شناسایی است و بین دو پورت نشانگر شارژ قرار دارد. اما، توجه داشته باشید که ما در اینجا در مورد مدل Core i5 صحبت می کنیم. نسخه i3 از درگاه تاندرلوت 4 صرف نظر کرده و به جای آن دارای دو پورت USB-C 3.2 Gen است.

سمت راست ریلمی بوک (اسلیم) محل درگاه USB-A 3.1 Gen 1 و جک هدفون/میکروفون 3.5 میلی متری است. فقدان گزینه های پورت، از جمله پورت های HDMI و اترن ، می تواند برای برخی از افراد مشکل ساز باشد. لولای لپ تاپ به راحتی با یک دست باز می شود، اما نه تا آخر، زیرا با این کار پایه را بالا می کشید و در نهایت باید بازوی کف دست را نگه دارید تا درب آن کاملاً باز شود.

در گوشه بالا سمت راست دکمه پاور با سنسور اثر انگشت تعبیه شده است. سریع، دقیق است و اگر دکمه پاور را با انگشت ثبت شده فشار دهید، پس از راه اندازی مستقیماً وارد سیستم می شوید. ناحیه اطراف صفحه کلید دارای رنگ مات است و ریلمی لپ تاپ به گونه ای طراحی کرده که گرما به سمت قسمت بالای صفحه کلید هدایت می شود تا قسمت استراحت کف دست همچنان خنک باقی بماند و تجربه تایپ راحت را ارائه دهد.

ریلمی بوک (اسلیم) دارای طراحی آلیاژ آلومینیوم بوده و با استفاده از برش CNC، سندبلاست و آنودایز ساخته شده است. به طور کلی، طراحی و ساخت این لپ تاپ، علی رغم یادآوری مک بوک اپل، بسیار خوب است.

نمایشگر، اسپیکر و وبکم

ریلمی بوک (اسلیم) دارای نمایشگر 14 اینچی IPS LCD با وضوح 2،160 در 1،440 پیکسل است که یکی از ویژگی های اصلی آن به حساب می آید. صفحه نمایش دارای نرخ تازه سازی 60 هرتز، 100 درصد پوشش sRGB ، نسبت کنتراست 1500:1، و زاویه دید 170 درجه بوده، که به اندازه کافی خوب است.

نسبت ابعاد 3:2 و نسبت صفحه به بدنه 90 درصد است که همراه با حاشیه های باریک در قسمت بالا (8.45 میلی متر) و کناره ها (5.3 میلی متر) به دست آمده است. این ترکیب یک تجربه بصری همه جانبه روی صفحه نمایش را در یک فرم کوچک نسبت به پنل های سنتی با نسبت تصویر 16 به 9 ارائه داده و به شما امکان می دهد اطلاعات بیشتری را روی صفحه مشاهده کنید، که همچنین باید به افزایش بهره وری هنگام کار با اسناد کمک کند.

با این حال، نسبت ابعاد 3:2 منجر به پخش فیلم هایی شده که دارای نوارهای سیاه هستند، اما باید بعد از مدتی به آنها عادت کنید. از سوی دیگر، روشنایی صفحه معمولی 300 نیت و حداکثر 400 نیت می باشد. همچنین این لپ تاپ دارای یک جفت بلندگوی هارمن با پشتیبانی از DTS Stereo Surround Sound است که به اندازه کافی بلند بود و صدای تمیز تولید می کرد.

این لپ تاپ همچنین دارای دو میکروفون با الگوریتم لغو سر و صدا Vocplus AI Elevoc، فناوری Vocplus Scream Suppression و فناوری حذف نویز پس زمینه Vocplus و تقویت گفتار است و به افراد طرف دیگر اجازه می دهد صدای شما را با صدای بلند و واضح بشنوند. دوربین وب داخلی ریلمی بوک اسلیم می تواند تا 720p فیلم با نرخ 30 فریم در ثانیه با نسبت تصویر 16:9 ضبط کرده و عکس ها را با وضوح 1.280 در 720 پیکسل با همان نسبت تصویر ثبت کند.

کیبورد و ترک پد

ریلمی بوک (اسلیم) با صفحه کلید کامل که معمولاً در لپ تاپ های بزرگتر می بینید عرضه نمی شود، به این معنی که شما شمارنده ها یا کلیدهایHome  End ،Page Up و Page Down دریافت نمی کنید. کلیدهای جهت نما نیز کوچک هستند و کلیدهای عملکرد به عنوان دکمه های میانبر دو برابر می شوند. در حالی که مورد دوم به خودی خود مشکلی ندارد، مشکل این است که هیچ راهی کاربر برای تغییر رفتار کلیدهای عملکردی وجود ندارد، به این معنی که با فشار دادن کلید F5 روشنایی صفحه نمایش به جای تجدید سیستم یا صفحه وب انجام می شود.

بنابراین، همیشه باید کلید “Fn” را که بین کلیدهای Ctrl و Windows قرار داشته، فشار دهید تا از میانبرهای ویندوز استفاده کنید، مانند Fn+Alt+F4 برای بستن پنجره به جای Alt+F4 ، و Fn+F5 برای بازسازی سیستم به جای F5. اکثر برندها به شما اجازه می دهند رفتار کلیدهای عملکرد را از بایوس لپ تاپ یا برنامه های دیگر تغییر دهید. با این حال، ریلمی این مشکل را پذیرفته و گفت که در حال کار بر روی به روز رسانی برای رفع آن است.

با این اوصاف، همه کلیدها ارتقاع خوبی داشته و بازخورد خوبی ارائه می دهند. تجربه تایپ روی صفحه کلید لذت بخش بود و کلیدهای دارای نور پس زمینه با تنظیم روشنایی 3 سطح به شما امکان می دهد در شرایط کم نور یا حتی در یک اتاق تاریک به راحتی تایپ کنید. ترک پد چند لمسی PTP نیز به اندازه کافی بزرگ، صاف و به خوبی پاسخگو است و امکان ناوبری آسان را فراهم می کند.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

این لپ تاپ دارای دو مدل است؛ مدل 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه و مدل 8 گیگابایت و 512 گیگابایت حافظه. مدل اولی از پردازنده دو هسته‌ای نسل یازدهم Core i3-1115G4 اینتل و گرافیک UHD اینتل استفاده می‌کند، در حالی که مدل دوم از یک پردازنده چهار هسته‌ای نسل یازدهم Core i5-1135G7 اینتل است. هیچ کدام گرافیک اختصاصی ندارند.

ریلمی نسخه Core i3 را در چین نمی‌فروشد، اما در عوض نسخه i5 با 16 گیگابایت رم در چین عرضه می‌شود. نسخه i3 نیز دارای SSD ساخته شده توسط سن دیسک است، در حالی که نسخه i5 از برند سامسونگ استفاده کرده است. تفاوت بین i3 و i5 به همین جا ختم نمی‌شود. مدل قوی‌تر دارای Wi-Fi 6، اتصال بلوتوث 5.2 و پورت تاندربولت 4 است که جایگزین پورت USB-C 3.2 نسل دوم در i3 می‌شود.

ریلمی بوک (اسلیم) با سیستم عامل ویندوز 10 خانگی خارج از جعبه عرضه شده و واجد شرایط ارتقاء رایگان ویندوز 11 است. همچنین دارای نسخه مجاز آفیس 2019 ویرایش Home و Student به همراه مجموعه ای اپلیکیشن های استاندارد از پیش نصب شده، می باشد. علاوه بر این، این لپ تاپ با قابلیت PC Connect عرضه می شود. با PC Connect ، می توانید فایل ها را بین گوشی هوشمند و رایانه خود بکشید و رها کنید و با برنامه های نصب شده روی لپ تاپ، فایل های ذخیره شده در گوشی خود را باز کنید.

علاوه بر این، می توانید پیام ها و اعلان های گوشی هوشمند را در لپ تاپ پیش نمایش کرده و محتوا را از یک دستگاه به دستگاه دیگر با ویژگی اشتراک گذاری کلیپ بورد کپی کنید. با این حال، توجه داشته باشید که ویژگی PC Connect در حال حاضر در گوشی های ریلمی از جمله GT Master Edition و GT Neo2 در دسترس است. تجربه کلی نرم افزار در ریلمی بوک (اسلیم) همان چیزی است که از یک نسخه تازه نصب شده از ویندوز 10 بر روی یک دستگاه دارای مشخصات خوب دریافت می کنید.

عمر باتری

ریلمی بوک (اسلیم) دارای باتری 54 وات ساعت (6952 میلی آمپر ساعت) است. ریلمی وعده 11 ساعت عمر باتری هنگام پخش فیلم 1080p به صورت آفلاین با روشنایی صفحه 150 نیت و 50 درصد حجم و بدون اتصال Wi-Fi داده است. در آزمایش من با روشنایی 150 نیت، حجم صدا 50 درصد و بدون اتصال Wi-Fi، این لپ تاپ عملکرد بهتری نسبت به تبلیغات داشت زیرا یک ویدیوی 1080p را بیش از 11 ساعت به صورت محلی پخش می کرد.

با این حال، در برنامه روزانه، این لپ تاپ با یک بار شارژ به طور متوسط 5 ساعت و 40 دقیقه دوام آورد. ما از لپ تاپ برای کارهای اداری استفاده کردیم، که شامل کار در گوگل کروم با میانگین حداقل 10-15 برگه در چندین پنجره در همه زمان ها، ویرایش اسناد و تعدادی ویرایش اولیه عکس بود. نور پس زمینه صفحه کلید در بالاترین سطح روشنایی، بلوتوث و اتصالات Wi-Fi همیشه روشن، روشنایی صفحه 10 درصد، حداکثر وضوح صفحه نمایش (1،440p) و حالت قدرت روی بهترین عملکرد تنظیم شده بود.

و هنگامی که باتری خالی شد، می توانید شارژر سریع 65 واتی PD را به برق متصل کنید، که در 30 دقیقه با خاموش شدن دستگاه، سلول را از 0 به 50 درصد می رسد. همچنین مدت زمان کامل شارژ شدن حدود 2 ساعت و 15 دقیقه به طول می انجامد.

جمع بندی

ریلمی بوک (اسلیم) یک محصول نسل اول است، و ریلمی موفق شد محصول خوبی را ارائه دهد. لپ تاپ ریلمی بوک (اسلیم) دارای مزایای زیادی مانند طراحی عالی، صفحه نمایش خوب 1440p با نسبت تصویر 3:2 و صفحه کلید و تاچ پد با کیفیت است. تا زمانی که بازی‌های سنگین اجرا نکنید و یا ویرایش عکس و فیلم پیشرفته انجام ندهید، عملکرد لپ تاپ خوب است.

علاوه بر این، اسکنر اثر انگشت در ریلمی بوک (اسلیم) سریع و دقیق است و شارژ 65 واتی به شما این امکان را می دهد تا هنگام حرکت سریع باتری را شارژ کنید.

نقاط مثبت

  • بدنه‌ سبک و جمع و جور
  • طراحی مینیمال و فلزی
  • بدنه‌ی محکم
  • صفحه نمایش 2K
  • صفحه کلید با کیفیت
  • عملکرد خوب
  • حسگر اثر انگشت سریع و دقیق
  • شارژ سریع

نقاط منفی

  • پورت‌های نامناسب
  • 8 گیگابایت رم که قابل ارتقاء نیست (در خارج از چین)
  • 256 گیگابایت ذخیره سازی در مدل Core i3
  • نسخه Core i5 ویژگی‌های بهتری دارد
  • عمر باتری کم
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا