بررسیلپ تاپ

بررسی هواوی میت بوک ایکس پرو 2022

میت بوک ایکس پرو ها همیشه لپ تاپ پرچمدار هواوی بوده است؛ به طوریکه توانمندتر از میت بوک ایکس بدون فن، بسیار شیک‌تر از لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر 16 اینچی دیگر این شرکت می باشد. این شرکت در ابتدا به عنوان رقیب مک بوک ایر شروع کرد، اما حالا به عنوان یک کلاس خاص تبدیل شد. اکنون هواوی با عرضه نسخه جدید میت بوک ایکس پرو، گامی دیگر در جهت رقابت با سایر شرکت ها برداشته است.

حال در این مقاله به نقد و بررسی لپ تاپ میت بوک ایکس پرو 2022 می پردازیم. ابتدا با جعبه گشایی و مقایسه با مدل 2021 شروع کنیم. میت بوک ایکس پرو 2022 نسخه Core i7 ما دارای یک شارژر 90 واتی، یک کابل USB و یک دانگل USB-C به HDMI است. آداپتور قابل انطباق است و خروجی های متفاوتی از 10 وات تا 27 وات، 36 وات، 75 وات و 90 وات ارائه می دهد. مدل Core-i5 با یک شارژر 65 واتی عرضه می شود. هر دو دارای گواهینامه Super Charge هواوی هستند اما اکثر دستگاه های شارژ سریع PD را با ترکیب صحیح آمپر و ولت تامین می کنند.

میت بوک ایکس پرو 2022 بزرگترین بروزرسانی خط تولید از زمان آغاز به کار آن در سال 2017 است. مدل امسال صفحه نمایش 3:2 را حفظ کرده، اما در اندازه 14.2 که اولین بار در این سری است از قطر 13.9 اینچی عبور می‌کند. لپ‌تاپ جدید دارای شش بلندگو است که دو بلندگو بیشتر از مدل قبلی خود است. همچنین یک باتری کمی بزرگتر با شارژ سریعتر وجود دارد. اکنون که نحوه بهبود میت بوک ایکس پرو 2022 نسبت به مدل قبلی خود را پوشش داده‌ایم، بیایید نگاهی عمیق‌تر به طراحی و کیفیت ساخت آن داشته باشیم.

طراحی و صفحه نمایش

میت بوک ایکس پرو 2022 در رنگ‌های سفید، آبی جوهری و این رنگ خاکستری بنفش کاملاً بنفش عرضه می‌شود. متأسفانه زمرد دوست داشتنی سبز امسال در قفسه ها نیست. وزن این لپ تاپ 1.38 کیلوگرم و عرض آن 310 میلی متر، عمق 221 میلی متر و ضخامت آن 15.6 میلی متر است.

صفحه کلید این لپ تاپ در اکثر موارد صفحه کلید تمام اندازه قبلی خود را حفظ کرده است. مانند قبل، کلیدهای جهت دار در کنار هم قرار گرفته اند. حرکت کلید در 1.5 میلی متر خوب است و تایپ کردن با این ترکیب از سبک جوجه و اندازه خوب مانند سال گذشته لذت بخش است. صفحه‌کلید همچنان توسط مشبک‌های بلندگو احاطه شده و یک دکمه پاور گرد-اسلش-اثرانگشت خوان در گوشه سمت راست بالا وجود دارد.

یک پلاک کوچک هواوی زیر صفحه کلید وجود دارد که در مدل امسال جدید است. همچنین تاچ پد بزرگتر جدید است. هواوی آن را تاچ پد Free Touch و حالت جامد می نامد، به این معنی که هر کلیکی که احساس می کنید لرزش موتور زیر شیشه است. می توانید قدرت ارتعاش و حساسیت تاچ پد را تنظیم کنید. از سوی دیگر یک سری حرکات بصری نیز روی آن وجود داشته که می توانید انجام دهید؛ به عنوان مثال با دو ضربه زدن روی تاچ پد اسکرین شات بگیرد، تنظیم روشنایی و صدا با کشیدن انگشت روی هر دو لبه صفحه لمسی انجام دهید، و یک برنامه را با فشار دادن در گوشه بالا سمت راست ببندید.

تاچ پد تا لبه فریم لپ تاپ رفته و یک افکت بی نهایت دوست داشتنی ایجاد می کند. همچنین چهار میکروفون در زیر تاچ پد رو به شما هستند. آرایه شش بلندگو در میت بوک ایکس پرو 2022 عالی به نظر می رسد. در بخش بیومتریک، شما یک سنسور اثر انگشت یکپارچه با دکمه پاور و یک اسکن مادون قرمز صورت در بالای صفحه نمایش دارید. هر دو به دلایل مختلف عالی هستند – اسکنر اثر انگشت از حافظه کش پشتیبانی می کند، بنابراین لپ تاپ را بیدار می کند و با یک ضربه وارد سیستم می شود، در حالی که دوربین Windows Hello یکی از سریع ترین دوربین هایی است که ما استفاده کرده ایم.

خود دوربین دارای وضوح 720p است و از مجموعه پس‌زمینه‌های مجازی هواوی پشتیبانی می‌کند. شما می توانید از بین دفتر، کافه، اتاق جلسه انتخاب کنید و یک فیلتر زیبایی اعمال کنید. مرکز خودکار وجود داشته که از میدان دید وسیع استفاده می کند تا شما را در مرکز نگه دارد. در مجموع پنج پورت در میت بوک ایکس پرو 2022 وجود دارد؛ یک جک هدفون 3.5 میلیمتری صدا و دو پورت USB-C در سمت چپ و دو پورت USB-C دیگر در سمت راست. دو USB-C قرار گرفته در سمت چپ، تاندبولت 4 با سرعت 40 گیگابیت بر ثاینه هستند، در حالی که در سمت راست غیر سازگار با تاندربلوت بوده، اما هر چهار پورت از شارژ، انتقال داده و همچنین اتصال نمایشگر پشتیبانی می کنند. چیزی که راحت بوده این است که می توانید لپ تاپ را از هر یک از چهار پورت USB-C با سریع ترین سرعت Super Charge شارژ کنید.

صفحه نمایش میت بوک ایکس پرو 2022، جالب ترین بخش این دستگاه است. پنل لمسی این دستگاه حالا 14.2 اینچ قطر داشته و رزولوشن 3120 در 2080 پیکسل با تراکم 264ppi و نرخ تازه سازی 90 هرتز را ارائه داده که نسبت به قبل بهتر شده است. از سوی دیگر، این پنل 1.07 میلیارد رنگ با کنتراست 1500:1 داشته، از طیف رنگی DCI-P3 و sRGB پشتیبانی کرده و دارای گواهی VESA DisplayHDR 400 برای ارائه محتوای HDR تا حداکثر 400 نیت است.

نمایشگر امسال دارای 500 نیت است که نسبت به مدل قبلی 450 نیت بیشتر است. اما در حالی که مدل سال گذشته با 30 نیت در امتیاز 480 پیشی گرفت، میت بوک ایکس پرو 2022 امتیاز فوق العاده 580 نیت را در مرکز کسب کرد. در گوشه ها به 500 نیت کاهش پیدا کرد که یکنواختی کامل نیست اما بعید است که متوجه شوید. تنها چیزی که امتیاز این صفحه نمایش را پایین می آورد، بازتاب بالاتر از حد متوسط است. شما می توانید هر نوع منبع نوری را که روی شیشه بازتاب می شود تا جایی ببینید که می تواند مانعی برای آن شود.

هوآوی تنظیمات پنل را برای پیشرفته‌ترین نمایشگرهای خود فعال می‌کند و می‌توانید انتخاب کنید که صفحه نمایش DCI-P3 زنده‌تر یا sRGB باشد. انتخاب sRGB صفحه نمایش را تا 8 بیت کاهش می دهد و کنتراست و اشباع را در مقایسه با گزینه 10 بیتی DCI-P3 کاهش می دهد.

بازده و کارایی

برنامه PC Manager هواوی یک همراه عالی است. همه تنظیمات و ویژگی‌های خاص مانند Huawei Sound، تنظیمات دوربین و تاچ پد Free Touch هواوی را در بر می‌گیرد، اما همچنین به‌طور خودکار درایورها را بروزرسانی می‌کند و عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد. همچنین می توانید یک پروفایل پرفورمنس یعنی Balanced و Performance برای دستگاه خود انتخاب کنید.

پردازنده های امسال اینتل از معماری big.LITTLE اکثر تراشه های گوشی های هوشمند و پردازنده های M1 و M2 مبتنی بر آرم اپل استفاده کرده اند. شما دو دسته از هسته ها دارید – هسته های عملکردی و هسته های کارآمد. میت بوک ایکس پرو 2022 امسال با پردازنده های نسل دوازدهم اینتل Core i5-1240P و Core i7-1260P عرضه می شود. Core i7-1260P دارای 4 هسته عملکرد، 8 هسته کارآمد و 16 رشته است. این یک جهش بزرگ نسبت به Core i7-1165G7 سال گذشته است که دارای 4 هسته و 8 رشته بود. i7-1260P همچنین دارای حافظه کش L3 بسیار بزرگتر است – 18M در مقابل 12M مدل نسل یازدهم.

GPU همان Intel Iris Xe G7 است که می تواند بازی های سبک و ویرایش عکس را انجام دهد. هیچ گزینه گرافیک مجزایی در این لپ تاپ وجود ندارد. هواوی میت بوک ایکس پرو 2022 در مقایسه با مدل قبلی خود 18 درصد در تک هسته ای و 49 درصد در چند هسته در گیگ بنچ امتیاز بهتری کسب کرد. این نمونه عالی از پتانسیل معماری جدید و جهش عملکرد آن نسبت به نسل یازدهم است. در Cinebench R23، امتیاز تک هسته ای 10 درصد بهتر از Core i7 نسل یازدهم و در چند هسته ای 30 درصد بهتر است.

یکی از نقاط ضعف این لپ تاپ SSD آن است. لپ تاپ جدید 512 گیگابایت حافظه SSD از نوع SK Hynix PCIe 3.0 دارد که امتیازات قابل قبولی را کسب کرده، اما یک نسل قدیمی برای مادربرد دستگاه است. اگر SSD از پیش بارگذاری شده را با یک واحد کلاس PCIe 4.0، مانند آنچه در واحد آنر مجیک بوک 14 2022 داشتیم، تعویض کنید، می توانید از سرعت دو برابری لذت ببرید.

عملکرد حرارتی میت بوک ایکس پرو 2022 برابر با عملکرد قبلی خود است – در اوج بار، ما 42 درجه سانتیگراد را در مرکز صفحه کلید اندازه‌گیری کردیم – چیزی که در استفاده معمولی متوجه آن نمی‌شوید. وقتی دستگاه به برق وصل شود و در تنظیمات Balanced باشد، برای مدت کوتاهی در حدود 3.0 گیگاهرتز افزایش می یابد و سپس تا 1.7 گیگاهرتز کاهش می یابد، جایی که تا زمانی که شما به آن نیاز دارید باقی می ماند. لپ تاپ در مرکز و زیر نمایشگر گرم بود اما تاچ پد و صفحه کلید خنک بودند.

وقتی به برق وصل است و حالت Performance کمی متفاوت است. پس از همان اوج، لپ تاپ سرعت بالاتری از 1.9 گیگاهرتز تا 2.0 گیگاهرتز را با افزایش اندکی در نویز و گرمای فن حفظ کرد. اگر به حداکثر کارایی نیاز دارید، این حالتی است که باید آن را فعال کنید. میت بوک ایکس پرو 2022 دارای باتری 60 وات ساعتی بوده که کمی بزرگتر از باتری 56 وات ساعتی نسل قبلی خود است. با این حال، در تست مرور مداوم ما امتیاز کمتری کسب کرد – 6:00 ساعت مرور مداوم با روشنایی 100 درصد صفحه و 8:30 ساعت با روشنایی 50 درصد صفحه. در مقایسه با مدل 2021 8 ساعت در روشنایی 100 درصد و 12:30 ساعت در روشنایی 50 درصد. لپ تاپ قدیمی تر به دلیل ترکیبی از نمایشگر کم نور و پردازنده کم قدرت می تواند امتیاز بهتری کسب کند. این دستگاه به 5:30 ساعت پخش مداوم یوتیوب با روشنایی 50 درصد و حجم 50 درصد دست یافت؛ خوب، اما در این کلاس بهترین نیست.

جمع بندی

قیمت پایه میت بوک ایکس پرو با 16 گیگابایت/1 ترابایت 2.199 یورو است که تقریبا هم رده با مک بوک ایر M2 با همان پیکربندی (2189 یورو) و دل XPS 13 Plus  (2200 یورو) است. این لپ‌تاپ‌ها جزو بهترین لپ‌تاپ‌های این دسته هستند، اما لپ‌تاپ‌های دیگری نیز وجود دارند که مبتنی بر AMD هستند. اگر بخواهید مدل های قدیمی تر با پردازنده های نسل یازدهم اینتل یا سری 5000 AMD را ببینید، می توانید دستگاه ارزان تری پیدا کنید. میت بوک ایکس پرو 2021 خود هواوی در حال حاضر با قیمت 1099 یورویی به فروش می رسد.

میت بوک ایکس پرو 2021 سال گذشته به دلیل داشتن صفحه نمایش عالی و طراحی و کیفیت ساخت بی نظیر، از رقبای خود بالاتر ایستاد. تطبیق آن با قیمت تقریبا غیرممکن بود. امسال رقابت کمی فراگیر شده است – لپ‌تاپ‌های بیشتری از طراحی شیک و روشنایی صفحه‌نمایش مانند میت بوک ایکس پرو استفاده می‌کنند.

همه اینها به این سوال منجر می شود که آیا این دستگاه 2022 جانشین شایسته ای برای خط تولیدش است؟ و پاسخ ما بله، کاملاً است. این لپ تاپ از هر زاویه ای خاص است. یعنی صفحه نمایش بسیار روشن، واضح و بدون درز، صفحه کلید عالی، تاچ پد عالی، مشخصات و پورت های عالی، و عمر باتری خوب دارد. از داشتن یکی از آنها کاملاً خوشحال خواهید شد.

مزایا

  • صفحه نمایش روشن و رنگارنگ 3:2
  • تاچ پد عالی
  • پردازنده نسل دوازدهم اینتل

معایب

  • فقط پورت های USB-C
  • گران قیمت
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا