نرم افزار و اینترنت

سیگنال در مقابل تلگرام: کدام یک بهترین است؟

از ابتدای سال 2021، سیگنال و تلگرام در صدر جدول فروشگاه های اپلیکیشن قرار داشتند. هر دو اپلیکیشن چت نسبت به واتس اپ، فیسبوک مسنجر و اس ام اس، حریم خصوصی بهتری را وعده می دهند. اما چند تفاوت بزرگ بین این دو وجود دارد.

سیگنال و تلگرام هر دو خود را خصوصی و امن می دانند. هیچ کدام متعلق به یک شرکت بزرگ فناوری نیست. سیگنال متعلق به یک سازمان غیر انتفاعی است، در حالی که تلگرام متعلق به یک شرکت انتفاعی است. از استیکر و تماس‌های صوتی و تصویری گرفته تا انتقال عکس و فایل، سیگنال و تلگرام هر دو اپلیکیشن های چت با تمام ویژگی‌های استاندارد هستند.

سیگنال و تلگرام هر دو اپلیکیشن هایی را برای آیفون، آی پد و اندروید ارائه می دهند. هر کدام رایگان است و برای ثبت نام در هر یک از آنها یک شماره تلفن کافی است. هر دو اپلیکیشن های دسکتاپ مخصوص خود را دارند تا بتوانید در رایانه‌های شخصی ویندوز، مک، یا سیستم‌های لینوکس استفاده کنید و این امکان را به شما می‌دهد که با صفحه‌کلید کامل آن در رایانه خود با دیگر کاربران گفتگو کنید.

سیگنال ویژگی های حفظ حریم خصوصی بهتری نسبت به تلگرام دارد

سیگنال از ابتدا برای حفظ حریم خصوصی ساخته شده است و این را نشان می دهد؛ همه مکالمات و سایر ارتباطات روی سیگنال بین دستگاه‌هایی که سیگنال را اجرا می‌کنند رمزگذاری می‌شوند. شرکت مسئول سیگنال، بنیاد سیگنال، حتی اگر بخواهد نمی تواند پیام های شما را ببیند.

تلگرام رمزگذاری سرتاسر اختیاری را ارائه می دهد. شما باید یک Secret Chat را شروع کنید. در سیگنال، همه چیز به صورت پیش فرض و همیشه یک چت مخفی است. همه پیام‌های تلگرام بین شما و سرور تلگرام رمزگذاری می‌شوند، اما شرکتی که مسئول تلگرام است، در صورت تمایل می‌تواند پیام‌های شما را در سرور خود مشاهده کند، مگر اینکه یک Secret Chat را شروع کنید.

همچنین، در تلگرام، نمی‌توانید چت مخفی گروهی داشته باشید. فقط در مکالمات بین دو نفر می توانید رمزگذاری سرتاسر را دریافت کنید. برخلاف تلگرام، سیگنال چت های گروهی رمزگذاری شده را ارائه می دهد. از سوی دیگر، تمام مکالمات سیگنال شما به طور پیش فرض فقط در دستگاه شما ذخیره می شود. در تلگرام، آنها در سرورهای تلگرام ذخیره می شوند و می توانند بین دستگاه های شما همگام شوند. (همچنان می‌توانید از سیگنال بین چندین دستگاه استفاده کنید و پیام‌ها را از یک دستگاه به دستگاه دیگر همگام‌سازی کنید. اما نمی‌توانید فقط در وب وارد Signal شوید و همه مکالمات خود را همانجا پیدا کنید.)

سیگنال کاملاً منبع باز است – هم کد برای کلاینت سیگنال و هم کد برای سرور سیگنال را می توان در گیت هاب پیدا کرد. کد برنامه های تلگرام منبع باز است، اما نرم افزار سرور تلگرام متن باز نیست. برخی از محققان امنیتی استدلال کرده اند که پروتکل رمزگذاری سیگنال بهتر و ضد گلوله تر از پروتکل رمزگذاری MTProto تلگرام است، اگرچه این موضوع پیچیده و مورد بحث است.

اپلیکیشن سیگنال توسط بنیاد سیگنال، یک سازمان غیرانتفاعی که با کمک های مالی تاسیس شده، توسعه یافته است. تلگرام توسط یک شرکت انتفاعی اداره می شود و با برنامه های مختلفی برای کسب درآمد، از جمله پیشنهاد ارزهای دیجیتال دست و پنجه نرم کرده است. سیگنال همچنین دارای ویژگی‌های داخلی دیگری در زمینه حفظ حریم خصوصی است، از جمله امکان محو کردن خودکار چهره‌ها در عکس‌هایی که ارسال می‌کنید.

تلگرام ویژگی های بهتری نسبت به سیگنال در اختیار قرار می دهد

در حالی که سیگنال مزیت آشکاری در خصوص حفظ حریم خصوصی دارد، تلگرام انواع مختلفی از ویژگی‌های راحتی را ارائه می‌کند که سیگنال فاقد آن است. در تلگرام می توانید تا 200 هزار نفر در یک چت گروهی داشته باشید، اما در سیگنال، تا 1000 نفر محدود شده است. به علاوه در تلگرام می توانید فایل هایی را تا حجم 2 گیگابایت انتقال دهید، درحالیکه این میزان در سیگنال تا 100 مگابایت می باشد.

تلگرام همگام سازی پیام های ابری را ارائه می دهد – حتی می توانید از طریق وب وارد تلگرام شوید و مکالمات خود را ادامه دهید. برخلاف سیگنال، که در آن مکالمات شما همه به صورت محلی در دستگاه‌های شما ذخیره می‌شوند، مکالمات همه در سرورهای تلگرام ذخیره می‌شوند. (مگر اینکه یک “چت مخفی” را شروع کنید.)

تلگرام به شما امکان می دهد ربات ها را به مکالمات اضافه کنید، اما این بدان معناست که مکالماتی که ربات ها را اضافه می کنید، رمزگذاری خصوصی کمتری دارند. سیگنال ربات‌هایی ندارد که بتوانند با مکالمات تعامل داشته باشند و از حریم خصوصی اطمینان حاصل کنند – اما به شما امکان استفاده از ربات‌ها را نمی‌دهند. به طور کلی، اپلیکیشن تلگرام همچنین دارای یک رابط کاربری جذاب تر، با بسته های استیکر بیشتر در دسترس، استیکرهای متحرک و تصاویر پس زمینه قابل تنظیم برای مکالمات شما است. از 11 ژانویه 2021، سیگنال در حال کار بر روی افزودن بسیاری از این ویژگی ها است.

سیگنال در مقابل تلگرام: کدام را باید استفاده کنید؟

اگر در مورد حداکثر حریم خصوصی برای ارتباطات خود جدی هستید، باید سیگنال را انتخاب کنید. از ابتدا ساخته شده تا به طور پیش فرض تا حد امکان خصوصی باشد. واضح است که چرا (از اوایل ژانویه 2021) سیگنال در نمودارهای اپ استور تلگرام را شکست داده است. اگر برخی از ویژگی‌های تلگرام برای شما جذاب هستند – برای مثال، اگر می‌خواهید ربات‌ها، چت‌های گروهی بسیار بزرگ یا انتقال فایل‌های بزرگ‌تر را داشته باشید، این دلیل خوبی برای استفاده از تلگرام است.

شاید با ذخیره کردن تمام مکالمات خود در یک سرور ابری برای راحتی کار مشکلی نداشته باشید، اما فقط می خواهید از فیس بوک دور شوید – این یک استدلال خوب برای استفاده از تلگرام است. البته، این که در نهایت از کدام سرویس استفاده می کنید بستگی به این دارد که دوستان، خانواده، همکاران و سایر افرادی که می خواهید با آنها صحبت کنید از کدام سرویس استفاده کنید. حتی ممکن است در نهایت از هر دو برای صحبت با افراد مختلف استفاده کنید. با خیال راحت هر دو را امتحان کنید.

در نهایت، وقتی صحبت از حریم خصوصی به میان می‌آید، سیگنال یا تلگرام، واتس‌اپ و مسنجر فیس‌بوک را شکست می‌دهند. البته هم سیگنال و هم تلگرام با گذشت زمان در حال تغییر هستند و ویژگی های جدیدی به دست می آورند. ارزش این را دارد که خودتان تحقیق کنید و با آنها بازی کنید تا ببینید کدام را ترجیح می دهید. برای کاربران متمرکز بر حریم خصوصی، تفاوت بزرگ این است که همه چیز همیشه در سیگنال رمزگذاری شده است، در حالی که تلگرام رمزگذاری سرتاسر را به عنوان یک ویژگی اختیاری ارائه می‌کند که باید از آن استفاده کنید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا