سخت افزار

رونمایی Intel Mobileye از تراشه EyeQ Ultra برای خودروهای خودران

فناوری خودروهای خودران در حال حاضر محدود به برنامه های آزمایشی و وسایل نقلیه تخصصی است، اما Mobileye فکر می کند که می تواند نقش کلیدی در ساخت وسایل نقلیه بدون راننده ایفا کند که واقعاً می توانید خریداری کنید. این شرکت متعلق به اینتل از سیستم روی چیپ EyeQ Ultra رونمایی کرده که با در نظر گرفتن خودروهای خودران مصرف کننده طراحی شده است.

سیستم روی چیپ جدید می‌تواند تمام نیازهای محاسباتی سطح 4 (خودرانی کامل در اکثر شرایط) را برطرف کند، اما طبق گزارش‌ها، این تراشه «لاغرترین» تراشه در جهان است – برندهای خودرو نیازی به استفاده از قطعات پیچیده‌تر و پرقدرت ندارند که می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد یا به عمر باتری آسیب برساند. EyeQ Ultra بر اساس یک فرآیند کارآمدتر 5 نانومتری ساخته شده، اما معماری کلید آن است. طراحی Mobileye حول چهار شتاب‌دهنده خاص می‌چرخد که به هسته‌های CPU اضافی، هسته‌های گرافیکی و پردازنده‌های تصویر گره خورده‌اند. نتیجه می‌تواند ورودی‌های دوربین‌ها، LiDAR، رادار و سیستم محاسباتی مرکزی خودرو را پردازش کند در حالی که «فقط» 176 تریلیون عملیات در ثانیه را انجام می‌دهد.

برای مشاهده عملکرد تراشه باید مدتی صبر کنید. Mobileye انتظار اولین تراشه های EyeQ Ultra را تا اواخر سال 2023 ندارد و شما تا سال 2025 شاهد تولید کامل آن نخواهید بود. با این حال، این تقریباً با طرح های خودروهای خودران بسیاری از خودروسازان همگام است و می تواند به شرکت در مبارزه با پیشنهاد انویدیا کمک کند. مشخص نیست که در عرض سه سال می‌توانید یک خودروی سطح 4 را برانید، اما دیگر آنقدرها هم که قبلاً به نظر می‌رسید مفهومی دور از ذهن نیست.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا