اگرچه امروزه استفاده از اینترنت رواج بیشتری دارد اما شبکه اترنت نیز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه اترنت از اجزای مختلفی تشکیل شده که به دو دسته‌ی انواع تجهیزات پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. در این مقاله در رابطه با انواع تجهیزات پسیو شبکه و اینکه کاربرد تجهیزات پسیو چیست می‌خواهیم صحبت کنیم.

کاربرد انواع تجهیزات پسیو شبکه چیست

به نظر می‌رسد که در یک شبکه، تجهیزات اکتیو ارزش بالاتری داشته و نسبت به تجهیزات پسیو مهم‌تر هستند. اما بر خلاف این تصور، تجهیزات پسیو به اندازه تجهیزات اکتیو برای تشکیل یک شبکه محلی اهمیت دارند. از تجهیزات پسیو معمولا برای حفاظت از شبکه و فراهم کردن بستر انتقال اطلاعات بین انواع تجهیزات پسیو استفاده می‌شود.

تفاوت تجهیزات اکتیو و تجهیزات پسیو چیست؟

یکی از تفاوت‌های بارز بین تجهیزات اکتیو و پسیو، این است که تجهیزات اکتیو در تجزیه، تحلیل و تغییر اطلاعات نقش دارند اما تجهیزات پسیو در انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها و قطعات شبکه نقش دارند. از تفاوت‌های دیگر تجهیزات پسیو و اکتیو می‌توان به موضوع نیرو و انرژی اشاره کرد. یعنی تفاوت اکتیو و پسیو در منبع تغذیه و نوع جریان. به این صورت که تجهیزات اکتیو وظیفه برق‌رسانی را در مدار به عهده دارند اما تجهیزات پسیو مصرف‌کننده‌های برق هستند. اکتیوها انرژی را به صورت ولتاژ یا جریان تولید می‌کنند اما پسیوها انرژی را با همین اشکال ذخیره می‌کنند و قابل ذکر هست که تجهیزات اکتیو برخلاف پسیوها توانایی تقویت نیرو را دارند.

بررسی انواع تجهیزات پسیو

در بررسی تجهیزات پسیو، به معرفی نمونه‌های آن می‌پردازیم و به طور خلاصه درباره‌ی اینکه کاربرد و انواع تجهیزات پسیو شبکه چیست صحبت می‌کنیم. در زیر برخی از انواع تجهیزات پسیو را آورده‌ایم تا بیش‌تر با آن‌ها آشنا شوید.

کابل شبکه؛ اصلی ترین عضو شبکه اترنت

اولین مورد که در معرفی تجهیزات پسیو شبکه باید به آن اشاره شود، کابل شبکه است. کابل شبکه بستر انتقال اطلاعات بین اجزای مختلف یک شبکه است. کابل شبکه دارای انواع بسیاری است که بر اساس نوع استاندارد طبقه‌بندی، جنس روکش، ساختار لایه ضدنویز، جنس مغزی، متراژ، برند و … دسته‌بندی می‌شوند.

پچ کورد

پچ کورد از نظر کاربرد هیچ تفاوتی با کابل نداشته و فقط در متراژ و رنگ با کابل تفاوت دارد. برندهای مختلف، پچ کورد را با رنگ‎بندی و متراژهای متفاوت تولید می‌کنند. مثلا برند امپ و بلدن پچ کوردهای Cat6 UTP PVC را با متراژ 0.3 تا 40 متر در رنگ‌های آبی، قرمز، زرد، سبز، طوسی، نارنجی و مشکی تولید می‌کند. برند لگراند هم پچ کورد از 0.3 تا 20 متری با رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و سبز تولید می‌کند. برند نگزنس تمام کابل‌ها و پچ کوردهای خود را با رنگ نارنجی تولید کرده و متراژ پچ کوردهای آن 0.3 تا 10 متر است.

سوکت شبکه؛ عضوی کوچک و کاربردی

یکی از اجزای کوچک اما کاربردی و مهم در شبکه، سوکت شبکه است. این قطعه یک فلز یا پلاستیک کوچک است که کابل شبکه در آن قرار گرفته و مانند یک نری داخل کیستون یا مادگی دیگری قرار می‌گیرد. سوکت دارای انواع متفاوتی است. سوکت‌ها از نظر برند، استاندارد طبقه‌بندی سرعت، تناسب با ساختار کابل UTP یا SFTP، جنس بدنه، جنس پین، بسته‌بندی و … با یکدیگر تفاوت دارند.

رک شبکه

رک یکی از مهم‌ترین اجزای شبکه به‌شمار می‌رود که حضور آن برای محافظت و سامان‌دهی به شبکه لازم است. رک یک محفظه فلزی است که در انواع ایستاده، دیواری، بیرونی، DVR، Outdoor، لابراتواری و … تولید می‌شود. رک معمولا دارای متعلقاتی است که به تکمیل عملکرد و محافظت و سامان‌دهی بیش‌تر به تجهیزات کمک می‌کند. با وجود رک، اجزای مختلف شبکه در کنار هم در یک مکان متمرکز شده و با تجمع در داخل رک و با وجود قفل رک، از آسیب‌های فیزیکی محافظت می‌شوند.

ترانکینگ

محفظه‌هایی از جنس PVC‌ که برای عبور کابل‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود، ترانکینگ نام دارند. ترانکینگ‌ها معمولا در سایزهای 50×80، 50×95، 50×105 و 50×195 میلی‌متر تولید می‌شوند. ترانکینگ‌ها معمولا به صورت بدنه، درب تنها و درب و بدنه عرضه می‌گردند. درب ترانکینگ از ورود گرد و غبار یا حشرات به داخل ترانکینگ جلوگیری کرده و به این صورت از کابل‌ها در برابر پوسیدگی، خوردگی و فرسودگی محافظت می‌کند. در کنار ترانکینگ، انواعی از متعلقات آن عرضه می‌شود که این متعلقات به تکمیل کار ترانکینگ و حفظ زیبایی کمک بیش‌تری می‌کنند.

کیستون شبکه

در شبکه یک‌سری اجزای کوچک مانند سوکت و کیستون وجود دارد. کیستون هم عملکردی تقریبا شبیه سوکت دارد و وظیفه آن اتصال است. به این گونه که کیستون شبکه، به انتهای کابل شبکه متصل می‌شود و یک پورت یا مادگی را برای پچ کورد یا سوکت آماده می‌کند. کیستون هم مانند سوکت دارای برندهای مختلف، ساختار لایه ضد نویز SFTP یا UTP، جنس بدنه مختلف، استاندارد طبقه‌بندی متفاوت و … است.

داکت

داکت هم عملکردی مانند ترانکینگ داشته اما در اندازه‌های کوچک‌تر با تنوع بیش‌تری تولید می‌شوند. داکت دارای انواع ساده، کف‌خواب، قرنیزی، کمانی و … است. همچنین برخی از داکت‌ها با قابلیت نصب پارتیشن جهت جداسازی کابل‌ها تولید می‌شوند. از نظر نصب نیز برخی از داکت‌ها مانند ترانکینگ با پیچ و مهره یا حتی میخ نصب می‌شوند و برخی دیگر نیز به صورت پشت چسب‌دار تولید شده و می‌توان آن را به راحتی بر روی هر سطحی نصب کرد.

پچ پنل

یکی از تجهیزات کاربردی در شبکه که در دسته تجهیزات پسیو شبکه قرار می‌گیرد، پچ پنل است. پچ پنل یک قطعه فلزی است که تعداد زیادی کیستون در داخل آن تعبیه می‌شود. کاربرد پچ پنل این است که از پشت آن کابل‌ها به داخل کیستون‌ها پانچ می‌شوند و از طرف دیگر این کیستون‌ها پورت یا مادگی را برای سوکت یا پچ کورد فراهم می‌کنند. پچ پنل در رک قرار می‌گیرد و به مدیریت کابل‌ها و ساماندهی فضای داخل رک کمک می‌کنند.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی تجهیزات پسیو شبکه بپردازیم و انواع آن را به شما معرفی بکنیم. قیمت تجهیزات شبکه بر اساس کیفیت و کاربردی که دارند متغیر بوده و بهتر است برای خرید آن‌ها به سایت‌های معتبر مراجعه کنید. در نهایت لازم به ذکر است که انواع تجهیزات پسیو شبکه در کنار تجهیزات اکتیو کارایی داشته اما تجهیزات اکتیو به همراه تجهیزات پسیو، بیش‎‌ترین کارایی را دارند.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *