سخت افزار

اینتل جزئیاتی از پردازنده های گرافیکی آرک برای لپ تاپ ها را منتشر کرد

در سال 2018، اینتل برنامه‌های خود را برای توسعه خط تولید پردازنده‌های گرافیکی مجزا برای رقابت با کارت‌های رقیب AMD و انویدیا اعلام کرد. و با وجود تأخیرهای متعدد از جمله از دست دادن پنجره اصلی عرضه آن در سال 2020، در بهار امسال اولین دسته از کارت‌های گرافیکی جدید Arc اینتل بالاخره برای استفاده در دستگاه‌های خرده‌فروشی آماده می‌شوند که با لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک 2 پرو شروع می‌شود.

به عنوان یک جمع‌بندی سریع، در حالی که خط Arc اینتل در نهایت هم لپ‌تاپ‌ها و هم دسکتاپ ها را پوشش می‌دهد، اولین دسته از پردازنده‌های گرافیکی سری A کارت‌های کم مصرف هستند که عمدتاً برای اولترابوک ها و لپ تاپ های سبک و نازک در نظر گرفته شده‌اند. کارت‌های گرافیک این شرکت از یک طرح نام‌گذاری مشابه پردازنده‌های خود برای کمک به تمایز بین سطوح مختلف عملکرد استفاده می‌کنند، از Arc A350M و A370M جدید شروع می‌شود و سپس به سراغ کارت‌های قدرتمندتر Arc 5 و Arc 7 می‌روند که مدتی بعد (احتمالا تابستان) عرضه می‌شوند.

در کل خانواده پردازنده‌های گرافیکی Arc، معماری گرافیکی اینتل بر چهار رکن اصلی استوار است: هسته های XE شرکت، XE Media Engine، XE Display Engine و XE Graphics Pipeline. همه کارت‌های Arc نیز دارای همان مجموعه ویژگی‌های اساسی از جمله پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 التیمیت، رهگیری پرتو، XE Super Sampling، شتاب سخت‌افزار AV1 و غیره خواهند بود.

هسته‌های XE Arc بر اساس ریزمعماری XE HPG (گرافیک با عملکرد بالا) اینتل ساخته شده‌اند و هر هسته دارای 16 موتور وکتور 256 بیتی است.  XE Media Engine برای پشتیبانی از برنامه‌های ویدیویی محبوب با رمزگذاری سخت‌افزار تا 8K 10 بیت HDR و شتاب سخت‌افزاری برای تعدادی از استانداردهای محبوب (VP9، AVC، HEVC، AV1) طراحی شده است. در همین حال، XE Display Engine برای کنترل خروجی ویدیو برای حداکثر دو نمایشگر 8K با فرکانس 60 هرتز به طور همزمان، چهار نمایشگر 4K با فرکانس 120 هرتز یا یک صفحه نمایش 1440p در فرکانس 360 هرتز ساخته شده است.

در مورد خود دو کارت جدید، هر دو A350M و A370M بازی های 1080p با سرعت 60 تا 90 فریم در ثانیه را در طیف وسیعی از بازی های محبوب هدف قرار می دهند. A350M برای مصرف برق بین 25 تا 35 وات طراحی شده و دارای شش هسته XE، شش واحد رهگیری پرتو، کلاک گرافیکی 1150 مگاهرتز (که به گفته اینتل تخمین محافظه‌کارانه از سرعت کلاک معمولی کارت است) و 4 گیگابایت vRAM GDDR6 خواهد بود.

از طرف دیگر، A370M برای لپ‌تاپ‌های کمی بزرگ‌تر با توان مصرفی بین 35 تا 50 وات، هشت هسته XE، هشت واحد رهگیری پرتو، کلاک گرافیکی 1550 مگاهرتز و همان 4 گیگابایت VRAM طراحی شده است. و همانطور که در تصویر بالا می بینید، کارت های Arc 5 و Arc 7 آینده به طور قابل توجهی قدرتمندتر خواهند بود. اما باز هم، آنها تا زمانی در اوایل تابستان بیرون نخواهند بود.

همچنین، اینتل در کنار پردازنده‌های گرافیکی جدید خود، مجموعه نرم‌افزاری به نام Arc Control مشابه GeForce Experience انویدیا و نرم‌افزار Radeon AMD ایجاد کرد که به کاربران اجازه می‌دهد راحت‌تر بر عملکرد نظارت کنند، درایورها و به‌روزرسانی‌ها را نصب کنند، نکات برجسته بازی را ضبط کنند و حتی به برنامه‌های پخش زنده متصل شوند. و به لطف رابط کاربری که از یک پوشش ساده استفاده می کند، Arc Control اینتل باید در میانه نبرد به راحتی قابل دسترسی باشد.

اینتل حتی اشاره کرده که بیشتر با توسعه‌دهندگان کار می‌کند تا از درایورهای سریع‌تر و پاسخ‌گوتر برای عناوین جدید، با بازی‌های ویژه روی کارت‌های Arc از جمله عناوینی مانند Elden Ring، Ghostwire: Tokyo، Dolmen و بسیاری دیگر پشتیبانی کند. اینتل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در جهان، فناوری Deep Link خود را نیز ایجاد کرد که طراحی شده تا به کارت‌های Arc خود در هنگام کار همزمان با گرافیک یکپارچه داخلی اینتل، عملکرد بیشتری را افزایش دهد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا