آموزشموبایل و تبلت

آشنایی با هات اسپات موبایل و نحوه کارکرد آن

هات اسپات موبایل راه مناسبی برای اشتراک گذاری دسترسی به اینترنت با چندین دستگاه را ارائه می دهند. اما آنها چگونه کار می کنند، و آیا شما نیاز به پرداخت هزینه برای آنها دارید؟ در ادامه با در رابطه این هات اسپاپ موبایل بیشتر آشنا خواهید شد.

اتصال اینترنت قابل حمل شما

هات اسپات موبایل، که به عنوان هات اسپات قابل حمل یا هات اسپات شخصی نیز شناخته می شود، یک نقطه دسترسی بی سیم است که معمولاً توسط یک سخت افزار یا نرم افزار اختصاصی در گوشی هوشمند شما ایجاد می شود. در حالی که اتصال شبکه خانگی شما از ISPتان می آید، یک هات اسپات با استفاده از اتصال داده سلولی خود دسترسی به اینترنت را با دستگاه های اطراف به اشتراک می گذارد.

هات اسپات های موبایل معمولاً اتصال 3G، 4G یا 5G را دریافت می کنند و آن را به سیگنال Wi-Fi برای دستگاه های دیگر تبدیل می کنند. زمانی که در حال سفر هستید یا زمانی را در فضای باز می گذرانید و به Wi-Fi معمولی دسترسی ندارید، مفید هستند. همچنین می‌تواند برای اشتراک‌گذاری دسترسی به اینترنت بین دوستان و اعضای خانواده مفید باشد، اگر آنها اتصال داده خودشان را نداشته باشند.

چگونه می توان از هات اسپات موبایل استفاده کرد؟

به دو روش می توانید یک هات اسپات موبایل را راه اندازی کنید. می توانید از ویژگی هات اسپات شخصی در گوشی هوشمند خود استفاده کنید یا یک دستگاه اختصاصی هات اسپات همراه خریداری کنید. ویژگی هات اسپات شخصی داخلی گوشی هوشمند شما معمولاً ساده ترین راه برای راه اندازی و اجرای یک هات اسپات موبایل است. همه گوشی‌های هوشمند مدرن دارای ویژگی هات اسپات شخصی هستند، مگر اینکه از گوشی هوشمند قفل شده توسط اپراتور استفاده کنید و اپراتور شما آن را غیرفعال کرده باشد.

با رفتن به تنظیمات می توانید بررسی کنید که آیا این ویژگی در آیفون شما موجود است یا خیر. گزینه Personal Hotspot در زیر گزینه Mobile Data فهرست شده است. در اندروید ، گزینه Wi-Fi hotspot را در قسمت «Hotspot & Tethering» در تنظیمات «Network & Internet» پیدا خواهید کرد. هنگامی که ویژگی هات اسپات شخصی را در تلفن خود فعال می کنید، یک شبکه بی سیم موقت ایجاد می کند که سپس برای اشتراک گذاری اتصال داده تلفن با سایر دستگاه ها استفاده می شود. فرآیند به اشتراک گذاری این اتصال داده را تترینگ نیز می گویند.

به غیر از گوشی هوشمند خود، شما همچنین می توانید از یک دستگاه هات اسپات تلفن همراه، که گاهی اوقات به عنوان دستگاه MiFi نامیده می شود، برای راه اندازی یک نقطه دسترسی بی سیم استفاده کنید. این دستگاه های هات اسپات کوچک هستند و با باتری کار می کنند و از سیم کارت برای اتصال به شبکه تلفن همراه استفاده می کنند. هم اپراتورها و هم تولیدکنندگان دستگاه، دستگاه های MiFi را می فروشند. با این حال، نسخه‌های شرکت مخابراتی معمولاً قفل هستند و همراه با یک سیم‌کارت و طرح ارائه می‌شوند، در حالی که می‌توانید نسخه‌های بدون سیم‌کارت و آنلاک را از سازندگان دستگاه دریافت کنید.

چگونه Portable Hotspot را در گوشی هوشمند خود فعال کنیم

فعال کردن قابلیت هات اسپات موبایل در گوشی هوشمندتان نسبتاً ساده است. اگر یک آیفون دارید و می خواهید از آن به عنوان یک هات اسپات برای دستگاه اپل دیگری با همان حساب iCloud استفاده کنید، لازم نیست کاری روی گوشی خود انجام دهید. کافی است آیفون خود را در قسمت Personal Hotspot در شبکه های بی سیم روی دستگاه دیگر اپل خود جستجو کنید و به آن متصل شوید. با این حال، اگر می‌خواهید به دستگاه‌های غیر اپل یا دستگاه‌های اپل با حساب iCloud متفاوت دسترسی داشته باشید، به Settings > Personal Hotspot بروید و «Allow Others to Join» را فعال کنید.

در اندروید، مکان گزینه هات اسپات موبایل ممکن است در مدل های مختلف متفاوت باشد. با این حال، معمولاً آن را با رفتن به Settings > Network & internet > Hotspot & tethering > Wi-Fi hotspot پیدا خواهید کرد.

پس از فعال کردن هات اسپات تلفن همراه، می توانید رمز عبور Wi-Fi را تغییر دهید. همیشه داشتن یک رمز عبور قوی برای ایمن نگه داشتن هات اسپات خوب است.

محدودیت هات اسپات موبایل

در حالی که هات اسپات های موبایل بسیار مفید هستند، محدودیت های خاصی دارند. به عنوان مثال، یک هات اسپات موبایل دارای بردی در حدود 30-60 فوت است. اگر خارج از محدوده دستگاه باشید، نمی توانید به شبکه بی سیم متصل شوید و از اینترنت استفاده کنید. از آنجایی که نقاط اتصال تلفن همراه برای ارائه اینترنت بی‌سیم به اتصال داده سلولی ضربه می‌زنند، فقط می‌توانید از آنها در جایی استفاده کنید که خدمات تلفن همراه در دسترس باشد. بنابراین، هات اسپات تلفن همراه اگر در یک مکان راه دور و بدون سیگنال تلفن همراه باشید، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

کیفیت پوشش سلولی و ازدحام شبکه نیز می تواند بر سرعت داده ارائه شده توسط یک هات اسپات تلفن همراه تأثیر بگذارد. بنابراین اگر در یک منطقه خدمات تلفن همراه محدود هستید، به احتمال زیاد سرعت اینترنت ضعیفی خواهید داشت، و اگر آن را بین افراد متعددی به اشتراک بگذارید، اوضاع فقط بدتر خواهد شد. علاوه بر این، اجرای یک هات اسپات تلفن همراه یک کار پر مصرف باتری است. اگر از گوشی هوشمند خود به عنوان یک هات اسپات استفاده می کنید، می توانید انتظار کاهش شدید باتری پشتیبان آن را داشته باشید. و از آنجایی که به گوشی خود برای تماس های صوتی و موارد دیگر نیاز دارید، باید یک آداپتور دیواری را وصل کنید یا خطر تخلیه کامل آن را دارید. دستگاه های Mi-Fi از نظر باتری پشتیبان نسبتاً بهتر هستند. آنها می توانند بیشتر دوام بیاورند و باتری گوشی شما را نخورند.

هات اسپات موبایل در مقابل هات اسپات وای فای

در حالی که هات اسپات موبایل نیز نوعی از هات اسپات وای فای است، معمولاً وقتی در مورد هات اسپات های وای فای صحبت می کنیم به نقاط دسترسی بی سیم عمومی اشاره می کنیم. اینها توسط روترهای بی سیم ایجاد می شوند و در مکان هایی مانند کافی شاپ ها، مراکز خرید، هتل ها، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن یافت می شوند. هات اسپات های عمومی Wi-Fi اغلب رایگان هستند و برای استفاده از آنها فقط به دستگاهی با اتصال بی سیم نیاز دارید.

یکی از تفاوت های مهم بین هات اسپات های موبایل و هات اسپات های Wi-Fi امنیت است. از آنجایی که یک هات اسپات تلفن همراه معمولاً خصوصی است، توسط شما یا شخصی که می‌شناسید ایجاد می‌شود و فقط برای افرادی که می‌شناسید قابل دسترسی است. از سوی دیگر، هات اسپات های وای فای عمومی و در دسترس همه هستند. این می تواند به یک فرد مخرب اجازه دهد تا از ترافیک اینترنت شما شنود کند و به طور بالقوه اعتبار ورود به سیستم و سایر اطلاعات خصوصی را سرقت کند. با این اوصاف، می توانید با استفاده از یک VPN خوب، هنگام استفاده از یک هات اسپات Wi-Fi از خود محافظت کنید.

در دستگاه MiFi (یا My Wi-Fi) به دنبال چه چیزی باشید

در حالی که اتصال Wi-Fi در تلفن هوشمند شما یک راه سریع و آسان برای راه اندازی یک هات اسپات تلفن همراه است، برخی از افراد ممکن است دستگاه اختصاصی کانون تلفن همراه را ترجیح دهند. بنابراین هنگامی که یک هات اسپات تلفن همراه را انتخاب می کنید، ایده خوبی است که در نظر داشته باشید که در کجا از آن استفاده می کنید یا از آن چه انتظاری دارید.

افرادی که احتمالاً از یک نقطه اتصال دور می مانند، یک دستگاه هات اسپات تلفن همراه با عمر باتری بیشتر می خواهند. برخی از دستگاه‌های MiFi از فناوری‌های شارژ سریع مانند Quick Charge نیز پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند مفید باشد.علاوه بر این، دستگاه‌های MiFi با پنل لمسی امکان دسترسی آسان‌تر به تنظیمات دستگاه را فراهم می‌کنند و نمایشگر می‌تواند جزئیات اتصال شما را نشان دهد.

همچنین برای دستگاه‌های MiFi بدون سیم‌کارت، مخصوصاً اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، کیفی نیز وجود دارد. به جای پرداختن به هزینه های گران داده در رومینگ، می توانید به سادگی به یک سیم کارت محلی با نرخ داده ارزان تر بروید. متأسفانه، این امکان در دستگاه های MiFi قفل شده توسط شرکت مخابراتی وجود ندارد. با این حال، برخی از شرکت‌های مخابراتی ممکن است اجازه بازگشایی قفل دستگاه را پس از 60 روز خرید بدهند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا