آموزش

واقعیت افزوده چه تفاوتی با واقعیت مجازی دارد؟

محبوبیت واقعیت مجازی رو به افزایش است و تعداد زیادی هدست در بازار وجود دارد که به مردم اجازه می دهد دنیای دیجیتالی فراگیری  را تجربه کنند. اگر به تازگی در مورد فناوری کاوش در این محیط های مجازی یاد می گیرید، ممکن است اصطلاحات VR و AR را کشف کرده باشید. اگرچه این دو نوع فناوری مشابه هستند، اما به روش های بسیار متفاوتی عمل می کنند تا تجربه شما از واقعیت را تغییر دهند. یعنی، تفاوت ها در این است که چقدر واقعیت فیزیکی در تجربه گنجانده شده است.

VR مخفف واقعیت مجازی است، در حالی که AR مخفف واقعیت افزوده است. واقعیت مجازی مطمئناً فراگیرترین از این دو است، به یک هدست کامل نیاز دارد و در بیشتر موارد، شما را در دنیای مجازی کاملاً متفاوت از واقعیت فیزیکی اطرافتان قرار می دهد. از سوی دیگر، واقعیت افزوده، عناصر مجازی را با واقعیت فیزیکی با استفاده از یک دوربین، مانند دوربین موبایل یا تبلت شما، ترکیب می‌کند. این اشیاء مجازی را در دنیای اطراف خود قرار می دهد و نسبت به VR کمتر غوطه ور است، اما همچنان می تواند تجربه بسیار جذابی با موارد استفاده منحصر به فرد باشد.

واقعیت مجازی (VR) چیست؟

واقعیت مجازی از هدستی استفاده می کند که میدان دید شما را پوشش می دهد. همانطور که توسط Virtual Reality Society اشاره شده، این به شما امکان می دهد کاملاً در یک دنیای مجازی غوطه ور شوید. همچنین ممکن است کنترل‌هایی داشته باشید که می‌توانید از آنها برای کاوش در جهان، برنامه‌ها یا بازی‌های داخل هدست استفاده کنید. هدست های VR واقعیت کاملاً جدیدی را در اطراف شما ایجاد می کنند. شما لزوماً با دنیای فیزیکی در تعامل نیستید. گاهی اوقات، برخی اپلیکیشن ها یا بازی‌ها ممکن است بخش‌هایی از واقعیت فیزیکی را در خود جای دهند، اما در بیشتر موارد تمایل دارند جدا بمانند.

هدف VR انتقال شما به دنیای مجازی است. دامنه آن بسیار گسترده تر از فناوری AR است و به شما امکان می دهد مکان های جدید را در حالی که در خانه خود راحت هستید کاوش کنید. VR عمدتاً برای بازی ها، چت کردن با دیگران در یک محیط مجازی یا تماشای فیلم در یک فضای خصوصی استفاده می شود. قابلیت های بسیار بیشتری نسبت به AR دارد و می توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

واقعیت افزوده تا حدودی با واقعیت مجازی متفاوت است. اول اینکه برای استفاده از آن نیازی به هدست نیست. به طور معمول، این تجربیات با استفاده از یک دستگاه دارای دوربین مانند گوشی هوشمند امکان پذیر می شود. اپلیکیشن یا بازی، تصاویر دنیای فیزیکی را که از طریق دوربین می بینید، تغییر می دهد. گاهی اوقات، هدست های VR از فناوری AR نیز استفاده می کنند. این کار با تجزیه و تحلیل تصویر از طریق دوربین به منظور قرار دادن دقیق اشیاء مجازی انجام می شود. این در بسیاری از اپلیکیشن های گوشی های هوشمند برای سرگرمی، مانند اسنپ چت و پوکمون گو استفاده می شود. با این حال، می‌توان از آن برای مقاصد عملی نیز استفاده کرد، مانند برنامه IKEA که به شما امکان می‌دهد از طریق AR ببینید مبلمان در خانه شما چگونه به نظر می‌رسد.

شما می توانید اشیاء فیزیکی ویژه ای را که با AR کار می کنند از طریق تشخیص اشیا دریافت کنید. کاربران می توانند شی فیزیکی را دستکاری کنند تا نتیجه متفاوتی در واقعیت افزوده به دست آورند. همانطور که توسط Roundtable Learning توضیح داده شده، تشخیص اشیاء با تجزیه و تحلیل موردی که به طور خاص برای اهداف AR ساخته شده است و نشانگرهای خاصی را پیدا می کند، با دوربین کار می کند. هنگامی که شی فیزیکی را تشخیص داد، شی سه بعدی مجازی مرتبط با آن را در دستگاه مورد استفاده ایجاد می کند.

تفاوت واقعیت افزوده با واقعیت مجازی چیست؟

در جایی که VR یک تجربه فراگیر است و شما را به طور کامل به دنیای مجازی منتقل می کند، AR بیشتر بر ترکیب واقعیت فیزیکی و واقعیت مجازی متمرکز است. واقعیت مجازی به یک هدست برای ارائه تجربه نیاز دارد تا بتواند میدان دید کامل شما را اشغال کند. این بدان معناست که هیچ چیزی از محیط فیزیکی شما در معرض دید نخواهد بود. این بسیار متفاوت از واقعیت افزوده است، که می تواند از دستگاهی استفاده کند که قابلیت دوربین دارد، حتی اگر هدست نباشد. این فناوری با تجزیه و تحلیل محیط از طریق دوربین – مانند آنچه در گوشی هوشمند وجود دارد – و قرار دادن اشیاء مجازی، سه بعدی یا پوشش های دو بعدی در داخل آن کار می کند.

این فناوری‌ها در سطحی بسیار شبیه به هم هستند زیرا هر دو واقعیت را با واقعیت مجازی ترکیب می‌کنند. آنها همچنین می توانند به عنوان ابزارهای یادگیری یا انتقال اطلاعات به روش های جدیدتر و تاثیرگذارتر مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، از آنجا، شباهت‌های زیادی وجود ندارد و اهداف کاملاً متفاوتی را دنبال می‌کنند، مانند استفاده از هدست‌های AR برای بازیابی اطلاعات در حین کار در این زمینه و استفاده از هدست‌های VR برای انجام بازی‌ها یا تجربه محیط‌های منحصربه‌فرد.

مزایای VR و AR

فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مزایای زیادی دارند و هر کدام می‌توانند چیزهای متفاوتی ارائه دهند. وقتی صحبت از دستگاه‌های VR به میان می‌آید، می‌توان از آنها برای هر تعداد تجربه فراگیر مانند بازی یا تماشای فیلم در یک «تئاتر» خصوصی استفاده کرد. با این حال، آنها همچنین می توانند برای جلسات یا اتاق های گفتگو از راه دور مفید باشند و محیطی بسیار شخصی تر را ایجاد کنند که یک قدم فراتر از چت های ویدیویی است. واقعیت مجازی همچنین می تواند در آموزش های شغلی یا یادگیری برای کمک به افراد در حفظ اطلاعات به روش های جدید یا ایجاد تجربیات واقعی تر مفید باشد.

واقعیت افزوده نیز کاربردهای عملی خود را دارد؛ می توان از آن برای مشاهده اطلاعات در مورد محیط اطراف خود با همپوشانی آن اطلاعات در زمان واقعی استفاده کرد. این فناوری همچنین می تواند برای ایجاد تغییرات مجازی در واقعیت فیزیکی استفاده شود که از طریق یک دستگاه پشتیبانی شده قابل مشاهده است، مانند قرار دادن مبلمان. واقعیت افزوده همچنین می‌تواند برای اهداف آموزش شغلی استفاده شود تا اطلاعاتی در زمان واقعی ارائه دهد تا به افراد کمک کند از طریق تجربه بیشتر بیاموزند، مانند دیدن مشخصات فنی چیزی که به دنبال آن هستند.

نگاتیو VR و AR

با این حال، این دو فناوری محدودیت‌هایی در آنچه که می‌توانند انجام دهند، دارند. واقعیت افزوده در حال حاضر بسیار محدود است و توانایی آن برای تجزیه و تحلیل محیط بیرونی آنقدر پیشرفته نیست که برای افراد روزمره مفید باشد. همچنین در مقایسه با آنچه واقعیت مجازی می تواند انجام دهد، فاقد توانایی غوطه ور کردن واقعاً در یک محیط مجازی است. همچنین، بیشتر فناوری AR برای استفاده از آن نیاز به نوعی شیء قابل شناسایی توسط دوربین دارد.

واقعیت مجازی نیز خالی از اشکال نیست. این فناوری برای ارائه اطلاعات در سناریوهای دنیای واقعی در زمان واقعی، که می تواند در یادگیری یا آموزش شغل مفید باشد، مفید نیست. در این مرحله، برخی از فناوری ها نیز می توانند کمی ناشیانه و غیر شهودی باشند. این مهم است زیرا برای تجربه کامل دنیای مجازی که در اختیار شما قرار داده، باید به این فناوری تکیه کنید. هر دوی این فناوری‌ها هنوز راه درازی در پیش دارند تا بتوانند واقعاً به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شوند.

کدام هدست از VR و AR پشتیبانی می کند؟

تعداد فزاینده‌ای از هدست‌ها در بازار وجود دارند که قابلیت‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده را ارائه می‌کنند، اگرچه برخی از آنها فقط برای اهداف تجاری یا آموزشی در دسترس مشتریان سازمانی قرار می‌گیرند. مسلماً محبوب‌ترین هدست واقعیت مجازی موجود برای خرید، پلتفرم Oculus متا است که برای ارائه یک تجربه کاملاً بی‌سیم با Oculus Quest 2، اتصالی را که در مدل Rift S یافت شد، کنار گذاشته است. متا با رقابت سختی از سوی دیگر شرکت‌های فروش محصولات مشابه، از جمله HTC با پلتفرم Vive و Valve با Index مواجه است.

وقتی صحبت از واقعیت افزوده می شود، گزینه های هدست کمتری وجود دارد، زیرا این فناوری بیشتر در دسته «عینک های هوشمند» قرار می گیرد. شناخته‌ شده‌ترین پوشیدنی واقعیت افزوده در حال حاضر، هولولنز مایکروسافت است، اما این پلتفرم برای مصرف‌کنندگان عادی برای خرید در دسترس نیست. در عوض، افرادی که علاقه مند به تجربه این فناوری هستند ممکن است بخواهند به چیزی مانند عینک اسنپ چت نگاه کنند، که نوعی عینک هوشمند است که از دوربین و لنز برای پوشاندن عناصر مجازی بر روی دنیای واقعی استفاده می کند. با این حال، حتی در آن زمان نیز، این عینک های هوشمند در دسترس محدود هستند و به سختی به دست می آیند.

منبع
slashgear
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا