بررسیموبایل و تبلت

بررسی زدتی‌ای اکسون 40 اولترا

از زمانی که مفهوم دوربین های زیر نمایشگر مطرح شد، به نظر می رسد تعداد کمی از گوشی ها حاضر به آزمایش این فناوری جدید شدند. درست است که گرفتن سلفی با آن ضعیف خواهد بود، اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که می‌تواند نمایش کاملی از یک صفحه نمایش کامل به ما بدهد. زد‌تی‌ای به عنوان یکی از پیشگامان گوشی های دوربین زیر نمایشگر، این فناوری را در آخرین گوشی پرچمدار خود ارتقا داده است: اکسون 40 اولترا. این احتمالا بهترین گوشی هوشمند دوربین زیر نمایشگر است که در حال حاضر می توانید بخرید. اکنون در مقاله به نقد و بررسی این گوشی جدید زدتی‌ای می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 163.2×73.5×8.4 میلیمتر، وزن 204 گرم، فریم آلومینیوم
  • صفحه نمایش: 6.8 اینچ، AMOLED، رزولوشن 1116 در 2480 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1
  • حافظه: 8/12/16 گیگابایت رم، 128/256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت
  • سیستم عامل: اندروید 12، MyOS 12
  • دوربین پشتی: 64 مگاپیکسلی f/1.6 اصلی، 64 مگاپیکسلی f/3.5 تله فوتو، 64 مگاپیکسلی f/2.4 اولتراواید
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل f/2.0
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 65 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (زیرنمایشگر، اپتیکال)، NFC

اکسون 40 اولترا در یک جعبه مقوایی مشکی مات با یک عدد بزرگ “40” در سراسر درب و نشان های “ZTE” و “Axon” بسیار کوچکتر قرار دارد. بسته‌ فروش نسبتاً غنی شامل یک آداپتور 65 واتی و کابل USB-C و یک قاب محافظ شفاف است. همچنین یک دانگل هدفون USB-C به 3.5 میلی‌متر نیز ارائه شده، که یک منظره نادر است.

طراحی و کیفیت ساخت

اکسون 40 اولترا دارای طراحی ممتاز و البته کاملاً لغزنده است که از پشت شیشه ای برس خورده و برآمدگی قابل توجه دوربین است. با این لکه های اثر انگشت روی آن زیاد نمی ماند، اما بدلیل برآمدگی دوربین، ممکن است با گذاشتن گوشی روی سطح صاف، تکان بخورد.

در پنل پشتی، سه ماژول دوربین در سمت چپ قرار گرفته اند (فوق عریض، اصلی (“Humanity”) و تله فوتو)، که هر یک حلقه بزرگی دارند که از سطح اصلی کل مجموعه بیرون می آید. در سمت راست، یک نشان 3×64 مگاپیکسلی یادآور سخت‌افزار داخل، و همچنین مشخصات لنز بالای آن است. یک پنجره فوکوس خودکار لیزری، میکروفون باز و یک ترکیب حسگر فلاش LED/flicker، لیست بیت ها را کامل می کند.

ممکن است در هم ریختگی زیادی به نظر برسد، اما در واقع، تنظیماتی کاملاً منظم و منطقی است – مرتب‌تر از 30 اولترا، اگرچه این ماژول یک دوربین اضافی برای قرار دادن در آن داشت. تا حدودی آزاردهنده تر این واقعیت است که لبه های پخ صفحه دوربین شیشه ای کمی بیش از حد تیز به نظر می رسد. نه اینکه آنها پوست شما را برش دهند یا هر چیز دیگری، اما هنوز کاملاً خوشایند نیستند.

پنل پشتی گوشی نیز از شیشه ساخته شده، هرچند ZTE برند و مدلی را مشخص نکرده است. علاوه بر این، روکش مات دارد که فوق العاده لغزنده است اما اثر انگشت را نگه نمی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته اکسون 40 اولترا در دید ساده پنهان می‌شود. دوربین سلفی جایی است که اکثر دوربین های سلفی در آن قرار دارند – نزدیک به لبه بالایی نمایشگر، در وسط. اما این یک دوربین زیر نمایشگر است و برای دیدن آن به تلاش زیاد نیاز است، حتی بیشتر از آن برای عکاسی – در عملکرد کلی، اساساً نامرئی است. این باعث می شود صفحه نمایش 6.8 اینچی OLED کاملاً بدون مانع باقی بماند.

اسلات سیم کارت هنوز فقط دو سیم کارته است. یک فرستنده مادون قرمز و بلندگوهای استریو با پشتیبانی از DTS وجود دارد. و اتصال بین قاب و پنل پشتی صاف‌تر است که باعث می‌شود نسبت به اکسون 30 اولترا بهتر در دست بگیرید. بنابراین اکسون 40 اولترا در مقایسه با نسل قبلی تغییر ظاهری کمی دارد، اما جزئیات بهتر انجام می شود.

صفحه نمایش

اکسون 40 اولترا صفحه نمایشی 6.8 اینچی AMOLED با رزولوشن 1116 در 2480 پیکسل و تراکم پیکسلی 400ppi داشته که نرخ تازه سازی 120 هرتز را ارائه می دهد. با این حال، نمایشگر 40 اولترا از آنجایی که یک پنل AMOLED است، رنگ‌های مشکی واقعاً مشکی و کمابیش همان روشنایی مدل سال گذشته را ارائه می‌کند 680 نیت در زیر نور مستقیم با روشنایی خودکار فعال و 527 نیت با نوار لغزنده تماماً به راست با غیرفعال شدن خودکار.

در حالی که مناسب است، افزایش روشنایی در شرایط نوری نامطلوب باعث می شود یکی از پایین ترین سطوح روشنایی حداکثری که در مدل های سطح بالا دیده ایم، ایجاد شود. در نهایت، هنوز هم بدون هیچ مشکلی در زیر نور خورشید بسیار قابل استفاده است. در بخش دقت رنگ، در حالت Standard، که انتظار داشتیم برای محتوای DCI-P3 دقیق باشد، نتایج کلی غیر قابل توجه و نمونه‌هایی با مقیاس خاکستری بسیار آبی دریافت کردیم. تغییر درجه حرارت به Warm همه چیز را به روش دیگری بد کرد – خاکستری اکنون رنگ گوشتی پیدا کرده است. ما هرگز نتوانستیم یک نقطه سفید دقیق به دست آوریم، حتی با چرخ دمای رنگ. حالت Colorful برای مجموعه الگوهای آزمایشی DCI-P3 کمی دقت کمتری داشت.

حالت رنگ Soft به هدف نزدیک‌تر بود، در این مورد sRGB، میانگین dE2000 2.0 را برمی‌گرداند. اکسون 40 اولترا از Widevine L1 و پخش HDR نیز پشتیبانی می کند. منوی نرخ تازه سازی یکی از سه گزینه را در اختیار شما قرار می دهد – Auto و 60 هرتز و 120 هرتز. Auto از یک رویکرد مبتنی بر برنامه ابتدایی برای جابجایی بین 120 هرتز و 60 هرتز استفاده می کند – شما 120 هرتز در سراسر رابط کاربری دارید اما 60 هرتز در اکثر اپلیکیشن ها مانند برنامه‌های پخش ویدیو، مرورگرها و بسیاری از آنها خواهید داشت. حالت 120 هرتز به برنامه‌ها اجازه می‌دهد با سرعت 120 هرتز کار کنند تا زمانی که یک ویدیوی تمام صفحه پخش کنید که به 60 هرتز تغییر می‌کند.

عمر باتری و شارژ سریع

برای اکسون 40 اولترا، ZTE ظرفیت باتری را به 5000 میلی آمپر ساعت (در مدل قدیمی 4600 میلی آمپر ساعت) افزایش داده است. همچنین دارای رتبه استقامت بالاتری است – به لطف بهبود تست‌های روی صفحه نمایش و مصرف صرفه‌جویی در حالت آماده به کار، این تعداد اکنون به 104 ساعت رسیده است. ما در اکسون 40 اولترا (با نمایشگر 60 هرتز) 17 ساعت ویدیوهای تکرار شدنی را به صورت آفلاین انجام دادیم، در حالیکه آزمایش مرور وب نتیجه 12:40 ساعتی را نشان داد (این مورد با فرکانس ثابت 120 هرتز). تنها در تماس‌های صوتی بود که نمی‌توانست کاملاً با مدل قبلی خود مطابقت داشته باشد، اگرچه در بیش از 24 ساعت، نتیجه هنوز به اندازه کافی خوب است.

صفحه مشخصات چینی اکسون 40 اولترا قابلیت شارژ 80 واتی را ذکر کرده، در حالی که صفحه جهانی 65 وات را مشخص کرده است. از آنجایی که واحد بررسی ما با یک آداپتور 65 وات ارسال شد، ما تمایل داریم به این باور کنیم که مشخصات “درست” است، اما، این همان چیزی است که با آن آزمایش کردیم. نرخ شارژ به هر حال به اوج خود در 41 وات رسیده است، اما این کار را از طریق USB PowerDelivery استاندارد (با PPS) انجام می دهد، بنابراین، با در نظر گرفتن همه موارد، خیلی ضعیف نیست. طی مدت زمان نیم ساعت نشانگر باتری به 80 درصد رسید، درحالیکه شارژ کامل حدود 47 دقیقه به طول انجامید.

نرم افزار و عملکرد

Axon 40 Ultra اندروید 12 را اجرا می‌کند که با لایه‌ای از MyOS داخلی (با نسخه 12 شناخته می شود)، بهبود یافته است. در بیشتر جنبه های بصری، MyOS 12 مشابه نسخه قبلی است که در 30 اولترا دیدیم. یکی از برجسته‌ترین مداخلات ZTE که قبلاً با اندروید استوک و سایر سازندگان متفاوت بود، در قسمت تعویض سریع بود، جایی که با کشیدن انگشت اولیه 4 حباب بزرگ برای Wi-Fi، بلوتوث، داده تلفن همراه و چراغ قوه (از جمله همه چیز) دریافت می‌کنید. این موضوع هنوز در MyOS 12 صدق می کند، اما اکنون ظاهر “پیش فرض” اندروید 12 نیز وجود دارد.

همچنین یک نوار لغزنده روشنایی بزرگ با کلید خودکار وجود دارد. هنوز نمی‌توانید چهار حباب را تغییر دهید، اما می‌توانید ضامن‌های با اندازه معمولی را که در صفحه دوم ظاهر می‌شوند، دوباره مرتب کنید. صفحه About متعلق به ZTE بوده و بسیار زیبا است. قابلیتی وجود دارد که به شما امکان می دهد تا 5 میانبر برنامه را اختصاص دهید که با فشار دادن و نگه داشتن حسگر اثر انگشت، مستقیماً پس از باز کردن قفل در دسترس خواهند بود. این تا حدودی عجیب است زیرا قفل تلفن باز می شود و ابتدا شما را برای یک لحظه کوتاه به صفحه اصلی می برد و تنها پس از آن میانبرها را به شما نشان می دهد، اما می تواند برای موقعیت های مناسب مفید باشد.

همچنین می‌توانید تشخیص چهره را به‌عنوان تنها روش احراز هویت راه‌اندازی کنید یا بخواهید با سنسور اثر انگشت کار کند. البته، از آنجایی که این یک تشخیص چهره ساده فقط با دوربین دوبعدی است، امنیت کمتری نسبت به گزینه اثر انگشت دارد. صفحه قفل برای خود تنظیماتی به سبک ساعت دارد و عملکرد استانداردی از جمله میانبر دوربین در گوشه سمت راست پایین را ارائه می دهد. در سمت چپ پایین، یک زبانه کششی وجود دارد که میانبرهایی به چراغ قوه (دوباره) و ضبط صدا در اختیار شما قرار می دهد، اما شماره گیر یا راهی برای تغییر آنها وجود ندارد.

صفحه اصلی ساده بوده و سمت چپ ترین صفحه فید گوگل است که می توانید آن را غیرفعال کنید. ZTE رابط ویجت پیشرفته اندروید 12 را پیاده سازی نکرده است. می‌توانید انتخاب کنید که آیا همه برنامه‌هایتان در صفحه‌های اصلی خود باشند یا از رویکرد دو لایه با صفحه‌های اصلی برای میانبرها و کشوی برنامه برای نگه داشتن همه برنامه‌ها استفاده کنید. کشوی برنامه هیچ یک از آن دسته بندی MIUI را انجام نمی دهد، و همچنین ردیفی از برنامه های پرکاربرد وجود ندارد، اما می توانید آن را بر اساس تعداد دفعات استفاده مرتب کنید.

Task Switch هیچ چیز غیرعادی نیست، و همچنین سایه اعلان (یعنی وقتی صحبت از کارت های اعلان واقعی می شود) نیست. برنامه های داخلی کمی در اکسون وجود دارد. بیشتر قابلیت‌های کلیدی به برنامه‌های گوگل از جمله Photos, Contacts و Messages برون‌سپاری می‌شوند، اما فایل منجیر سفارشی است. تعداد قابل توجهی از ویژگی های اختصاصی در منوی ویژگی ها در تنظیمات وجود دارد. این شامل میانبر پیکان Z-POP است که به شما امکان دسترسی به برخی از اقدامات را از طرفین می دهد، اما ما متوجه شدیم که در تضاد با ژست عقب برای پیمایش است، به علاوه برای شروع، یک ویژگی نسبتاً خاص به نظر می رسد.

بخش پردازش اکسون 40 اولترا توسط تراشه توانمند اسنپدراگون 8 نسل 1 انجام می شود. تقریباً چیزی وجود ندارد که بتوانیم درباره تراشه کوالکام به شما بگوییم که قبلاً نمی‌دانید، اما ما مشخصات را دوباره مرور می‌کنیم (پردازنده هشت هسته‌ای در پیکربندی 1+3+4 با هسته اصلی در فرکانس 3.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 730)

پیکربندی‌های رم و فضای ذخیره‌سازی طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرند، از واحد بررسی 8/128 گیگابایتی ما شروع می‌شود و تا 16 گیگابایت رم/1 ترابایت فضای ذخیره سازی ادامه می‌یابد، اگرچه نسخه جهانی ممکن است علاوه بر مشخصات بررسی ما، تنها 12 گیگابایت یا 256 گیگابایت داشته باشد، در حالی که بقیه آن‌ها خواهند بود. احتمالاً محدود به چین است.

اکسون 40 اولترا نتایج تا حدی متناقض در معیارهایی که ما در مورد آن قرار دادیم، منتشر کرد. یک امتیاز نسبتاً بالای تک هسته‌ای در GeekBench با امتیاز قابل‌توجهی پایین برای نتیجه چند هسته‌ای آن همراه شد. نتیجه Antutu به طور مشابه یکی از پایین‌ترین نتایجی بود که ما از یک گوشی اسنپدراگون 8 نسل 1 دریافت کرده‌ایم، اگرچه هنوز بهتر از چیزی است که از دایمنسیتی 8100 در ریلمی GT Neo3 استخراج کردیم.

کیفیت دوربین

سیستم دوربین اکسون 40 اولترا نه تنها بسیار قوی بوده، بلکه بسیار جالب است. اکثر گوشی ها از لنز 28 میلی متری برای دوربین اصلی استفاده می کنند، اما دوربین اصلی این گوشی یک 35 میلی متری است. بسیاری از کاربرانی که به عکاسی علاقه دارند باید مزایای لنز 35 میلی متری را بدانند. این لنز با اعوجاج کمتر از 28 میلی متر و عریض تر از 50 میلی متر، یکی از لنزهای مورد علاقه بسیاری از عکاسان خیابانی است.

این اولین باری نیست که ZTE چنین دوربینی را ارائه می‌کند – در واقع، اکسون 30 اولترا سال گذشته نیز یکی از این دوربین‌ها را داشت، اما دوربین پرتره نام داشت و برای عکسبرداری عمومی در فاصله کانونی اصلی خود در نظر گرفته نشده بود. پشت این نام یک سنسور IMX787 وجود دارد که سونی به طور خاص برای ZTE ساخته است. اطلاعات مربوط به آن در اینترنت پراکنده است، اما بهتر است بگوییم، این یک تکرار IMX686 است – حتی عدد تقریبا منطقی است. از آنچه که ما موفق به پیدا کردن آن شدیم، این است که همان فرمت اپتیکال 1/1.7 اینچی با آرایه فیلتر Quad Bayer و پیکسل‌های 0.8 میکرومتر داشته و تصاویر 16 مگاپیکسلی را پس از جمع‌بندی معمول 4 به 1 تولید می‌کند.

از همان سنسور در دوربین فوق عریض استفاده می شود، جایی که با یک لنز معادل 16 میلی متر ترکیب می شود. از یک طرف، اکنون این سنسور بزرگتر است، بنابراین ساختن یک لنز فوق عریض برای آن می‌توانست غیرعملی باشد. علاوه بر این، با دوربین اصلی 35 میلی‌متری، یک اولتراواید محافظه‌کارانه‌تر منطقی به نظر می‌رسد تا شکاف زیادی در پوشش بین این دو نداشته باشید. به تله فوتو، جایی که سنسور 64 مگاپیکسلی متفاوت است. OV64B40 یک تصویرگر 4 سلولی (نامگذاری OmniVision برای آنچه سونی Quad Bayer می نامد) با فرمت اپتیکال 1/2 اینچی و پیکسل 0.7 میکرومتر است. لنز پریسکوپی آن دارای فاصله کانونی معادل 91 میلی‌متر است.

با چرخاندن گوشی به سمت دیگر، از قبل می دانید که به دنبال بریدگی دوربین سلفی نباشید زیرا سنسور پشت نمایشگر است. از طریق آرایش دقیق پیکسل‌های نمایشگر و پیکسل‌های حسگر تصویر، نور کافی برای رسیدن به تصویرگر دریافت می‌کنید تا بتوانید به چیزی شبیه عکس برسید. UDC (دوربین زیر نمایشگر) از سنسور 16 مگاپیکسلی OV16E1Q و لنز دیافراگم f/2.4 با فوکوس ثابت استفاده می کند.

عکس‌های دوربین Humanity اکسون 40 اولترا در بیشتر موارد عالی هستند. رزولوشن 16 مگاپیکسلی به آن اجازه می دهد تا جزئیات زیادی را ثبت کند و به شیوه ای نسبتاً طبیعی و بدون شارپنس بیش از حد رندر می شود. نویز اساسا وجود ندارد. به عبارت ساده، رنگ ها هم خیلی روشن نیستند، بسیار شفاف و زیبا هستند.

دوربین فوق عریض عکس های به همان اندازه عالی می گیرد – این دوربین یکی از بهترین تصاویر فوق عریض است که هنگام عکاسی در نور روز روشن دیده ایم. جزئیات عالی است و هیچ افت وضوحی به سمت گوشه ها وجود ندارد. از آنجایی که حسگر یکسان است، از نظر بازتولید رنگ کاملاً با خروجی دوربین اصلی مطابقت دارد. شاید یک رویکرد کمی مشتاق تر به کاربرد HDR می تواند منجر به برداشت متفاوتی از نوردهی شود، اما این نیز می تواند اندازه گیری فریم عریض تر را به طور متفاوت نشان دهد. به هر حال نتایج چشمگیر است.

چیزی که ما بیشتر دوست داشتیم، روشی است که ZTE صحنه های شب را مدیریت می کند. گرفتن عکس در حالت خودکار صحنه را همانطور که چشمان شما می بیند بازیابی می کند. اگر در حالت شب عکس می گیرید، مانند هر گوشی پرچمدار دیگری است، تصویر بسیار روشن است. در صحنه‌هایی با منابع نوری بیشتر، حتی زمانی که حالت شب روشن است، نوردهی را افزایش نمی‌دهد و همچنان فضای شب را حفظ می‌کند.

این رویکرد که به کاربر اجازه می‌دهد انتخاب‌های خود را انجام دهد، در فوکوس خودکار نیز منعکس می‌شود. اکسون 40 اولترا به شما امکان می دهد انتخاب کنید که آیا لنز با هوش مصنوعی تغییر کند یا خیر، و اگر آن را خاموش کنید، می توانید عکس لنز را حتی اگر در حالت Pro نیست قفل کنید. به ندرت پیش می آید که اکسون 40 اولترا از سنسور ناحیه بزرگی هم برای دوربین فوق عریض و هم برای دوربین تله فوتو استفاده کند. هر دو دوربین عملکرد بسیار خوبی دارند. به خصوص لنز تله فوتو کیفیت تصویر بسیار خوبی را حتی در شب ارائه می دهد.

بهایی که برای مشاهده نکردن بریدگی نمایشگر برای دوربین سلفی خود می پردازید (زیر نمایشگر بودن) سلفی های بی کیفیت است. اینها انواع رنگها، محدوده دینامیکی محدود و نرمی و تیرگی کلی برای آنها دارند. مطمئناً، این یک دستاورد تکنولوژیکی است که بتوانید از طریق نمایشگر عکس بگیرید، اما اگر سلفی‌ها اصلاً برای شما مهم هستند، مبادله‌ای که در اینجا دریافت می‌کنید ارزشش را ندارد. پس باز هم، اگر علاقه زیادی به عکس های سلفی ندارید و فقط از دوربین جلو برای تماس های ویدیویی گاه به گاه استفاده می کنید، نداشتن سوراخ پانچ بد نیست.

جمع بندی

برداشت منحصر به فرد اکسون 40 اولترا از سیستم دوربین دارای مزایای خاصی نسبت به رویکرد اصلی است، و این واقعیت که عمدتاً به وعده های خود عمل می کند، آن را به گزینه ای محکم برای هر کسی که به دنبال یک گوشی هوشمند دوربین محور بوده، تبدیل می کند. اکسون 40 اولترا بیشتر اصول اولیه را به درستی انجام می دهد و یک تلفن هوشمند با قدرت بالا و ماندگاری بالا ارائه می دهد که در کمتر از یک ساعت شارژ می شود. افزودن دوربین‌های پشتی همه‌کاره و تجربه تمام صفحه فعال شده توسط دوربین سلفی پنهانی زیر نمایشگر به این معنی است که شما یک پیشنهاد جذاب و در عین حال توانا با قیمت بسیار مناسب دارید.

با این حال، واضح است که چند شکاف در زره اکسون 40 اولترا وجود دارد که از آن سلفی‌های ناامیدکننده شروع می‌شود. حتی با قیمت مقرون به صرفه‌تر پرچمدار، فقط 800 دلار برای تلفنی که فاقد رتبه IP و شارژ بی‌سیم بوده، درخواست سختی است. چند گزینه جایگزین در بازار وجود دارد که با همان قیمت عرضه می شوند یا در حین ارائه این موارد اضافی، دستگاه ZTE را کاهش می دهند.

مزایا

  • طراحی برجسته پشتی، حاشیه‌های کوچک، دوربین سلفی زیر نمایشگر، نمایشگر تمیزی را ایجاد می‌کند.
  • عمر باتری بالاتر از میانگین برای کلاس.
  • شارژر سریع 65 واتی PowerDelivery
  • تنظیم دوربین منحصر به فرد
  • به طور کلی کیفیت تصویر و ویدیو عالی است.

معایب

  • بدون رتبه IP برای محافظت در برابر گرد و غبار و آب.
  • رنگ های نمایشگر به طور پیش فرض خاموش هستند، حداکثر روشنایی کمتر از رقبا است.
  • بدون نرخ تازه سازی بالا در بازی.
  • مستعد گرمای بیش از حد شدید.
  • سلفی ها به سختی قابل استفاده هستند.
  • ضبط ویدیو مشکلاتی دارد که باید برطرف شود.
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا