آیا پس از نگاه طولانی مدت به مانیتور چشمان شما درد می کند، احساس خشکی می کنید یا خسته می شوید؟ اگر چنین بوده، ممکن است خیلی نزدیک یا دور از صفحه نمایش خود نشسته باشید. بیایید در مورد بهترین فاصله ای که باید دور از مانیتور خود بنشینید صحبت کنیم.

چرا فاصله مهم است

اینکه چقدر از مانیتور خود بنشینید مهم است زیرا نشستن خیلی نزدیک یا خیلی دور می تواند باعث خستگی چشم شود. هرچه دورتر باشید، همه چیز روی صفحه نمایش شما کوچکتر خواهد بود. اگر نمی توانید مطالب را به وضوح ببینید، برای خواندن متن های کوچکتر چشمان خود را خسته می کنید. از طرف دیگر، اگر خیلی نزدیک بنشینید، همه چیز بزرگ‌نمایی می‌شود و همین امر ورود همه چیز را سخت‌تر می‌کند. این همچنین باعث می شود چشمان شما بیش از حد کار کند، زیرا اغلب چشمان خود را به جلو و عقب حرکت می دهید، که می تواند خسته کننده و منجر به خستگی شود.

خواندن متن بزرگتر برای چشمان شما آسان تر است زیرا نیازی به فشار آوردن روی چشم ندارید. به همین دلیل مهم است که در فاصله ای بنشینید که همه چیز روی صفحه نمایش شما بزرگ و واضح به نظر برسد. شما هرگز نباید سر خود را به صفحه نمایش خود نزدیک کنید یا برای دیدن چیزها نگاه کنید.  یک نکته کوچک این است که همیشه فونت پیش فرض خود را روی یک فونت sans-serif تنظیم کنید، زیرا خواناترین نوع فونت است.

اگر علائم خستگی چشم مانند تاری دید، سردرد، خشکی چشم، قرمزی، درد یا نوع دیگری از ناراحتی را تجربه می‌کنید، در صورت امکان باید از نگاه کردن به هر صفحه‌نمایش استراحت کنید. کمی هوای تازه بگیرید یا کمی دراز بکشید و چشمان خود را ببندید تا به آنها فرصت استراحت بدهید.

چقدر بنشینم

به طور کلی، بهترین فاصله برای نشستن دور از مانیتور، طول یک بازو است. این فاصله بین 20 تا 30 اینچ از چشمان شما خواهد بود. شما باید بتوانید خط اول متن را روی صفحه نمایش خود در سطح چشم بخوانید، بدون اینکه نیازی به خم شدن به جلو داشته باشید. خم شدن به جلو گردن شما را در وضعیتی غیر طبیعی قرار می دهد که می تواند منجر به گردن درد شود.

اگر بعد از مدتی چشمان شما همچنان احساس خستگی و خشکی می کنید، ممکن است به اندازه کافی پلک نزده باشید. مردم وقتی به مانیتور خیره می‌شوند کمتر پلک می‌زنند، بنابراین بهتر است بیشتر پلک بزنید تا روغن کاری مناسبی به آن‌ها بدهید. همچنین ممکن است هنگام خیره شدن به صفحه نمایش، چشمان خود را بیش از حد باز کنید. اگر فکر می‌کنید اینطور است، سعی کنید مانیتور خود را کمی پایین‌تر از سطح چشم قرار دهید، نه در سطح چشم. به این ترتیب، لازم نیست چشمان خود را به اندازه کافی باز کنید تا صفحه نمایش را ببینید، که ممکن است خستگی چشم را کاهش دهد.

استفاده از چند مانیتور

هنگام استفاده از چند مانیتور، همچنان می خواهید فاصله 20 تا 30 اینچی را از چشمان خود حفظ کنید – برای همه آنها. در حالت ایده‌آل، مانیتورهای شما باید در یک سطح باشند تا وقتی از یک صفحه به صفحه دیگر نگاه می‌کنید، دائماً چشمان خود را بالا و پایین نکنید. اگر یک مانیتور به بلندی دیگری نیست، چیزی را زیر مانیتور کوتاه‌تر قرار دهید تا کمی بالا بیاید. می‌توانید از مقوا، کتاب، کاغذ چاپ یا یک شی صاف دیگر که در اطراف آن دارید، استفاده کنید. همچنین می‌توانید روی پایه‌های بلندکننده مانیتور سرمایه‌گذاری کنید که نه تنها ارتفاع اضافی بلکه ویژگی‌های سازماندهی را نیز به همراه دارد.

با نصب دو مانیتور، باید در وسط آنها بنشینید تا در مرکز هر دو مانیتور باشید. به این ترتیب، وقتی بین آنها به عقب و جلو نگاه می کنید، مجبور نخواهید بود سر خود را زیاد بچرخانید. تنظیم سه مانیتور احساس بهتری خواهد داشت، زیرا می توانید با یک مانیتور مستقیماً روبروی خود قرار بگیرید و دو مانیتور دیگر را در طرفین قرار دهید. به نظر می رسد که از یک مانیتور فوق عریض استفاده می کنید. فقط مطمئن شوید که دائماً گردن خود را نمی چرخانید، زیرا می تواند باعث گردن درد شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که صندلی خود را طوری بچرخانید که رو به مانیتوری که به آن نگاه می کنید باشید. این باعث می شود گردن شما در وضعیت خنثی تری قرار گیرد.

اگر لپ تاپ داشته باشم چه می شود؟

استفاده از لپ تاپ از نظر ارگونومی واقعاً خوب نیست زیرا کیبورد و صفحه نمایش به یک دستگاه متصل هستند. بهترین راه حل برای این کار، تهیه یک کیبورد و ماوس اکسترنال است. به این ترتیب، می توانید از لپ تاپ به عنوان صفحه نمایش مانیتور استفاده کرده و آن را به اندازه یک بازو دورتر قرار دهید. می‌توانید زیر آن چیزی مانند پایه لپ‌تاپ قرار دهید تا صفحه را تا سطح چشم یا کمی پایین‌تر از سطح چشم بالا ببرید. سپس، می‌توانید با کیبورد و ماوس خارجی در فاصله‌ای راحت بنشینید و مانند رایانه دسکتاپ کار کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *