سخت افزار

فوجیتسو جانشین A64FX با نام رمز موناکا را آماده می کند

فوجیتسو در مرحله توسعه پردازنده نسل بعدی خود با هدف بازار HPC است. این شرکت در حال حاضر طراحی A64FX خود را بر اساس Arm ISA و ابررایانه قدرتمند Fugaku ارائه می دهد. با این حال، با طراحی نسل بعدی، مجموعه داده‌های بسیار بزرگ‌تری نیاز به پردازش دارند و برای مدیریت آن به نیروی محاسباتی زیادی نیاز است.

بنابراین، برای آماده شدن برای آن، فوجیتسو ادعاهای جسورانه ای دارد مبنی بر اینکه پردازنده آن “بازدهی فوق العاده” خواهد داشت. پردازنده نسل بعدی با نام رمز MONAKA مبتنی بر Arm ISA (احتمالاً نسخه 9 و بالاتر) خواهد بود و در طیف وسیع تری از حجم کاری نسبت به A64FX رقابت خواهد کرد که در حال حاضر تنها سایت های HPC را تامین می کند. طراحی MONAKA بر اساس گزارش‌ها با HPC، AI و بارهای کاری تحلیلی داده ساخته شده است.

طبق گزارش The Register، ما جزئیات دقیق تری در مورد نسل بعدی CPU داریم. طراحی MONAKA که قرار است در سال 2027 منتشر شود، نه فقط سایت‌های HPC، بلکه برای هیپراسکیلرها جذابیت دارد. مقیاس‌پذیری و بهره‌وری انرژی کلیدواژه‌ها هستند، زیرا فوجیتسو ادعا می‌کند که این تراشه 1.7 برابر پیشروی در عملکرد برنامه خواهد داشت در حالی که عملکردی 2 برابری در هر وات را در مقایسه با راه‌حل‌های ارائه شده توسط سایر فروشندگان در آن زمان ارائه می‌دهد.

یکی از سخنگویان فوجیتسو خاطرنشان کرد که “نسل بعدی CPU DC (MONAKA) که ما در حال توسعه آن هستیم دارای طیف گسترده تری از ویژگی ها خواهد بود و نشان می دهد که انرژی کارآمدتری دارد. دامنه کاربردهای بالقوه گسترده تر از A64FX است که دارای ویژگی های خاص (مانند اتصالات داخلی) مخصوص فوگاکو است.”

ارائه دهندگان خدمات ابری (CSP) بدون شک به طراحی جدید و ابررایانه Fugaku NEXT علاقه مند خواهند بود که جایگزین سیستم فعلی فوگاکو خواهد شد، زیرا سیستم پیشرفته می تواند توسط MONAKA تامین شود. Fugaku NEXT هنوز در مرحله ارزیابی در آزمایشگاه RIKEN ژاپن است.

منبع
techpowerup
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا