چند ماهی از راه اندازی ChatGPT نمی گذرد و تصور بسیاری از مردم را از آنچه که هوش مصنوعی قادر به انجام دادن بوده، تغییر داد. این ربات چت GPT-3.5 از OpenAI بود، که همچنین در بینگ، اسکایپ، اج نیز ادغام شده بود. اکنون این شرکت تایید کرده که به مدل جدید و قدرتمندتر GPT-4 روی آورده است.

در واقع، چندی پیش این کار را انجام داد؛ اگر بخشی از پیش نمایش بینگ هستید، پس از پنج هفته گذشته از GPT-4 استفاده کرده اید. به هر حال، این GPT-4 ساده نیست، بلکه نسخه ای است که توسط مایکروسافت برای جستجو سفارشی شده است. بنابراین، چه چیزی در GPT-4 جدید است؟ برای شروع، این یک مدل “چند وجهی” است، که روشی فانتزی برای گفتن است که می توانید تصاویر را به درخواست خود پیوست کنید، نه فقط متن.

در اینجا نمونه ای از GPT-4 است که یک جوک یافت شده در Reddit را توضیح می دهد. توجه داشته باشید که خروجی فقط متن است (یعنی نمی توانید تصاویری مانند Stable Diffusion، MidJourney و غیره ایجاد کنید). مدل جدید نیز هوشمندتر است و تیم OpenAI آن را با کتاب‌های آزمون عملی سال‌های 2022 و 2023 آزمایش کرد. توجه داشته باشید، این مدل بعد از سپتامبر 2021 چیزی نمی داند، بنابراین این آزمون ها (و پاسخ های آنها) بخشی از داده های آموزشی نبودند.

GPT-3.5 در آزمون وکالت (که وکلا باید قبول کنند) شرکت کرد و در 10 درصد پایین امتیاز قرار گرفت. GPT-4 در 10 درصد برتر امتیاز گرفت.  GPT-4 همچنین در صدک 88 در آزمون LSAT امتیاز گرفت، v3.5 در رتبه 40 قرار گرفت. برای ریاضی SAT، مدل GPT-4 در صدک 89 و GPT-3.5 در 70 قرار داشت. مهم ترین ویژگی جدید در نسخه 4 “هدایت پذیری” است. پیش از این، ChatGPT با وضع قوانینی مجبور شده بود مانند یک دستیار دیجیتال عمل کند.

مایکروسافت و OpenAI برای پنهان کردن چنین قوانینی کار کرده اند (برای جلوگیری از به اصطلاح “جیلبریک”)، اما اکنون راه بهتری برای انجام آن وجود دارد – شرکت ها می توانند سبک و وظایف هوش مصنوعی را با یک پیام سیستمی کنترل کنند. توجه به این نکته مهم است که GPT-4 هنوز محدودیت هایی دارد، به خصوص وقتی صحبت از حقایق می شود. مانند مدل قبلی خود، این مدل می تواند چیزهایی را بسازد، اینها “توهم” نامیده می شوند.

نسخه جدید به طور قابل توجهی بهتر است (نمره 40 درصد بالاتر در تست داخلی) از GPT-3.5 در پایبندی به حقایق و عدم اشتباهات منطقی، اما هنوز هم کامل نیست. با این حال، GPT-3 در اواسط سال 2020 منتشر شد، GPT-3.5 در اوایل سال 2022 وارد شد (بهبود بعدی برای ChatGPT استفاده شد)، بنابراین سرعت بهبود چیزی کمتر از باورنکردنی نیست.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *