موبایل و تبلت

کوالکام هزینه های مجوز برای aptX و aptX HD را در اندروید حذف می کند

انکودرهای aptX و aptX HD کوالکام، که امکان پخش صدای بلوتوث با کیفیت بالا را فراهم می‌کنند، به لطف اقدام اخیر این شرکت، اکنون برای استفاده در دستگاه‌های اندرویدی رایگان هستند. پیش از این، سازندگان دستگاه مجبور بودند برای استفاده از انکودرها در دستگاه‌های خود هزینه‌ای برای مجوز پرداخت کنند، (هزینه‌هایی تا 6000 دلار برای یک بار پرداخت در کنار هزینه‌های هر دستگاه).

این حرکت به این معنی است که هر توسعه‌دهنده‌ای که یک رام سفارشی مبتنی بر اندروید ایجاد می‌کند، اکنون می‌تواند از کوالکام aptX یا aptX HD پشتیبانی کند بدون اینکه آن‌ها را از یک بیلد دارای مجوز جدا کند. انکودرها اکنون بخشی از مجوز آپاچی پروژه منبع باز اندروید (AOSP) هستند و استفاده از آنها رایگان است. اگرچه ممکن است این تغییر برای کاربران عادی اندروید قابل توجه نباشد، اما به طور بالقوه می‌تواند منجر به پشتیبانی بیشتر دستگاه‌هایی از فرمت صوتی بی‌سیم hi-fi در آینده شود.

کوالکام تصریح کرده است که در حالی که استفاده از انکودرها aptX و aptX HD اکنون رایگان است، شرکت‌ها همچنان باید برای استفاده از سایر جنبه‌های aptX، مانند رمزگشا در انتهای گیرنده اتصال بلوتوث، هزینه‌های مجوز بپردازند. علاوه بر این، هنوز هم وظیفه توسعه دهندگان رام است که از این رمزگذارهای منبع باز AOSP استفاده کنند.

این پیشرفت یک گام مهم رو به جلو برای صنعت موبایل است که طی دهه گذشته شاهد بهبود قابل توجهی در کیفیت صدای بلوتوث بوده است، اما همچنین با انتقادهایی برای خلاص شدن از جک هدفون مواجه شده است. با در دسترس بودن رایگان انکودرهای aptX و aptX HD، دستگاه‌های بیشتری می‌توانند به طور بالقوه از کدک‌های با وضوح بالا پشتیبانی کنند و تجربه شنیداری را برای کاربران بهتر کنند. جالب است که ببینیم این حرکت کوالکام چه تأثیری بر صنعت آینده دارد و آیا در سال‌های آینده شاهد استفاده از دستگاه‌های بیشتری از فرمت صوتی بی‌سیم hi-fi خواهیم بود.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا