سری گوشی های میان رده گلکسی A5x سامسونگ با جدیدترین مدل گلکسی A54 5G کمی بیش از حد گران شده و این احتمالاً منجر به معطوف شدن توجه بسیاری از مشتریان به سری گلکسی A3x می شود. گلکسی A34 5G در کنار گلکسی A54 5G عرضه شد، و در حالیکه برگه مشخصات آن چندان چشمگیر نیست، ولی دارای ویژگی های جذاب کافی برای جالب نگه داشتن چیزها است.

گلکسی A34 بر پایه‌هایی ساخته شده که سال گذشته توسط A33 تنظیم شده بود و برخی از ویژگی‌های برجسته آن شامل صفحه نمایش 120 هرتزی Super AMOLED، بلندگوهای استریو، طراحی مقاوم در برابر آب و گرد و غبار، تراشه جدید مدیاتک 5G، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی با 25 وات سریع. پشتیبانی از شارژ است.

باز هم، نه به اندازه آنچه که گلکسی A54 ارائه می دهد، تاثیرگذار نیست، اما سامسونگ تفاوت ها را با برچسب قیمت پایین تر جبران می کند. اما آیا قیمت پایین تر تنها دلیلی است که می خواهید به جای A54 A34 5G بخرید؟ برای درک این موضوع، در نقد و بررسی گلکسی A34 با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 161.3 در 78.1 در 8.2 میلیمتری، 199 گرم، فریم پلاستیک، گلکسی جلو (گوریلا گلس 5)، گواهی IP67
  • صفحه نمایش: 6.6 اینچ، Super AMOLED، وضوح 1080 در 2340 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، تراکم 390ppi
  • تراشه: مدیاتک دایمنسیتی 1080؛ گرافیک Mali-G68 MC4
  • حافظه: 6/8 گیگابایت رم و 128/256 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • نرم افزار: One UI 5.1 مبتنی بر اندروید 13
  • دوربین پشتی: 48 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی فوق عریض و 5 مگاپیکسلی ماکرو
  • دوربین جلویی: 13 مگاپیکسل
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، پشتیبانی از شارژ سریع 25 وات
  • متفرقه: اثرانگشت خوان (زیر نمایشگر، اپتیکال)؛ بلندگوهای استریو؛ حسگر مجاورت مجازی

گلکسی A34 در یک جعبه مقوایی نازک دو تکه مانند مدل قبلی خود عرضه می شود. سامسونگ دیگر آداپتور شارژر را در جعبه گوشی گلکسی A34 قرار نداده است. با این حال، شما همچنان یک کابل USB Type-C به Type-C را در جعبه داخل محفظه کاغذ نازک دریافت می کنید. این کابل با شارژ سریع 25 واتی سامسونگ سازگار است.

طراحی و کیفیت ساخت

یکپارچگی زبان طراحی گلکسی در میان خط تولید در حال تشدید است. نه تنها S23 و S23 پلاس مانند اولترا بازسازی شدند، بلکه اعضای سری A هم اکنون از همان آرایش دوربین استفاده کردند. سه لنز مجزای دوربین ظاهر نسبتاً متمایزی را ایجاد می کند که ما از آن استقبال می کنیم. لبه‌های لنزها نیز با پشت گوشی هماهنگی رنگی دارند که حس خوبی است. دوربین ها کمی بیرون زده و سطح بسیار ناهمواری را ایجاد می کنند. وقتی A34 روی پشت است، به شدت تکان می‌خورد. به حدی که تایپ کردن روی آن در این موقعیت فوق العاده آزاردهنده است.

پشت پلاستیکی گوشی به خوبی از شیشه تقلید می کند. سطح براق است و اثر انگشت و چربی زیادی را به خود جذب می کند. این گوشی در مجموع در چهار رنگ سبز روشن، مشکی، بنفش روشن و نقره ای قابل ارائه است. لوگوی سامسونگ در نزدیکی پایین پنل پشتی در واقع برجسته شده که به جزئیات نیز توجه خوبی دارد. قاب پلاستیکی میانی گوشی به طرز شگفت‌آوری ممتاز به نظر می‌رسد. انحنای آن بسیار راحت است و روکش مات آن برخلاف پنل پشتی در برابر آلودگی مقاوم است.

همانطور که اشاره کردیم، حاشیه‌های نمایشگر، به‌ویژه قاب پایینی، در این نسل کمی باریک شده‌اند. بهترین چیز در مورد طراحی A34 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب با استاندارد IP67 است، ویژگی که در A33 نیز وجود داشت. عدم وجود درگاه هدفون 3.5 میلی متری یکی دیگر از جنبه های طراحی گلکسی A34 با نسل قبلی خود است. خوشبختانه، سامسونگ هنوز هم فضای کافی در گوشی های میان رده خود پیدا می کند تا اسلات microSD را زنده نگه دارد. طبق معمول، یک اسلات سیم کارت هیبریدی دریافت می کنید که می تواند علاوه بر سیم کارت اول، سیم کارت دوم یا کارت microSD را نیز در خود جای دهد.

کیفیت صفحه نمایش

جدا از حاشیه‌های بزرگ، گلکسی A34 5G دارای صفحه نمایش 6.6 اینچی AMOLED با کیفیت 1080 در 2340 پیکسل  است. سامسونگ نرخ رفرش 90 هرتز را تا 120 هرتز افزایش داده تا تجربه کاربری روان تری داشته باشید، اگرچه تفاوت زیادی بین 90 هرتز و 120 هرتز وجود ندارد، بنابراین شاید ماندن به 90 هرتز به عملکرد گوشی کمک کند.

به لطف قابلیتی که سامسونگ به نام Vision Booster (سال گذشته با گلکسی S22 معرفی شد) روشنایی صفحه نمایش می تواند تا 1000 نیت افزایش یابد، بنابراین خوانایی در خارج از منزل حتی در زیر نور شدید خورشید مشکلی ندارد. گوریلا گلس 5 کورنینگ از صفحه نمایش در برابر آسیب محافظت می کند. البته تمام ویژگی‌های خوب پنل‌های AMOLED از رنگ‌های زنده (با امکان کاهش رنگ از طریق تنظیمات نمایشگر) گرفته تا سیاهی عمیق و زوایای دید گسترده وجود دارد. و مانند A54 5G، با فعال کردن ویژگی فیلتر نور آبی گلکسی A34 5G می تواند انتشار نور آبی را تا حداقل 6.5 درصد کاهش دهد.

گلکسی A34 از نظر دقت رنگ بسیار خوب عمل می کند. دارای دو حالت رنگی حالت پیش‌فرض زنده به سمت فضای رنگی DCI-P3 می‌رود و آن را به خوبی پوشش می‌دهد (هرچند با رنگ آبی کم). می‌توانید آن را با استفاده از لغزنده دمای رنگ موجود تصحیح کنید و مقادیر deltaE را نزدیک به آنچه که ما از نظر رنگ دقیق در نظر می‌گیریم، دریافت کنید. اگر دقت رنگ همان چیزی است که به دنبال آن هستید، باید به جای آن از حالت نمایش natural استفاده کنید. فضای رنگ sRGB را تقریباً کاملاً با مقادیر deltaE آنقدر کم می پوشاند که از نظر رنگ دقیق در نظر گرفته شود.

گلکسی A34 فاقد پشتیبانی از HDR در صفحه نمایش خود است. هیچ رسیور HDR روی دستگاه نیز وجود ندارد. نکته مثبت این است که گلکسی A34 دارای بالاترین گواهینامه Widevine L1 DRM است. این به سرویس هایی مانند Netflix اجازه می دهد تا استریم های FullHD را ارائه دهند و وضوح تلفن را اشباع کنند.

عمر باتری

گلکسی A34 دارای یک باتری قابل توجه 5000 میلی آمپر ساعتی (مانند مدل سال گذشته) است. دایمنسیتی 1080 در تست‌های ما سابقه‌ای تا حدودی نابه‌هنگام داشته است، به‌طور شگفت‌انگیزی در ریلمی 10 پرو پلاس امتیاز خوبی کسب کرده، اما در ردمی نوت 12 پرو و پرو پلاس ناامیدکننده بوده است.

با این حال، در مورد گلکسی A34 باید اشاره کرد که باتری آن عملکرد خوبی داشته و تا 133 ساعت استقامت در آزمایش کلی داشته است. هم در تست های روی صفحه و هم در تست های صفحه خاموش عملکرد بسیار خوبی داشت. حداقل تا زمانی که یک شارژر 25 واتی از سامسونگ داشته باشید، سرعت شارژ مناسب است.

این باتری می‌تواند در نیم ساعت حدود 45 درصد و در یک ساعت حدود 80 درصد شارژ شود، اما شارژ کامل آن نزدیک به یک ساعت و نیم طول می‌کشد که به نظر کمی طولانی است. به طور طبیعی، شارژ سریع 15 واتی حتی بیشتر طول می کشد، با کمی کمتر از 60 دقیقه شارژ برای رسیدن شارژ به 50 درصد و نزدیک به 2 ساعت برای 100 درصد.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A34 5G اندروید 13 را با رابط کاربری One UI 5.1 اجرا می کند و اکثراً همه زنگ ها و سوت های را به عنوان پرچمداران سامسونگ دارد. شما ویژگی هایی مانند Samsung DeX دریافت نمی کنید، اما همه چیزهای دیگر از جمله همه ویژگی های One UI 5.0 و One UI 5.1 را خواهید داشت. A34 5G همچنین واجد شرایط بهترین پشتیبانی سامسونگ از نظر به روز رسانی است.

چهار ارتقاء سیستم عامل اندروید و تا پنج سال به روز رسانی امنیتی دریافت خواهد کرد. چند تولیدکننده دیگر گوشی‌های هوشمند سطح مشابهی از پشتیبانی را برای برخی از دستگاه‌های خود وعده می‌دهند، اما تنها سامسونگ آن را برای دستگاه‌هایی به قیمت مقرون به صرفه گلکسی A34 5G و حتی A33 5G سال گذشته ارائه می‌کند.

می‌توانید بین چند استایل ساعت از نمایشگر همیشه روشن انتخاب کنید یا یک ساعت تصویری را انتخاب کنید. اطلاعات موسیقی نیز پشتیبانی می شود. AoD می‌تواند همیشه خاموش، همیشه روشن، برنامه‌ریزی‌شده باشد، تنها زمانی نشان داده شود که اعلان‌های جدید در دسترس هستند، یا می‌توانید برای 10 ثانیه ضربه به نمایش را انتخاب کنید.

برای اکثر افراد، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر احتمالاً روش اصلی باز کردن قفل خواهد بود، اما همچنان می‌توانید به جای آن یا در کنار آن از تشخیص چهره استفاده کنید. می‌تواند در موقعیت‌های خاص راحت‌تر باشد، اما عموماً امنیت کمتری دارد زیرا فقط از دوربین سلفی استفاده می‌کند. کشوی برنامه، سایه اعلان‌ها، برنامه‌های اخیر، صفحه قفل و صفحه اصلی، همگی مانند منوی تنظیمات عمومی، طبق معمول کار می‌کنند.

عملکرد و ارتباطات

گلکسی A34 به جای متکی شدن به یکی از تراشه های توسعه یافته داخلی سامسونگ، به مدیاتک دایمنسیتی 1080 مجهز شده است. این یک قطعه میان رده خوب است که بر روی لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده و به همراه دو هسته بزرگ Cortex-A78 با سرعت حداکثر 2.6 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با سرعت 2.0 گیگاهرتز کار می کند.

برای گرافیک، پردازنده گرافیکی Mali-G68 MC4 روی برد وجود دارد. اتصال شبکه توسط یک مودم داخلی 5G NR Sub-6 ارائه می شود که قادر به عملیات SA و NSA است. گلکسی A34 را می‌توان در یکی از پیکربندی‌های حافظه و فضای ذخیره‌سازی ذیل داشت: 6/128 گیگابایت، 8/128 گیگابایت و 8/256 گیگابایت. یکی از قابلیت های دیگر در A34، استفاده از رم پلاس است؛ ویژگی رم مجازی سامسونگ که از فضای ذخیره سازی گوشی شما برای افزایش مجازی مقدار رم موجود استفاده می کند تا برنامه های بیشتری بتوانند در پس زمینه باز بمانند.

بیایید کارها را با چند بار CPU و GeekBench شروع کنیم؛ می‌توانیم ببینیم که دایمنسیتی 1080 به خوبی عملکرد خود را حفظ کرده است. سامسونگ به طور کلی از این بخش نهایت استفاده را می‌برد، همانطور که نتایج نزدیک سایر گوشی‌های مجهز به تراشه مشابه مانند ردمی نوت 12 پرو و پرو پلاس و ریلمی 10 پرو پلاس نشان می‌دهد.

مقایسه تراشه جدید اگزینوس 1380 که در گلکسی A54 و دایمنسیتی 1080 در گلکسی A34 یافت می شود، بسیار جالب است. ما به وضوح می بینیم که این دو تراشه از نظر عملکرد CPU از هم دور نیستند، اما دایمنسیتی 1080 در سناریوهای تک هسته ای به دلیل سرعت کلاک بالاتر واحدهای بیت Cortex-A78 از 1380 پیشی می گیرد، در حالی که اگزینوس 1380 در بخش چند هسته نسبت به 1080 عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

گلکسی A34 و A54 نیز از نظر تنظیمات GPU تقریباً قابل مقایسه هستند. هر دو گوشی و تراشه های مربوطه آنها دارای پردازنده گرافیکی Mali-G68 هستند. تفاوت اصلی این است که A34 و دایمنسیتی 1080 آن دارای چهار هسته گرافیکی هستند، در حالی که A54 و اگزینوس 1380 دارای پنج هسته گرافیکی مشابه هستند. تفاوت عملکرد واقعی بین این دو گوشی کم، اما قابل توجه است. A34 برای بازی نیز خوب است؛ عناوین سنگینی مانند Call of Duty را به خوبی اجرا می کند، اگرچه جلسات طولانی بازی می تواند باعث شود که اطراف دوربین های عقب کمی داغ شود.

کیفیت دوربین

گلکسی A34 بیشتر تنظیمات دوربین را از نسل قبلی خود A33 5G گرفته است. گوشی جدید دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی مجهز به OIS، دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی و سلفی 13 مگاپیکسلی در جلو است. این بار سنسور عمق وجود ندارد.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی مبتنی بر سنسور IMX582 سونی است. این یک سنسور 1/2 اینچی با پیکسل‌های 0.8 میکرومتری بوده که پشت یک لنز 26 میلی‌متری f/1.8 تثبیت‌شده اپتیکال قرار گرفته است. یافتن OIS به‌ویژه در میان رده‌ها آسان نیست، بنابراین در اینجا از آن استقبال می‌شود. این دوربین دارای یک فیلتر رنگی Quad Bayer است که معمولاً عکس‌های 12 مگاپیکسلی را با باینینگ 4 در 1 انجام می‌دهد. با این حال، حالت تصویربرداری با وضوح بالا 48 مگاپیکسلی در دسترس است. فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می شود.

دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی از سنسور کمی متفاوت نسبت به مدل سال گذشته A33 5G استفاده می کند. این بار یا بر اساس Samsung S5K4HAYX یا Siliconfile SR846D است. در هر صورت، این یک سنسور 1/4.0 اینچی 1.12 میکرومتری است که پشت یک لنز f/2.2، 123 درجه قرار می‌گیرد. هیچ فوکوس خودکار در حالت اولتراواید وجود ندارد. دوربین ماکرو از سنسور 5 مگاپیکسلی GalaxyCore GC5035 با دیافراگم f/2.4 و فوکوس ثابت در حدود 4 سانتی متر استفاده می کند. دوربین سلفی به سنسور 13 مگاپیکسلی 1/3.06 اینچی سونی IMX258 با پیکسل‌های 1.12 میکرومتری متکی است. این دوربین پشت یک لنز 26 میلی‌متری f/2.2 قرار دارد و فوکوس ثابت است.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی در گلکسی A34 از سنسور Quad-Bayer استفاده می کند و بنابراین به طور پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی را می گیرد. ما از این دوربین با بهینه‌سازی صحنه و خودکار HDR همانطور که سامسونگ در نظر گرفته بود، استفاده کردیم. گزینه Scene Optimizer به ندرت تفاوت ایجاد می کند، اگرچه HDR در صحنه های خاصی کمک می کند و افراط تون معمولاً به خوبی توسعه یافته است.

عکس های دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی برای دستگاه های میان رده عالی هستند. وقتی از نزدیک آنها را بررسی می کنید، خیلی واضح نیستند، اما همچنان کنتراست خوب و محدوده دینامیکی معقولی دارند. سامسونگ حالتی برای گرفتن عکس با وضوح کامل 48 مگاپیکسلی دوربین اصلی در نظر گرفته است. این همچنین یک روش مناسب برای دریافت تصاویر کمتر پردازش شده و طبیعی تر است. رنگ ها معمولاً به همان اندازه اشباع نیستند.

عکس های 48 مگاپیکسلی نیز دارای جزئیات دقیق تری در قاب هستند. متأسفانه، هنگام عکسبرداری در حالت 48 مگاپیکسلی، باید با زمان های ضبط کمی کندتر و اندازه فایل های بسیار بزرگتر کنار بیایید. علیرغم عدم وجود حسگر عمق اختصاصی، عکس های پرتره از دوربین اصلی به نظر نمی رسد از نظر کیفیت دچار مشکل شده باشند. تشخیص و جداسازی سوژه تقریباً عالی است، و کیفیت کلی تصویر بسیار بالا است. کیفیت تاری پس زمینه نیز عالی است.

حالت پرتره کمی با تشخیص سوژه با سوژه های غیر انسانی مشکل دارد، اما با صبر کافی می توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید. دوربین تله فوتو اختصاصی در گلکسی A34 وجود ندارد، اما می‌توانید زوم دیجیتال را روی دوربین اصلی انجام دهید. یک کلید زوم 2 برابری روی منظره یاب وجود دارد که زوم دیجیتالی با کیفیت بالا را ارائه می‌کند که ما دوست داریم آن را “بی ضرر” بنامیم.

بقیه تقریباً مشابه عکس‌های معمولی است: رنگ‌های برجسته، محدوده دینامیکی راضی‌کننده و کنتراست بالا. دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی عکس های بسیار رضایت بخشی تولید می کند. اینها جزئیات زیادی دارند و عملاً هیچ نویزی وجود ندارد. نرمی لبه نیز زیاد نیست و تصحیح اعوجاج واقعاً خوب کار می کند. با این حال، این عکس ها بیش از حد برش داده نشده اند و بسیار گسترده هستند. رنگ‌ها اشباع شده‌اند و مانند دوربین اصلی، کمی پاپ هستند. کنتراست تا حدودی افزایش یافته است.

دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی فوکوس ثابتی در فاصله 4 سانتی متری دارد و مدتی طول می کشد تا بتوان آن را کنترل کرد. هنگامی که به فوکوس ثابت عادت کردید و به نقطه شیرین فوکوس رسیدید، کلوزآپ های دقیق با کنتراست بالا و رنگ های برجسته دریافت خواهید کرد. گلکسی A34 می تواند در دوربین اصلی خود با وضوح حداکثر 4K@30fps فیلمبرداری کند. دوربین فوق عریض با رزولوشن 1080p@30fps و جالب توجه است، حالت زوم 2 برابری در دوربین اصلی نیز وجود دارد. صدا با نرخ بیت 256 کیلوبیت بر ثانیه استریو ضبط می‌شود و صدا در همه ویدیوها خوب است. ویدیوها در یک جریان استاندارد h.264 AVC با یک جریان صوتی AAC با فرکانس 48 کیلوهرتز در داخل یک ظرف MP4 ضبط می‌شوند.

ویدیوی 4K از دوربین اصلی با جزئیات زیاد، دامنه دینامیکی گسترده و رنگ‌های تند و جذاب به نظر می‌رسد. کنتراست کمی بالا است، و همچنین اشباع، اما سامسونگ پردازش خود را اینگونه ترجیح می دهد. همچنین در جزئیات بسیار ظریف قاب کمی لرزش قابل توجه است، اما چیز جدی نیست.

جمع بندی

گلکسی A34 یک دستگاه میان رده عالی است. در این مورد سوالی نیست. این خیلی بی شباهت به نسخه قبلی خود نیست، که صراحتاً چیز خوبی است. برخی از قطعات اصلی این مدل مانند استاندارد IP67 حفاظت از نفوذ، بلندگوهای استریو و باتری بزرگ در اینجا باقی می مانند.

امسال، به ویژه، A34 پیشرفت قابل توجهی داشته و با یک پنل 6.6 اینچی، اکنون بزرگتر از نسل قبلی خود و گلکسی A54 است. صفحه نمایش جدید نیز 120 هرتز است که نسبت به 90 هرتز سال گذشته ارتقاء کمی دارد. حتی با وجود اینکه A34 فاقد تعویض خودکار نرخ تازه‌سازی است، ما همچنان از افزایش نرمی آن استقبال می‌کنیم. اگر حداکثر روشنایی عالی را به ترکیب اضافه کنید، A34 می‌تواند تقریباً با نمایشگر A54 گران‌تر خود بدون قابلیت‌های HDR مطابقت داشته باشد.

انتخاب چیپست در گلکسی A34 نیز ظاهراً به نفع آن کار می کند. در حالی که اگزینوس 1380 جدید عملکرد کمی بالاتر را در A54 ارائه می دهد، دایمنسیتی 1080 در گلکسی A34 خود را حفظ می کند. بعلاوه، راندمان انرژی بسیار خوبی را ارائه می دهد و به عمر باتری عالی A34 کمک می کند. گلکسی A34 نسبت به نسل قبلی خود A33 5G در بخش دوربین پیشرفت چندانی نکرده، اما تجربه دوربین میان رده بسیار خوبی را ارائه می دهد.

مزایا

  • داشتن رتبه IP67 و طراحی جذاب و محکم
  • صفحه نمایش 120 هرتزی AMOLED بزرگتر و روشن تر
  • عمر باتری عالی
  • بلندگوهای استریو با کیفیت خوب
  • آخرین اندروید و One UI
  • عملکرد خوب برای این محدوده قیمت و رفتار حرارتی عالی
  • کیفیت عالی عکس و فیلم، زوم 2 برابری بدون ضرر، عکس‌ها و فیلم‌های سلفی عالی
  • 5G، NFC، microSD

معایب

  • بدون شارژر داخل جعبه
  • بدون تغییر نرخ تازه سازی خودکار
  • لرزشگیر ویدیو فقط در 1080p موجود است
سهام:

1 نظر

  • شهداد
    فروردین ۲۶, ۱۴۰۲ at ۲۰:۱۱

    ای کاش هم قیمت a33 بشه

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *