کامپیوتر

انتشار جزئیات کامل از ابرکامپیوتر Aurora اینتل و نقشه راه تراشه های HPC آینده

اگرچه کسب‌وکار اینتل در سال‌های اخیر در سراسر جهان آسیب دیده، اما پردازنده‌های محاسباتی با کارایی بالا (یا HPC) احتمالاً به دلیل تأخیرهای پشت سر هم بیشترین جایگاه خود را از دست داده‌اند. با این حال، ممکن است اینتل با آخرین اعلامیه‌های خود در کنفرانس ISC High Performance 2023 در مسیر بهبود باشد، زیرا این غول صنعتی فاش کرد که ابررایانه Aurora پس از سال‌ها توسعه جهنمی در حال تکمیل شدن است و پیشرفت در توسعه تراشه‌های HPC آتی ثابت بوده و طبق برنامه پیش می‌رود.

هنگامی که ابررایانه Aurora برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد، قرار بود اولین ابررایانه ای باشد که دارای یک exaFLOP در قدرت محاسباتی است. برای مرجع، یک exaFLOP برابر با یک میلیون ترافلاپ یا حدود 12000 کارت RTX 4090 است. Aurora در ابتدا برای عرضه در سال 2020 برنامه ریزی شده بود، اما این اتفاق نیفتاد زیرا فرآیند 10 نانومتری اینتل مدام به تاخیر می افتاد.

این به AMD اجازه داد تا اولین ابررایانه exaFLOP، یعنی Frontier را تامین کند، اما این تاخیر در واقع یک فاجعه کامل برای اینتل نبود، زیرا حداکثر عملکرد Aurora از یک exaFLOP به بیش از دو ارتقا یافته است. ابررایانه Aurora از “blade” (که گره نیز نامیده می شود) تشکیل شده که اساساً رایانه هایی هستند که هر تیغه دارای دو CPU 40 هسته ای Sapphire Rapids و شش GPU Ponte Vecchio است.

10624 بلیدز در Aurora وجود دارد که به این معنی است که این ابررایانه پس از تکمیل، 21248 پردازنده و 63744 واحد گرافیک خواهد داشت. اینتل ادعا می کند که در “بارهای کاری علمی و مهندسی در دنیای واقعی”، پردازنده های گرافیکی Ponte Vecchio به طور قابل توجهی سریعتر از پردازنده های گرافیکی MI250X AMD و A100 و H100 انویدیا هستند.

با بیش از 10000 تیغه که قبلاً به آزمایشگاه ملی آرگون تحویل داده شده است، Aurora در مسیری قرار دارد که اواخر امسال روشن شود و FLOPهای بیشتری نسبت به Frontier خواهد داشت. FLOP تنها چیزی نیست که عملکرد کلی یک ابر رایانه را تعیین می کند، اما به Aurora یک مزیت می دهد.

اکنون که اینتل پردازنده‌های اینتل 7 (10 نانومتری سابق) خود را بیرون آورده، در نهایت می‌تواند بر روی تراشه‌های آینده تمرکز کند که از گره‌های پردازشی اینتل 4 (7 نانومتری سابق)، اینتل 3، 20A و 18A استفاده می‌کنند. اینتل امیدوار است بتواند به یک آهنگ انتشار سالانه برای پردازنده های Xeon خود و یک آهنگ دوسالانه برای پردازنده های گرافیکی HPC خود دست یابد و نتیجه یک نقشه راه بسیار شلوغ است.

تا پایان سال 2025، اینتل قصد دارد چهار CPU جدید Xeon را لانچ کند. Emerald Rapids قرار است اواخر امسال عرضه شود و از هسته‌های Raptor Cove P بهره می‌برد (همان چیزی که در پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل Core وجود دارد). Granite Rapids در سال 2024 جانشین Emerald Rapids خواهد شد و از پردازش Intel 3 و حافظه Multiplexer Combined Ranks (یا MCR) تا 8800MT/s استفاده خواهد کرد. در همین حال، اولین Xeon E-core اینتل، Sierra Forest، قرار است در سال 2024 قبل از Granite Rapids عرضه شود و همچنین از فرآیند Intel 3 استفاده خواهد کرد. پس از آن، Clearwater Forest برای راه اندازی در سال 2025 برنامه ریزی شده، اما جزئیات کمی از آن وجود دارد.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا