نرم افزار و اینترنت

محبوب ترین فریمورک های جاوا اسکریپت سال 2023

در ماه مه 2023، Stack Overflow نظرسنجی سالانه توسعه دهندگان خود را انجام داد تا بداند توسعه دهندگان از چه ابزارهایی استفاده می کنند، چگونه آنها را یاد می گیرند و نظرات آنها چیست. بیش از 90000 برنامه نویس در این نظرسنجی شرکت کردند که 71 درصد از آنها توسعه دهندگان حرفه ای بودند.

آخرین نتایج نظرسنجی توسعه دهندگان توسط Stack Overflow نشان می دهد که جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی است. بیش از 65 درصد از توسعه دهندگان حرفه ای اظهار داشتند که از آن به طور گسترده برای توسعه استفاده می کنند. همچنین یکی از پر استفاده ترین زبان ها در GitHub است. در کنار HTML و CSS، جاوا اسکریپت یکی از فناوری های اصلی مورد استفاده در وب است.

همچنین در محیط‌های توسعه دیگری مانند توسعه Backend با Node.js، توسعه موبایل با فریمورک هایی مانند React Native و Ionic و همچنین در توسعه بازی با موتورهای جاوا اسکریپت مانند Phaser استفاده می‌شود. علاوه بر این، جاوا اسکریپت در توسعه دسکتاپ با فریمورک هایی مانند Electron استفاده می شود. پذیرش فزاینده آن را می توان به راحتی یادگیری، اجرا و پشتیبانی قوی از طرف جامعه توسعه دهندگان نسبت داد. در ادامه پنج فریمورک محبوب جاوا اسکریپت در سال 2023 را به شما نشان خواهیم داد.

1. Node.js

Node.js محبوب ترین فریمورک جاوا اسکریپت است. 42 درصد از پاسخ دهندگان از آن استفاده می کنند و توسعه دهندگان حرفه ای و کسانی که کدنویسی می آموزند به طور نسبتاً مساوی استفاده می شود.

مدل ورودی/خروجی مبتنی بر رویداد و غیرمسدود آن امکان انجام عملیات همزمان و با کارایی بالا را فراهم می‌کند و آن را برای ساخت برنامه‌های بلادرنگ، سرویس‌های استریم و سیستم‌های فشرده داده ایده‌آل می‌سازد. این ویژگی ها به محبوبیت آن کمک کرده است. برخی از شرکت هایی که از Node.js استفاده می کنند عبارتند از نتفلیکس، لینکدین، اوبر و ترلو.

2. React.js

React دومین فریمورک محبوب جاوا اسکریپت است که 40.58 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی Stack Overflow گفته اند که به طور گسترده از آن استفاده می کنند. در میان توسعه دهندگان حرفه ای، React از نظر محبوبیت بالاتر از Node.js رتبه اول را دارد. طبق آمار BuiltWith، تا ژوئن 2023، نزدیک به 12 میلیون سایت با React ساخته شده است.

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که توسط فیس بوک توسعه یافته و برای ساخت رابط های کاربری بسیار پاسخگو استفاده می شود. بیانی و مبتنی بر کامپوننت است، به این معنی که می‌توانید از کامپوننت ها برای ایجاد رابط‌های کاربری پیچیده در مدت زمان کوتاهی دوباره استفاده کنید. یادگیری و استفاده از React برای توسعه دهندگان جدید راحت تر از سایر فریمورک ها مانند Angular است که به شدت مورد نظر است.

همچنین دارای اسناد گسترده، راهنماها و جامعه در حال رشدی است که منحنی یادگیری را کاهش می دهد. React دائما در حال تکامل است و چرخه های توسعه کوتاهی دارد. بنابراین، سخت است که توسعه دهندگان به یادگیری مجدد ویژگی های جدید ادامه دهند، و گاهی اوقات اسناد به اندازه کافی سریع به روز نمی شوند. نمونه هایی از وب سایت های بزرگ ساخته شده با React عبارتند از: Airbnb، Dropbox، Asana و BBC.

3. jQuery

جی کوئری سومین فریمورک محبوب وب است. این یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که می توانید از آن برای ساده کردن تعامل با DOM (مدل شیء سند) استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا درخت DOM را به راحتی پیمایش کنید. توجه به این نکته مهم است که این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر کاربران جی کوئری می‌خواهند سال آینده از React یا Node.js استفاده کنند.

یادگیری جی کوئری آسان است و از سال 2006 وجود داشته است، بنابراین جامعه توسعه دهندگان بزرگی دارد. با این حال، جی کوئری نمی‌تواند با فریمورک های وب مدرن که ویژگی‌های پیشرفته را ارائه می‌دهند مقایسه شود. برای برنامه های کاربردی ساده مفید است، اما می تواند منجر به ایجاد یک پایگاه کد بزرگ شود که اگر برای توسعه برنامه های کاربردی بزرگ استفاده شود، حفظ آن دشوار است.

4. Express

Express چهارمین فریمورک محبوب جاوا اسکریپت پس از جی کوئری است. این یک فریمورک جاوا اسکریپت حداقل و سریع برای توسعه باطن است. می توانید از آن با Node.js، یک زمان اجرا جاوا اسکریپت، برای ایجاد برنامه های کاربردی وب کارآمد استفاده کنید.

Express یک راه آسان برای مدیریت مسیریابی، راه اندازی بسته های فریموری و ادغام پلاگین ها در کد سمت سرور شما ارائه می دهد. با Express، می توانید APIهای RESTful را برای ادغام با سایر برنامه ها ایجاد کنید و فایل های HTML ایستا را به صورت پویا در وب ارائه دهید. نمونه هایی از شرکت هایی که از Express در پایگاه کد استفاده می کنند عبارتند از Twitter، Intuit و Accenture.

5. Angular

Angular پنجمین فریمورک محبوب جاوا اسکریپت است. این یک فریمورک متن باز است که توسط گوگل در سال 2016 راه اندازی شد. می توانید از آن در قسمت فرانت یا باطن برای ایجاد برنامه های تک صفحه پویا (SPA) و برنامه های وب پیشرو (PWA) با بارگذاری صفحات سریعتر استفاده کنید.

Angular ویژگی هایی مانند اتصال دو طرفه داده را ارائه می دهد که همگام سازی بلادرنگ بین مدل و ویو را امکان پذیر می کند، دارای تزریق وابستگی داخلی است و از TypeScript پشتیبانی می کند. با این حال، یادگیری Angular برای مبتدیان چالش برانگیزتر از React است زیرا منحنی یادگیری تندتری دارد. به همین دلیل، تنها 13 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی Stack Overflow تمایل به استفاده از Angular دارند. نمونه هایی از وب سایت های ایجاد شده با Angular عبارتند از فریلنسر، آی بی ام و پی پال.

Svelte تحسین برانگیزترین چارچوب جاوا اسکریپت بود

قابل ذکر است که Svelte به عنوان تحسین برانگیزترین فریمورک جاوا اسکریپت با 74.50 درصد از پاسخ دهندگانی که از آن استفاده کرده اند، گفته اند که دوباره از آن استفاده خواهند کرد. از Next.js، یکی دیگر از گزینه های محبوب در بازار، پیشی گرفت. تا ژوئن 2023 دارای 68.3 هزار ستاره در GitHub و 546k+ بارگیری npm هفتگی است.

Svelte سریعتر از React و سایر فریمورک های غالب مانند Angular و Vue.js است. این کد را به جاوا اسکریپت خالص Vanilla کامپایل می کند، و شما نیازی به ارسال کد فریمورک سربار ندارید. در نتیجه، بسته اولیه جاوا اسکریپت فشرده می شود و صفحات به سرعت بارگذاری می شوند. این شاید بزرگترین تمایز بین چارچوب های موجود امروزی باشد. نمونه هایی از شرکت هایی که از Svelte برای وب سایت های خود استفاده می کنند، نیویورک تایمز، نستا و راکوتن هستند.

AngularJS کمترین فریمورک محبوب وب بود

AngularJS کمترین فریمورک مورد نظر باقی ماند و تنها 4 درصد از پاسخ دهندگان مایل به استفاده از آن هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که گوگل پشتیبانی بلندمدت AngularJS را در دسامبر 2021 متوقف کرد و بیش از سه سال آن را ارائه کرد. اگر از AngularJS در برنامه خود استفاده می کنید، باید به Angular یا فریمورک دیگری مهاجرت کنید. در غیر این صورت، برنامه شما ممکن است به دلیل عدم به روز رسانی، دچار باگ یا حفره های امنیتی شود.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا