لپ تاپ

مقایسه ال جی گرام 14 (2023) و اپل مک بوک ایر (M2)

ال‌جی و اپل سابقه ایجاد برخی از بهترین ماشین‌های نازک و سبک را به ترتیب در سری‌های Gram و Air خود دارند. با آخرین نسخه های موجود – اپل مک بوک ایر M2 و ال جی گرام 14 (2023) – کدام یک را باید انتخاب کنید؟ آیا باید با طراحی فوق العاده سبک ال جی یا پردازنده جدید و خوب M2 اپل همراه شوید؟ فراتر از سیستم عامل ها، تفاوت های واقعی چیست؟ برای درک این موضوع با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

مدل LG Gram 14 (2023) MacBook Air (M2)
رنگ مشکی و سفید نقره ای، استارلایت، نیمه شب، خاکستری فضایی
فضای ذخیره سازی 512 گیگابایت، 1 ترابایت nVME SSD تا 2 ترابایت SSD
پردازنده اینتل Core i5-1340P یا Core i7-1360P اپل M2
حافظه رم 8 یا 32 گیگابایت تا 24 گیگابایت
سیستم عامل ویندوز 11 خانگی مک او اس
باتری 72 وات ساعت 52.6 وات ساعت
پورت ها دو Thunderbolt 4 USB-C، یک جک 3.5 میلیمتری، یک HDMI، دو USB-A 3.2 Gen 2، اسلات میکرو اس دی، یک Kensington lock دو USB4/Thunderbolt، جک 3.5 میلی متری، مگ سیف 3
دوربین FullHD IR 1080p Full HD FaceTime
نمایشگر 14 اینچ، وضوح 1920×1200 پیکسل، پنل IPS LCD، نرخ 60 هرتز 13.6 اینچی رتینا، وضوح 2560×1664 پیکسل، True Tone، روشنایی 500 نیت یا 15.3 اینچ، وضوح 2880×1864 پیکسل، روشنایی 500 نیت
وزن 2.2 پوند 2.7 پوند (13 اینچ) / 3.3 پوند (15 اینچ)
گرافیک Intel Xe graphics 8-core or 10-core
ابعاد 12.28×8.42×0.66 اینچ 11.97×8.46×0.44 اینچ (مدل 13 اینچ) / 13.4×9.35×0.45 اینچ (مدل 15 اینچ)
شبکه Intel Wireless-AX211، وای فای 6 2×2، بلوتوث 5.1 وای فای 6، بلوتوث 5.0
اسپیکر 2 تا 1.5 وات با استریو Dolby Atmos تنظیم استریو با چهار بلندگو، صدای فضایی با Dolby Atmos
قیمت بین 1100 تا 1700 دلار شروع از 1199 دلار (13 اینچ) یا 1299 دلار (15 اینچ)
بدنه آلیاژ منیزیم آلومینیوم

طراحی: مینیمال در مقابل سنتی

اپل شکل گوه ای قدیمی خود را برای طراحی سطح تخت جدید مک بوک ایر M2 کنار گذاشته و دارای لوگوی بازتابنده اپل روی درب، لبه های منحنی صاف و نمای جانبی باریک است. با باز کردن آن، یک صفحه کلید با نور پس زمینه بدون صفحه شمارنده، یک ترک پد شیشه ای بزرگ، و یک صفحه نمایش با حداقل حاشیه بالا و کناری با یک بریدگی بزرگ برای وب کم خواهید دید.

مک بوک ایر M2 در چهار رنگ نیمه شب، نور ستاره، خاکستری فضایی و نقره ای می باشد. به روش سنتی اپل، مک‌بوک ایر از آلومینیوم ساخته شده و به همین دلیل، باید احساس خوبی داشته باشد. مدل 13 اینچی آن نسبتا جمع و جور بوده و در نتیجه دارای حداقل پورت است. به طوریکه شما دو پورت تاندربولت 4 USB-C، یک درگاه شارژ MagSafe 3 و یک پورت ترکیبی هدفون/میکروفون 3.5 میلی متری دریافت می کنید.  این I/O متاسفانه با مدل 15 اینچی تغییر نمی کند.

نسخه 13 اینچی مک بوک ایر M2 با وزن 2.7 پوند عرضه می شود، و اگرچه برای یک لپ تاپ آلومینیومی بسیار سبک بوده، اما هنوز حدود 20 درصد بیشتر از ال جی گرام 14 است که تنها 2.2 پوند وزن دارد. برعکس، Gram 14 از آلیاژ منیزیم ساخته شده است. شکل گوه ای لپ تاپ به آن کمک می کند بسیار باریک تر از آنچه هست احساس شود.

در واقع 0.22 اینچ (یا 50 درصد) ضخیم تر از مک بوک ایر است و در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می شود. همچنین دارای پورت های بیشتری نسبت به مک بوک است. در کنار دو پورت تاندربولت 4 USB-C و پورت ترکیبی هدفون/میکروفون، یک درگاه HDMI با اندازه کامل، دو درگاه USB-A، یک اسلات کارت microSD و یک قفل کنزینگتون دارد. اگر به جای تکیه بر دانگل‌ها و داک‌ها برای گسترش قابلیت‌های دستگاه خود، به پورت‌های سنتی نیاز دارید، این کار بسیار مفیدتر است.

Gram، مشابه مک‌بوک ایر، دارای یک آرم بازتابنده در درب بالایی بوده، اما با لبه‌های خشن‌تر و با پوشش زیرین مخروطی برای ایجاد یک نمای جانبی گوه‌شکل همراه است. با باز کردن آن، صفحه‌کلیدی با اندازه‌ی مشابه و بدون شمارنده، صفحه‌نمایش بزرگ و چند فریم نازک با قاب بالایی سنتی برای قرار دادن وب‌کم دارد.

صفحه نمایش: تفاوت ساز

ال‌جی و اپل در مورد نمایشگر دستگاه‌های خود رویکردهای متفاوتی در پیش گرفته‌اند و این همان دسته‌ای است که بیشترین اختلاف کیفیت در آن ظاهر می‌شود. استفاده ال‌جی از صفحه نمایش 16:10 1920×1200 با نرخ 60 هرتز و IPS قابل درک است زیرا این دستگاه برای مصرف انبوه چندرسانه‌ای یا ایجاد طراحی نشده است.

این بیشتر برای استفاده در دفتر طراحی شده و تا حد امکان قابل حمل است. نسبت تصویر بلندتر از حد معمول برای باز کردن پنجره های بیشتر روی صفحه مفید بوده و به این معنی است که نیازی به پیمایش زیاد در صفحات وب نیست. با این حال، صفحه نمایش 13.6 اینچی اپل با رزولوشن 2560×1664 پیکسل، نرخ 60 هرتز، IPS کیک را به خود اختصاص می دهد.

صفحه نمایش آن به جای پنل 400 نیت در ال‌جی گرام، حداکثر روشنایی 500 نیت و وضوح بسیار بالاتری دارد، به این معنی که صفحه نمایش به طور قابل توجهی واضح‌تر از هر پنل Full HD با اندازه مشابه خواهد بود. همچنین به این معنی است که می‌توانید از گزینه‌های مقیاس‌پذیری macOS استفاده کنید و فضای صفحه نمایش را برای پنجره‌ها و آیتم‌های بیشتری روی صفحه در یک‌باره ارائه می دهد. همچنین روشنایی بالاتر آن، دید در فضای باز را به میزان قابل توجهی نسبت به نمایشگر ال‌جی آسان‌تر می‌کند. هر دو لپ‌تاپ تجربه تماشای خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورند، اما مک بوک ایر M2 یک گام قطعی نسبت به ال جی گرام 14 (2023) است.

عملکرد: مدرسه قدیمی در مقابل نسل جدید

پردازنده‌ مک‌بوک ایر M2 و نسل سیزدهم Core i5 اینتل ال جی گرام 14، پردازنده‌های بسیار خوبی هستند زیرا هیچکدام قدرت زیادی نمی‌کشند و در نتیجه گرمای زیادی تولید نمی‌کنند. با این حال، چیپست M2 تقریباً در هر کاری قدرتمندتر از Core i5 است. اگر می خواهید چیزی برای رقابت با M2 داشته باشید، باید به سراغ Core i7 رده بالا بروید، به این معنی که برای داشتن عملکردی مشابه باید بیشتر روی ال جی گرام 14 هزینه کنید.

تراشه اینتل Core i5-1340P موجود در نسخه پایه گرام 14، یک تراشه 28 واتی است که می تواند تا 64 وات تحت حداکثر بار کار کند. اینها همان مشخصات قدرت Core i7-1360P هستند که در گرام 14 رده بالا یافت می شوند. آنها همچنین تعداد هسته های یکسانی را در چهار هسته عملکرد و هشت هسته بازده مشترک دارند. تفاوت ها در حافظه کش (12 مگابایت در i5 و 18 مگابایت در i7) و سرعت کلاک است.

Core i7 در فرکانس توربو 400 مگاهرتز بالاتر است، که تفاوتی در عملکرد ایجاد می کند، اما به اندازه ای نیست که یک معامله شکن باشد. شما با هر یک از تراشه ها خوب خواهید بود. ال‌جی گرام 14 به گرافیک یکپارچه Intel Xe متکی است که برای رندر سه بعدی و بازی قدرتمند نیستند. تراشه‌های M2 اپل عملکرد گرافیکی قابل‌توجهی بهتری دارند، اگرچه هنوز به اندازه یک واحد مجزا قدرتمند نیستند که می‌توانید آن را در سایر لپ‌تاپ‌ها پیدا کنید.

بسیاری از کارهای دیگر مانند وبگردی، تماشای فیلم و فیلم، گوش دادن به موسیقی و حتی انجام همه اینها به یکباره باید به راحتی با هر دو لپ تاپ قابل انجام باشند. با این حال، حافظه پایه 8 گیگابایتی می تواند یک عامل محدود کننده در انجام چند کار باشد، بنابراین توصیه می کنیم در صورت امکان 16 گیگابایت یا بیشتر را انتخاب کنید. این باید به شما این فرصت را بدهد که پنجره یا تب دیگری را باز کنید و با گلوگاه عملکرد مواجه نشوید.

به لطف استفاده از SSDهای پرسرعت nVME PCIe، هر دو مک بوک ایر M2 و ال جی گرام 14 باید خیلی سریع بارگیری شوند و هر کار اساسی که نیاز به ذخیره سازی سریع دارد را به صورت فشرده انجام دهند. یکی از تفاوت های اصلی در تجربه کاربری بین این دو، آکوستیک است. اجرای اپل از M2 خود در مک بوک ایر به صورت غیرفعال خنک می شود، به این معنی که هیچ فن وجود ندارد.

این بدان معنی است که مهم نیست که چقدر به SoC فشار می آورید، هیچ فن برای ایجاد صدا وجود ندارد. برعکس، گرام 14 (2023) برای هر دو گزینه پردازنده اینتل خود فن دارد. این به خنک نگه داشتن CPU کمک می کند، اما در زیر بار نیز قابل شنیدن است، که می تواند گاهی حواس پرتی ایجاد کند. البته مک بوک ایر M2 سیستم عامل macOS اپل را اجرا می کند در حالی که ال جی گرام 14 دارای ویندوز 11 است.

عمر باتری

با وجود داشتن باتری‌های با اندازه‌های متفاوت، MacBook Air M2 و LG Gram 14 (2023) عملکرد باتری تقریباً مشابهی دارند. در زمان بررسی ما با MacBook Air M2، دستگاه 10 ساعت شارژ را مدیریت کرد که قابل توجه است. LG Gram 14 به دلیل طول عمر مشابه با باتری بسیار بزرگتر خود رتبه بندی شده است. این امر هر دو دستگاه را برای کسانی که اغلب دور از میز یا پریز برق کار می کنند عالی می کند.

این تفاوت در کارایی احتمالاً به دلیل معماری ARM M2 است که در مقایسه با پردازنده‌های اینتل که از قبل کارآمد هستند و مبتنی بر معماری‌های x86 سنتی هستند، انرژی مصرف می‌کند. تراشه های اینتل در ال جی گرام 14 دارای قدرت 28 وات با حداکثر افزایش 64 وات هستند. در مقایسه، اپل M2 کمتر از 10 وات تحت بار در مک بوک ایر مصرف می کند.

هر دو را می توان از طریق USB-C شارژ کرد، اگرچه مک بوک ایر M2 اپل نیز می تواند از طریق کانکتور شارژ مغناطیسی MagSafe 3 برای ایمنی بیشتر شارژ شود. هنگامی که کابل آن کشیده می شود، به جای اینکه دستگاه را با آن بکشد، به سادگی از طریق آهن ربا جدا می شود.

جمع بندی

هر دوی این لپ تاپ ها ماشین های فوق العاده ای هستند. هر دوی آنها نسبت به اندازه و وزن خود عملکرد تحسین برانگیزی دارند و عمر باتری بسیار خوبی نیز دارند. فاکتورهای اصلی متمایز کننده صفحه نمایش، نرم افزار و طراحی هستند. برای اکثر مردم، مک بوک ایر M2 اپل به دلیل عملکرد چشمگیر، عمر باتری و نمایشگر بسیار برتر، انتخاب بهتری است. ساخت خوب، صفحه نمایش شیشه ای بزرگ و وب کم خوب آن به عنوان امتیازی برای صفحه نمایش فوق العاده است.

این واقعاً کیفیت برجسته MacBook Air M2 است. البته، عملکرد نامفهوم و عمر باتری فوق العاده به ایجاد یک تجربه کاربری یکپارچه کمک می کند. با این حال، برخی از آنها ممکن است با IO نسبتاً محدود و بریدگی نمایشگر بزرگ آن میانه خوبی نداشته باشند. اگر می خواهید یک لپ تاپ ویندوزی واقعاً سبک وزن با انتخاب پورت های خوب داشته باشید، LG Gram 14 (2023) بهترین گزینه است.

طراحی گوه ای و نداشتن بریدگی آن برای کسانی که چیدمان سنتی تری را برای یک ماشین نازک و سبک ترجیح می دهند جذاب خواهد بود. انتخاب جامع IO آنبورد در مواقعی که به پورت های با اندازه کامل نیاز دارید اما دانگل همراه خود ندارید، به صورت کلاچ ارائه می شود. عملکرد خوب و عمر باتری عالی آن قطعاً به کیس آن کمک می کند، اگرچه نمایشگر کوچک آن من را بدون گزینه ارتقاء آن منصرف می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا