بررسیسخت افزار

بررسی کروم باکس لنوو ThinkCentre M60q

اخیراً موج جدیدی از مدل‌های جدید کروم باکس از برخی از همان سازنده هایی که بهترین کروم‌بوک‌ها را می‌سازند، وجود دارد. یکی از آنها لنوو ThinkCentre M60q است که در پایان سال 2022 معرفی شد. اگر می‌خواهید ChromeOS را در خانه یا محل کار به صفحه بزرگ بیاورید، یا برای چیزهایی مانند تامین انرژی کیوسک‌ها، این کروم باکس واقعاً عالی است.

با ظاهری شبیه ThinkPad دوام دارد و بسیار جمع و جور است. حتی از قدرت پردازنده‌های مدرن نسل دوازدهم اینتل در زیر کاپوت خود بهره می‌برد. در این مقاله به نقد و بررسی این کروم باکس می پردازیم. پس در ادامه با ایستگاه آی تی همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 7 در 6.16 در 1.33 اینچ، 2.35 پوند
  • پردازنده: نسل دوازدهم اینتل Core i3-1215U
  • حافظه رم: 8 گیگابایت SO-DIMM DDR4-3200
  • حافظه ذخیره سازی: 128 گیگابایت M.2 2242 PCIe 3.0×4 NVMe SSD
  • شبکه: بلوتوث 5.1، Intel AX211 Wi-Fi 6E
  • پورت ها: دو USB 3.2 Gen 2، یک USB-C 3.2 Gen 2 در جلو / یک جک هدفون، یک HDMI، یک DisplayPort 1.4، چهار USB 3.2، یک اترنت شبکه در پشت
  • قیمت: شروع از 320 دلار

طراحی و کیفیت ساخت

در گذشته بسیاری از کامپیوترهای سری ThinkCentre لنوو را مشاهده کرده ایم، بنابراین ظاهر کروم باکس ThinkCentre M60q آشنا به نظر می رسد. از منظر رنگ مشکی، به نظر می رسد که شبیه به سایر نسخه های لنوو ThinkCentre است که ویندوز 11 را اجرا می کنند. فاکتور متمایز کننده ای که در این واحد مجهز به سیستم عامل ChromeOS متوجه شدیم، لوگوی کروم در کناره آن است.

این کروم باکس بلند و نازک است و آن را برای ایستادن پشت میز یا کنار مانیتور بسیار متنوع می کند. حتی ظاهر ThinkPad نیز دارد و واقعا بادوام است. این به این دلیل است که دارای گواهینامه های MIL-STD برای استحکام در برابر 12 استاندارد مختلف و 20 روش در شرایط سخت است. متأسفانه، این سیستم فاقد فیلتر گرد و غبار است و دارای نقاط نصب نیست.

در حالی که ThinkCentre M60q یک کروم باکس دایره ای شکل مانند Chromebox G3 اچ پی یا ایسوس کروم باکس 4 نیست، اما مطمئناً شیک تر به نظر می رسد. قسمت جلویی کروم باکس دارای خطوط عمودی است که محو شده و با نشان‌واره و برند ThinkCentre ترکیب می‌شوند. این ظاهر ظریف چیزی است که آن را کمی شبیه به ThinkPad می کند.

کل پوسته بیرونی از فلز ساخته شده و احساس برتری دارد. حتی پاهایی در سمت چپ وجود دارد، اگر بخواهید آن را به صورت افقی روی میز بنشینید. این کروم باکس که به صورت افقی قرار گرفته، 7.0 اینچ طول و 1.3 اینچ ضخامت دارد. دو اسلات DDR4 DIMM وجود داشته که قابلیت دو کاناله را دارند. همچنین دو اسلات توسعه M.2، یکی برای WLAN و دیگری برای SSD وجود دارد. می توانید با برداشتن پیچ در پشت و سپس کشیدن شاسی به سمت جلو و بلند کردن قسمت بالا وارد داخل شوید.

پس از آن، می توانید پنل پشتی را که برچسبی با شماره مدل روی آن دارد، خارج کنید. این سیستم در حال حاضر از پلاستیک بازیافتی پس از مصرف استفاده می کند و دارای گواهینامه طلایی Energy Start و EPAT است، بنابراین این فقط یک از مزیت هاست. نکته عجیب این است که این کروم باکس هیچ بلندگوی یکپارچه ای ندارد. فضای زیادی در شاسی برای آن وجود دارد، اما لنوو آن را لحاظ نکرده است. باید مطمئن شوید که مانیتور شما بلندگوهای یکپارچه دارد یا اینکه از بلندگوهای اختصاصی استفاده می کنید.

ThinkCentre M60q یک دستگاه واقعاً به خوبی متصل است. انتخاب پورت خوبی هم در جلو و هم در پشت دارد. Thunderbolt وجود ندارد، اما در جلو، دو درگاه USB 3.2 Gen 2، یک پورت USB-C 3.2 Gen 2 با DP 1.4 و یک جک هدفون وجود دارد. قسمت پشتی دارای پورت خروجی HDMI، پورت DisplayPort، چهار درگاه USB 3.2 Gen 1 و یک جک اترنت است. و برای پاور هم، لنوو از آداپتور Slim Tip 90W اختصاصی خود با دوشاخه زرد استفاده می کند.

عملکرد و کارایی

مشکلی که هنگام خرید کروم باکس جدید در سال 2023 با آن مواجه می‌شوید، این واقعیت است که اکثر واحدهای کروم‌باکس دارای پردازنده‌های قدیمی‌تر نسل دهم اینتل هستند. قبل از امسال، اگر دستگاه ChromeOS با جدیدترین و بهترین پردازنده ها را می‌خواستید، آنها را فقط در یک لپ‌تاپ کروم بوک پیدا می‌کردید.

تاکنون سخت افزار کروم باکس جدیدی با پردازنده های جدیدتر اینتل وجود نداشته است. لنوو ThinkCentre M60q در کنار ایسر کروم باکس CXI5 و ایسوس کروم باکس 5 مینی، یکی از واحدهای کروم باکس جدیدتر است که از پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل کارآمدتر بهره می‌برد. این ویژگی برجسته این محصول و دلیلی است که می خواهید آن را برای کارهای بهره وری عمومی یا مواردی مانند استفاده از این سیستم برای تامین انرژی یک کیوسک بخرید.

هنگامی که ThinkCentre M60q را به مانیتور 4K متصل کردیم، عملکرد عالی بود. واحد بررسی، مجهز به تراشه اینتل Core i3-1215U است، در حالیکه گزینه بالاتر Core i5 موجود می باشد. تراشه بکار رفته در این دستگاه، دارای 6 هسته پردازشی است و می تواند تا سرعت 3.3 گیگاهرتز کار کند.

برای گردش کار روزمره خود در این کروم باکس، چند کار انجام دادیم. وظیفه معمول اجرای حدود 10 تب در گوگل کروم وجود دارد، اما از آنجایی که این یک کروم باکس است که می تواند برنامه های اندروید و لینوکس را اجرا کند، از نسخه مبتنی بر اندروید تلگرام نیز در پس زمینه استفاده کردیم. این علاوه بر استفاده از نسخه مبتنی بر لینوکس مایکروسافت اج و اجرای ویرایشگر تصویر، GIMP برای ویرایش عکس‌های این بررسی است.

مدل Lenovo ThinkCentre M60q (Intel Core i3-1215U CPU) Framework Laptop Chromebook Edition (Intel Core i5-1240P) HP Elite Dragonfly Chromebook (Intel Core i5-1245U)
گیگ بنچ 5 (تک یا مولتی) 1,457/7,352 تست اجرا نشد
گیگ بنچ 6 (تک/مولتی) 1,700/4,610 N/A N/A
3DMark Wild Life 4,232 و 25FPS 7,992 تست اجرا نشد
اسپیدمتر 2.0 218 156 تست اجرا نشد
جت استریم 2 (بالا خوب است) 221.140 326.426 201
نتایج معیار Kraken Javascript (کم بهتر است) 540.3 480.7 میلی ثانیه 524
WebGL Aquarium (20,000 fish) 49FPS 60FPS 60FPS
امتیاز اکتان (بالا خوب است) 78,785 83,052 79,782

هنگام استفاده هیچ مشکل عملکردی در مرور وب یا اجرای برنامه های اندروید یا لینوکس مواجه نشدیم. این سیستم دارای یک پردازنده 15 واتی است و برای کارهای روزمره در کروم، اجرای برنامه‌های GSuite و بهره‌وری کلی بسیار سریع است. به همین دلیل است که امتیاز اسپیدمتر 2.0 در برابر کروم بوک با پردازنده سریعتر نسل دوازدهم سری P بسیار بالا است. اسپیدمتر مرور روزانه وب را شبیه سازی می کند.

تنها مشکلات زمانی ایجاد شد که بازی و ویرایش ویدیو را در این دستگاه امتحان کردیم. با وجود اینکه این کروم بوک دارای پردازنده نسل دوازدهم اینتل است، اما همچنان از گرافیک UHD اینتل استفاده می کند. وقتی به امتیازات WebGL Aquarium، امتیازهای 3D Mark و امتیازهای Octane نگاه می‌کنید، می‌بینید که این واحد در این زمینه مشکل دارد. این اعداد کمتر از ایده آل هستند. شما نباید از این کروم باکس برای چیزی فراتر از بهره وری ساده مانند اجرای یک اپلیکیشن ساده اندروید، باز کردن صفحات وب، یا کارهای اداری و مدرسه استفاده کنید.

جمع بندی

ThinkCentre M60q Chromebox یکی از جدیدترین واحدهای کروم باکس است که می توانید پیدا کنید، بنابراین هیچ شکی در آن وجود ندارد. اگر یک کروم باکس مدرن با پردازنده‌های اینتل جدیدتر می‌خواهید، این موردی است که باید بخرید. شما یک کروم باکس با انتخاب پورت خوب، طراحی شیک و عملکرد کافی برای بهره وری اولیه خواهید داشت. برای تجربه بهتر، می‌توانید به کروم باکس با پردازنده سریع‌تر ارتقا دهید، اما برای کارهایی مانند بازی و ویرایش ویدیو مناسب است.

مزایا

  • پردازنده های نسل دوازدهم اینتل
  • بسیار جمع و جور و دارای پایه
  • همراه با کیبورد و ماوس
  • قابل ارتقا

معایب

  • گرافیک یکپارچه کمی پایین
  • عملکرد پایین وای فای در برخی اوقات
  • بدون اسپیکر
منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا