بررسیموبایل و تبلت

بررسی اپل آیفون 15

اپل در چند سال گذشته به دلیل عدم موفقیت در بهبود قابل توجه آیفون های مدل پایه خود و دلایل خوبی با انتقادهای زیادی مواجه شده است. آیفون 14 سال گذشته بدترین نمونه از این بود، که به قدری شبیه به آیفون 13 قبلی بود که این دو گوشی سیستم روی چیپ مشترک داشتند. برای چشم انداز، این اولین باری بود که یک آیفون پرچمدار بدون ارتقاء تراشه منتشر شد، به ویژه بدون در نظر گرفتن نسخه های بودجه محور مانند آیفون SE.

در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که آیفون 15 جدید اپل از همین روند ناامیدکننده پیروی می کند. از بیرون، شبیه به چند نسل گذشته آیفون است. اما نگران نباشید، آیفون 15 فقط یک ارتقاء نسبت به آیفون 14 سال گذشته نیست. این نشان دهنده بزرگترین ارتقاء هر مدل آیفونی است که در سال جاری منتشر شد.

به طور خلاصه در یک جمله، اپل مدل پایه آیفون 15 را بدون افزایش قیمت حرفه ای تر کرد. به طوریکه یک صفحه نمایش 2000 نیت جدید، یک سنسور دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی ارتقا یافته و یک تراشه A16 Bionic در آیفون 15 وجود دارد که همگی از آیفون 14 پرو قرض گرفته شده اند. فراتر از آن، برخی از ویژگی‌های کاملاً جدیدی را که در آیفون‌های 2023 آمده است، مانند USB-C و طراحی راحت‌تر نیز خواهید یافت. وقتی همه اینها را کنار هم بگذارید، یک گوشی 800 دلاری در آیفون 15 به دست می آورید که تجربه ای کامل را ارائه می دهد. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی آیفون 15 خواهیم پرداخت، بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 147.6×71.6×7.8 میلیمتر، 171 گرم، جلو و پشت شیشه ای (شیشه کورنینگ)، قاب آلومینیومی، IP68
  • صفحه نمایش: 6.10 اینچ Super Retina XDR OLED، وضوح 1179×2556 پیکسل، روشنایی 2000 نیت، دالبی ویژن، HDR10
  • چیپست: Apple A16 Bionic (4 نانومتر)، گرافیک 5 هسته ای.
  • حافظه: 6 گیگابایت رم، 125/256/512 گیگابایت فضای ذخیره سازی NVMe
  • سیستم عامل: iOS 17
  • دوربین پشتی: اصلی 48 مگاپیکسلی f/1.6، فوق عریض 12 مگاپیکسلی f/2.4
  • دوربین جلویی: اصلی 12 مگاپیکسل f/1.9، سنسور SL 3D
  • باتری: 3349 میلی آمپر ساعت، بیسیم 15 وات و معکوس 7.5 وات
  • اتصالات: وای فای 6، بلوتوث 5.3، NFC
  • متفرقه: شناسه چهره، فشارسنج، پشتیبانی
  • شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب نما، فشارسنج بلندگوهای استریو؛ پشتیبانی از Ultra Wideband 2 (UWB)، پیامک اضطراری از طریق ماهواره

اپل توجه زیادی به بسته بندی می کند و به درستی هم همینطور است. این شرکت تمایل دارد تا بر کاهش و استفاده مجدد در این بخش تمرکز کند، که دیدن آن همیشه عالی است. جعبه‌ها هنوز کوچک‌تر شده‌اند و به اپل این امکان را می‌دهند که واحدهای بیشتری را در هر محموله‌ای جای دهد و در حمل و نقل و انتشار کربن صرفه‌جویی کند. از نظر متریال، جعبه کاملاً از مقوا ساخته شده (حتی پایه تلفن محکم در داخل) و بنابراین قابل بازیافت است.

در داخل جعبه، یک کابل USB Type-C به Type-C نسبتاً کوتاه به طول 1 متر، و چند جزوه وجود دارد. اپل کل روند “کمتر لوازم جانبی” را آغاز کرد و اکنون قصد عقب نشینی ندارد. خبر خوب این است که اگر از قبل یک شارژر USB Type-C مناسب دارید، ممکن است فقط نیاز به تعویض چند کابل لایتنینگ داشته باشید و در واقع یک آداپتور شارژ جدید خریداری نکنید. شما فقط به حداقل 20 وات برق نیاز دارید تا آیفون 15 را به طور بهینه شارژ کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

از نظر ظاهر کلی، آیفون 15 مشابه آیفون 14 بوده که عملاً همان آیفون 13 است. در حالی که شکل و اندازه کلی بدنه ممکن است تقریباً مشابه سال گذشته با ابعاد 147.6 در 71.6 در 7.8 میلی‌متر با وزن تقریباً یکسان 171 گرمی باشد، امسال احتمالاً طراحی مجدد قابل توجه‌تری در گنجاندن جزیره دینامیک ایجاد می‌کند.

بریدگی نمایشگر خیره کننده آیفون 14 از بین رفته و آیفون 15 اکنون همان بریدگی نمایشگر خیره کننده ای را دارد که برادران پرو خود دارند. اپل به این جزیره پویا می‌گوید، و عناصر بصری زیادی در رابط کاربری وجود دارد که به‌طور خاص پیرامون “استفاده” از این خضیصه طراحی شده‌اند (مانند حباب‌های اعلان). ناچ بسیار بزرگی دارد، اما چندین کامپوننت سخت افزاری سیستم Face ID اپل را در خود جای داده است. دوربین سلفی نیز نسبت به اندازه خود لنز بریدگی نسبتاً بزرگی دارد. به طور کلی، جزیره پویا نسبتا بزرگ بوده و بخش قابل توجهی از صفحه نمایش 6.1 اینچی آیفون 15 را به خود اختصاص می دهد.

در مورد ابعاد بزرگ، حاشیه های نمایشگر آیفون 15 دقیقاً آن چیزی نیست که ما آن را باریک می نامیم. آنها برای یک دستگاه مدرن کاملاً معقول هستند اما قطعاً بزرگتر از آنچه در مدل های پرو دریافت می کنید. به غیر از این، اپل برای یک سال دیگر به صفحه نمایش تخت در تمام مدل های خود پایبند است. این قطعاً یک انتخاب عمدی است که برخلاف اصول و روند نمایش منحنی مداوم در قلمرو اندروید است.

همانطور که قبلاً گفتیم، ظاهر کلی آیفون 15 عمدتاً بدون تغییر است. شما هنوز هم گوشه های بسیار ملایم و گرد و یک لبه کانتور جدید روی قاب میانی آلومینیومی دریافت می کنید. آیفون هنوز یک “ساندویچ” شیشه‌ای است، که هر دو پنل جلویی و پشتی کاملاً با قاب میانی بدون هیچ لبه‌ای همسطح هستند. این قطعاً یک ظاهر “صاف” است. هیچ چیز جدیدی در مورد قسمت پشتی آیفون 15 وجود ندارد. ما عاشق این هستیم که سطح پشت شیشه ای و مواد و رنگ های کمی متفاوت در جزیره دوربین مکمل یکدیگر باشند.

دستگاه های اپل از نظر کیفیت ساخت چیزی کم از عالی بودن ندارند. آیفون 15 بدون هیچ گونه خمیدگی یا توخالی در آن احساس استحکامی باورنکردنی دارد. اپل بار دیگر شیشه های سخت شده خود را از کورنینگ تهیه کرده است. هیچ اطلاعات عمومی در مورد اینکه دقیقاً چه مدل کورنینگ در پشت استفاده شده، وجود ندارد، اما آنها ادعا می کنند که آن را به همان اندازه که در هر گوشی دیگری می بینید سخت است.

کورنینگ پانل شیشه ای بادوام تری را برای جلو به نام Ceramic Shield ارائه می دهد. جای تعجب نیست که آیفون 15 دارای حفاظت ورودی IP68 است. این بدان معناست که باید بتواند در عمق 6 متری آب شیرین تا 30 دقیقه دوام بیاورد. به عبارت کاربردی تر، به این معنی است که اگر گوشی خود را کثیف کردید، می توانید از آب برای شستشوی دقیق آن استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که اگر زیاده روی کنید ممکن است به پوشش اولئوفوبیک صفحه نمایش آسیب برساند. اپل یکی از بهترین پوشش‌های اطراف را دارد اما همچنان در معرض آسیب است.

آیفون 15 مجموعه ای آشنا از کنترل ها دارد. بیایید تور را با بالای دستگاه شروع کنیم که عملاً خالی است، به جز خط آنتن که قاب میانی آلومینیومی را از هم جدا می کند. در اینجا هیچ میکروفون ثانویه‌ای وجود ندارد که معمولاً در بسیاری از دستگاه‌های دیگر پیدا می‌کنید. اپل به جای آن یک میکروفون در جزیره دوربین عقب دارد. سمت راست گوشی یک دکمه پاور نسبتا بزرگ را در خود جای داده است. از نظر ارتفاع به راحتی قرار می گیرد، به راحتی قابل احساس است و از نظر بازخورد لمسی یک “کلیک” خوب و رضایت بخش ارائه می دهد.

همین امر در مورد دکمه‌های تنظیم صدا در طرف مقابل آیفون 15 نیز صدق می‌کند. اپل همیشه دکمه‌های فوق‌العاده‌ای را ساخته و اینها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سمت چپ سینی سیم‌کارت را در مناطقی غیر از آمریکا جای می‌دهد، جایی که آیفون 15 فقط eSIM است. سپس، نوار لغزنده هشدار آشنا در بالای دکمه های تنظیم صدا وجود دارد. امسال اپل گامی نسبتاً بنیادی برداشت و اسلایدر را با یک دکمه ساده در دو مدل پرو جایگزین کرد. اگرچه آیفون 15 معمولی و 15 پلاس همچنان دارای لغزنده آشنا هستند، که ما صادقانه از آن استقبال می کنیم.

قسمت پایینی آیفون 15 کمی شلوغ تر است. اینجا جایی است که بلندگوی پایین (بخشی از تنظیمات استریو) در کنار میکروفون اصلی قرار دارد که هر دو زیر کوره‌ها پنهان شده‌اند. امسال، پورت USB Type-C را داریم. در قسمت بعدی بیشتر در مورد قابلیت های آن صحبت خواهیم کرد. در آیفون 15 هیچ سنسور اثر انگشتی وجود ندارد. اپل در عوض به Face ID متکی است. همچنین، تعجبی ندارد که LED اعلان وجود ندارد.

اتصالات

آیفون 15 بسته به منطقه شما با انواع گزینه های اتصال به شبکه عرضه می شود. نسخه بین المللی دارای یک اسلات نانو سیم کارت و پشتیبانی eSIM برای شماره دوم است. در آمریکا، کاربران دو eSIM با پشتیبانی از چند شماره دریافت می کنند، در حالی که در چین، آیفون 15 دارای دو اسلات نانو سیم کارت است. صرف نظر از منطقه، شما دوگانه آماده به کار و اتصال SA/NSA Sub6 دارید. برخی از مدل ها نیز mmWave خواهند داشت.

در برخی از کشورها، اپل همچنین اتصال ماهواره ای را در آیفون 15 برای پینگ های اضطراری خارج از محدوده سلولی و کمک کنار جاده از طریق ماهواره ارائه می دهد. مورد دوم پس از یک دوره مهلت دو ساله اولیه نیاز به اشتراک دارد. Find My از طریق ماهواره نیز یک چیز است، بنابراین می توانید موقعیت مکانی خود را در خارج از پوشش سلولی به روز کنید و به عزیزان خود اطلاع دهید که ایمن هستید. با این حال، Emergency SOS و Find My از طریق ماهواره هنوز محدودیت‌های منطقه‌ای دارند.

اپل وعده تماس های صوتی واضح تری را در این نسل از آیفون داده است. در واقع، یک ضامن جدید Voice Isolation وجود دارد که اگر پس‌زمینه شما بیش از حد نویز باشد، می‌توانید آن را به صورت دستی در حین تماس فعال کنید. ما کاملاً مطمئن نیستیم که چرا این ویژگی منظم در صورت نیاز به طور خودکار فعال نمی شود، اما همچنان از دیدن آن خوشحالیم.

برای اتصال محلی، آیفون 15 دارای دو باند Wi-Fi 6 (ax) و همچنین بلوتوث 5.3 با پشتیبانی LE است. NFC برای مواردی مانند Apple Pay و Nade Drop به اشتراک گذاری مخاطب وجود دارد. آیفون 15 همچنین دارای تراشه نسل دوم باند اولتراواید اپل (UWB) است. Find My دقیق را با فلش های جهت دار فعال می کند و در مقایسه با تراشه اصلی Apple U1، برد آن تا سه برابر افزایش یافته است. همچنین می توانید با Find My Friends از جستجوی دقیق در جمع استفاده کنید. باید توجه داشته باشیم که تراشه UWB و عملکرد آن در هر بازاری موجود نیست و در برخی کشورها به دلیل مسائل نظارتی غیرفعال است.

پورت جدید Type-C در آیفون 15 و 15 پلاس توسط یک اتصال داده USB 2.0 پشتیبان‌گیری می‌شود که به معنای حداکثر سرعت انتقال تئوری 480 مگابیت بر ثانیه است. برای اتصال سریعتر USB باید با یک مدل پرو بروید. آیفون 15 همچنین از حالت USB Host پشتیبانی می کند و ما با موفقیت یک ماوس و صفحه کلید را به آن متصل کردیم. صفحه کلید فوراً شروع به کار کرد، اما برای گرفتن ماوس و نشان دادن نشانگر روی صفحه، باید گزینه Assistive Touch در تنظیمات فعال شود. درایوهای USB و هارد درایوها به خوبی کار می کنند و به طور خودکار نصب می شوند و در برنامه Files ظاهر می شوند. از نظر سنسورها، آیفون 15 دارای شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب نما و فشارسنج است.

صفحه نمایش

آیفون 15 دارای صفحه نمایش فوق العاده Super Retina XDR OLED است. درست مانند سال گذشته، قطر صفحه نمایش 6.1 اینچ با نسبت تصویر 19.5:9 و به سبک معمولی آیفون، رزولوشن عجیب 1179 در 2556 پیکسل دارد. این میزان نسبت به آیفون 14 سال گذشته کمی بیشتر بوده و نسبت صفحه به بدنه در حدود 86.4 درصد و تراکم پیکسلی حدود 461ppi را به همراه دارد.

همه اینها کاملا شبیه به آیفون 14 است. با این حال، امسال، آیفون 15 بسیار روشن تر از آیفون 14 است. طبق گفته اپل، روشنایی آن باید تا دو برابر بیشتر باشد. در حالی که آزمایش ما کاملاً این ادعا را تأیید نمی کند، شکی نیست که صفحه نمایش آیفون 15 بسیار روشن است. ما 806 نیت روشنایی روی نوار لغزنده و 1643 نیت حداکثر روشنایی را هنگام قرار گرفتن در معرض نور قوی خارجی اندازه‌گیری کردیم. در عمل، استفاده از آیفون 15 حتی در آفتابی ترین شرایط کاملاً راحت است.

اپل واقعاً در مورد عمق رنگ و حالت های رنگی صحبت نکرده است. ایده این است که همه اینها یکپارچه کار می کند و کاربر نباید نگران آن باشد. از آنچه که می توانیم جمع آوری کنیم، آیفون 15 دارای یک پنل رنگی 10 بیتی است، اما این اطلاعات به طور رسمی تایید نشده است. آیفون 15 برخلاف اکثر گوشی های اندرویدی هیچ حالت یا تنظیمات رنگی ارائه نمی دهد. چیزی که در عوض دریافت می کنید تغییر حالت رنگ خودکار از سیستم عامل است. به نظر می رسد خود رابط کاربری و اکثر برنامه ها در حالت sRGB کار می کنند.

آیفون 15 در برابر فضای رنگی sRGB از دقت رنگ بسیار بالایی برخوردار است. مقادیر DeltaE حتی برای کارهای حساس به رنگ به اندازه کافی پایین است. آیفون 15 همچنین می تواند در حالت رنگی DCI-P3 نمایش داده شود، اما یک برنامه باید به طور خاص این حالت را درخواست کند تا فعال شود. این سیستم به طرز شگفت انگیزی خوب کار می کند و در واقع برای کاربر شفاف است. تنها تغییر رنگی که اپل در تنظیمات دارد True Tone است. منظور این است که سفیدها را در شرایط نوری مختلف به طور ذهنی سفید نگه دارد و از نظر تاریخی به خوبی کار کرده است.

اگر صحبت از یک تجربه یکپارچه شد، آیفون 15 چنین تجربه ای را با HDR ارائه می دهد. این نمایشگر از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می کند. با این حال، در عمل، لازم نیست نگران چیزی مانند رمزگشاهای سخت افزاری HDR و گواهی DRM باشید. اجرای HDR اپل نیز بسیار انعطاف‌پذیرتر از بسیاری از موارد دیگر است و نمایشگر می‌تواند فقط بخشی از آن را در حالت HDR برای چیزی شبیه به یک ویدیوی پنجره‌دار داشته باشد.

تنها ناامیدی واقعی با نمایشگر آیفون 15 این بوده که اپل همچنان به نرخ تازه سازی 60 هرتز پایبند است. دستگاه‌های موجود در قلمرو اندروید مدت‌هاست که از این نرخ تازه‌سازی اولیه عبور کرده‌اند، به خصوص در دسته قیمتی که آیفون در آن قرار دارد. اگر می‌خواهید نرخ رفرش بالا در آیفون داشته باشید، همچنان باید به سراغ Pro بروید. این واقعاً تفاوت عمده ای از نظر سیالیت درک شده و سرعت عملکرد در رابط کاربری ایجاد می کند.

عمر باتری

آیفون 15 دارای باتری 3349 میلی آمپر ساعتی است. این مقدار کمی بزرگتر از مدل سال گذشته آیفون 14 پرو و بسته 3200 میلی آمپر ساعتی آن و همچنین آیفون 14 معمولی و 3279 میلی آمپر ساعتی آن است. ظاهرا اپل از سال گذشته نیز کارهای بهینه سازی بیشتری را روی نرم افزار و سخت افزار انجام داده است.

در آزمایش ما، آیفون 15 توانست 98 ساعت استقامت کامل را داشته باشد. این به طور قابل توجهی بهتر از آیفون 14 پرو سال گذشته است، چیزی که احتمالاً باید آیفون 15 را با آن مقایسه کنیم، تا ببینیم چگونه این دو تلفن دارای باتری های بسیار مشابه و چیپست A16 Bionic یکسان هستند. آیفون 15 جدید به طور قابل توجهی در تست پخش ویدیوی آفلاین بهتر عمل کرد. در واقع آنقدر زیاد بود که مجبور شدیم آزمایش را چند بار تکرار کنیم تا یافته های خود را تأیید کنیم. شاید صفحه نمایش جدیدی که اپل امسال استفاده می کند بسیار کارآمدتر باشد. این همچنین یک ساعت اضافی از مرور وب Wi-Fi در آیفون 15 مدیریت شده را توضیح می دهد.

آیفون 15 به خصوص برای شارژ سریع نیست. مشابه مدل‌های قبلی آیفون، آیفون 15 می‌تواند تا 20 وات از طریق استاندارد Power Delivery (PD) شارژ شود. ما دستگاه را با یک شارژر 65 واتی خوب و شناخته شده متصل کردیم، فقط برای ایمن بودن، اما با این وجود، نرخ شارژ هرگز از 20 وات تجاوز نکرد. بنابراین، این یک محدودیت سخت است. مدل‌های Pro می‌توانند کمی بیشتر از آن پیش بروند. آیفون 15 دارای منحنی شارژ است که با یک دوره طولانی شارژ با 20 وات توان کاملاً قوی شروع می شود. این باعث می شود گوشی در 15 دقیقه 0-32 درصد و سپس در 30 دقیقه به 58 درصد برسد. شما می توانید 85 درصد شارژ باتری را در یک ساعت شارژ داشته باشید.

نرم افزار و رابط کاربری

خبرهای خوب و بد در مورد نرم افزار آیفون 15 وجود دارد. خبر خوب این است که iOS 17 با آیفون 15 بلافاصله عرضه شد و این یک سیستم عامل فوق العاده است. خبر بد، این است که احتمالاً می‌توانید iOS 17 را روی آیفونی که قبلاً دارید نیز دریافت کنید. بسیاری از بخش های مورد علاقه ما در مورد استفاده از آیفون 15 ذاتاً به سخت افزار جدید مرتبط نیستند، بلکه ویژگی های نرم افزاری جدیدی هستند که از ارتقاء iOS 17 به دست آمده اند.

در واقع به لطف iOS 17 تغییرات بسیار مهمی در آیفون وجود دارد، با این حال، ویژگی های مورد علاقه مان اشتراک گذاری مجاورت برای AirDrop، NameDrop و SharePlay است. با هر سه این ویژگی، می توانید به سادگی با نگه داشتن دو دستگاه در کنار هم، محتوا را با سایر کاربران آیفون به اشتراک بگذارید. یک انیمیشن واقعا جالب وجود دارد که ظاهر می شود و به نظر می رسد که این دو گوشی با هم ترکیب شده اند.

سپس، محتوایی که به اشتراک گذاشته می‌شود بستگی به کاری دارد که در حال حاضر انجام می‌دهید. اگر در صفحه اصلی هستید و با شخصی که با او اشتراک‌گذاری می‌کنید مخاطب نیستید، NameDrop به شما امکان می‌دهد اطلاعات تماس خود را به اشتراک بگذارید. اگر در حال تماشای یک فیلم هستید، SharePlay به شما امکان می دهد یک جلسه را از طریق نزدیکی شروع کنید. همچنین می‌توانید AirDrop را با نزدیکی راه‌اندازی کنید و پس از دور شدن، آن را با Wi-Fi تمام کنید.

این ابزارهای جدید به هر دو کاربر نیاز دارند که iOS 17 را اجرا کنند، که آزمایش آنها را در ماه های اولیه پس از انتشار به روز رسانی سخت می کند. با این حال، iOS 17 یک به‌روزرسانی عظیم است که تجربه آیفون را بهتر می‌کند، خواه آن را روی آیفون 15 جدید یا دستگاه قدیمی‌تر اجرا کنید. اپل هیچ تضمینی در مورد به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ارائه نمی‌کند، اما می‌توان انتظار داشت حدود پنج یا شش سال ارتقای کامل سیستم عامل را داشته باشیم. به احتمال زیاد تا چند سال پس از آن گاه به گاه وصله های امنیتی نیز دریافت خواهید کرد.

عملکرد و کارایی

اپل تصمیمی تا حدودی نگران کننده برای استفاده مجدد از سیستم روی تراشه A15 Bionic در هر دو آیفون 13 و آیفون 14 گرفت. در حالی که این تراشه در هر دو سال 2021 و 2022 هنوز یک تراشه شایسته بود، عدم ارتقاء تراشه باعث شد توجیه خرید آیفون 14 نسبت به آیفون 13 قدیمی‌تر دشوار باشد. خوشبختانه، با شروع سری آیفون 15، اپل حرکتی را انجام داده که امیدوارم بخشی از الگوی عرضه‌های بعدی باشد.

آیفون 15 اکنون دارای پردازنده A16 Bionic بوده که قبلا در آیفون 14 پرو و پرو مکس موجود بود. دلیل این امر این است که تراشه جدید A17 Pro که امسال برای آیفون 15 پرو و پرو مکس عرضه شد، ممکن است سال آینده به سری آیفون 16 آینده راه پیدا کند. این یک مسیر ارتقاء معقول هم برای مصرف کننده و هم برای اپل است.

ما آیفون 15، آیفون 14 پرو و آیفون 15 پرو را با بنچمارک های پردازنده Geekbench 6 در مراحل خود قرار دادیم و می توانید امتیازات را در جدول زیر مشاهده کنید. این موارد نشان می‌دهند که آیفون 15 از نظر قدرت پردازش، اگر نه کمی بهتر از آیفون 14 پرو بوده، به همان اندازه خوب است. مهم است که به یاد داشته باشید که آیفون 14 پرو هنوز یک گوشی عالی است و یک سال پیش یک پرچمدار هزار دلاری بود. این واقعیت که آیفون 15 با عملکرد آن گوشی مطابقت دارد و تقریباً 13 درصد کندتر از تراشه جدید A17 Pro است، بسیار چشمگیر است.

گوشی تراشه تک هسته چند هسته
آیفون 15 Apple A16 Bionic 2,606 6,564
آیفون 14 پرو Apple A16 Bionic 2,605 6,332
آیفون 15 پرو مکس Apple A17 Pro 2,945 7,430

امسال، آیفون 15 با 6 گیگابایت رم LPDDR5 (در مقایسه با 8 گیگابایت در مدل های پرو) عرضه می شود و فضای ذخیره سازی پایه هنوز 128 گیگابایت است. از نظر گزینه های ذخیره سازی، می توانید آیفون 15 را در حافظه های 128، 256 یا 512 گیگابایتی NVMe تهیه کنید. واحد بررسی ما نسخه پایه 128 گیگابایتی است.

کیفیت دوربین

آیفون 15 و 15 پلاس همچنان به همان تعداد دوربین اصلی مدل های سال گذشته هستند: دو دوربین در عقب و یکی در جلو. با این حال، امسال یک دوربین اصلی جدید 48 مگاپیکسلی، 26 میلی‌متری، f/1.6 وجود دارد. اپل واقعاً عادت ندارد چیزهای زیادی در مورد سخت افزار سنسور دوربین خود به اشتراک بگذارد. ما به این نتیجه رسیدیم که دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 15 و مدل پلاس از حسگر سونی IMX803 مشابهی که در مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 14 پرو یافت شده، استفاده نمی‌کند.

در عوض، این یک سنسور متفاوت سونی است، احتمالاً یک سنسور سفارشی، با طراحی انباشته، که قرار است به سرعت خواندن و عملکرد در نور کم کمک کند. به غیر از آن، می دانیم که دوربین اصلی دارای پیکسل های 1.0 میکرومتری با آرایش Quad-Bayer است. اگرچه، اپل در حال انجام برخی جادوهای محاسباتی و پشته‌ای است تا به‌طور پیش‌فرض به عکس‌های 24 مگاپیکسلی برسد. دوربین اصلی همچنین دارای 100 درصد پیکسل فوکوس و PDAF است. همچنین OIS تغییر سنسور برای پایداری و EIS در بالای آن برای ضبط ویدیو وجود دارد. دوربین پشت یک لنز f/1.6 قرار دارد.

ما در مورد سایر سخت افزار دوربین نیز اطلاعات زیادی نداریم. آیفون 15 دارای 12 مگاپیکسل فوق عریض است که پشت یک لنز f/2.4 قرار می گیرد. فاقد هرگونه ویژگی فانتزی مانند فوکوس خودکار است. این فقط در مدل های Pro وجود دارد و به اولتراواید اجازه می دهد تا به عنوان یک شاتر ماکرو عمل کند. از سوی دیگر، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی f/1.9 دارای PDAF است. نه تنها این، بلکه می تواند برخی از داده های عمق را از سنسور SL 3D جلویی برای پرتره های بهتر استفاده کند.

به طور مستقیم، شایان ذکر است که به شکل معمولی اپل، دوربین های آیفون 15 در خروجی بسیار سازگار هستند. تفاوت شات به شات آنقدر کم است که صادقانه باید بررسی کنیم که آیا هر از گاهی به فایل های مختلف نگاه می کنیم یا خیر. همچنین تعجب آور نیست که دوربین اصلی در شرایط نوری خوب عملکرد فوق العاده ای دارد. جزئیات در رزولوشن پیش‌فرض 24 مگاپیکسلی به‌طور چشمگیری بهتر از عکس‌های 12 مگاپیکسلی آیفون 14 سال گذشته است. در واقع، جزئیات در مقایسه با برخی از پرچمداران اندرویدی حتی چشمگیرتر است. وضوح، و همچنین محدوده دینامیکی عالی بوده و کنتراست کاملا دقیق است.

دوربین اصلی جدید نیز انعطاف پذیری وضوح بسیار کمی را ارائه می دهد. در حالی که ما موقعیت ظاهرا تصادفی دو حالت رزولوشن مختلف – یکی در رابط کاربری دوربین و دیگری در تنظیمات را نمی‌دانیم، نمی‌توانیم نتایجی را که حالت 48 مگاپیکسلی ارائه می‌دهد ایراد بگیریم. جزئیات هنوز بهتر از عکس‌های 24 مگاپیکسلی است، هرچند به قیمت وضوح و مقداری نویز اضافی در سایه‌ها. همانطور که گفته شد، محدوده دینامیکی و نمایش رنگ یکسان به نظر می رسند، که یک دستاورد چشمگیر است.

حتی با وجود اینکه در قسمت دوربین در تنظیمات مدفون است، اپل حالت سنتی 4 طرفه باینینگ سنسور 48 مگاپیکسلی را ارائه می دهد که منجر به عکس های 12 مگاپیکسلی می شود. این عکس‌ها شبیه عکس‌های 24 مگاپیکسلی هستند، که باز هم در نوع خود خوب است، اما شما جزئیات کمتری را دریافت می‌کنید. به خصوص در مواردی مانند شاخ و برگ قابل توجه است.

اپل برای یک سال دیگر به پیکربندی دوربین دوگانه پشتی با مدل‌های غیر پرو پایبند بود. این بدان معناست که شما یک تله فوتوی اختصاصی در آیفون 15 دریافت نمی کنید. با این حال، دوربین اصلی جدید 48 مگاپیکسلی وضوح بیش از اندازه کافی برای گرفتن عکس های زوم 2 برابری دارد و این کار را به طرز ماهرانه ای انجام می دهد. جزئیات بسیار خوبی از این عکس‌های 2x دریافت می‌کنید، اگرچه تصمیم اپل برای ذخیره این عکس‌ها در وضوح 12 مگاپیکسل تا حدودی با مشکل مواجه می‌شود.

آیفون 15 می‌تواند با دوربین اصلی خود به دو صورت 1 و 2 عکس پرتره بگیرد. اکنون یک ویژگی جدید پرتره به نام پرتره های خودکار وجود دارد. اساساً، اگر دوربین یک صحنه مناسب برای عکس پرتره را تشخیص دهد، نماد “F” را در گوشه ظاهر می کند، که می تواند برای تغییر سریع جلوه پرتره در همان لحظه از رابط کاربری دوربین استفاده شود. دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی آیفون 15 صراحتاً ناامید کننده است. عکس‌ها کمی نرم به نظر می‌رسند، فاقد جزئیات دقیق و با نویز در برخی مناطق یکنواخت یا تاریک‌تر هستند. دانه دانه را می توان در مواردی نیز مشاهده کرد.

دوربین اصلی شات به عکس در شرایط کم نور به طور باورنکردنی ثابت می ماند. این عکس‌ها می‌توانند در صحنه‌ها و مناطق تاریک‌تر کمی نویز داشته باشند. اما به غیر از آن، آنها با جزئیات و وضوح عالی، محدوده دینامیکی بسیار وسیع و کنتراست خوب به نظر می رسند. نمایش رنگ خوب و طبیعی است، اگرچه، درست مانند عکس‌های معمولی، سایه‌ها کمی تیره‌تر هستند، که لزوماً ظاهر بدی نیست. از سوی دیگر، هایلایت ها بدون منفجر کردن منابع نوری یا اعمال وضوح بیش از حد به طرز ماهرانه ای انجام می شوند.

همانطور که به طور سنتی اتفاق می افتاد، آیفون 15 دارای حالت شب خودکار است. هنگامی که از یک نشانگر کوچک در رابط کاربری دوربین فعال می‌شود، یک راهنمایی دریافت می‌کنید، و پس از انجام آن، می‌توانید زمان عکس‌برداری را به صورت دستی تنظیم کنید یا به طور کلی از حالت شب خارج شوید.

آیفون 15 می‌تواند با وضوح 4K در همه دوربین‌های خود فیلمبرداری کند: 60 فریم در ثانیه در دوربین اصلی و سلفی و 30 فریم در ثانیه در دوربین اولتراواید. شما همچنین از حالت سینمایی اپل با سرعت 4K@30fps در دوربین اصلی و سلفی و فیلمبرداری HDR بهره می‌برید. ویدیوی حالت اکشن از سال گذشته نیز به جلو منتقل شده و هنوز هم از دوربین فوق عریض با وضوح حدود 2.8K گرفته می شود.

این مجموعه ای از ویژگی های بسیار غنی است، اما هنوز هم برخی از حذفیات قابل توجه در مقایسه با مدل های آیفون 15 پرو، یعنی ProRes و ویدیوی 3 بعدی (فضایی) وجود دارد. در آیفون معمولی نمی توانید هیچ کدام را انجام دهید. از نظر فرمت، آیفون با فرمت استاندارد h.264 (AVC) با سرعتی در حدود 45 مگابیت بر ثانیه با یک جریان صوتی استریو AAC با فرکانس 48 کیلوهرتز که در داخل یک ظرف MOV پیچیده شده، فیلم 4K می گیرد.

جمع بندی

اگرچه آیفون 15 به راحتی می تواند به عنوان یک ارتقاء تدریجی زیر رادار پرواز کند، نباید اینطور باشد. در طول استفاده از آیفون 15، تجربه شبیه به آیفون 14 پرو بوده و در برخی زمینه ها کمی بهتر است. به این دلیل که آیفون 15 در واقع شباهت های بیشتری با آیفون 14 پرو دارد تا با آیفون 14 قبلی. در کمال تعجب، در این آپدیت آیفون 15 به اندازه کافی وجود دارد که حتی کاربران آیفون 14 را نیز تضمین می کند که آن را ارتقا دهند، اگر به مواردی مانند نمایشگر و عملکرد دوربین اهمیت می دهید.

آیفون 15 پرو مکس از زمان عرضه امسال به عنوان گوشی پر زرق و برق با دکمه اکشن و لنز زوم اپتیکال 5 برابر به یاد می‌آید، اما مدل پایه آیفون 15 به‌طور مخفیانه ارتقاء بزرگ‌تری دارد.

مزایا

  • بازطراحی ظریف باعث شده تا در دست گرفتن و استفاده راحت‌تر شود
  • کیفیت ساخت عالی، مقاوم در برابر آب تا عمق 6 متر، مقاومت در برابر خراش و شکستگی شیشه جلویی پیشرو در صنعت
  • صفحه نمایش OLED بسیار روشن، HDR10، Dolby Vision و دقت رنگ عالی، و اکنون جزیره دینامیک با ظاهری مدرن تر.
  • وجود پورت USB-C
  • عمر باتری جامد برای اندازه
  • کیفیت بلندگوی عالی
  • عملکرد همه جانبه عالی.
  • کیفیت عالی عکس و فیلم در هر سه دوربین.
  • هر آیفون با حداقل پنج سال به روز رسانی iOS عرضه می شود.

معایب

  • بسیار گران تر از جایگزین های اندروید مربوطه.
  • صفحه نمایش 60 هرتز است. هیچ گزینه Always On وجود ندارد و حاشیه ها ضخیم تر از مدل های پرو هستند.
  • بدون شارژر در جعبه، و شارژ به خصوص سریع نیست.
  • محدودیت‌های iOS اپل می‌تواند برای تازه واردان به اکوسیستم آزاردهنده باشد.
  • بدون دوربین تله فوتو اختصاصی یا فوکوس خودکار در حالت فوق عریض.
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا