سخت افزار

تراشه های دسکتاپ نسل 14 اینتل از تاندربولت 5 پشتیبانی نمی کنند

اینتل اخیراً نسل چهاردهم پردازنده‌های Core خود را برای دسکتاپ ها عرضه کرده که با نام Raptor Lake Refresh نیز شناخته می‌شود. اینها بسیار شبیه به نسل قبلی هستند، اما اینتل در ابتدا اعلام کرد که پردازنده هایش از تاندربولت 5 پشتیبانی می کند. اکنون، این شرکت توضیح داده که اگرچه تاندربولت 5 بر روی برخی از پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل Core پشتیبانی می‌شود، این شامل مدل‌های دسکتاپ عرضه‌شده در این هفته نمی‌شود.

این شرکت طی اصلاحیه‌ای در بیانیه مطبوعاتی اصلی خود گفت که اطلاعات بیشتری در مورد اینکه کدام پردازنده‌ها در آینده از تاندربولت 5 پشتیبانی می‌کنند به اشتراک خواهد گذاشت. در حالی که به طور خاص ذکر نشده، این به پردازنده‌های لپ‌تاپ آتی اشاره دارد که بر اساس معماری کاملاً جدید Meteor Lake به جای تازه‌سازی Raptor Lake ساخته می‌شوند.

تاندربولت 5 آخرین نسل استاندارد اتصال اینتل است که پهنای باند دو جهته 80 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند یک جهته تا 120 گیگابیت در ثانیه را برای پیکربندی های خاص نوید می دهد. این استاندارد قابلیت پشتیبانی از حداکثر سه نمایشگر 4K با فرکانس 144 هرتز را با استفاده از یک پورت روی کامپیوتر شما، انتقال توان بیشتر و غیره را فعال می کند.

دیدن نمایش تاندربولت 5 در لپ‌تاپ‌ها خیلی تعجب‌آور نیست، زیرا این فناوری واقعاً برای همین ساخته شده است. لپ‌تاپ‌ها کوچک‌تر هستند و پورت‌های کمتری دارند، بنابراین ساخت این پورت‌ها تا حد امکان اولویت بسیار بیشتری دارد. هنگامی که اینتل جزئیات تاندربولت 5 را اعلام کرد، ذکر شد که این فناوری به یک تراشه مجزا نیاز دارد، بنابراین حتی اگر پردازنده خاصی از آن پشتیبانی کند، ممکن است آن را در هر لپ‌تاپی که دارای آن پردازنده است نبینید.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا