سخت افزار

اپل نسل جدید تراشه های سری M3 را رونمایی کرد

اپل در جریان رویداد Apple Event خود از جدیدترین تراشه های قدرتمند سری M3 شامل M3، M3 Pro و M3 Max رونمایی کرد. همانطور که در Apple Evet امشب به نمایش گذاشته شد، سری M3 در مک بوک پرو اصلاح شده 14 و 16 اینچی و همچنین آی مک 24 اینچی که هرگز به روز رسانی M2 را دریافت نکرد، نمایش داده خواهد شد.

اگر سیستم M2 را خریداری کرده اید، اپل عمدتاً تراشه های M3 را به عنوان ارتقاهای عمده نسبت به سخت افزار M1 خود قرار می دهد، احتمالاً هنوز به دنبال جایگزینی آن نیستید. پردازنده گرافیکی M3 بزرگترین جهش به جلو است که ویژگی‌های جدیدی مانند رهگیری پرتو با شتاب سخت‌افزاری و سایه‌دهی مش را ارائه می‌دهد که نور واقعی‌تر و هندسه بهتری را ارائه می‌دهد. اپل ادعا می کند که پردازنده گرافیکی M3 حدود 1.8 برابر سریعتر از M2 و 2.5 برابر سریعتر از M1 در “برنامه های حرفه ای” است.  همچنین می‌توانید انتظار بهره‌وری انرژی بهتری داشته باشید، زیرا پردازشگر گرافیکی M3 می‌تواند در حالی که نیمی از توان را مصرف می‌کند، به سطح عملکرد M1 برسد.

سخت افزار جدید اپل به این صورت است: M3 ساده دارای یک پردازشگر 8 هسته ای (متشکل از چهار هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد) و یک پردازشگر گرافیکی 10 هسته ای است. اپل ادعا می کند که تا 35 درصد سریعتر از M1 است و همچنین می تواند تا 24 گیگابایت رم یکپارچه را پشتیبانی کند. M3 Pro با یک 12 هسته  پردازشی (شش عملکرد، شش کارایی) و یک پردازنده گرافیکی 18 هسته ای پیشرفت می کند. این می تواند تا 36 گیگابایت حافظه را فشرده کند و اپل می گوید که عملکرد تک رشته ای آن تا 30 درصد سریعتر از M1 Pro است.

سپس M3 Max با پردازشگر 16 هسته ای (12 عملکرد، چهار کارایی، پردازنده گرافیکی 40 هسته ای) و پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت رم می باشد. اپل ادعا می کند تا 80 درصد سریعتر از M1 Max است. همچنین دارای عملکرد ورزشی است. دو موتور ProRes برای جلب رضایت حتی سخت‌گیرترین متخصصان ویدیو دارد. تراشه‌های M3 همچنین به دلیل اینکه اولین تراشه‌های کامپیوتری هستند که بر روی لیتوگرافی 3 نانومتری ساخته شده‌اند، به جای فرآیند 5 نانومتری M1 و M2 قابل توجه هستند. افزایش چگالی ترانزیستور به بازده انرژی و همچنین ارائه عملکرد کلی بهتر کمک می کند. طبق گفته اپل، هسته‌های عملکرد M3 حدود 15 درصد سریع‌تر از M2 هستند، در حالی که هسته‌های بازده 30 درصد سریع‌تر هستند.

با توجه به اینکه اپل به تازگی تراشه 3 نانومتری A17 Pro را برای آیفون 15 و 15 پرو معرفی کرده، چندان تعجب آور نیست که M3 نیز به همین ترتیب کوچک شده است. در مقایسه، AMD امسال تراشه 4 نانومتری Ryzen 7040 خود را معرفی کرد و اینتل قصد دارد تراشه‌های لپ‌تاپ Core Ultra Meteor Lake خود را در ماه دسامبر که بر روی پلتفرم “Intel 4” (با استفاده از فرآیند 7 نانومتری) ساخته شده، عرضه کند. تفاوت‌های بین معماری‌ها، که برخی از آنها به فناوری‌های جدیدتر مانند انباشته‌سازی سه بعدی متکی هستند، مقایسه مستقیم اندازه‌های گره پردازشی را دشوار می‌کند. اما در حال حاضر، اپل می تواند رقم 3 نانومتری خود را بر بقیه دنیای کامپیوتر برتری دهد.

وقتی صحبت از ارتقاءهای دیگر می شود، اپل می گوید که موتور عصبی M3 که وظایف هوش مصنوعی را انجام می دهد تا 60 درصد سریعتر از تراشه های M1 است. M3 همچنین دارای یک موتور رسانه ای با شتاب سخت افزاری برای H.264، HEVC، ProRes (هر دو استاندارد و RAW) است. این موتور در نهایت از رمزگشایی ویدیوی AV1 نیز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود جریان محتوای AV1 در مصرف انرژی کارآمدتر شود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا