کامپیوتر

برتانیا برای ساخت سریعترین ابر رایانه هوش مصنوعی 273 میلیون دلار هزینه می کند

دولت بریتانیا سرمایه گذاری 273 میلیون دلاری را برای ساخت قوی ترین ابررایانه خود، Isambard-AI اعلام کرده که در صورت روشن شدن، در بین ابررایانه های برتر هوش مصنوعی در جهان قرار می گیرد. هزاران سوپرتراشه انویدیا را در خود جای داده و به آن اجازه می‌دهد بیش از 200 کوادریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد. انتظار می رود که Isambard-AI در تابستان 2024 شروع به کار کند و میزبان دانشگاه بریستول خواهد بود.

انویدیا در اعلامیه خود بیان کرد که این ابر رایانه توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise ساخته شده و از 5448 سوپرتراشه GH200 Grace Hopper NVIDIA استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر، می‌تواند به بیش از 21 اگزافلاپس عملکرد هوش مصنوعی یا بیش از 21 کوینتیلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه برای برنامه‌های هوش مصنوعی، مانند آموزش مدل‌های زبان بزرگ، دست یابد. به گفته دانشگاه بریستول، Isambard-AI حدود 10 برابر سریع‌تر از سریع‌ترین ابررایانه امروز بریتانیا خواهد بود. این در مرکز ملی کامپوزیت های بریستول در یک “مرکز داده خود خنک و خودکن” قرار خواهد گرفت.

این اطلاعیه در خلال اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا اعلام شد، جایی که رهبران چندین کشور – از جمله آمریکا – برای بحث در مورد آینده هوش مصنوعی و خطرات احتمالی آن گرد هم می آیند. Isambard-AI در نهایت برای اتصال با دیگر ابررایانه‌ها در بریتانیا نیز استفاده می‌شود تا عملکرد را حتی بیشتر افزایش دهد. به گفته Simon McIntosh-Smith از دانشگاه بریستول، به محض راه‌اندازی و اجرا، Isambard-AI “یکی از قوی‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی برای علم باز در همه جا خواهد بود”.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا