لپ‌تاپ‌های گیمینگ در یک شکل و انواع رنگ‌ها، اغلب با RGB موج می‌زنند و با ظاهری تهاجمی مطابق با قدرت اجزای داخل هستند. با این حال، دسته دیگری از لپ‌تاپ‌ها وجود دارند که قدرتی مشابه رایانه‌های بازی قابل حمل دارند و آن لپ‌تاپ خلاق (Creative) است. جایگاهی که این ویووبوک ایسوس پر کرده است.

ویوو بوک‌ها به طراحی زیبا و ظریف شهرت دارند و لپ تاپ ایسوس ویوو بوک پرو 16X هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه ایسوس برای کاهش قیمت و وزن این لپ‌تاپ از پلاستیک در بدنه استفاده کرده اما حس ارزان‌قیمت بودن را به شما القا نمی‌کند. در ادامه با بررسی لپ تاپ ایسوس ویوو بوک 16X اولد با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های این لپ‌تاپ بیشتر آشنا شویم.

مشخصات و قیمت

جدیدترین مدل‌های OLED ایسوس Vivobook Pro 16X با پردازنده نسل سیزدهم اینتل i9-13980HX یا i9-13900H عرضه می‌شوند. پیکربندی‌ها دارای پردازنده‌های گرافیکی مختلف GeForce RTX موبایل تا RTX 4070 هستند. صفحه‌نمایش OLED NanoEdge با وضوح 3.2K با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز تصاویر را ارائه می‌دهد.

  • بدنه: 13.98 در 9.80 در 0.90 اینچ، 2.02 کیلوگرم
  • نمایشگر: 16 اینچی OLED 3.2K (3200 x 2000)، نرخ تازه سازی 120 هرتز، پاسخ 0.2 میلی ثانیه، نسبت 16:10
  • پردازنده: نسل 13 اینتل i9-13980HX
  • حافظه رم: 32 گیگابایت DDR5 4800MHz
  • کارت گرافیک: Intel UHD + Nvidia GeForce RTX 4060
  • فضای ذخیره سازی: 1 ترابایت
  • پوزت ها: دو USB-A 3.2 Gen 1، دو تاندربولت 4، یک HDMI 2.1، کارت خوان SD، درگاه اترنت RJ-45، جک ترکیبی صدا 3.5 میلی متری
  • شبکه: Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.3
  • باتری: 90 وات ساعت

با نگاهی به قیمت‌ها، یک مدل استارت با پردازنده گرافیکی Intel Core i9-13900H و RTX 4050 به قیمت 1499.99 دلار عرضه می‌شود. از آنجا قیمت ها برای مدلی با پردازنده Core i9-13980HX و پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4070 به 1942.99 دلار افزایش می یابد.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی ویوو بوک پرو 16X اولد 2023 اصلاحی از طراحی مدل 2022 است که به جای ظرافت یا سبک، عملی بودن را به رخ می‌کشید. واحد بررسی ما، شامل رنگ مشکی با یک شاسی آشنا به همراه ظاهر صنعتی و کلیدهای خاکستری رنگ است. اما اگر این سبک شما نیست، یک مدل نقره ای موجود است.

با این حال، دقیقاً مانند نسل قبلی خود، بلافاصله به سمت مقاومت لپ‌تاپ یعنی صفحه نمایش 16 اینچی OLED جذاب جذب می شوید. امسال، صفحه نمایش دوباره با نسبت تصویر 16:10 به نمایش گذاشته می شود. نسبت صفحه به بدنه کمی بزرگتر 88 درصدی نسبت 86 درصدی را که در سال گذشته مشاهده کردیم را تغییر می دهد، بنابراین شما تصاویری کمی بزرگتر خواهید داشت.

ایسوس توانسته وزن را حتی بیشتر به 4.19 پوند کاهش دهد. این باعث می شود ویووبوک 2023 کمی راحت تر در یک کیف حمل شود. این با افزودن پلاستیک بازیافتی بیشتر به شاسی به دست آمد. در حال حاضر 30 درصد از پلاستیک مورد استفاده را تشکیل می دهد که نشانه خوبی برای پایداری است. ابعاد ویووبوک پرو 16X اولد نیز کاهش یافته است، به طوریکه حالا از 14.8 در 10.20 اینچ در سال 2022 به 13.98 x 9.80 (W x D) کاهش یافته است. با این حال، لپ تاپ سال به سال کمی ضخیم تر شده و اکنون 0.71 اینچ ضخامت دارد که این تغییر آنقدر کم است که به سختی متوجه خواهید شد.

علیرغم استفاده از پلاستیک بازیافتی بیشتر، ایسوس ادعا می کند که OLED 16X بار دیگر استاندارد STD-810H درجه نظامی آمریکا را برای سختی گذرانده است. تعداد آزمون‌ها به 26 آزمون افزایش یافته است. مطمئناً، لپ‌تاپ تقریباً در همه جا از پایه غیرقابل حرکت گرفته تا لولاهای مستحکم آن بسیار سخت است. برای خنک‌سازی، OLED 16X از فناوری حرارتی IceCool Pro ایسوس استفاده می‌کند. این سیستم دارای دو فن است که چهار دریچه هوای بزرگ را تغذیه می کند – دو دریچه در پهلوها و دو در عقب.

فن ها نسبت به مدل 2022 نازک‌تر هستند و اکنون از باله‌های الهام گرفته از کوسه استفاده می‌کنند که به گفته ایسوس به لپ‌تاپ اجازه می‌دهد تا توان گرافیکی کل 150 وات (TGP) بالاتری داشته باشد.

کیبورد و ترک پد

رنگ‌های خاکستری و هایلایت‌های نارنجی بر ظاهر صفحه‌کلید OLED 16X ErgoSense تسلط دارند و نمای خوبی را نشان می دهد. برای سهولت استفاده، ایسوس صفحه کلید را بسیار بیشتر از آنچه در سایر لپ‌تاپ‌ها می‌بینید شبیه یک صفحه‌کلید دسکتاپ با اندازه کامل کرده است. این شامل یک numpad با اندازه کامل در سمت راست، کلیدهای Fn با میانبرها، و همچنین کلیدهای Shift چپ و راست است.

به طور کلی، این یک انتخاب مناسب است که تضمین می کند برای تایپ یا دستورات در برنامه هایی مانند فتوشاپ و پریمیر پرو عملکرد خوبی از خود نشان دهد. کلیدهای حرف اصلی لپ تاپ بسیار بزرگ هستند. همچنین یک زمین سخاوتمندانه 0.75 اینچی بین آنها وجود دارد. کلیدها همچنین دارای شیب 0.2 میلی متری در مرکز خود هستند.

دکمه پاور و ترک پد دو ویژگی دیگر بوده که قابل تحسین هستند. اولی به عنوان یک اسکنر اثرانگشت عمل می کند، اما یک علامت واحد روی یکی است، بنابراین برای ورود به سیستم فقط یک بار آن را لمس کنید. ترک پد OLED 16X دارای یک شماره گیری مجازی است. در ویندوز این یک ویژگی مفید برای کنترل تنظیماتی مانند میزان صدا یا سطح روشنایی نمایشگر بدون نیاز به حرکت دادن دست است. همچنین با برنامه های ادوبی و برنامه های شخص ثالث مانند Davinci Resolve سازگار است.

اتصالات و صدا

16X OLED از دو پورت تاندربولت 4 و همچنین دو پورت USB-A 3.2 Gen 1 و یک پورت HDMI 2.1 که لوازم جانبی اصلی بهره مند است. این تنظیمات به به شما این امکان را می‌دهد که یک ماوس بی‌سیم، دو مانیتور خارجی و دانگل USB هدست را وصل کنید و همچنان یک پورت تاندربولت 4 برای انتقال سریع فایل با سرعت انتقال داده تا 40 گیگابایت بر ثانیه آزاد داشته باشید.

کارت خوان microSD در مدل سال گذشته با یک کارت ریدگر SD فول سایز UHS-II با سرعت تحویل تا 312 مگابایت بر ثانیه جایگزین شده است. این یک گزینه بسیار منطقی است، چراکه اکثر دستگاهایی که می خواهیم داده ها را از آنها مانند دوربین DSLR یا موارد دیگر انتقال دهید، از کارت حافظه این فرمت استفاده می‌کنند. بلندگوهای هارمن کاردون 16X OLED صدای متعادل خوبی تولید می کنند که کیفیت سینمایی مشخصی دارد، به احتمال زیاد به لطف پشتیبانی از Dolby Atmos.

صفحه نمایش و وبکم

لپ تاپ ویووبوک پرو 16X اولد به نمایشگر 16 اینچی OLED با وضوح 3.2K (3200 x 2000)، نرخ تازه سازی 120 هرتز، پاسخ 0.2 میلی ثانیه، نسبت 16:10 مجهز است. از آنجا این لپ تاپ پنل OLED داشته، تصاویر و ویدیوها واضح و دقیق، با رنگ‌های بسیار اشباع شده و سیاهی بسیار عمیق نشان می دهد.

این پنل همچنین روشنایی قابل قبولی دارد و حداکثر روشنایی آن 600 نیت است که به اندازه نمایشگر مینی LED Acer Predator Triton 17X نیست، اما وقتی از لپ‌تاپ در قسمت‌های روشن و آفتابی استفاده کنید، هنوز آنقدر روشن هست که بتوان جزئیات را دید. دقت رنگ چیزی است که بیشتر سازندگان به آن نیاز دارند، بنابراین داشتن گواهینامه صفحه نمایش برای دقت رنگ Pantone بدان معناست که باید برای هر کاری که شامل بازتولید رنگ باشد مناسب باشد.

همچنین از شنیدن اینکه صفحه نمایش تابش نور آبی مضر را تا حدود 70 درصد کاهش می دهد بسیار خوشحال خواهید شد، به این معنی که می توانید با دانستن اینکه محافظتی برای چشمان شما در طول کار طولانی مدت وجود دارد، آسوده خاطر باشید. در بخش وب‌کم، OLED 16X دارای یک دوربین 1080p با شاتر حریم خصوصی راحت است. این دوربین به شدت به الگوریتم های هوش مصنوعی برای کاهش نویز تصویر و صدای محیط متکی است. در آزمایشات متوجه شدیم که این موارد به خوبی کار می کنند تا مطمئن شویم تصاویر نسبتاً واضح هستند و هیچ گونه اعوجاج صدای قابل توجهی در صداها در جلسات وجود ندارد.

عملکرد و عمر باتری

عملکرد یکی از ویژگی های برجسته این لپ تاپ است. ویوو بوک پرو 16X اولد دارای یک پردازنده قدرتمند 105 واتی و 24 هسته ای اینتل Core i9-13980HX است که می تواند تا 5.6 گیگاهرتز افزایش یابد و بین 25 تا 90 درصد عملکرد را نسبت به M2 Max یک دستاورد بسیار جدی در لپ تاپ هایی با اندازه مشابه ایجاد کند.

گرافیک انویدیا RTX 4060 در مدل آزمایش شده همچنین قادر به عملکرد بنچمارک گرافیکی 28 درصد بیشتر از یک مک بوک پرو 16 با مشخصات برتر در بنچمارک Geekbench 5 OpenCL است و می تواند تقریباً نرخ فریم Sid Meier: Civilization VI واحد اپل را دو چندان کند. این عملکرد گرافیکی نیز تقریباً دو برابر آنچه در پرونده ویوو بوک پرو 16X OLED (2022) با کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3050 Ti در طیف وسیعی از بنچمارک های بازی و مصنوعی داشتیم، است. یک جهش عملکردی که آن را به یک پیشنهاد بسیار متفاوت نسبت به نسل قبلی خود تبدیل می کند.

تنها عنصر ناامید کننده ای که در عملکرد ویوو بوک پرو 16X اولد (2023) یافتیم سرعت SSD بود. تنها با خواندن متوالی 3952 مگابایت بر ثانیه و نوشتن متوالی 2957 مگابایت بر ثانیه، نزدیک به نصف آن چیزی است که از بسیاری از رقبای موجود در بازار دریافت خواهید کرد که بعید است هنگام انتقال رسانه متوجه آن شوید. انرژی دستگاه توسط یک باتری با ظرفیت 90 وات ساعت تامین می شود. برای استفاده روزمره، حدود 4 ساعت و 35 دقیقه باتری خواهید داشت. با این حا ، اجرای یک بازی تنها حدود یک ساعت و نیم از زمان اجرا با شارژ کامل را به شما اختصاص می دهد.

طول عمر برای پخش فیلم 1080p در مجموع 4 ساعت و 13 دقیقه طول می کشد. این بیش از حد کافی است که شما را در یک فیلم راهنمایی کند، اما برای کسانی که سعی می کنند از آن برای مدت زمان معقولی دور از برق استفاده کنند ایده آل نیست.

جمع بندی

ایسوس Vivobook Pro 16X OLED یک گزینه عالی برای سازندگانی است که می‌خواهند لپ‌تاپ قدرتمندی با صفحه نمایش 16 اینچی OLED زیبا و رنگی دقیق داشته باشند که با نسبت تصویر 16:10 نیز قاب شده باشد. اتصالات لپ تاپ، آن را به یک داک همه کاره برای کار یا بازی تبدیل می کند. نتایج عملکرد نشان می‌دهد که این مدل از پیشینیان و رقبای نزدیک خود در زمینه قدرت پیشی می‌گیرد، و برای اجرای اپلیکیشن پیچیده، کارهای مبتنی بر گرافیک و برای بازی، به خوبی عمل می کند. با این حال عمر باتری بسیار پایین بوده و برای استفاده طولانی باید از پریز برق استفاده کنید.

مزایا

  • قدرت عالی از پردازنده و گرافیک
  • صفحه نمایش 3.2K OLED فوق العاده
  • اتصال عالی شامل 2 پورت تاندربولت 4

معایب

  • عمر باتری متوسط
  • طراحی هنوز هم صنعتی به نظر می رسد
  • کمی ضخیم تر از مدل قبلی خود است
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *