ایسر Swift Go 14 لپ‌تاپ فوق‌العاده‌ای نیست، اما به قول معروف، این چیزی است که در داخل آن اهمیت دارد. این دستگاه میان رده مقرون به صرفه، پردازنده جدید Core Ultra 7 155H اینتل (معروف به Meteor Lake) را در خود جای داده که تعداد هسته های چشمگیر را در کنار گرافیک یکپارچه Intel Arc بهبود یافته ترکیب می کند.

این پردازنده جدید، که از کاشی های سیلیکونی مجزا تشکیل شده و به هم چسبیده اند، به گونه ای طراحی شده که با بارگذاری وظایف به GPU و NPU، انرژی کارآمدتری داشته باشد. این یک لپ‌تاپ میان‌رده توانا می‌سازد، اگرچه عمر باتری هنوز تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی جدیدترین لپ تاپ ایسر می پردازیم، پس در ادامه با ما همراه شوید.

مشخصات و قیمت

Core Ultra 7 155H اینتل ستاره این نمایش است. این دستگاه در مجموع 16 هسته و 22 رشته را به ارمغان آورده که برای هر لپ تاپی که زیر 1000 دلار فروخته می شود، تعداد قابل توجهی است. گرافیک یکپارچه اینتل نیز بهبود یافته و از Iris Xe به Intel Arc جهش کرده و 32 واحد اجرایی اضافی در این فرآیند به دست آورده است.

  • بدنه: 14.5 در 8.5 در 0.58 اینچ، 2.9 پوند
  • نمایشگر: 14 اینچ IPS لمسی با وضوح 1920 در 1200 پیکسل
  • پردازنده: Intel Core Ultra 7 155H، گرافیک یکپارچه Intel Arc
  • حافظه رم: 16 گیگابایت LPDDR5
  • حافظه ذخیره سازی: 1 ترابایت PCIe Gen4 NVMe SSD
  • پورت ها: دو Thunderbolt 4 / USB-C، دو USB-A، یک HDMI 2.1, یک کارت ریدر MicroSD و جک 3.5 میلیمتری
  • ارتباطات: Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.3
  • باتری: 65 وات ساعت
  • متفرقه: سنسور اثر انگشت، وبکم 1440p QHD

ایسر Swift Go 14 در جاهای دیگر هم کم نمی آورد و دارای 16 گیگابایت رم، یک درایو حالت جامد 1 ترابایت، یک وب کم 1440p و تعداد زیادی پورت است. این ویژگی ها در کنار کاهش قیمت نسبت به مدل قبلی است و فقط 999.99 دلار برای همان مقدار رم و یک ترابایت SSD قیمت دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

ایسر Swift Go 14 یک لانچ پلتفرم برای پردازنده های Core نسل چهاردهم اینتل است، اما با نگاه کردن به لپ تاپ متوجه این موضوع نمی شوید. این یک دستگاه نقره ای ساده و عمومی است که هیچ چیزی برای متمایز کردن آن از رقبا یا لپ تاپ های قبلی ایسر ندارد. این بدون شک به لپ‌تاپ‌ها با قیمت متوسط 1000 دلاری کمک می‌کند، اما خوب است که کمی استعداد بیشتری را ببینید.

با این حال، ظاهر می تواند فریبنده باشد، و در این مورد یک ماشین خوش ساخت را می پوشاند. صفحه نمایش هنگام باز شدن کمی خم می شود، اما بیش از حد نیست، و نیمه پایینی شاسی سفت و محکم به نظر می رسد. برخی از لپ‌تاپ‌ها، مانند Dell XPS 13 یا مک بوک ایر 13، حتی محکم‌تر هستند، اما Swift Go 14 با جایگزین‌های میان‌رده مانند ایسوس ویووبوک 14X OLED برابری می‌کند.

به لطف کاهش قیمت، جایگاه لپ‌تاپ در برابر رقبا بهبود می‌یابد. مدل‌های قبلی Swift Go 14 حتی برای مدل‌هایی که فضای ذخیره‌سازی SSD کمتری داشتند، قیمت بالای 1000 دلار داشتند، که Swift Go 14 را به طرز ناراحت کننده‌ای به لپ‌تاپ‌های مجلل‌تری مانند لنوو اسلیم پرو 7 نزدیک می‌کرد. Swift Go 14 واحد بررسی ما تنها 999.99 دلار قیمت دارد و یک نسخه سطح پایه با Core Ultra 5 125H اینتل از 799.99 دلار شروع می شود.

لپ تاپ 14 اینچی ایسر تنها 2.9 پوند وزن دارد و با ضخامت 0.58 اینچ آن، دستگاه یک مو کمتر از بسیاری از لپ‌تاپ‌های 14 اینچی متوسط است.  شاید به دلیل طراحی جعبه‌ای و زاویه‌دار آن، ظاهری شیک به‌نظر نمی‌رسد، اما به اندازه‌ای کوچک است که در اکثر کیف‌های طراحی‌شده برای لپ‌تاپ‌های 13 اینچی قرار می‌گیرد و به اندازه‌ای سبک است که برای حمل راحت روزمره به دفتر کار و برون‌رفتن از آن استفاده کنید.

در بخش پورت ها یک جفت پورت USB-C با حالت جایگزین DisplayPort و USB Power Delivery در سمت چپ Swift Go 14 قرار دارد. آنها توسط دو پورت USB-A اضافی (یکی در هر طرف)، HDMI 2.1، صدای 3.5 میلی‌متری و کارت‌خوان microSD به آنها ملحق می‌شوند. این تعداد پورت‌های بیشتری نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های فروخته شده در سال 2023 است. Zenbook 14 OLED ایسوس یک پورت USB-A کمتر دارد، در حالی که XPS 13 سطح پایه دل فاقد USB-A است.

کیبورد و ترک پد

یک کیبورد جادار و مرکزی در سراسر فضای داخلی ایسر Swift Go 14 کشیده شده است. لایه بندی بزرگ است و فاصله خوبی بین کلیدهای الفبایی ایجاد می کند. تعداد کمی از کلیدهای اصلاح کننده، مانند Shift و Caps Lock، کمی کوچکتر هستند، اما بیشتر از حد معمول یک لپ تاپ 14 اینچی نیستند.

احساس کلیدها در ایسر Swift Go 14 تا حدی خوب است و با عملکرد محکم و اکشن پایین‌تر از دیگر رقبا متمایز است. حرکت کلید نیز طولانی است، که تایپ لمسی با سرعت بالا را راحت‌تر می‌کند. به طور کلی این یک تجربه عالی است و برای کاربرانی که روزانه هزاران کلمه را به زبان می آورند مناسب است. Numpad وجود ندارد، که برای یک لپ تاپ 14 اینچی معمول است.

کسانی که خواهان لپ‌تاپ 14 اینچی با numpad هستند، می‌توانند سری Vivobook یا Zenbook ایسوس را در نظر بگیرند که هر دو یک Numpad را در تاچ پد پنهان می‌کنند. تاچ پد ایسر یک کیسه ترکیبی است؛ بزرگ، پاسخگو بوده و تکسچر آن با تکیه گاه دست اطراف متفاوت است. تاچ پد Swift Go 14 نسبت به قیمت مناسب است.

صفحه نمایش و وب کم

ایسر دو گزینه نمایشگر را در Swift Go 14 ارائه می دهد: یک پنل لمسی 1920×1200 IPS و یک پنل 2880×1800 OLED. واحد بررسی ما نسخه اولی است که نمایشگر IPS نسبت به جایگزین های OLED که اکنون در لپ تاپ های ویندوزی میان رده و رده بالا رایج هستند، عملکرد ضعیفی دارد.

کنتراست مسئله بزرگ است؛ نمایشگر 1920×1200 پیکسل برای IPS با حداکثر کنتراست اندازه گیری شده 1500:1 عملکرد خوبی دارد، اما این بسیار کمتر از کنتراست تقریبا بی نهایت OLED است. بلافاصله متوجه تفاوت در محتوای تیره تر خواهید شد، زیرا صفحه نمایش Swift Go 14 نمی تواند صحنه های عمیق و جوهری را با عمق و جزئیات متقاعد کننده نشان دهد. فیلم‌ها صاف به نظر می‌رسند و بازی‌هایی با پالت تیره‌تر مانند Diablo IV ممکن است تیره به نظر برسند.

و نمایشگر IPS در جاهای دیگر ضعیف عمل می کند. طیف رنگی آن نسبت به رقبای OLED باریک تر است و وضوح 1920×1200 آن در کنار یک جایگزین OLED 2880×1800 به وضوح عملکرد کمتری دارد. صفحه نمایش IPS همچنین فاقد پشتیبانی HDR موجود با OLED است. با این حال روشنایی کمی بالاتر از اکثر نمایشگرهای OLED بوده و به 408 نیت می رسد، اما فقط اکثر لپ‌تاپ‌های OLED دارای حداکثر روشنایی SDR بین 350 تا 400 نیت هستند.

صفحه نمایش مولتی تاچ IPS یک مزیت نسبت به نوع OLED لپ تاپ دارد. اگرچه این مزیت چندانی ندارد، زیرا لپ تاپ 2 در 1 نیست و برای استفاده از تبلت تا می‌شود، نمی‌پیچد یا جدا نمی‌شود. همه اینها برای Swift Go 14 بد به نظر می رسد، اما با نوع OLED موجود کاهش می یابد. مدل OLED با Intel Core Ultra 7 155H دارای قیمتی مشابه 999.99 دلار است. همچنین حافظه و فضای ذخیره سازی یکسانی (16 گیگابایت رم LPDDR5 و یک درایو حالت جامد 1 ترابایتی) دارد. با این تفاسیر، ما مدل OLED را توصیه می کنیم مگر اینکه به صفحه لمسی نیاز داشته باشید.

یک وب کم 1440p در قاب باریک بالای ایسر Swift Go 14 پنهان شده که تصویری واضح و شفاف با بازتولید رنگ خوب و نوردهی عالی به ارمغان می آورد  تصویر در نور کم، دانه دانه به نظر می رسد، اما نه بیشتر از وب کم های دیگر. همچنین زاویه دید دوربین وسیع بوده که امکان برش تصویر با نرم افزار را برای کاربر فراهم می آورد.

عملکرد و کارایی

ایسر Swift Go 14 بخشی از اولین لپ‌تاپ‌هایی است که با پردازنده‌های Core نسل چهاردهم جدید اینتل که در این لپ‌تاپ با Intel Core Ultra 7 155H نمایش داده می‌شود، وارد قفسه‌های فروشگاه‌ها شدند. این پردازنده شامل شش هسته عملکرد، هشت هسته کارآمد و دو هسته کم مصرف شده که در مجموع 16 هسته و 22 رشته داردو حداکثر توربو بوست به 4.8 گیگاهرتز می رسد.

ایسر Core Ultra 7 155H را با 16 گیگابایت حافظه LPDDR5 و حافظه 1 ترابایتی PCIe Gen4 NVMe SSD پیکربندی کرده است. PCMark 10 با امتیاز سالم 6362 پیشتاز است. این یک بنچمارک سیستم جامع است، به این معنی که تحت تأثیر حافظه، حافظه رم و عملکرد گرافیکی است. به همین دلیل است که لنوو اسلیم پرو 9i، که دارای RTX 4050 بوده، از این بسته پیشی گرفته است. Swift Go 14 با Core Ultra 7 155h مدل دارای Core i7-13700H اینتل را با چند صد امتیاز شکست می دهد.

بعدی Cinebench R20 است، یک تست بسیار چند رشته ای و با مدت زمان کوتاه؛ در اینجا Swift Go 14 امتیاز 4943 را به دست می‌آورد که این سیستم را از لپ‌تاپ‌هایی با قیمت مشابه مانند ایسوس Zenbook 14 OLED بالاتر می برد. این نشان می دهد که چگونه فضای اضافی حرارتی می تواند بر مزایای سیلیکون جدید غلبه کند. با این حال، عملکرد Swift Go 14 در این بنچمارک برای یک دستگاه 14 اینچی با قیمت متوسط مناسب است.

با این اوصاف، Swift Go 14 دومین دستگاه سریع در زمینه لپ‌تاپ‌های کوچکتر و قابل حمل‌تر است، که خبر خوبی برای ارزش عملکرد کلی آن است. می‌توانید لپ‌تاپ سریع‌تری پیدا کنید، اما احتمالاً بزرگ‌تر یا گران‌تر است. راهکار گرافیکی یکپارچه Intel Core Ultra 7 155H حداقل به اندازه تعداد هسته پردازشی و سرعت کلاک آن ارزش توجه دارد.

این تراشه سخت‌افزار قدیمی‌تر اینتل Iris Xe را برای راه‌حل گرافیکی مجتمع Intel Arc با 128 واحد اجرایی کنار می‌گذارد (از 96 واحد در پیکربندی برتر نسل سیزدهم Iris Xe). 3DMark Time Spy بهبود را ساده می کند. Swift Go 14 ایسر به امتیاز 3465 رسید، نتیجه ای که Swift Go 14 قدیمی با گرافیک Intel Xe را با تقریباً 1500 امتیاز شکست داد. در واقع، تنها 500 امتیاز از برخی لپ‌تاپ‌های دارای RTX 3050 انویدیا فاصله دارد.

با این حال، گیمرها نباید خیلی هیجان زده شوند. گرافیک یکپارچه Arc در Shadow of the Tomb Raider که میانگین 33 فریم در ثانیه با کیفیت 1080p و جزئیات کم را داشت، نتایج کمتر تاثیرگذاری را ارائه کرد. در همین حال، Cyberpunk 2077 به طور متوسط 41 فریم در ثانیه در کیفیت 720p و از پیش تنظیم شده با جزئیات پایین دست یافت. اکثر بازی‌های سه‌بعدی در ایسر Swift Go 14 قابل بازی هستند، اما عناوین سخت‌گیرانه نیاز به کاهش قابل توجهی در کیفیت بافت و در برخی موارد وضوح دارند.

بنابراین، حکم Core Ultra 7 155H اینتل (و Swift Go 14) چیست؟ این خوب است، به خصوص برای لپ تاپ هایی در این رنج قیمت، اما اساساً آنچه را که از یک لپ تاپ میان رده قابل حمل انتظار دارید، تغییر نمی دهد. بهره وری در دفتر کار خانگی مشکلی نیست، تولید محتوا امکان پذیر است و بازی های سه بعدی قدیمی باید بدون مشکل اجرا شوند، اما کسانی که به دنبال انجام کارهای سنگین تری مانند ویرایش ویدیوی 4K یا بازی های AAA هستند، باید دستگاه گران تر و توانمندتری خریداری کنند.

عمر باتری

ایسر Swift Go 14 جدید مجهز به اینتل Core Ultra 155H دارای همان باتری 65 وات ساعتی است که در Swift Go 14 قبلی با پردازنده Core i7-13700H وجود داشت. این یک فرصت عالی برای مقایسه مستقیم عمر باتری سیلیکون جدید اینتل است. یک خبر خوب و یک خبر بد وجود دارد. Core 7 Ultra 155H اینتل کارآمدتر به نظر می رسد، زیرا Swift Go 14 جدید (که یک فایل 4K از فیلم کوتاه Tears of Steel را لوپ می کند) تقریباً نیم ساعت بیشتر از مدل قدیمی با پردازنده Core i7-13700H تست باتری ما را تحمل می کند.

با این حال، هنوز هم نتیجه خوبی نیست و از سایر لپ تاپ ها عقب تر است. Swift Go 14 می تواند یک روز کاری کامل 8 ساعته را تحمل کند، اما فقط در حجم کاری کمتر. کسانی که برنامه‌های سخت‌افزاری را اجرا می‌کنند، باید به اندازه‌گیری عمر باتری دقت کنند. Swift Go 14 با آداپتور 100 واتی USB-C عرضه می شود که کمی بزرگتر از آداپتورهای 95 واتی یا 65 واتی است که در کنار جایگزین هایی مانند دل XPS 13 و ایسوس Vivobook 14X OLED وجود دارد.

جمع بندی

ایسر Swift Go 14 مجهز به اینتل Core Ultra 7 155H یک لپ تاپ شایسته و خوش گرد است که با قیمتی مقرون به صرفه به فروش می رسد. طراحی کسل کننده آن با اتصال قوی، صفحه کلید دلپذیر و امکانات اضافی مفید مانند وب کم 1440p ساخته شده است. پردازنده نسل چهاردهم اینتل خیلی بهتر از سخت افزار نسل سیزدهم نیست، اما در تست های چند هسته ای قوی باقی می ماند و با گرافیک یکپارچه بهبود یافته همراه است، اگرچه عمر باتری همچنان یک مشکل است. عملکرد کلی Go 14، در کنار کاهش قیمت ایسر، آن را برای کسانی که به دنبال خرید یک لپ تاپ قابل حمل و در عین حال پرسرعت با قیمت زیر 1000 دلار هستند، انتخاب خوبی می کند.

مزایا

  • پردازنده خوب و گرافیک یکپارچه نسبت به اندازه و قیمت
  • کیبورد دلپذیر و راحت
  • وب کم 1440p واضح
  • اتصال پورت زیاد

معایب

  • افزایش نسبت به نسل قبلی اینتل بسیار کم است
  • کیفیت نمایشگر IPS با وضوح 1920 در 1200 پیکسل
  • عمر باتری متوسط
  • بلندگوهای ضعیف
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *