سخت افزار

AMD هوش مصنوعی را به تراشه های دسکتاپ Ryzen 8000G آورد

AMD اولین شرکتی بود که سال گذشته تراشه‌های لپ‌تاپ x86 را با NPU برای شتاب هوش مصنوعی ارائه کرد و اکنون در CES 2024 همین کار را برای دسکتاپ‌ها انجام می‌دهد. پردازنده‌های جدید Ryzen 8000G این شرکت که امروز در لاس‌وگاس معرفی شدند، بار دیگر پیشگامان NPU در میان تراشه‌های دسکتاپ x86 هستند.

علاوه بر آن، این شرکت ادعا می‌کند که گرافیک داخلی Radeon 700M سریع‌ترین گرافیکی است که تا به حال روی یک تراشه دسکتاپ دیده شده است. در حالی که تراشه های Ryzen 8000G قدرتمندترین پیشنهادات دسکتاپ AMD نیستند (Ryzen 7700X و بالاتر از همه سرعت کلاک، تعداد هسته و حافظه کش داخلی بالاتری ارائه می دهد) AMD می گوید پردازنده های جدید می توانند گزینه های قانع کننده ای برای گیمرهایی باشند که سعی می کنند سیستم های توانمندی را با بودجه بسازند.

سریع ترین مدل، Ryzen 7 329 8700G، یک تراشه هشت هسته ای است که بین 4.2 گیگاهرتز تا 5.1 گیگاهرتز کار می کند و دارای گرافیک Radeon 780M است. طبق گفته‌های AMD، این پردازنده در بازی Baldur’s Gate 3 بر روی رزولوشن 1080p با تنظیمات کم جزئیات و ویژگی‌های Hyper-RX و Fluid Motion Frames فعال است، میانگین سرعت 90 فریم بر ثانیه را دارد. (مورد دوم کمی بحث برانگیز است، زیرا می تواند گیم پلی را روان تر به نظر برساند و تعداد فریم در ثانیه بالاتری ارائه دهد، اما همچنین فناوری اولیه است و حتی فریم های بیشتری را نسبت به FidelityFX Super Resolution 3.0 AMD درون یابی می کند.) بدون هیچ یک از آن ویژگی‌های اضافی، 8700G هنوز در Baldur’s Gate 3 سرعت قابل‌اعتماد 58 فریم بر ثانیه را دارد.

البته، افراد زیادی، به خصوص گیمرهای خودخوانده، واقعاً نمی خواهند با پایین ترین تنظیمات گرافیکی بازی کنند. اما اگر بودجه‌ای ندارید و یک سیستم را تکه تکه می‌سازید، 8700G و بقیه اعضای خانواده 8000G حداقل می‌توانند به شما اجازه دهند قبل از خرید یک گرافیک اختصاصی، چیزی بازی کنید. AMD همچنین ادعا می کند که گرافیک داخلی آن به طور قابل توجهی سریعتر از آخرین پیشنهادات اینتل است. طبق معیارهای این شرکت، 8700G در Hitman 3 با کیفیت 1080p در مقایسه با گرافیک UHD 770 اینتل i7-14700K چهار برابر سریعتر است.

حتی اگر مجذوب پتانسیل گرافیکی سری Ryzen 8000G نباشید، NPU آن همچنان آن را به یک تراشه دسکتاپ منحصر به فرد تبدیل می کند. بسیار شبیه NPUهایی که در تراشه های موبایل اخیر AMD و همچنین سخت افزار Core Ultra جدید اینتل دیده ایم، به شما امکان می دهد تا کارهای هوش مصنوعی را بدون ضربه زدن به CPU یا GPU خود سرعت دهید. در حال حاضر، NPUها ویژگی‌هایی مانند Windows Studio Effects را فعال می‌کنند که می‌تواند پس‌زمینه شما را در حین چت‌های ویدیویی محو کند.

NPUها در حال حاضر روی لپ تاپ ها جذاب تر هستند، زیرا می توانند به سیستم ها کمک کنند کارآمدتر باشند و به طور بالقوه عمر باتری را ذخیره کنند. اما امروزه داشتن یک NPU بر روی تراشه دسکتاپ شما می‌تواند راهی هوشمندانه برای ساخت آینده شما باشد. صحبت از آن شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی شد، AMD همچنین عملکرد تراشه‌های موبایل جدید Ryzen 8040 خود را در CES نشان داد (به‌ویژه، با قرار دادن آنها با سخت‌افزار Core Ultra اینتل). AMD می‌گوید Ryzen 7 8840U تقریباً 80 درصد سریع‌تر از Core Ultra 7 155H هنگام اجرای معماری عصبی Deeplabv3 است و در هنگام اجرای Yolov8 43 درصد سریع‌تر است.

با این حال، ادعاهای AMD در مورد تولید محتوا برای مصرف‌کنندگان مفیدتر است: این شرکت می‌گوید 8840U حدود 85 درصد سریع‌تر از Ultra 7 155H است در حالی که بهبود HD به UHD DaVinci Resolve را اجرا می‌کند. اما AMD فقط به همین بسنده نکرد و گفته که تراشه Ryzen جدید در حالی که Far Cry 6 را با کیفیت 1080p با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا می‌کند، 60 درصد سریع‌تر از اینتل است. به طور مشابه، AMD می‌گوید Ryzen 8840U حدود 52 درصد سریع‌تر از سخت‌افزار اینتل در Handbrake و LAME است.

برای تکمیل همه چیز برای خریداران سطح پایه و میان رده، AMD همچنین دسته جدیدی از تراشه های Ryzen 5000 را برای معماری قدیمی AM4 خود معرفی کرد. پیشتاز آنها مدل 249 دلاری Ryzen 7 5700X3D هست؛ یک تراشه هشت هسته ای با 100 مگابایت حافظه V-Cache سه بعدی که بین 3 گیگاهرتز و 4.1 گیگاهرتز کار می کند. مقرون به صرفه ترین گزینه جدید Ryzen 5 5500GT به قیمت 125 دلاری است، یک تراشه چهار هسته ای که می تواند تا 4.4 گیگاهرتز برسد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا