اگر دمای پردازنده خود را کنترل کرده باشید یا به صفحه محصول آن نگاه کرده باشید، ممکن است با اصطلاح “TJMax” مواجه شده باشید. اما این مشخصات عجیب و غریب به چه معناست و آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر پردازنده شما به TJMax خود برسد چه اتفاقی می افتد؟

TJMax به چه معناست؟

TJMax (حداکثر اتصال حرارتی) مشخصاتی است که نشان دهنده حداکثر دما در یک پردازنده یا پردازشگر گرافیک قبل از غیرقابل اعتماد شدن ترانزیستورهای آن است. “نقطه اتصال” مکانی روی قالب پردازنده است که در آن دما اندازه گیری می شود. این با Tcase متفاوت است، که حداکثر دمای مجاز در پخش کننده حرارت یکپارچه (IHS) است.

TJMax حداکثر دمایی است که یک پردازنده قبل از شروع مکانیسم های ایمنی خود برای کاهش سرعت ساعت و ولتاژ برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، در آن کار می کند. اگر پردازنده حتی پس از کاهش سرعت همچنان بیش از حد گرم می شود، برای جلوگیری از آسیب دائمی خاموش می شود. سازندگانی مانند اینتل و AMD مقدار TJMax را در برگه‌های مشخصات پردازنده خود ارائه می‌کنند؛ پردازنده های AMD اغلب دارای TJMax حدود 85-95 درجه سانتیگراد هستند،

در حالی که پردازنده های اینتل معمولاً TJMax بین 100-110 درجه سانتیگراد دارند، اگرچه تعداد دقیق بین مدل ها و نسل ها متفاوت است. برخی از مادربردها به شما اجازه می دهند TJMax پردازنده را تغییر دهید، معمولاً تحت یک گزینه “حداکثر دمای کار” یا گزینه مشابه، اما TJMax معمولاً روی مقدار مشخص شده توسط سازنده پردازنده تنظیم می شود.

به اندازه کافی عجیب، طبق گزارش ها، ازراک دمای پیش فرض TJMax را در برخی از مادربردها روی 115 درجه سانتیگراد تنظیم کرده، که کمی بیش از حد بالاست و اصلا ضروری نیست. اگر می خواهید عملکرد بیشتری داشته باشید، نباید TJMax را تنظیم کنید. در عوض، یک خنک کننده پردازنده پس از فروش بهتر بخرید تا به پردازنده اجازه دهد کلاک بوست بالاتر را حفظ کند یا به صورت دستی آن را اورکلاک کند.

دمای بالای پایدار می تواند طول عمر پردازنده را کوتاه کند و باعث آسیب دائمی به پردازنده و اطراف آن شود. بنابراین، حتی اگر مادربرد به شما اجازه می دهد حداکثر دما را تغییر دهید، نباید از آنچه اینتل و AMD در برگه مشخصات توصیه می کنند تجاوز کنید. اگر در مورد گرمای بیش از حد و طول عمر پردازنده نگرانی دارید، می توانید از آن گزینه برای کاهش TJMax استفاده کنید. با این حال، واقعاً مجبور نیستید این کار را انجام دهید، زیرا سازنده پردازنده قبلاً یک مقدار TJMax آزمایش شده و تأیید شده را به شما داده که باید به آن پایبند باشید.

نحوه بررسی TJMax در پردازنده

با فرض اینکه ابزار پایش دما را از قبل نصب نکرده اید، وقت آن رسیده که آن را دانلود و نصب کنید. Core Temp یک برنامه کم حجم است که می تواند رتبه TJMax پردازنده شما را بخواند. پس از دانلود و نصب Core Temp، می توانید مقدار TJMax را در زیر “Tj. Max” در پردازنده های اینتل مشاهده کنید. همانطور که در Ryzen 7 2700X می بینید، پردازنده های AMD مقدار TJMax را گزارش نمی کنند.

مطمئن ترین راه برای پیدا کردن TJMax این است که مدل پردازنده خود را در وب سایت سازنده جستجو و مشخصات را بررسی کنید. هر دو اینتل و AMD مقدار TJMax را برای هر مدل پردازنده مشخص می کنند. اگر نام دقیق مدل پردازنده خود را نمی دانید، Core Temp به راحتی آن را در زیر “Model” نمایش می دهد.

ارزش TJMax “خوب” وجود ندارد

ممکن است فکر کنید که مقدار TJMax بالاتر می تواند به این معنی باشد که پردازنده بهتر است. با این حال، این فقط یک مشخصات است که به شما اطلاع می دهد که سازنده حداکثر دمای کارکرد ایمن را چه چیزی می داند، نه چیز دیگری. شما نباید تصمیم خرید خود را بر اساس ارزش TJMax قرار دهید و احتمالاً نباید آن را فقط بر اساس تعداد هسته و سرعت ساعت قرار دهید. در عوض، با نگاه کردن به بنچمارک های پردازنده مربوطه شروع می‌کنید و بنچمارکی را دریافت می‌کنید که متناسب با بودجه شما باشد و نیازهای شما را برآورده کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *