سخت افزار

نسل سوم پردازنده‌های رایزن AMD با معماری 7 نانومتری Zen 2 معرفی شد

شرکت AMD ساعاتی پیش در طی برگزاری کنفرانس خود در CES 2019 از نسل سوم پردازنده های سری رایزن با معماری 7 نانومتری Zen 2 رونمایی کرد.

این پردازنده جدید که هنوز نام مشخصی ندارد، هشت هسته و 16 رشته داشته و با معماری 7 نانومتری Zen 2 توسعه یافته است. علاوه بر این، از شواهد بر می آید که AMD با پردازنده جدیدش به دنبال رقابت مستقیم با پرچمدار فعلی اینتل، یعنی Core i9-9900K است.

برای این آزمایش بنچمارک Cinebench استفاده شده بود که پردازنده‌ی رایزن موفق شد رکورد ۲۰۲۳ و اینتل Core i9-9900K رکورد ۱۸۷۳ را ثبت کند. پیش‌تر، رایزن 7 2700X، پرچم‌دار کنونی پردازنده‌های دسکتاپ AMD، در همین بنچمارک رکورد ۱۷۹۸ را از خود به‌جای گذاشته بود.

به‌گفته‌ی لیزا سو، مدیرعامل AMD، این پردازنده هنوز مراحل توسعه‌ی خود را به‌پایان نرسانده و نسخه‌ی نهایی عملکرد بهتری خواهد داشت. باوجوداین، نکته‌ی جالب‌تر درباره‌ی آزمایش به‌نمایش گذاشته شده، میزان توان مصرفی پردازنده‌ی AMD بود که به‌لطف استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری، میزان مصرف توان ۱۳۳.۴ وات را نشان می‌داد. این درحالی است که این عدد برای پرچم‌دار اینتل ۱۷۹.۹ وات ثبت شده بود که بدین‌ترتیب، از ۳۰ درصد مصرف کمتر توان خبر می‌دهد.

نسل سوم رایزن اولین پردازنده‌ی دسکتاپ AMD خواهد بود که از زبان طراحی جدید چیپ این شرکت بهره می‌برد. این طراحی برای اولین‌بار با نسل دوم پردازنده‌های مخصوص سرور اپیک این شرکت معرفی شد؛ جایی‌که هسته‌ها برپایه‌ی لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید و با استفاده از فناوری اتصال Infinity Fabric مخصوص AMD به چیپلت ورودی‌وخروجی (متشکل از دو کنترلر حافظه و لین‌های PCIe) ساخته‌شده با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری گلوبال‌فاندریز متصل شده است.

با توجه به جزئیات فنی پردازنده رایزن نسل سوم، این سخت افزارها از دو قطعه سیلیکونی تشکیل شده اند که در پکیجی واحد جای گرفته اند: یک چیپلت هشت هسته ای و 7 نانومتری که توسط TSMC تامین می گردد و یک چیپلت ورودی/خروجی ثانویه و 14 نانومتری که کنترلرهای حافظه دوگانه و خطوط PCIe را شامل می شود و تولیدش به GlobalFoundries سپرده شده است.

AMD با نسل سوم رایزن، به دنبال عرضه نخستین پردازنده های مخصوص مصرف کنندگانی است که از PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند؛ تکنولوژی ای که گفته می شود پهنای باند فعلی PCIe 3.0 را از 8 گیگاترانسفر بر ثانیه به 16 گیگاترانسفر افزایش خواهد داد. در نهایت نیز باید به این خبر خوش اشاره کرد که نسل سوم رایزن کماکان از سوکت AM4 بهره مند خواهد بود و به همین خاطر، پردازنده های جدید کماکان با مادربردهای سری 300 و 400 کمپانی سازگاری خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا