الیونور، برند گیمینگ دل، از شهرت بالایی در جهان بازی‌ها برخوردار است و مانیتور جدید AW3225QF این شرکت شاید یکی از بهترین تولیدات شرکت دل باشد. Alienware AW3225QF یک گام به سمت پایین آوردن قیمت برداشته و یک پنل QD-OLED 4K با سرعت 240 هرتز به قیمت 1199 دلار فراهم می کند. در این مقاله به نقد و بررسی این مانیتور گیمینگ می پردازیم. پس در ادامه با ما همراه شوید.

  • اندازه نمایشگر: 32 اینچی QD-OLED
  • وضوح تصویر: 3840 در 2160 پیکسل
  • نرخ تازه سازی: 240 هرتز
  • فناوری تطیبقی: Nvidia G-Sync و VESA AdaptiveSync 240
  • HDR: دالبی ویژن و VESA DisplayHDR True Black 400
  • پورت ها: یک DisplayPort 1.4، دو HDMI 2.1، یک USB 3.2 Gen 1 Type-B، سه USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک USB 3.2 Gen 1 Type-C
  • متفرقه: پشتیبانی از VESA 100x100mm

طراحی و کیفیت ساخت

واحد بررسی ما، رنگ سفید و مشکی مشابه نمایشگرهای قبلی Alienware دارد که این ظاهری آشنا اما جذاب است که از مواد، بافت ها و رنگ های مختلف برای ایجاد حسی مجلل و سطح بالا استفاده می کند. هنوز هم مانند تمام مانیتورها و تلویزیون‌های مدرن از پلاستیک پوشیده شده، اما AW3225QF قطعاً از کلاسی برخوردار است که در اکثر گزینه‌های جایگزین یافت نمی‌شود. مانیتورهای ادیسه سامسونگ که اخیراً بازطراحی شده اند، تنها رقیبی هستند که به نظر ما به همان اندازه جذاب هستند.

AW3225QF یک مانیتور منحنی با انحنای متوسط اما قابل توجه 1700R است. این انحنا تاحدودی خوب است، زیرا مانیتورهای 32 اینچی عریض را به اندازه کافی پهن نکرده که منحنی آن به غوطه‌ور شدن مان اضافه شود. کسانی که منحنی را دوست ندارند، می‌توانند در عوض 32 اینچی Odyssey OLED G8 را در نظر بگیرند.

Alienware مانیتور را با یک پایه بزرگ و بیش از حد ساخته شده ارائه داده که ارتفاع، شیب، چرخش را تنظیم می کند. AW3225QF را محکم نگه می‌دارد، اما طراحی گسترده و بال‌شکل پایه، فضای زیادی را اشغال می‌کند. همچنین عمیق است، به این معنی که اگر میز شما باریک باشد، مانیتور ممکن است به طرز ناراحت کننده ای نزدیک بنشیند. پایه کوچکتر انتخاب بهتری برای نمایشگر خواهد بود. این مشکل را می توان با پایه VESA 100x100mm، که مانیتور را با بازوها و پایه های مانیتور شخص ثالث سازگار می کند، اجتناب کرد.

اتصالات و منوی مانیتور

مانیتور Alienware AW3225QF دارای پورت هایی همچون یک DisplayPort 1.4 و دو HDMI نسخه 2.1 هستد که رزولوشن اصلی 3840 در 2160 پیکسل با حداکثر نرخ تازه سازی 240 هرتز پشتیبانی می کنند. آنها همچنین از FRL و VRR همانطور که در HDMI 2.1 مشخص شده، پشتیبانی می کنند، بنابراین به طور کلی با نرخ تازه سازی افزایش یافته و نرخ نوسازی متغیر / سیگنال های همگام سازی تطبیقی ارائه شده از رایانه یا کنسول بازی سازگار هستند.

یکی از دو پورت از eARC نیز پشتیبانی می کند که برای یک مانیتور غیر معمول است. ARC مخفف Audio Return Channel است. این باید به کاربران اجازه دهد ساندبار یا سایر دستگاه های صوتی را از طریق HDMI به مانیتور متصل کنند، که  می تواند در کنار هر ورودی ویدیویی استفاده شود. پورت eARC از صدای Dolby Atmos نیز پشتیبانی می کند. با این گفته، متوجه شدیم که ویژگی eARC با ساندبار Yamaha YAS-207 (که به جای Dolby Atmos از DTS:X پشتیبانی می کند) کار نمی کند.

AW3225QF همچنین اتصال USB نظیر سه پورت USB-A و یک پورت USB-C هم دارد. پورت USB-C شامل شارژ برقی بوده که فقط انرژی کافی برای شارژ یک گوشی هوشمند با سرعت قابل قبول را ارائه می‌کند. ویدیو از طریق USB-C نیز پشتیبانی نمی‌شود. همه پورت‌های USB توسط یک درگاه آپ استریم USB-B هدایت می‌شوند، به این معنی که اتصال USB برای کار در کنار یک رایانه دسکتاپ یا یک لپ‌تاپ بزرگ مناسب‌تر است.

سیستم منوی Alienware توسط یک جوی استیک در مرکز چانه مانیتور کنترل می شود. به سرعت به ورودی کاربر پاسخ می دهد و منوهای Alienware به راحتی قابل پیمایش هستند. طیف وسیعی از گزینه‌ها در دسترس هستند، از جمله حالت‌های SDR و HDR متعدد و حالت رنگ سفارشی که امکان کالیبراسیون رنگ را فراهم می‌کند. تنظیم دمای رنگ پشتیبانی می‌شود، اما فقط از طریق تنظیمات پیش‌تنظیم Warm و Cool.

همچنین تنظیمات گاما تنها زمانی در دسترس است که “Console Mode” یا”Creator Mode” فعال باشد. Alienware این عمل را به خوبی انجام داده که طیف وسیعی از کنترل های دمای رنگ و گاما را در یک مکان قرار دهد، بنابراین پیدا کردن و استفاده از آنها آسان تر است. همچنین چند ویژگی گیمر محور مانند “اکولایزر سیاه” وجود دارد که روشنایی نواحی تاریک نمایشگر را افزایش می دهد. این ویژگی‌ها برای هر مانیتور بازی مدرن استاندارد هستند، اما همچنان قابل قدردانی هستند.

AW3225QF دارای بلندگو نیست. همچنین فاقد جک خروجی صدا است، بنابراین امکان انتقال صدا به هدست 3.5 میلی‌متری یا اسپیکرهای رومیزی مشابه وجود ندارد. Alienware می‌گوید که اتصال خط خروجی صدا را قطع کرده زیرا اکثر هدست‌ها یا بلندگوهای مدرن از USB استفاده می‌کنند یا بیسیم شده‌اند.

کیفیت تصویر SDR

Alienware AW3225QF یک مانیتور 4K OLED است، بنابراین انتظارات کیفیت تصویر بالا بوده و ارائه می شود. این یک مانیتور درجه یک برای محتوای SDR است که تنها از یک نقص کوچک مشترک در بسیاری از نمایشگرهای OLED رنج می برد و آن هم روشنایی است! AW3225QF دارای حداکثر روشنایی 240 نیت SDR بوده که مطمئناً برای یک مانیتور رایانه مدرن بسیار پایین است.

بسیاری از مانیتورها اکنون می توانند بیش از 400 نیت روشنایی داشته باشند، اما نمایشگرهای OLED تمایل دارند بین 200 تا 300 نیت فرود بیایند. سطح AW3225QF نیز براق است، بنابراین تابش خیره کننده از آن عبور می کند. این برای اکثر افراد مشکلی نیست، زیرا 240 نیت در اتاقی با کنترل نور (مانند پرده یا پرده) بیش از حد کافی باقی می ماند. اما اگر از مانیتور در اتاقی با پنجره‌های بزرگ که فاقد پرده است، یا در فضایی با نور روشن مانند اداره استفاده شود، ممکن است مشکل ایجاد شود.

از سوی دیگر، کنتراست نقطه قوت همه نمایشگرهای OLED است و AW3225QF نتایج عالی را ارائه می دهد. این نسبت کنتراست بی نهایت موثری را فراهم می کند، زیرا مانیتور به حداقل روشنایی صفر نیت می رسد. این بدان معناست که قسمت‌های تاریک صفحه کاملاً تاریک به نظر می‌رسند و حس عمق و واقع‌گرایی را به هر چیزی که روی نمایشگر مشاهده می‌شود اضافه می‌کند. مخصوصاً برای بازی هایی با نمایش تاریک مانند Diablo IV یا Resident Evil: Village بسیار عالی است.

با این حال، خریداران باید توجه داشته باشند که این عملکرد در طیف وسیعی از نمایشگرهای OLED مدرن معمول است. AW3225QF هیچ مزیت یا ضرری در مقایسه با جایگزین ندارد. AW3225QF نتایج طیف رنگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند، زیرا طیف رنگ آن 100 درصد sRGB و 98 درصد از DCI-P3 و 94 درصد از AdobeRGB را در بر می‌گیرد.

این نتایج بهتر از برخی از مانیتورهای OLED از سال 2023 است، اما اندکی از بهترین مانیتورهای Mini-LED مانند Acer Predator X32 FP فاصله دارد. با این حال، AW3225QF عملکرد خوبی دارد و طیف رنگی را ارائه می‌دهد که برای تقریباً هر کاری که روی رایانه انجام می‌دهید بسیار بیشتر از کافی است.

وضوح، که معمولاً یک نقطه ضعف برای نمایشگرهای OLED بوده، خوب است. پنل OLED 3225QF دارای 137 پیکسل در هر اینچ است که نسبت به یک مانیتور 32 اینچی با رزولوشن 1440p که فقط 91 پیکسل در اینچ دارد، ارتقای بزرگی دارد. مانیتورهای 1440p OLED به دلیل چیدمان زیرپیکسلی که با ویندوز مخالف است، از وضوح رنج می برند، اما متوجه می شوید که این موضوع در 3225QF متراکم پیکسل کمتر قابل توجه است.

کیفیت تصویر HDR

اکثر مانیتورهای OLED از HDR پشتیبانی می‌کنند، اما گواهی‌های AW3225QF نشان می‌دهد که از بقیه بالاتر است. این مانیتور دارای گواهینامه VESA DisplayHDR 400 True Black و همچنین حالت Peak 1000 (مانند 1000 نیت) است و از Dolby Vision HDR پشتیبانی می کند (یک ویژگی مشترک در تلویزیون های HD اما در مانیتور کامپیوتر نادر است).

همانطور که مشخص است، عملکرد HDR مانیتور AW3225QF بهتر از اکثر نمایشگرهای OLED است که تاکنون آزمایش شده است. هنگام نمایش یک تصویر وایت فول اسکرین HDR همچنان کم نور است و تنها 220 نیت به دست می آید. اما زمانی که تصویر 50 درصد از صفحه نمایش را پوشش می دهد این مقدار به 306 نیت می رسد و زمانی که 10 درصد صفحه نمایش را پوشش می دهد به 480 نیت می رسد (تصویر باید حداقل 1000 نیت داشته باشد).

این بد نیست، اما چند نمایشگر OLED دیگر، مانند ایسوس PG27AQDM، عملکرد بهتری دارند: در هر دو تست 50 درصد و 100 درصد روشن‌تر بود. اما نتایج HDR مانیتور AW3225QF بهتر از اکثر مانیتورهای OLED رقیب و کمی برتر از مانیتورهای OLED قبلی Alienware، مانند AW3423DWF است. همچنین دارای طیف رنگی به اندازه کافی گسترده است تا تجربه ای زنده و زیبا ارائه دهد و افزایش رزولوشن به 4K (به جای 1440p که قبلاً در مانیتورهای OLED رایج بود) باعث افزایش وضوح هنگام مشاهده منبع 4K می شود.

نمایشگرهای Mini-LED معمولاً از نظر روشنایی HDR بهتر هستند و کسانی که به دنبال به حداکثر رساندن تجربه HDR هستند باید به صفحه نمایش Mini-LED نگاه کنند. اما AW3225QF ساده نیست و با توجه به سایر نقاط قوت آن، یک انتخاب رقابتی است. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که قصد دارید یک Xbox Series X را در کنار رایانه برای انجام بازی‌های کنسولی و تماشای فیلم‌های Blu-Ray متصل کنید، زیرا Xbox Series X از Dolby Vision پشتیبانی می‌کند.

عملکرد موشن

نرخ تازه‌سازی 240 هرتز AW3225QF رکوردی را ثبت نمی‌کند (ال‌جی یک نمایشگر OLED با نرخ تازه‌سازی 480 هرتز دارد)، اما وضوح موشن بسیار خوبی را ارائه می‌کند. اشیاء با حرکت سریع به راحتی قابل شناسایی هستند و بافت‌های با وضوح بالا بیشتر جزئیات خود را هنگام پیمایش یا حرکت دوربین در یک بازی سه بعدی حفظ می‌کنند.

گیمرها باید به خاطر داشته باشند که پنل‌های OLED به طور کلی وضوح حرکت بهتری نسبت به نمایشگرهای پنل IPS یا VA در هر نرخ تازه‌سازی معینی دارند. این درست است زیرا تک تک پیکسل های یک نمایشگر OLED سریعتر از IPS یا VA به تغییرات پاسخ می دهند. در نتیجه، وضوح موشن AW3225QF بیشتر شبیه مانیتور پنل 360 هرتزی IPS یا VA است.

این مانیتور همچنین از همگام سازی تطبیقی پشتیبانی می کند تا پارگی صفحه را از بین ببرد و سرعت فریم صاف را در بازی های سه بعدی ارائه دهد. پشتیبانی رسمی آن شامل Nvidia G-Sync و گواهینامه VESA AdaptiveSync 240 است. AMD FreeSync به طور رسمی پشتیبانی نمی شود، اما زمانی که با کارت گرافیک Radeon RX 7800 آزمایش شد، کار کرد.

جمع بندی

Alienware’s AW3225QF یک مانیتور 4K OLED فوق العاده است. مانیتورهای OLED قبلی نیز عالی به نظر می رسیدند، اما اتکا به رزولوشن 1440p برای کسانی که خواهان بهترین کیفیت تصویر در دسترس هستند یک نقطه ضعف بود. وضوح بهبود یافته AW3225QF دوست‌داشتنی است و با ویژگی‌های اضافی مانند Dolby Vision HDR و پشتیبانی از 4K/240Hz در چندین ورودی ویدیو همراه است.

پایه بزرگ Alienware آزاردهنده است و صفحه نمایش منحنی آن سلیقه ای است، اما این مسائل نسبتا جزئی هستند. قیمت آن نیز بد نیست: 1199 دلار گران است، اما در مقایسه با مانیتورهای 4K OLED، که اغلب با قیمت 2000 تا 3000 دلار (یا بیشتر) به فروش می‌رسند، کاهش زیادی دارد.

مزایا

  • عملکرد رنگ و کنتراست عالی
  • عملکرد کلی HDR خوب
  • نرخ تجدید 240 هرتز با وضوح حرکت عالی
  • کاهش قیمت بالا نسبت به مانیتورهای 4K OLED قبلی

معایب

  • داشتن پایه خیلی بزرگ
  • روشنایی HDR کمی متوسط
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *