لپ تاپ

8 راه جهت سالم نگه داشتن باتری لپ تاپ برای مدت طولانی

امروزه بیشتر لپ‌تاپ‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی تغذیه می‌کنند که باتری‌های Li-ion نیز نامیده می‌شوند. در حالی که این باتری ها می توانند شارژ کامل را در زمان جدید نگه دارند، اما به مرور زمان این ظرفیت را از دست می دهند. مراقبت صحیح از آنها برای حفظ توانایی آنها در نگه داشتن حداکثر شارژ تا زمانی که ممکن است بسیار مهم باشد و در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما در انجام این کار کمک می کند.

1. لپ تاپ خود را شب شارژ نکنید

در حالی که اغلب اعتقاد بر این است که شارژ گهگاهی لپ‌تاپ شما در طول شب بی‌خطر است، تنها زمانی باید این کار را انجام دهید که از شارژری با ویژگی خاموش شدن خودکار استفاده کنید که پس از رسیدن باتری به ظرفیت کامل، شارژ را متوقف می‌کند. استفاده از شارژری که این ویژگی را ندارد ممکن است به طور مداوم انرژی باتری را تامین کند و به طور بالقوه آن را ضعیف کرده و طول عمر آن را کاهش دهد.

شارژ منظم در طول شب، حتی با شارژر اصلی دارای ویژگی خاموش شدن خودکار، می تواند فرسودگی باتری را تسریع کند. بنابراین، شما نباید آن را به یک عادت تبدیل کنید. همچنین فراموش نکنید که شارژر ممکن است بیش از حد گرم شود و آتش بگیرد. بنابراین، مگر در موارد ضروری، بهتر است از شارژ یک شبه لپ تاپ خودداری کنید.

2. لپ تاپ خود را در مکانی با تهویه مناسب شارژ کنید

شارژ کردن باتری لپ‌تاپ باعث تولید گرما می‌شود و اگر در یک محیط گرم و با تهویه ضعیف انجام شود، این گرما جمع می‌شود و منجر به گرم شدن بیش از حد باتری می‌شود. این گرمای بیش از حد می تواند بر طول عمر باتری تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از این امر، لپ تاپ خود را در فضای باز با جریان هوای کافی شارژ کنید تا گرما از بین برود. همچنین می توانید آن را روی پایه قرار دهید یا کمی کج کنید.

علاوه بر خطر داغ شدن بیش از حد در حین شارژ، عوامل مختلف دیگری نیز می توانند در گرم شدن بیش از حد باتری و آسیب احتمالی نقش داشته باشند، مانند قرار دادن لپ تاپ در ماشین گرم در یک بعد از ظهر تابستانی، قرار گرفتن آن در معرض نور مستقیم خورشید، یا اجرای فرآیندهای شدید که باعث گرم شدن لپ تاپ می شود. همچنین، تلاش برای خنک کردن سریع لپ تاپ می تواند طول عمر آن را کاهش دهد.

3. شارژ را بین 20 تا 80 درصد حفظ کنید

شارژ کردن لپ تاپ تا 100 درصد ظرفیت کامل آن امری معمول است که با یک بار شارژ دوام بیشتری داشته باشد. همچنین، بسیاری از ما به استفاده از لپ‌تاپ خود ادامه می‌دهیم، حتی زمانی که سطح شارژ به زیر 10 درصد می‌رسد یا تا زمانی که لپ‌تاپ به طور کامل خاموش شود. در واقع، شارژ باتری لپ تاپ تا حداکثر ظرفیت خود و استفاده از آن در سطح شارژ پایین می تواند طول عمر آن را کاهش دهد.

بیشتر سازندگان توصیه می کنند که سطح شارژ را بین 20 تا 80 درصد برای سلامت باتری بهینه حفظ کنید. بنابراین، هنگامی که سطح شارژ به 80 درصد رسید، باید شارژر را جدا کنید و زمانی که به 20 درصد کاهش یافت دوباره آن را وصل کنید. مگر اینکه نیاز فوری وجود داشته باشد، مانند طی پروازهای طولانی یا جلسات طولانی، باید از شارژ 100 درصدی لپ تاپ خودداری کنید. اگر نمی‌توانید درصد باتری را تا زمانی که به 80 درصد برسد کنترل کنید، می‌توانید به طور خودکار شارژ را محدود کنید تا روی 80 درصد متوقف شود.

4. سطح شارژ را تا 80 درصد کاهش دهید

بسیاری از لپ‌تاپ‌های مدرن مجهز به ویژگی شارژ هوشمند هستند که وقتی فعال می‌شود، پس از رسیدن باتری به سطح شارژ 80 درصد، از ادامه فرآیند شارژ جلوگیری می‌کند. بسته به سازنده، این ویژگی ممکن است smart charging، optimized charging یا موارد مشابه نامیده شود.

فرآیند فعال کردن آن به دستگاهی که دارید بستگی دارد. اگر لپ‌تاپ سرفیس دارید، می‌توانید آستانه را با استفاده از برنامه سرفیس تنظیم کنید. برای لپ‌تاپ‌های لنوو، از اپلیکیشن Lenovo Vantage استفاده کنید. برای لپ‌تاپ‌های ایسوس، از برنامه MyAsus استفاده کنید. و برای لپ تاپ های MSI از نرم افزار MSI Dragon Center برای تنظیم آستانه شارژ استفاده کنید. اگر لپ‌تاپ شما مانند اکثر لپ‌تاپ‌های دل برنامه اختصاصی ندارد، ممکن است مجبور شوید تنظیمات آستانه شارژ را مستقیماً از بایوس فعال کنید.

5. از شارژرهای ناسازگار استفاده نکنید

وات آداپتور شارژ شما باید با نیاز باتری لپ تاپ شما مطابقت داشته باشد. اگر شارژر کم وات را انتخاب کنید، ممکن است باتری جریان کافی نداشته باشد، به طور بالقوه سرعت شارژ را کاهش داده و طول عمر باتری را تحت تاثیر قرار می دهد. این همچنین می تواند باعث داغ شدن بیش از حد شارژر کم وات شود و به طور بالقوه به باتری لپ تاپ آسیب برساند.

همچنین، استفاده از شارژر متقرقه بدون ویژگی های اصلی، مانند مکانیزم خاموش شدن خودکار که با پر شدن باتری، شارژ را متوقف می کند، می تواند مضر باشد. بنابراین، فقط از شارژر اصلی استفاده کنید. اگر شارژر ارائه شده به همراه لپ تاپ شما معیوب شد، آن را با محصول اصلی سازنده تعویض کنید.

6. استفاده از لپ تاپ را هنگام شارژ کاهش دهید

استفاده از لپ تاپ در حالی که به برق متصل است معمولاً ایمن در نظر گرفته می شود، زیرا انرژی را از آداپتور AC می گیرد و از انرژی اضافی برای شارژ باتری استفاده می کند. با این حال، بسیاری از کاربران نادیده می گیرند که استفاده زیاد از لپ تاپ می تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن شود. این گرمای بیش از حد می تواند عمر باتری را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین، اگر لپ‌تاپ شما احساس داغی می‌کند، باید از استفاده از آن در حین اتصال خودداری کنید. همچنین، هنگام انجام کارهای گسترده که سخت‌افزار را تحت فشار قرار می‌دهند و گرمای بیشتری تولید می‌کنند، لپ‌تاپ خود را به برق متصل نکنید. اگر دستگاه شما دارای باتری قابل جابجایی است، بیرون آوردن باتری در حالی که لپ تاپ به پریز برق AC متصل است می تواند عمر باتری را افزایش دهد.

7. مصرف باتری لپ تاپ خود را کاهش دهید

هر باتری دارای تعداد محدودی چرخه شارژ قبل از کاهش عملکرد و ظرفیت نگهداری شارژ است. بنابراین، هرچه بیشتر و تقریباً از شارژ باتری خود استفاده کنید، زودتر به حداکثر آستانه چرخه می‌رسید. برای کاهش این مشکل، تنظیمات لپ تاپ خود را برای مصرف حداقل باتری بهینه کنید. برای بهینه‌سازی عمر باتری و طولانی‌تر کردن مدت یک بار شارژ، سطح روشنایی را پایین نگه دارید، برنامه‌های پس‌زمینه را خاموش کنید، حالت ذخیره باتری را فعال کنید، از اجرای برنامه‌های فشرده خودداری کنید، لپ‌تاپ خود را در محیط خنک نگه دارید و استفاده از حالت هواپیما را افزایش دهید.

8. لپ تاپ خود را همیشه به برق وصل نگذارید

هنگامی که لپ تاپ به شارژ کامل می رسد، وصل نگه داشتن لپ تاپ یک روش معمول برای مقابله موثر با قطع برق است. اگرچه مفید است، اما حفظ مداوم باتری در حداکثر ظرفیت می تواند مضر باشد. مایکروسافت توصیه کرده که سطح شارژ را همیشه در 100 درصد نگه ندارید و استفاده از ویژگی شارژ هوشمند را توصیه می کند.

روش بهینه این است که لپ تاپ خود را تا حد توصیه شده شارژ کنید، آن را جدا کنید، از آن برای کار خود استفاده کنید و زمانی که سطح باتری به 20 درصد کاهش یافت، آن را در حالت شارژ قرار دهید. نکات ذکر شده در بالا برای سالم نگه داشتن باتری لپ تاپ شما برای مدت طولانی بسیار مهم است. پیروی از آنها می تواند دوام آن را بهبود بخشد و به طور بالقوه از جایگزینی زودرس جلوگیری کند. اگر متوجه کاهش قابل توجهی در مدت زمان ماندگاری باتری لپ تاپ خود با یک بار شارژ شدید، که نشان دهنده از دست رفتن ظرفیت بالقوه است، بدون تاخیر آن را تعویض کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا