اینتل از جدیدترین تراشه هوش مصنوعی خود، Gaudi 3، در تلاشی برای به چالش کشیدن رهبری انویدیا در صنعت هوش مصنوعی، رونمایی کرد. تراشه جدید نسبت به پردازنده گرافیکی H100 انویدیا بهبود عملکرد و کارایی قابل توجهی را نوید می دهد. به گفته اینتل، Gaudi 3 بیش از دو برابر انرژی کارآمدتر است و می تواند وظایف هوش مصنوعی را یک و نیم برابر سریعتر از H100 انجام دهد.

این کارایی بهبود یافته می تواند به کاهش هزینه های گزاف مرتبط با آموزش مدل های بزرگ هوش مصنوعی کمک کند. این تراشه همچنین در ماژول‌های مختلف، از جمله پیکربندی 8 تراشه روی مادربرد و کارت سازگار با طراحی‌های موجود سرور اینتل عرضه می‌شود. اینتل می‌گوید این تراشه را روی مدل‌های معروف هوش مصنوعی پروژه Llama 2 و Falcon متا آزمایش کرده و نشان می‌دهد که Gaudi 3 قادر به آموزش ترانسفورماتورها و اجرای برنامه‌های پیچیده است.

بر اساس معیارهای اینتل، Gaudi 3 به طور متوسط 50 درصد در آموزش مدل های زبان بزرگ مانند Llama با 7 میلیارد و 13 میلیارد پارامتر و GPT-3 با 175 میلیارد پارامتر سریع تر است. علاوه بر این، انتظار می رود گائودی 3 40 درصد راندمان انرژی بهتری نسبت به H100 برای استنتاج داشته باشد. Gaudi 3 از طریق پیوند پرسرعت PCIe Gen 5 x16 به CPU میزبان خود متصل می شود. اینتل همچنین در حال توسعه انواع خنک کننده مایع برای عملکرد حتی بالاتر است.

این لانچ جدی‌ترین چالش اینتل برای تسلط انویدیا است که حدود 80 درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی تخمین زده می‌شود. با وجود مشتریانی مانند دل، اچ پی و سوپرماکرو برای ساخت سرور با تراشه های جدید، اینتل قصد دارد سهم قابل توجهی را به سرقت ببرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *