بررسیموبایل و تبلت

بررسی سونی اکسپریا 1 مارک 6

اکسپریا 1 مارک 6 سرانجام از راه رسید و سونی این بار تغییراتی را انجام داده است. در یک تغییر شگفت‌انگیز در استراتژی محصول، اکسپریا 1 مارک 6 جدید برخی از ویژگی‌های اصلی خط تولید را کنار می‌گذارد. در جهت جذابیت بیشتر برای مخاطبان، سونی تغییراتی در طراحی و ویژگی‌ها ایجاد کرده که برای رقبای خود موفقیت آمیز بوده است.

علی‌رغم این تغییرات، این گوشی هویت اصلی خود را حفظ کرده و به سازندگان و کاربران قدرتمند گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند. سونی به جای پنل بسیار بلند 21:9 4K از یک پنل استاندارد فول اچ دی پلاس 19.5:9 (که اتفاقا LTPO نیز هست)، استفاده کرده تا دستگاه بهره وری انرژی بیشتری داشته باشد.

ما فکر نمی‌کنیم این حرکت ضرر بزرگی باشد، زیرا نمایشگر 4K آنها در تمام مدل‌های گذشته بیشتر اوقات با وضوح FHD اجرا می‌شد (رزولوشن 4K به ندرت فقط در برنامه های خاص و برای محتوای خاصی استفاده می شد). این تغییر را مثبت به نظر می رسد، به ویژه از آنجایی که این شرکت قول ارتقاهای دیگر پنل، از جمله روشنایی بالاتر، ویدیوی HDR بهتر و بهره وری انرژی بهتر را می دهد. با این تفاسیر، در این مقاله نگاهی دقیقی به طراحی، عملکرد و کیفیت دوربین آن می اندازیم.

مشخصات فنی

  • بدنه: 162 در 74 در 8.2 میلیمتر، 192 گرم، پنل جلویی (گوریلا گلس ویکتوس 2)، پنل پشتی (گوریلا گلس ویکتوس)، فریم آلومینیوم
  • صفحه نمایش: 6.5 اینچ، LTPO OLED، یک میلیارد رنگ، نرخ 120 هرتز، وضوح 1080 در 2340 پیکسل
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3، گرافیک Adreno 750
  • حافظه: 12 گیگابایت رم، 256/512 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • نرم افزار: اندروید 14
  • دوربین پشتی: اصلی 48 مگاپیکسل f/1.9 با OIS، تله فوتو 12 مگاپیکسل f/2.3، فوق عریض 12 مگاپیکسل f/2.2
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل f/2.0
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 30 وات، پشتیبانی از شارژ بیسیم و معکوس
  • ارتباطات: 5G، وای فای 7، دوسیم کارت، aptX HD، بلوتوث 5.3، NFC
  • متفرقه: سنسور اثر انگشت (یکپارچه با دکمه پاور)، اسپیکرهای استریو، پشتیبانی بومی از دوربین آلفا

طراحی و کیفیت ساخت

اگر نسبت تصویر گسترده تر را در نظر نگیریم، سونی اکسپریا 1 مارک 6 جدید از نظر طراحی دقیقاً مشابه اکسپریا 1 مارک 5 قدیمی است. ممکن است زرق و برق دار یا چشم نواز نباشد، اما قطعا طرحی است که در هر محیط یا مناسبتی منطقی است.

Xperia 1 VI از برخی از با کیفیت ترین متریال ساخته شده، به طوریکه سونی روی پنل جلویی را شیشه گوریلا گلس ویکتوس 2 و پنل پشتی را ویکتوس 1 انداخته و فریم جانبی را از جنس آلومینیومی در نظر گرفته است.  همچنین کل ساختار دارای استاندارد IP65/IP68 در برابر آب و گرد و غبار است. اما بهترین بخش، سطوح بافتی است که هم پشت و هم قاب را می پوشاند.

پنل پشتی مات بوده که با یک بافت چسبنده منحصربفرد پوشانده شده و یادآور بسته تاول‌های قرص است و نه تنها در دست گرفتن خوب است، بلکه اثر انگشت و لکه‌ها را از بین می‌برد. در امتداد قاب کناری نوارهای بافتی ریز اجرا شده که چسبندگی زیادی را نیز فراهم می کند. از آنجایی که اکسپریا جدید عریض‌تر از نسخه قبلی است، بافت چسبناک حتی بیشتر مورد نیاز می باشد.

استدلالی وجود دارد که می‌توان گفت که بافت باعث می‌شود گوشی احساسی کمتر از پریمیوم داشته باشد زیرا واقعاً شبیه شیشه نیست و بیشتر شبیه پلاستیک به نظر می رسد. در هر صورت، سونی عملکرد را به ظاهر ترجیح داد، پس برای آن قدردانی می کنیم. اکسپریا 1 مارک 6 در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای پلاتینیوم و سبز خاکی عرضه می‌شود.

سمت راست قاب میزبان همه دکمه ها است و دکمه تنظیم صدا درست بالای دکمه پاور قرار گرفته و هر دو به راحتی قرار می گیرند. با این حال، دکمه پاور که به عنوان حسگر اثرانگشت عمل می کند در یک فرورفتگی کوچک قرار دارد و فشار دادن آن را سخت می کند. ناگفته نماند که دکمه پاور بسیار نرم است و هیچ بازخوردی ارائه نمی دهد. بخش اثر انگشت بسیار عالی است و اسکنر سریع، قابل اعتماد و پاسخگو عمل می کند. به غیر از آن، Xperia 1 VI طراحی زیبا و کاربردی دارد که نیازی به قاب محافظ نیز نخواهد داشت.

صفحه نمایش

سونی با اکسپریا جدید خود رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته و ما معتقدیم که تغییرات برای بهتر شدن هستند. اکسپریا 1 مارک 6، اکنون از یک پنل LTPO OLED مدرن تر استفاده می کند که قادر به نرخ نوسازی متغیر 1-120 هرتز بوده و نسبت تصویر معمولی 19.5:9 را به جای 21:9 بلندتر در نسخه های قبلی استفاده می کند. در نتیجه، گوشی اکنون عریض‌تر شده است.

سونی این بار رزولوشن تصویر پنل را از کاهش داده و از 4K به فول اچ دی پلاس رسانده است. حاشیه‌های نمایشگر نیز راه‌حلی غیرعادی هستند که تنها تعداد کمی از سازندگان گوشی‌های هوشمند از آن استفاده کرده‌اند. چانه و قاب بالایی ضخیم تر هستند و هیچ برشی برای دوربین سلفی وجود ندارد. همه سنسورها و دوربین در قاب بالایی قرار می گیرند و بخشی از دلیل آن احتمالا بلندگوها هستند. هر دو رو به جلو هستند و نیاز به فضای اضافی دارند. به این ترتیب هم راحت تر گوشی را به صورت افقی نگه دارید.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه پشتیبانی از عمق رنگ 10 بیتی، نرخ نمونه‌برداری لمسی 240 هرتز در طول بازی و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که کنتراست، رنگ و وضوح را در سناریوهای خاص تنظیم می‌کند. همچنین یک ویژگی جدید Sunlight وجود دارد که یک حالت جداگانه نیست، اما خوانایی نور خورشید را تا حدی بهبود می‌بخشد. هنگام تماشای ویدیوها در زیر نور مستقیم خورشید، می توانید به وضوح تمام جزئیات را در هایلایت ها و سایه ها در صحنه های با کنتراست بالا ببینید.

و از آنجایی که این یک صفحه نمایش با برند BRAVIA است، سونی نشان داد که چگونه صفحه نمایش گوشی در کنار یک تلویزیون بزرگ BRAVIA OLED به نظر می رسد و ما هیچ تفاوتی پیدا نکردیم. صفحه نمایش در واقع مانند یک تلویزیون سونی با صفحه نمایش بزرگ تنظیم شده است. با توجه به روشنایی، صفحه نمایش نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت بزرگی را ارائه می دهد.در حالت دستی، ما به 792 نیت رسیدیم، در حالی که در حالت خودکار، صفحه نمایش به 1310 نیت افزایش یافت.

عمر باتری

اگرچه اکسپریا 1 مارک 6 جدید همان باتری قبلی 5000 میلی آمپر ساعتی را دارد، اما چیپست جدید (اسنپدراگون 8 نسل 3) و OLED جدید 1080p+ LTPO کارآمدتر تفاوت بزرگی در استقامت کلی ایجاد می کنند. اکسپریا 1 مارک 6 نه تنها با اختلاف زیادی از نسل قبلی خود بهتر عمل می کند، بلکه رقبای خود را نیز شرمنده می کند.

در تست های انجام شده، این گوشی توانست حدود 17 ساعت قابل استفاده باشد. بنابراین، برای تلفنی که به عنوان یک دستگاه چندرسانه محور معرفی می شود، ارائه زمان های طولانی در این سناریوها منطقی است. ما خوشحالیم که شاهد استقامت استثنایی در حالات مرور وب (حدود 14 ساعت) و پخش ویدیو (حدود 23 ساعت) هستیم. تست بازی (حدود 10 ساعت) امتیاز کمی بالاتر از میانگین را به دست آورد، در حالی که زمان مکالمه با سایر دستگاه ها برابری می کند.

این گوشی بدون شارژر یا کابل مناسب ارائه می شود، بنابراین شما باید این دو را خودتان خریداری کنید. این گوشی از شارژ تا 30 وات از طریق پروتکل Power Delivery 3.0 پشتیبانی می کند و ما دستگاه را با استفاده از شارژر 30 واتی خود سونی آزمایش کردیم. نتایج در عین حال غافلگیر کننده و غیر قابل تعجب است.

گوشی‌های سونی از لحاظ تاریخی دیر شارژ می‌شوند و Xperia 1 VI جدید نیز تفاوتی ندارد. و اگرچه قابلیت‌های شارژ تغییری نکرده، سونی در مقایسه با Xperia 1 V قدیمی‌تر، توانست چند دقیقه شارژ کامل را کاهش دهد. حدود 90 دقیقه طول کشید تا از 0 درصد شارژ شود، در حالی که شارژ 30 دقیقه ای 50 درصد باتری را دوباره پر کرد.

نرم افزار و رابط کاربری

همانطور که انتظار می‌رفت، اکسپریا 1 مارک 6 با جدیدترین اندروید 14 به همراه ظاهر اندرویدی خود سونی یعنی رابط کاربری Xperia ارائه می شود.  با این حال، این شرکت از لحاظ تاریخی همه چیز را با رابط کاربری خود بسیار ساده نگه داشته  و دست به تعمیرات اساسی نمی‌زند، بنابراین رابط کاربری Xperia تقریباً موجود به نظر می‌رسد. می‌توانید 3 سال به‌روزرسانی نرم‌افزار اصلی و 4 سال وصله‌های امنیتی را از گوگل انتظار داشته باشید.

البته، چند تغییر کوچک در رابط کاربری در مقایسه با اندروید معمولی وجود دارد، اما سونی بیشتر روی ویژگی‌ها تمرکز کرده، که خوب است. در مقایسه با رابط کاربری قدیمی‌تر مبتنی بر اندروید 13، آخرین نسخه نرم‌افزار عملاً یکسان است. ما متوجه شدیم که جابجایی های سریع در سایه اعلان متفاوت است. ضامن‌های قرص‌شکل از بین رفته‌اند و ما این تغییر را دوست داریم زیرا منوی کشویی اکنون فضایی برای جابه‌جایی‌های بیشتر دارد. این شاید بزرگترین اختلاف بین رابط کاربری Xperia و سیستم اندروید استوک باشد.

صفحه اصلی به همان اندازه استاندارد است. فید گوگل سمت چپ ترین صفحه است، اما اگر مورد شما نیست، می توانید آن را غیرفعال کنید. با این نسخه از اندروید، تاریخچه اعلان‌ها و میانبرهای حبابی را به عنوان بخشی از ویژگی‌های مکالمه دریافت می‌کنید که هر دو بر خلاف برخی از رابط‌های کاربری سفارشی‌سازی‌شده‌تر در Xperia در دسترس هستند. سیستم عامل اندروید از طریق منوی Wallpaper and Style بسیار قابل تنظیم است. در اینجا، می توانید از بین تعدادی والپیپر ثابت و زنده انتخاب کنید. نکته جالب در مورد گزینه زنده، افکت های مختلفی است که به صورت بلادرنگ بر روی تصاویر پس زمینه اعمال می شود.

عملکرد و کارایی

به عنوان یک پرچمدار، اکسپریا 1 مارک 6 مبتنی بر چیپست رده بالای اسنپدراگون 8 نسل 3 است. این تراشه یک هسته اصلی Cortex-X4 تا 3.3 گیگاهرتز کلاک دارد و سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.15 گیگاهرتز و دو هسته دیگر Cortex-A72 با فرکانس 2.96 گیگاهرتز همراه است. در نهایت، دو هسته Cortex-A520 با سرعت 2.26 گیگاهرتز وجود دارد. پردازنده گرافیکی Adreno 750 است.

اکسپریا 1 مارک 6 فقط در دو نسخه 12/256 گیگابایتی و 12/512 گیگابایتی عرضه می‌شود، اما نسخه دوم فقط در ژاپن موجود است. خوب است که سونی یک اسلات کارت microSD ارائه کرده، زیرا افرادی که خواهان فضای ذخیره‌سازی بیشتر هستند، می توانند آن را ارتقا دهند. به هر حال، طبق آزمایش‌های ما، فضای ذخیره‌سازی احتمالاً از نوع UFS 3.1 است، اما نمی‌توانیم به طور قطع تأیید کنیم زیرا سونی این اطلاعات را ارائه نمی‌کند.

به نظر می رسد اکسپریا 1 مارک 6 در بنچمارک های کوتاه مدت در تلاش است تا با رقبا همگام شود. این گوشی در بنچمارک تک هسته ای و چند هسته ای گیگ بنچ به ترتیت 2196 و 6653 امتیاز کسب کرده و آن را در کنار سایر گوشی های قهرمان سال 2024 قرار می دهد.

کیفیت دوربین

گوشی‌های سونی مدت‌هاست که با برخی از بهترین کنترل‌های دستی در این تجارت، به علاقه‌مندان به عکاسی توجه می‌کنند – هرچند که اغلب به قیمت توانایی نقطه‌گذاری و عکاسی تمام می‌شوند. اکسپریا 1 مارک 6 همان پیکربندی دوربین سه گانه نسل قبلی داشته که شامل دوربین اصلی با زاویه دید عریض، دوربین فوق عریض و دوربین تله فوتو پیشرفته با زوم اپتیکال مداوم می شود. این بدان معنا نیست که هیچ پیشرفتی وجود ندارد، بلکه برعکس است.

نکته قابل توجه امسال، دسترسی بیشتر به زوم دوربین تله فوتو است – زوم اپتیکال بدون پله آن اکنون از 3.5 برابر (85 میلیمتر) به 7.1 برابر (170 میلیمتر) در مقایسه با نسل قبل رسیده است. این دوربین اکنون دارای یک حالت ماکرو تله فوتو است که در 120 میلی‌متر ثابت شده و در آن بزرگنمایی ماکرو 2 برابری ارائه می‌کند و می‌تواند از فاصله 4 سانتی‌متری فوکوس کند.

مانند قبل، دوربین فوق عریض دارای فوکوس خودکار است، اما این بار از یک حالت ماکرو خودکار نیز پشتیبانی می کند – بنابراین به محض اینکه به سوژه فوق العاده نزدیک شدید (تا 20 سانتی متر)، حالت را روشن می کند. به نظر می رسد هر چهار دوربین اکسپریا 1 مارک 6 از حسگرهای تصویر مشابه Xperia 1 V سال گذشته (از جمله سنسور CMOS انباشته شده عالی با فناوری پیکسل ترانزیستور 2 لایه برای دوربین اصلی) استفاده می کنند.

در حال حاضر، سونی معمولاً در مورد مدل‌های سنسور دوربین مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند خود اظهار نظر نمی‌کند، اما در زیر، تمام آنچه را که ما توانسته‌ایم از خود گوشی استخراج کنیم را خواهید یافت.

  • واید (اصلی): 52 مگاپیکسل (48 مگاپیکسل موثر) سونی IMX 888 (1/1.35اینچ)، 24 میلی‌متر دیافراگم f/1.9، لرزشگیر اپتیکال؛ 4K@120fps
  • اولتراواید: 12 مگاپیکسل سونی IMX 563 (1/2.55 اینچ)، 16 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، پیکسل دوگانه PDAF؛ 4K@120fps
  • تله فوتو: 12 مگاپیکسل سونی IMX 650 (1/3.5 اینچ) زوم 3.5x-7.1x
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل سونی IMX 663 (1/2.9 اینچ)، f/2.0، فوکوس ثابت؛ 4K@60fps

کیفیت تصویر در طول روز از سنسور اصلی فوق العاده است و به راحتی با هر رقیب فعلی برابری می کند. سطوح استثنایی از جزئیات در نمایش در هر فریم و بدون نویز وجود دارد. سونی امسال الگوریتم‌های HDR خود را بهینه‌سازی کرده و اجازه می‌دهد تا هایلایت‌های روشن‌تر در کنار جزئیات سایه‌های متمایز این شرکت وجود داشته باشد. پردازش تصویر به طور کلی در حالت خودکار یک گام افزایش یافته، به این معنی که دیگر نیازی نیست به دفعات زیاد به حالت Pro برسید.

بازتاب رنگ نقطه قوت سونی باقی می ماند و با رنگ های طبیعی هنوز هم تاثیر زیادی دارند. اگر می خواهید چیزها کمی بهتر به نظر برسند، پنج افکت خلاقانه در دسترس هستند. شارپنینگ همیشه با دقت انجام می شد، حتی زمانی که از زوم 2 برابری برای برش سنسور استفاده می کنید. این واقعیت که می‌تواند همه این کارها را با سرعت 30 فریم در ثانیه با HDR انجام دهد، برای یک گوشی بسیار چشمگیر است.

فوق عریض از نظر رنگ، کنتراست و نوردهی بسیار نزدیک به سنسور اصلی است. جزئیات شاید نیم قدم عقب تر باشد، اما شما فقط با نگاه کردن به پیکسل ها متوجه خواهید شد. وضوح لبه با اصلاح موثر لنز عالی است. حالت ماکرو زمانی شروع می شود که 15 سانتی متر یا بیشتر از سوژه خود فاصله بگیرید، که نتایج خوبی (اگر نه خیره کننده) خواهید داشت.

سنسور تله فوتو برای سال 2024 اصلاً رشد نکرده است، به این معنی که اپتیک تنها تغییر عمده است. این برای سازگاری رنگ و نوردهی با لنز اصلی عالی است، که سونی کاملاً در اینجا میخکوب می کند. با این حال، برخی از عکس‌ها دامنه دینامیکی کمتری داشتند و در نقاط برجسته به سمت نوردهی بیش از حد متمایل شدند. برخی از تنظیمات دستی نتایج بهتری در اینجا ایجاد کرد.

حالت شب خودکار سونی مانند سال گذشته محافظه کارانه است. این عالی است، زیرا به سنسور اصلی اجازه می‌دهد تا زمانی که هنوز مقدار مناسبی از نور در دسترس است، تصاویر تاریک‌تر و واقعی‌تری بگیرد. در هر سه لنز سازگاری بسیار خوبی وجود دارد، اگرچه این لنز است که بهترین کار را با نویز و جزئیات انجام می دهد. نداشتن حالت Pro Video یک ناامیدی بزرگ است. اکسپریا 1 های قبلی ابزارهای خلق محتوای فوق‌العاده با حالت‌های عکاسی دستی کامل بودند. سونی قصد دارد این را بعداً اضافه کند، اما آماده نبودن آن در زمان راه‌اندازی، از نظر طرفدارانی که می‌خواهند آن را ارتقا دهند، مانند یک گل به خودی به نظر می‌رسد.

جمع بندی

در مجموع، Xperia 1 VI بهترین گوشی سونی است. نسبت ابعاد استاندارد، وضوح کمتر و اجرای LTPO OLED همگی نقش مهمی در ارزیابی ما دارند. نمایشگر جدید احتمالاً دلیلی است که دستگاه این امتیاز باتری بی عیب و نقص را دریافت کرده است. همچنین بلندگوهای آن با صدای بلند و با تنظیم خوب همراه بوده و این گوشی را به بهترین دستگاه چندرسانه ای تبدیل می کند.

با این حال، کیفیت غیرقابل توجه ویدیو با دوربین زوم، سرعت شارژ غیررقابتی و تنظیم عملکرد فوق العاده اسنپدراگون 8 نسل 3 ما را از دادن امتیاز عالی به این گوشی باز می دارد (به خصوص با توجه به قیمت عرضه). اگر شما یک ادم عکاسی هستید، مطمئناً از سخت‌افزار مستحکم موجود در اینجا به همراه عمر باتری عالی و حالت‌ها و تنظیمات مختلف حرفه‌ای برای عکس‌ها و در نهایت برای ویدیوها (با به‌روزرسانی در پاییز امسال) قدردانی خواهید کرد.

مزایا

  • طراحی کاربردی و راحت
  • نمایشگر 120 هرتز LTPO OLED کم مصرف، نسبت تصویر معمولی
  • یک برنامه دوربین واحد و بازنگری شده برای همه موارد استفاده
  • ویژگی های منحصر به فرد عکاسی
  • قابلیت تله ماکرو فوق العاده
  • عمر باتری استثنایی
  • بلندگوهای با صدای عالی
  • اسلات کارت microSD و جک 3.5 میلی متری.

معایب

  • بدون شارژر و کابل داخل جعبه.
  • سرعت شارژ پایین
  • اوج و عملکرد پایدار چیپست کمتر از حد انتظار
  • عملکرد فیلمبرداری دوربین تله‌فوتو چیزهای بیشتری را می‌خواهد
منبع
stuffgsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا