فناوری

اینتل، اولین تراشه 10 نانومتری سری Cannon Lake را معرفی کرد

اینتل به تازگی نخستین تراشه 10 نانومتری سری Cannon Lake را رونمایی کرد. این تراشه برای استفاده در رایانه های نوت بوک مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از این گفته می شد که ممکن است تولید این تراشه تا سال ۲۰۱۹ به تعویق بیفتد، اما اینتل سرانجام آن را در ماه می عرضه کرد.

این پردازنده Core i3-8121U نام دارد و مشخصات آن بر روی وب سایت رسمی اینتل قرار گرفته است. Core i3-8121U یک پردازنده دو هسته‌ای با توانایی اجرای چهار Thread هم زمان با فرکانس پایه 2.2 گیگاهرتز و فرکانس توربو بوست حداکثر 3.2 گیگاهرتز است. 4 مگابایت حافظه کش سطح سوم، توان طراحی گرمایی 15 وات و پشتیبانی از 32 گیگابایت حافظه دو کاناله DDR4 با فرکانس 2400 مگاهرتز، از دیگر ویژگی‌های این پردازنده است.

جالب اینکه برخلاف پردازنده‌های فعلی اینتل، خبری از پردازنده گرافیکی مجتمع نیست، البته می دانیم قطعه سیلیکونی Cannon Lake دارای چنین قابلیتی است، بنابراین احتمالاً صرفاً در این مدل غیرفعال شده است. از مدت‌ها قبل شنیده‌ها حاکی از اضافه شدن پشتیبانی از افزونه مجموعه دستورالعمل‌های AVX-512 در ریزمعماری Cannon Lake بود و Core i3-8121U نیز چنین قابلیتی پشتیبانی می کند.

تولید این تراشه راه را برای تولید لپ تاپ ها و نوت بوک های جدیدی هموار می کند که از سرعت بیشتر و ضخامت کمتری برخوردار خواهند بود. لنوو این تراشه را همراه با پردازنده گرافیکی آر ۵ شرکت ای ام دی به کار می گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا