فناوری

پلن آلن، هم‌بنیانگذار مایکروسافت در سن 65 سالگی در گذشت

پل آلن (Paul Allen) که همراه بیل گیتس در سال ۱۹۷۵ میلادی مایکروسافت را تاسیس کرد، درگذشت. آلن که از بیماری لنفوم غیر هوچکینی (non-Hodgkin lymphoma) رنج می برد، میلیارد ها دلار برای امور خیریه و هنر صرف کرده است.

پل آلن در سال 1983 شرکت را ترک کرد و تحت درمان لنوفم هوچکین قرار گرفت البته همچنان تا سال 2000 عضو هیئت مدیره باقی ماند. اولین بار در سال 2009 تحت درمان بیماری که اخیراً هم به آن مبتلا بود قرار گرفت.

بیل گیتس در مصاحبه ای با ABC News در مورد پل آلن گفته است که از دست دادن یکی از قدیمی ترین و عزیزترین دوستانم قلبم را به درد آورده است. ساتیا نادلا  مدیرعامل مایکروسافت هم درباره او گفته که مشارکت او هم برای مایکروسافت و هم برای صنعت ضروری بود: «به عنوان هم-موسس مایکروسافت، در راه آرام و پایدار خود محصولات جادویی، تجربیات و موسساتی را ایجاد کرد و با این کارها جهان را تغییر داد. من از او بسیار آموختم.»

تیم کوک و ساندر پیچای، مدیر عاملان شرکت های اپل و گوگل هر دو پل آلن را یک شخص پیشگام در دنیای فناوری معرفی کرده اند و جف بزوس، بنیانگذار آمازون نیز گفته است که آلن الهام دهنده برای بسیاری بود.

او یک مخترع با ۴۳ پتنت در ایالات متحده به شمار می‌رفت و همچنین یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای فناوری هم بود. او به‌تنهایی از SpaceShipOne برت روتان حمایت کرد که منجر به تأسیس شرکت Startolaunch Systems و در نتیجه آسان‌تر شدن سفرهای فضایی شد. او همچنین سهام شرکت کابلی چارتر و تیکت‌مستر را خریداری کرد و تیم Vulcan Capital او در استارت‌آپ‌های متعددی سرمایه‌گذاری کرد.

 کاوشگری یکی از موارد دیگر مورد علاقه او بود و آلن همچنین در تلسکوپ SETI و چندین موسسه مقابله با بیماری ابولا نیز سرمایه‌گذاری کرده بود. در زمینه فرهنگی نیز جای پای پل آلن را می‌توان در موزه فرهنگ هنر موسیقی پاپ نیز مشاهده کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا