سرانجام شرکت ادوبی از اعلام توقف پلتفرم Shockwave در تاریخ 19 آوریل 2019 خبر داد.

همانطور که می دانید، Adobe Shockwave نیز یک پخش‌کننده وب رایگان است. این برنامه در ابتدا برای مرورگر Netscape توسط Macromedia توسعه پیدا کرد و به عنوان Macromedia Shockwave شناخته شد. پخش کننده Shockwave می‌تواند به عنوان یک افزونه مرورگر یا یک برنامه مستقل اجرا شود.

این برنامه به منظور محتوای وب با کارایی بالا طراحی‌شده است، مانند دموی محصولات سه‌بعدی، ماژول‌های آموزش آنلاین، نمودارهای پیچیده و بازی‌های چندکاربره. این برنامه به کاربر اجازه می‌دهد تا فایل‌های طراحی‌شده توسط برنامه Adobe Director را اجرا کند. اکنون بس از گذشت چند سال از عرضه این ابزار، حالا ادوبی حکم توقف این پلتفرم را صادر کرده و از تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین) نسخه ویندوز پلیر Shockwave دیگر در دسترس نخواهد بود.

قرارداد مشتریان سازمانی این پلتفرم در سال ۲۰۲۲ به اتمام می‌رسد و تا آن زمان آن‌ها می‌توانند از Shockwave استفاده کنند. کاربران قدیمی که از سایت‌های بازی‌های مبتنی بر مرورگر مانند Miniclip و Newgrounds استفاده می‌کردند به‌خوبی با این پلتفرم آشنایی دارند.

فرایند تعطیلی Shockwave از چند سال قبل آغاز شده است. برنامه ادوبی Director، ابزاری برای ویرایش و خلق محتوای Shockwave، و نسخه macOS این پلفرم در سال ۲۰۱۷ تعطیل شدند. از آنجایی که ادوبی اعلام کرده Flash را در سال ۲۰۲۰ تعطیل می‌کند، به‌زودی دیگر اثری از این پلتفرم‌های به جا مانده از دوران اولیه وب دیده نخواهد شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *