محققان دانشگاه MIT موفق به ساخت گیره رباتیکی شدند که قادر است تا اجسامی تا 100 وزن خودش بار بلند کند.

دانیلا روس، استاد علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) در مصاحبه‌ای با سایت ورج گفت: اگر کسی از شما بخواهد که یک ربات را تصور کنید، احتمالا شما به یک ربات انسان‌نما یا یک ربات صنعتی فکر می‌کنید. اما من می‌خواهم یک تغییر جدید ببینم.

تیم دانیلا روس نمونه ای از کار خود را به نمایش گذاشت. این دستگاه یک گیره رباتیک است که برای بلند کردن اجسام طراحی شده است. چیزی که این ربات را از باقی گیره‌های رباتیک متمایز می‌کند توانایی بلند کردن اجسام با اشکال و وزن‌های مختلف است. از لحاظ بصری، این دستگاه بیشتر به یک لامپ لاستیکی یا یک بالون خالی شباهت دارد تا یک دست رباتیک که در فیلم‌های علمی تخیلی مشاهده می‌کنیم.

ولی این یک نگاه منحصر به فرد است که باعث می شود تا یرنده به طور بالقوه مفید باشد. زیر پوست لاستیکی این گیره ربات یک اسکلت اریگامی مشابه ستاره دریایی شکل گرفته است. این گیره رباتیک طوری طراحی شده که تا با پمپ کردن گاز از محفظه هوادهی آن در داخل و خارج، باعث می شود تا کل این دستگاه مشابه یک گل باز و بسته شود. این مکانیزم امکان بلند کردن اشیای ظریف بدون آسیب رساندن تا 100 برابر وزن خود را برای این گیره رباتیکی میسر می کند.

این نخستین گیره رباتیکی نیست که تاکنون تولید شده، و در طول دهه گذشته رشته تولید این نوع ربات‌ها با رونق روبرو بوده است. یک مورد کاربرد عادی این ربات‌ها در تدارکات است. برای مثال جا‌به‌جایی وسایل در انبارها و کارخانه‌ها یکی از مواردی است که می‌توان در آن از این گیره‌ها استفاده کرد. اگر چه بسیاری از این کارها به صورت خودکار و توسط ربات‌ها انجام می‌شود انسان‌ها هنوز هم به طور گسترده‌ در شرکت‌هایی مانند آمازون برای انتخاب و مرتب‌سازی وسایل خاص و بسته بندی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مسئله به این دلیل است که گیره‌هایی که الان در کارخانه‌ها استفاده می‌شوند نمی‌توانند کارهای ظریف را انجام دهند به همین دلیل باید از نیرو انسانی استفاده کرد. البته با این اختراع جدید حتی کالایی به شکنندگی تخم مرغ را هم می‌توان با ربات‌ها جا به جا کرد. شکی نیست که زمینه رباتیک باعث رشد چنین طراحایی برای نسل آینده ربات ها می شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *