هواپیمای استراتولانچ که به عنوان بزرگترین هواپیمای جهان نیز شناخته می شود، صبح روز گذشته برای اولین بار پرواز کرد و دو ساعت بعد نیز در ایمنی کامل فرود آمد.

طول با‌ل‌های این هیولای سفید بیش از 117 متر و وزن آن حدود 227 تن است و قطعا بسیار بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین هواپیما‌های مسافربری موجود در دنیا از جمله ایرباس A380 و بوئینگ 747 است. اولین تست پرواز هواپیمای استراتولانچ از پایگاه هوا ـ فضای موهاوی واقع در منطقه موهاوی ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام گرفت.

این پرواز در ابتدا پروازی آزمایشی و بحرانی برای این هواپیما بود و همچنین برای پرتاب موشک های آن طراحی شده بود. به استناد کمپانی سازنده هواپیما، اولین پرواز بزرگترین هواپیمای جهان 150 دقیقه طول کشیده و فرود آرام و ایمنی را تجربه کرده است. استراتولاتچ که از دو بدنه تشکیل شده، به منظور پرواز در ارتفاع 10 هزار متری و پرتاب موشک هایی در همان ارتفاع طراحی شده است. در اولین پرواز استراتولانچ موشکی وجود نداشته؛ با این حال کمپانی تولید کننده آن با شرکت نورثروپ گرومن برای تامین موشک هایش قرارداد بسته است.

ایوان توماس، خلبان این پرواز آزمایشی، شرایط اولین تست را اینگونه شرح داد:

پرواز بسیار نرم و لذت‌بخش بود، دقیقا همان‌طوری که یک خلبان دوست دارد باشد، شرایط کاملا پایدار و تحت کنترل کادر پرواز بود. این پرواز بسیار مشابه آن چیزی بود که ما در شبیه‌سازی‌های قبلی با آن کار کرده بودیم و همه چیز مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی ما انجام گرفت.

مدیر عامل استراتولانچ، Jean Floyd در رابطه با اولین پرواز بزرگترین هواپیمای جهان اشاره کرده که لحظه دیدن اولین پرواز این هواپیما برایم بسیار شکوهمند و زیبا بود. استراتولانچ همانطور که پیش بینی شده بود عمل کرد و به حداکثر سرعت 280 کیلومتر بر ساعت رسید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *