اپل سرانجام در کنفرانس سالانه WWDC 2019 از نسخه سیستم عامل iOS 13 با قابلیت حالت تاریک و هبود در عملکرد کلی پرده برداشت.

بهبود در عملکرد

مانند iOS 12، این بار هم اپل تمرکز زیادی بر بهبود عملکرد این سیستم‌عامل به‌خصوص برای گجت‌های قدیمی‌تر داشته است. همچنین اپل اعلام کرده که سرعت فیس آی‌دی به لطف iOS 13 حدود ۳۰ درصد سریع‌تر می‌شود و همچنین اپلیکیشن‌ها سریع‌تر باز می‌شوند.

حالت تیره

شایعات مبنی بر وجود حالت تیره در iOS 13 از سال گذشته آغاز شد ولی در چند هفته اخیر منابع موثقی تأیید کرده‌اند که این ویژگی در اولین نسخه بتا به‌روزرسانی بعدی سیستم عامل اپل مشاهده می‌شود. حال به طور رسمی شاهد معرفی این ویژگی از سوی ساکنین کوپرتینو هستیم که تقریبا تمام رابط کاربری این سیستم عامل را در برمی‌گیرد. کاربران می‌توانند با بهره گیری از این قابلیت در محیط‌های تاریک، راحت‌تر از گجت‌های خود استفاده کنند. همچنین با فعال کردن این حالت مصرف باتری دستگاه نیز به طرز چشمگیری پیدا می‌کند. البته حالت تاریک یک قابلیت منحصر به فرد و خاص نیست چراکه پیش‌تر شاهد ارائه آن در پلتفرم موبایلی گوگل و حتی ویندوز 10 نیز بوده‌ایم.

کیبورد جدید مبتنی بر سوایپ

اگرچه اپل چندین سال است که از کیبوردهای دیگر نیز روی iOS‌ پشتیبانی می‌کند، در نسخه‌ی سیزدهم این سیستم‌عامل، کیبورد اختصاصی خود را با ویژگی‌ جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کیبورد پیش‌فرض iOS اکنون پس از سال‌ها، درست‌مانند سوئیفت‌کی، سوایپ و جی‌بورد، قابلیت سوایپ کردن را برای تایپ ارائه می‌دهد؛ قابلیتی که اپل آن را Quick Path‌ می‌‌نامد.

اپلیکیشن Reminders

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، اپلیکیشن Reminders تا حد زیادی تغییر کرده است و علاوه بر ظاهر جدید، از فیلترهای Today، Scheduled، Flagged و All برای وظایف تعریف شده بهره می‌برد. در ضمن اپل هوش مصنوعی را هم برای این اپلیکیشن به ارمغان آورده و حالا کافی است عبارات موردنظر را تایپ کنید تا این اپلیکیشن به‌صورت خودکار به شما پیشنهاد دهد که چه زمانی می‌خواهید این مورد برای شما یادآوری شود. علاوه بر این، می‌توانید افراد موجود در فهرست مخاطبین را تگ کنید تا هنگام باز کردن پیام‌های آن‌ها، موارد موردنظرتان به شما یادآوری شود.

آپدیت برای Mail، Notes و سافاری

در iOS 13 همچنین شاهد اعمال تغییرات بر بخشی از اصلی‌ترین اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل هستیم. اپلیکیشن Mail رابط کاربری مبتنی بر فضای دسکتاپ پیدا می‌کند و در سافاری می‌توانید برای وب‌سایت تنظیمات موردنظر خود را لحاظ کنید و Notes هم از قابلیت گالری‌مانندی بهره می‌برد که شما اجازه می‌دهد به تمام یادداشت‌ها با یک نگاه دسترسی داشته باشید.

به‌روزرسانی اپل میل، نوت و سافاری

اپل در نسخه‌ی جدید iOS، در تعدادی از اپلیکیشن‌های اصلی نیز تغییراتی پیاده کرده است. اپل میل اکنون ساختاری مشابه دسکتاپ دارد. سافاری تنظیمات مستقل برای هر وب‌سایت را ارائه می‌دهد و اپلیکیشن نوت امکان نمایش با قالب گالری را برای نمایش تمام یادداشت‌ها به‌صورت یکجا در اختیار کاربر می‌گذارد.

حریم خصوصی

در iOS 13 کاربران این امکان را دارند که به اپلیکیشن‌هایی که خواستار دسترسی به موقعیت مکانی هستند، فقط یک بار این اجازه را بدهند و با این کار دیگر اپلیکیشن مذکور نمی‌تواند مرتبا به این داده‌ها دسترسی داشته باشد. در ضمن یکی از قابلیت‌های جذاب این سیستم‌عامل این است که اکانت‌های اپل به‌صورت خودکار بر اساس هر اپلیکیشن یک ایمیل جدید ایجاد می‌کنند و سپس ایمیل‌های ارسال شده از طرف اپلیکیشن‌ها، از جانب این ایمیل‌های خاص برای ایمیل اصلی کاربر فوروارد می‌شود. با این کار اپلیکیشن‌ها دیگر به ایمیل‌های اصلی کاربران دسترسی پیدا نمی‌کنند.

امکان انتخاب تصویر پروفایل در IMESSAGE

اپل با یک کپی برداری آشکار از پیام رسان فیس بوک و واتس اپ اکنون امکان ایجاد انتخاب تصویر از طریق دوربین یا ایجاد Memoji واقعیت مجازی را برای پروفایل IMESSAGE فراهم کرده است. بدین ترتیب افرادی که از این پیام رسان داخلی سیستم عامل iOS 13 استفاده کنند، قادر به مشاهده نام و تصویر پروفایل سایرین خواهد بود. در سوی دیگر اکنون امکان استفاده از Memoji و ایجاد پک شکل های مختلف با آن برای استفاده در برنامه های جانبی مانند وی‎چت نیز ایجاد شده است.

ابزار جدید ویرایش عکس و ویدئو

اپل علاوه بر ویژگی‌های فوق در iOS 13 از ابزار ویرایش تصویر و ویدئو جدید هم پرده برداشته است. برنامه ویرایش تصویر در کنار بر تجهیز به رابط کاربری جدید و قابلیت یادگیری ماشینی برای حذف خودکار برخی موارد از تصاویر، اکنون امکاناتی از جمله تنظیم میزان درخشندگی، برجستگی، سایه، کنتراست، اشباع و تعادل رنگ سفید را در اختیارتان قرار می‌دهد. در سوی دیگر برنامه میرایش ویدئو نیز سرانجام به ویژگی چرخش فایل مدیا تجهیز شده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *