سخت افزار

استاندارد PCIe 6.0 با سرعت بالا برای هوش‌مصنوعی و ذخیره سازی معرفی شد

با گذشت یک ماه از معرفی استاندارد PCI Express 5.0، کارگروه علایق ویژه PCI-SIG که پشت تدوین مشخصات استاندارد PCIe قرار دارد، بستر لازم برای کار بر روی PCIe 6.0 را ایجاد کرده که قرار است سال 2021 مشخصات آن نهایی شود.

استاندارد جدید PCIe 6.0 دو برابر سریعتر از نسل قبلی بوده و پهنای باند 256 گیگابیت در ثانیه را در 16 خط ارتباطی ارائه می دهد. رابط جدید PCIe 6.0 برخلاف PCIe 3.0 تا 5.0 که از رمزگذاری NRZ 128b/130b استفاده می‌کردند، به PAM4 روی آورده است. این کارگروه قصد دارد که با استفاده از فناوری Pulse Amplitude Modulation یا به اصطلاح PAM بتواند دو برابر انتقال داده ها را بدون نیاز به اضافه کردن پهنای باند و انتقال و فرکانس بالاتر تحقق بخشد.

مدل رمزگذاری PAM4 همین حالا به طور گسترده در شبکه استفاده می‌شود و از این رو باید به‌کارگیری آن آسان باشد. PAM4 از نرخ تصحیح خطا (FEC) برای افزایش نرخ تبادل بهره می‌گیرد. همچنین PCI-SIG به مکانیزم های دیگری برای بهبود راندمان پهنای باند اشاره کرد که هنوز جزئیات آنها ارائه نشده است.

همچنین PCI-SIG اشاره کرده که فرمت جدید با نسخه های قبلی سازگار بوده و نیازی به تعویض کارت های قدیمی را دور بیندازید. عرضه سریع استانداردهای جدید چون PCIe 5.0 و PCIe 6.0 حاصل هدف گذاری جدید PCI-SIG است که تلاش می‌کند هر دو سال یک نسخه جدید ارائه کند. در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، انتظار می‌رود سال 2021 تدوین PCIe 6.0 کامل شود و سال 2022 محصولات سازگار با PCIe 6.0 از راه برسند.

همین امسال مادربردها، پردازنده‌ها، کارت‌های گرافیک و SSD های سازگار با PCIe 4.0 از راه می‌رسند، با این حال انتظار می‌رود طول عمر این استاندارد کوتاه باشد و خیلی زود جای خود را به PCIe 5.0 بدهد. در حال حاضر خبری از محصولات منطبق بر PCIe 5.0 نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا