اینتل امروز «کارت شتاب دهنده برنامه پذیر» (به اختصار PAC) جدید D5005 را با برخورداری از Stratix 10 FPGA معرفی کرد. اولین محصول مجهز به این شتاب دهنده HPE ProLiant DL3809 Gen10 است.

در سال ۲۰۱۷، اینتل اعلام کرد در حال توسعه‌ی کارت‌های شتاب‌دهنده‌ برنامه‌پذیری (PAC) است، که به‌عنوان بستری جامع، برای استفاده از مدارهای مجتمع دارای آرایه گیت‌های قابل برنامه‌ریزی (FPGA) در مرکز‌داده خواهند‌بود. اولین نوع از این محصول با کیت‌های با قابلیت توسعه‌ی پرسرعت Arria 10 GX با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری، راهی بازار شد. در سال 2018 میلادی این کمپانی اعلام کرد ممکن است یک PAC مجهز به FPGA های جدیدتر 14 نانومتری را عرضه کند و امروز شاهد این اتفاق هستیم. اینتل Hewlett Packard را  به عنوان شریک تجاری خود در عرضه شتاب دهنده جدید D5005 انتخاب کرده است.

محصول جدید اینتل با نام D5005، دومین مجموعه از کارت‌های PAC با آرایه گیت برنامه‌پذیر 10 SX FPGA از خانواده‌ی استراتیکس است. این PAC، با بسته‌ شتاب‌دهنده‌ اینتل که شامل درایورها، رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار و نیز بخش مدیریتی FPGA است، راهی بازار خواهد شد. به گفته اینتل FPGA Stratix 10 قادر است ظرف تنها یک ثانیه حجم داده‌ای معادل 420 حلقه Blu-ray را پردازش کند. به لطف طراحی منحصر به فرد Stratix 10، قدرت محاسباتی این تراشه 10 الی 100 برابر بیشتر از پردازنده‌های معمولی است. قدرت محاسباتی جدیدترین نسخه Stratix به 10 ترافلاپ، یعنی 10 تریلیون عملیات در ثانیه می‌رسد. به ادعای اینتل Stratix 10 در نوع خود سریع‌ترین تراشه دنیا است.

 این دستگاه همچنین، چهار حافظه‌ رم ۳۲ گیگابایتی DDR4 از نوع ECC (نوعی حافظه با‌قابلیت تشخیص انواع مختلف خرابی داده و توان رفع آن‌ها) و دو عدد رابط‌ ترانسیور QSFP، بهره گرفته و توان طراحی حرارتی (TDP) این دستگاه، ۲۱۵ وات بوده و برای اتصال از پورت PCIe 3.0 x16 استفاده می‌کند. کیت توسعه‌ی پرسرعت کارت شتاب‌دهنده‌ی جدید اینتل در مقایسه با نوع Arria 10 PAC، سه برابر منطق برنامه‌پذیر بیشتری داشته و از حافظه‌ی رم DDR4 با ظرفیتی ۴ برابری بهره می‌برد. پورت‌های اترنت این محصول با ظرفیت ۴۰ تا ۱۰۰ مگابیتی، دو برابر سرعت بیشتری را ارائه می‌دهند.

HPE اولیه سازنده‌ای است که D5005 را به سرورهای خود می‌آورد؛ این در حالی است که هنوز برنامه کسب گواهی اینتل برای اعلام سازگاری با D5005 به طور رسمی اعلام نشده است. سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 به عنوان اولین محصول سازگار با D5005، کاربری‌هایی چون تحلیل داده‌های در حال جریان بر روی بستر، انکود ویدئو، فناوری مالی، ژنتیک شناسی و هوش مصنوعی را هدف می‌گیرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *