محققان دانشگاه «فلوریدا آتلانتیک» رباتی با کمک پرینتر سه بعدی ساخته اند که Astro نام دارد. این سگ رباتیک با ظاهر عجیب خود مجهز به فناوری هوش مصنوعی است. به این سگ رباتیک می توان دستور داد بنشیند، راه برود و بایستد. البته به دلیل وزن 45 کیلوگرمی امکان بلند کردن و یا بغل کردن آن وجود ندارد.

طراحان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک تمرکز زیادی روی ظاهر آسترو کرده اند تا شباهت زیادی به سگ واقعی داشته باشد. آنها سر این حیوان آهنی را شبیه نژاد دوبرمن پینچر طراحی کرده و به کمک پرینتر سه بعدی چاپ کرده اند. پردازنده مرکزی هم که توسط سازندگان «مغز» نام گرفته، داخل همین سر قرار داده شده است. اطلاعات حسگرها به شبکه عصبی ربات یا مغز آن وارد می شود. مغز Asrto نیز با چند واحدپردازش گرافیکی Nvidia Jetson TX2 فعال می شود. به این ترتیب سگ رباتیک می تواند در هر ثانیه حدود ۴ هزار میلیارد پردازش انجام دهد.

جالب آنکه این ربات از قبل برنامه ریزی نشده و مانند یک سگ خانگی واقعی و با کمک مغز شبیه سازی شده خود فعالیت ها را می آموزد. مغز شبیه سازی شده این سگ رباتیک نیز در حقیقت یک شبکه عصبی عمیق است که با توجه به هزاران تجربه مختلف آموزش دیده است. به این ترتیب ربات می تواند فعالیت های سودمندی را مانند انسان انجام دهد. Astro مجهز به حسگرهای مختلفی است تا با محیط واقعی ارتباط برقرار کند. از جمله حسگرهای آن عبارتند از دوربین ها، میکروفون، حسگر گاز و تصویربرداری راداری. همچنین سگ رباتیک می تواند در زمین ناهموار نیز حرکت کند.

تیمی متشکل از روان شناسان، عصب شناسان، هنرمندان و زیست شناسان روی آسترو کار می کنند. آنها می خواهند کاری کنند تا سگ رباتیکی آنها به مرور زمان باهوش تر شود. گفته شده این ربات در آینده به علامت های دست واکنش نشان داده و رنگ ها را تشخیص می دهد. همچنین قرار است زبان های مختلف را هم یاد بگیرد و افراد را شناسایی کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *